Yıl: 2016 Cilt: 0 Sayı: 30 Sayfa Aralığı: 301 - 316 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

HEIDEGGER: ETİKTEN ÖNCE

Öz:
Heidegger'in Varlık ve Zaman'da özellikle vicdan gibi ahlâkî kullanımı öne çıkan bir kavramı Varlık çözümlemesinde etiğe kapalı bir şekilde kullanması tahrik edicidir: Onun için vicdan varlığın temelini bulduğu bir ses. Heidegger'e göre batı felsefe tarihi Varlığı anlama ve açıklama çabası içinde yetersiz kalmıştır. Bu tarih ve onun metafiziği, yapısöküme (Destruktion) uğratılarak varlık ile ilişkili kavramsal ve düşünsel dolayımlarla değil, Dasein üzerinden kurulur. Dünya içinde varolma (In-der-Welt-Sein), birlikte-varolma (Mit-sein), korku (Angst), kaygı (Sorge), ölüm (Tod), ölüme doğru varlık (Sein zum Tode) gibi temel yapılardan biri olan vicdan (Gewissen), Dasein'ın anlaşılmasında merkezi bir yere, konuma sahiptir. Herkesin kamusallığı ve lakırtısı içinde kendini kaybeden Dasein, herkes-benliğine kulak verirken, kendi benliğini duymazdan geliverir. Böylesi bir durumdan kurtulabilmenin yolu, ilkin Dasein'ın kendi kendine kulak vermesinden geçmektedir. Vicdanın çağrısı, Dasein'ın başkalarının sesine değil, kendi kendisine kulak vermesini ve kendi kendisini işitmesini/duymasını sağlayan bir çağrıdır. Bu çağrı bizi ethos'un ikametgâhına götürebilir mi? Heidegger Hümanizm Üzerine adlı yazısında ethos kelimesini, temelde "bir yerde oturarak, eyleyerek, ikamet ederek var olmayı gerçekleştirme" anlamında kullanılmıştı. Bu anlamda vicdan çözümlemesi etikten önce, etiği olanaklı kılan bir çözümleme olarak okunabilir. Şu şartla ki etik, toplumsal bağlanımların bir çerçevesi değildir artık: Kişi olmak, kişinin kendini kendi olarak eylemleriyle yapması, oluşturmasıdır
Anahtar Kelime:

Konular: Din Bilimi

HEIDEGGER: BEFORE ETHICS

Öz:
It is provoking that Heidegger especially uses a concept like conscience -which is used more or less as a concept belong to morality- in a way that is closed to ethics: For him, conscience is a voice where he finds Being's ground. According to Heidegger history of Western philosophy was insufficient to understand and explain Being. With this history and its metaphysics being rendered by deconstruction (Destruktion), it is rebuilt with not ideational and conceptual mediations but with Dasein. Conscience (Gewissen) as one of the fundamental structures such as Being-in-the-world (In-der-Welt-Sein), being-together (Mitsein), Dread (Angst), Care (Sorge), Death (Tod), being-towards-death (Sein zum Tode), has a central place with regard of understanding Dasein. Dasein who is lost in everyone's publicity and talking, while listening the they-self, can't hear his/her own self. As a way out from such a situation, at first, Dasein needs to pay attention to ownself. Calling of the conscience is a calling which enables Dasein to not hear others' voice but to give ear to his/her own voice and to hear/get his/her ownself. Can this calling take us to the dwelling of ethos? In Letter on Humanism, Heidegger uses the word ethos basically in a sense of "actualizing existing by dwelling somewhere, by acting." In this way, the analysis of conscience can be read as before ethics, as an analysis which makes ethics possible. Just with this condition, ethics is not a frame of social linkage anymore: Being a person is a person's creating, constructing himself/herself by being himself/herself by his/her actions
Anahtar Kelime:

