Yıl: 2016 Cilt: 0 Sayı: 25 Sayfa Aralığı: 194 - 210 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

György Pálfi'nin Taxıdermıa Filminde Beden Kullanımı

Öz:
György Pálfi, Taxidermia (2006) filminde, Macaristan tarihinin yüz yılı aşkın bir süreyi kapsayan üç siyasi dönemini, birbirini takip eden üç nesil erkek karakter ile anlatmaktadır. Anlatı, bu karakterlerin, iktidarın şekillendirdiği bedenleri üzerinden kurulmuştur. Yönetmen, film boyunca insan bedenini, hayvan bedenini ve bu bedenlerin bir parçası gibi görünen mekanları, anlam yaratmada çok çeşitli biçimlerde kullanır. Çalışma, bu çeşitliliği ortaya koyarak, sinemada beden kullanımına iyi bir örnek sunduğu düşünülen filmin detaylı bir çözümlemesini yapmayı amaçlamıştır. Farklı siyasi dönemlerin görünür hale geldiği bedenlerin hem içsel çelişkileri, hem diğer insan ve hayvan bedenleri ile kurdukları ilişkiler, hem de mekansal varoluşları arasında izlenebilen paralellikler, dönemler başka olsa da iktidarın beden üzerindeki belirleyiciliğini göstermektedir. İktidarın bu görülebilir hale gelen, gündelik hayatın tamamına sinmiş etkin rolü, filmin anlatısı için olanak olarak değerlendirilmiştir. Çalışmada, beden araştırmalarından da faydalanarak filmin analizi yapılacak, katmanlı anlatımı ideolojik okumalar ve biçimsel incelemeler ile çözümlenecektir. Böylelikle, hem iktidarın beden üzerinden anlatımının, hem de sinema diliyle bunun nasıl gerçekleştiğinin bir örneğini görmek mümkün olacaktır.
Anahtar Kelime:

Konular: Film, Radyo, Televizyon

Analysıs Of Body Usage In György Pálfı's Taxıdermıa

Öz:
György Pálfi, in his film Taxidermia (2006), narrates three main political period of Hungary covering more than a hundred year through the story of a family's three male generations. The narrative is built on the bodies of these characters which are shaped by dominant political ideologies. Throughout the movie, the director uses human bodies, animal bodies and places that appear as parts of those bodies in various ways. Putting forth these various usages, the study aims to make a detailed analysis of the movie which is considered presenting a good example of body usage for meaning making in cinema. Three political eras become apparent in the bodies of the three generations. Throughout the movie, director makes analogies between these bodies many times symbolizing three diverse political periods by showing their inner contradictions, their existence in places and relationships with other bodies. These analogies prove that all political systems and ideologies have similar dominant and decisive roles on human body. The active role of political power in everyday life, which becomes visible in different bodies throughout the movie, holds a significant position in the film narrative. In this study, the movie and its layered structure will be analysed by referring to some body studies, and the help of ideological readings and formal examinations. Thus, it will be possible to see an example of power narrative built on the body and its cinematic language.
Anahtar Kelime:

