Yıl: 2016 Cilt: 0 Sayı: 25 Sayfa Aralığı: 84 - 96 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Medyada Gerçekliğin İnşası ve Toplumsal Denetim1

Öz:
Çalışmanın amacı: tüm dünyada gücü elinde bulunduran egemenlerin, ideolojilerini sağlamlaştırmak için medyayı kullanarak; egemen ideolojiyi nasıl yeniden ürettiğini ortaya koymaktır. Bu çerçevede, çalışmanın içeriği; medyada gerçeklik, toplumsal denetim ve gözetim sorunsalı bağlamında yapılandırılmıştır. Çalışmada öncelikli olarak medyanın manipülasyon sanatında uzmanlaşmasıyla birlikte; ayrıcalıklı azınlığı, gerçeklerin ortaya çıkması tehdidinden koruyan bir bekçi konumuna yükseltildiği üzerinde durulmaktadır. Çalışmanın sonraki bölümlerinde, medyanın demokratik toplumlardaki dördüncü kuvvet olma özelliğinin siyasi ve ticari ilişkiler bağlamında yapı bozumuna uğratılarak; paradoksal bir şekilde toplum üzerindeki denetim ve gözetim gücü, eleştirel kuram bağlamında, literatür taraması yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Kuramsal tartışmalar ve çalışmanın amacı doğrultusunda; medya, zihinlerin inşasının kaynağı konumundadır. Düzenleyici gücü yüksek olan medya, dijital iletişim çağında zihinlerin yeniden düzenlenmesi kadar muhaliflerin fikir, söylem ve her türlü eylemlerinin gözetim yoluyla denetlenmesinde ve kontrol altına alınmasında, disipliner iktidar mekanizmalarının bir uzantısı konumundadır.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Film, Radyo, Televizyon