Konular: Din Bilimi
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • A. Ernout, A. Meillet; Dictionnaire Etymologique de la Langue Latine, Librarie C. Klincksi- eck, 3. Edition, Paris, 1951.
  • Emmanuel Levinas; "Felsefe Adalet ve Aşk", çev. Medar Atıcı, Sonsuza Tanıklık, Emmanuel Levinas'tan Seçme Yazılar, haz. Zeynep Direk, Erdem Gökyaran, Metis Yayınları, İstanbul 2003.
  • H. G. Liddell-R. Scott; A Greek-English Lexicon, Clarendon Press, 9. Baskı, Oxford 1996.
  • Hakan Poyraz; Ahlak Felsefesi Yazıları, Dergâh Yayınları, İstanbul 2015.
  • İslâm Ansiklopedisi, "Vicdan maddesi" (Osman Demir), 2013, c. 43.
  • İsmail Fenni Ertuğrul; Lugatçe-i Felsefe, Haz. Nejdet Ertuğ, Aktif Düşünce Yayınları, Ankara 2014.
  • Martin Heidegger; "Bilim ve Düşünüm", Bilim Üzerine İki Ders, çev. Hakkı Hünler, Paradig- ma Yayınları, İstanbul 1998.
  • ----; Hümanizm Üzerine, çev. Yusuf Örnek, Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara 2013.
  • ----; Metafiziğe Giriş, çev. Mesut Keskin, Avesta Yayınları, 1. Baskı, İstanbul 2011.
  • ----; Varlık ve Zaman, çev. Aziz Yardımlı, İdea Yayınevi, İstanbul 2004.
  • ----; Varlık ve Zaman, çev. Kaan H. Ökten, Agora Kitaplığı, İstanbul 2011.
  • Mütercim Asım; El-Okyanusu'l-basit fi Tercemeti'l-kamusi'l-muhit (Kamusu'l-muhit Tercü- mesi), c. 2, haz. Mustafa Koç, Eyyüp Tanrıverdi, İstanbul 2013.
  • Özkan Gözel; Varlıktan Başka, İthaki Yayınları, İstanbul 2010.
  • Pierre Chantrain; Dictionnaire Eymologique de la Langue Grecque, Editions Klincksieck, Pa- ris, 1968.
APA POYRAZ H (2016). HEIDEGGER: ETİKTEN ÖNCE. , 301 - 316.
Chicago POYRAZ HAKAN HEIDEGGER: ETİKTEN ÖNCE. (2016): 301 - 316.
MLA POYRAZ HAKAN HEIDEGGER: ETİKTEN ÖNCE. , 2016, ss.301 - 316.
AMA POYRAZ H HEIDEGGER: ETİKTEN ÖNCE. . 2016; 301 - 316.
Vancouver POYRAZ H HEIDEGGER: ETİKTEN ÖNCE. . 2016; 301 - 316.
IEEE POYRAZ H "HEIDEGGER: ETİKTEN ÖNCE." , ss.301 - 316, 2016.
ISNAD POYRAZ, HAKAN. "HEIDEGGER: ETİKTEN ÖNCE". (2016), 301-316.
APA POYRAZ H (2016). HEIDEGGER: ETİKTEN ÖNCE. Kutadgubilig: Felsefe Bilim Araştırmaları, 0(30), 301 - 316.
Chicago POYRAZ HAKAN HEIDEGGER: ETİKTEN ÖNCE. Kutadgubilig: Felsefe Bilim Araştırmaları 0, no.30 (2016): 301 - 316.
MLA POYRAZ HAKAN HEIDEGGER: ETİKTEN ÖNCE. Kutadgubilig: Felsefe Bilim Araştırmaları, vol.0, no.30, 2016, ss.301 - 316.
AMA POYRAZ H HEIDEGGER: ETİKTEN ÖNCE. Kutadgubilig: Felsefe Bilim Araştırmaları. 2016; 0(30): 301 - 316.
Vancouver POYRAZ H HEIDEGGER: ETİKTEN ÖNCE. Kutadgubilig: Felsefe Bilim Araştırmaları. 2016; 0(30): 301 - 316.
IEEE POYRAZ H "HEIDEGGER: ETİKTEN ÖNCE." Kutadgubilig: Felsefe Bilim Araştırmaları, 0, ss.301 - 316, 2016.
ISNAD POYRAZ, HAKAN. "HEIDEGGER: ETİKTEN ÖNCE". Kutadgubilig: Felsefe Bilim Araştırmaları 30 (2016), 301-316.