Konular: Film, Radyo, Televizyon
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ancet, Pierre (2010). Ucube Bedenleri Fenomenolojisi. Çev. Ersel Topraktepe. İstanbul: YKY Yayınları Cogito 184.
  • Bakhtin, Mikhail (1984). Rabelais and His World. Translated By Helene Iswolsi. Bloomington: Indiana University Press.
  • Bakhtin, Mikhail (2001). Karnavaldan Romana. Çev. Cem Soydemir. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Çolak, Banu (2011). "Yapıt Okuma; Bedenin İçerisi-Dışarısı; Kiki Simith'in Çalışmalarında Bedensel Süreçler ve Abjection" Fe Dergi 3, Sayı 1, 38-46.
  • Foucault, Michel (2002). Toplumu Savunmak Gerek. Çev. Şehsuvar Aktaş. İstanbul YKY Yayınları Cogito 120.
  • Foucault, Michel (2005). Özne ve İktidar. Çev. Işık Ergüden- Osman Akınhay. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kalmár, György (2014). "Local Sensorium, Local Cinema: György Pálfi's Sensuous Body Politics." Acta Universitatis Sapientiae Film and Media Studies 8. 203-214. Erişim tarihi 12 Şubat 2016. doi: 10.2478/ausfm-2014-0034.
  • Kristeva, Julia (2014). Korkunun Güçleri: İğrençlik Üzerine Deneme. Çev. Nilgün Tutal. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, Sanat ve Kuram Dizisi.
  • Lombroso, Cesare (1911). Criminal Man. New York ve Londra: The Knickerbocker Press. 5-7. Erişim tarihi 13 Şubat 2016. https://archive.org/stream/criminalmanaccor1911lomb#page /n11/ mode/2up Márquez, Gabriel García (2005). Yüzyıllık Yalnızlık. İstanbul: Can Yayınları.
  • Nochlin, Linda (1994). The Body in Pieces: The Fragment as a Metaphor of Modernity. Londra: Thames & Hudson. Rabelais, François (2006). Gargantua. Çev. Sabahattin Eyüboğlu, Azra Erhat, Vedat Günyol. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları, Hasan Ali Yücel Klasikleri.
  • Shaviro, Steven (2012). "Body Horror and Post-Socialist Cinema: Györgi Pálfi's Taxidermia." A Companion to Eastern European Cinemas. Erişim tarihi 10 Şubat 2016. doi: 10.1002/9781118294376.ch2
  • Strausz, Laszlo (2011). "Archaeology of flesh: history and body-memory in Taxidermia." Jump Cut: A Review of Contemporary Media No. 53, summer 2011.
  • Yalur, Tolga (2009). Devrimden Sonra Birinci Yüzyıl; Yönetmenlerin İzinde Macar Sineması. Ankara: Phoneix Yayınevi.
APA MÜHÜR M (2016). György Pálfi'nin Taxıdermıa Filminde Beden Kullanımı. , 194 - 210.
Chicago MÜHÜR Melike György Pálfi'nin Taxıdermıa Filminde Beden Kullanımı. (2016): 194 - 210.
MLA MÜHÜR Melike György Pálfi'nin Taxıdermıa Filminde Beden Kullanımı. , 2016, ss.194 - 210.
AMA MÜHÜR M György Pálfi'nin Taxıdermıa Filminde Beden Kullanımı. . 2016; 194 - 210.
Vancouver MÜHÜR M György Pálfi'nin Taxıdermıa Filminde Beden Kullanımı. . 2016; 194 - 210.
IEEE MÜHÜR M "György Pálfi'nin Taxıdermıa Filminde Beden Kullanımı." , ss.194 - 210, 2016.
ISNAD MÜHÜR, Melike. "György Pálfi'nin Taxıdermıa Filminde Beden Kullanımı". (2016), 194-210.
APA MÜHÜR M (2016). György Pálfi'nin Taxıdermıa Filminde Beden Kullanımı. Akdeniz İletişim, 0(25), 194 - 210.
Chicago MÜHÜR Melike György Pálfi'nin Taxıdermıa Filminde Beden Kullanımı. Akdeniz İletişim 0, no.25 (2016): 194 - 210.
MLA MÜHÜR Melike György Pálfi'nin Taxıdermıa Filminde Beden Kullanımı. Akdeniz İletişim, vol.0, no.25, 2016, ss.194 - 210.
AMA MÜHÜR M György Pálfi'nin Taxıdermıa Filminde Beden Kullanımı. Akdeniz İletişim. 2016; 0(25): 194 - 210.
Vancouver MÜHÜR M György Pálfi'nin Taxıdermıa Filminde Beden Kullanımı. Akdeniz İletişim. 2016; 0(25): 194 - 210.
IEEE MÜHÜR M "György Pálfi'nin Taxıdermıa Filminde Beden Kullanımı." Akdeniz İletişim, 0, ss.194 - 210, 2016.
ISNAD MÜHÜR, Melike. "György Pálfi'nin Taxıdermıa Filminde Beden Kullanımı". Akdeniz İletişim 25 (2016), 194-210.