Construction of Reality in the Media and Social Control

Öz:
The purpose of the study was to reveal how the hegemons, who have global power, recreate their hegemonic ideology through media in order to reinforce their ideologies. In that respect, the content of the study was structured considering the reality in media, social control, and surveillance problem. First of all, it was emphasized that media has specialized in the "art of manipulation" and come to a position that guards the privileged minority from the threat of reality coming to light. Afterwards, the concept of media being the fourth estate feature in democratic societies was deconstructed considering political and commercial relations and media's paradoxical control and surveillance power over society was analyzed through literature review method as part of critical theory. In accordance with the theoretical discussions and the purpose of the study, it was concluded that media is the resource in mind construction. Having such regulatory power, media is anextension of disciplinary power mechanisms in reorganization of minds in the age of digital communication as well as in monitoring and supervision of the ideas, statements and all kinds of actions, particularly of dissidents, through surveillance.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Film, Radyo, Televizyon
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akgündüz, Gülay Özdemir (2013). "Foucault'da İktidar ve Beden İlişkisi."Akademik Bakış Dergisi, 16.
  • Althusser, Louis (1994). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları. İstanbul : İletişim Yayınları.
  • Althusser, Louis (2006). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Bagdikian, Ben (2004). New Media Monopoly. Boston: Beacon Press.
  • Baran, Aylin (1992). "Sanayi Sonrası Enformasyon Toplumu Üzerine Tartışmalar."Hacettepe
  • Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 53-69. Barrett, Michele (1996). Marx'tan Foucault'a ideoloji. İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Briggs, Asa, & Burke, Peter (2011). Medyanın Toplumsal Tarihi. İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Castells, Manuel (2014). İsyan ve Umut Ağları. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Chomsky, Naom (2002). Medya Gerçeği. İstanbul: Everest Yayınları.
  • Durham, Mennaskhi Gigi ve Kellner, Douglas (2012). Media and Cultural Studies. USA: Blackwell Publishing.
  • Field, John (2006). Sosyal Sermaye. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Foucault, Micheal (1980). The Will to Turth. New York-London: Tavistock Press.
  • Foucault, Micheal (2003). İktidarın Gözü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ginsberg, Benjamin (1986). The Captive Public: How Mass Opinion Promotes State Power New York: Basic Books
  • Hall, Stuart (2006). "Encoding/decoding." Media and Cultural Studies. Kellner, Douglas ve Gigi
  • Durham (der). London Blackwell. Herman, Edward, ve Chomsky, Noam (1998). Medya Halka Nasıl Evet Dedirtir. İstanbul: Minerva Yayınları.
  • Hollingsvvorth, Mark (1986). The Press and Political Dissent. Londra.
  • Jordan, Bailly (2012). The Impact of Social Media on Social Movements: A Case Study of the Iranian Green Movement and the 2011 Egyptian Revolution. Washington State University.
  • Keane, John (2010). Medya ve Demokrasi. İstanbul : Ayrıntı Yayınları.
  • Keane, John (2014). "Kamusal Alanın Yapısal Dönüşmleri". Medya Kültür Siyaset.Süleyman
  • İrvan(der.). İçinde. Ankara: Pharmakon Yayınevi. 215-244
  • Kılıçarslan, Emine Çakmak (2008). Siyasal İletişim İdeoloji ve Medya İlişkisi. İstanbul: Kriter Yayınevi.
  • Özbek, Meral (der.) (2014). Kamusal Alan İstanbul: Hill Yayınları.
  • Philips, Angela (2012). An Ethical Deficit? Accountability, Norms and the Material Conditions of
  • Contemporary Journalism. N. Fenton.New Media, Old Media.içinde. London: Sage. 51-67
  • Rivers, William (1982). The Other Government: Power and the Washington Media. New York : Univers Books.
  • Sennet, Richard (1992). Otorite. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Smith, Philips (2005). Kültürel Kuram. İstanbul: Babil Yayınları.
  • Sunstein, Cass (1999). The Law of Group Polarization. Ohn M. Olin Law & Economics Working Paper No: 91: 1-38.
  • Verstraeten, Hans (2014). Medya ve Kamusal Alanın Dönüşümü". Medya Kültür Siyaset.
  • Süleyman İrvan(der.). İçinde. Ankara: Pharmakon Yayınları. 245-282
  • West, David (1998). Kıta Avrupası Felsefesine Giriş.İstanbul: Paradigma Yayınevi. http://www.bbc.com/turkce/haberler/2016/01/160117_oxfam_zengin, (erişim tarihi 18.01.2016).
  • Milliyet.(2011).http://www.milliyet.com.tr/rus-televizyonunda-skandal-yayin--gundem-2159637/. (erişim tarihi 07.12.2015).
  • Statista. (2015). TV Remains the World's Number 1 News Source. statista:https://www.statista. com/chart/4089/preferred-news-sources/. (erişim tarihi 01.11.2015).
  • "Turizm Yazarları ve Gazeteciler Derneği" (2015). http://www.tuyed.org.tr/rusyadan-turkiyeye-tur- satislari-durduruldu/.html (erişim tarihi 01.12.2015).
  • Kelkitlioğlu, Murat (2015). Akşam Gazetesi.http://www.aksam.com.tr/yazarlar/rusya-kandilde- atesle-oynuyor/haber-469130. (erişim tarihi 08.12.2015).
APA çaycı b (2016). Medyada Gerçekliğin İnşası ve Toplumsal Denetim1. , 84 - 96.
Chicago çaycı berk Medyada Gerçekliğin İnşası ve Toplumsal Denetim1. (2016): 84 - 96.
MLA çaycı berk Medyada Gerçekliğin İnşası ve Toplumsal Denetim1. , 2016, ss.84 - 96.
AMA çaycı b Medyada Gerçekliğin İnşası ve Toplumsal Denetim1. . 2016; 84 - 96.
Vancouver çaycı b Medyada Gerçekliğin İnşası ve Toplumsal Denetim1. . 2016; 84 - 96.
IEEE çaycı b "Medyada Gerçekliğin İnşası ve Toplumsal Denetim1." , ss.84 - 96, 2016.
ISNAD çaycı, berk. "Medyada Gerçekliğin İnşası ve Toplumsal Denetim1". (2016), 84-96.
APA çaycı b (2016). Medyada Gerçekliğin İnşası ve Toplumsal Denetim1. Akdeniz İletişim, 0(25), 84 - 96.
Chicago çaycı berk Medyada Gerçekliğin İnşası ve Toplumsal Denetim1. Akdeniz İletişim 0, no.25 (2016): 84 - 96.
MLA çaycı berk Medyada Gerçekliğin İnşası ve Toplumsal Denetim1. Akdeniz İletişim, vol.0, no.25, 2016, ss.84 - 96.
AMA çaycı b Medyada Gerçekliğin İnşası ve Toplumsal Denetim1. Akdeniz İletişim. 2016; 0(25): 84 - 96.
Vancouver çaycı b Medyada Gerçekliğin İnşası ve Toplumsal Denetim1. Akdeniz İletişim. 2016; 0(25): 84 - 96.
IEEE çaycı b "Medyada Gerçekliğin İnşası ve Toplumsal Denetim1." Akdeniz İletişim, 0, ss.84 - 96, 2016.
ISNAD çaycı, berk. "Medyada Gerçekliğin İnşası ve Toplumsal Denetim1". Akdeniz İletişim 25 (2016), 84-96.