Yıl: 2015 Cilt: 15 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 981 - 996 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 29-07-2022

Determination and Interpretation of the Norm Values of PreSchool Social Skills Rating Scale Teacher Form

Öz:
This study aimed to determine and interpret norms of the Preschool Social Skills Rating Scale (PSSRS) teacher form. The sample included 224 independent preschools and 169 primary schools. The schools are distributed among 48 provinces and 3324 children were included. Data were obtained from the PSSRS teacher form. The validity and reliability evidence was re-obtained from the norm sample, and it was concluded that the sample preserved the structure comprising 4 factors and 49 items. The alpha coefficient obtained from the PSSRS for the whole norm sample was determined at 0.96. PSSRS norm values were obtained for four factors and the total scale at each age. Children's social development skills are interpreted in accordance with the percentile norms pie charts, which include the total scores from the full scale score and sub-scales. Findings obtained with regard to the validity and reliability of PSSRS scores indicated that the scale can be used as an auxiliary tool in determining children's social skill levels. Consequently, children's PSSRS scores should be recorded and compared to future results, and the degree of improvement should be assessed. Furthermore, each child should be evaluated individually. It is important to consider children's ages and other developmental characteristics when interpreting the results of the scale
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Akbaş, U. (2014). Farklı örneklem büyüklüklerinde ve kayıp veri örüntülerinde ölçeklerin psikometrik özelliklerinin kayıp veri baş etme teknikleri ile incelenmesi (Doctoral dissertation, Ankara University, Turkey). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Akkök, F. (2006). İlköğretimde sosyal becerilerin geliştirilmesi (Anne-baba el kitabı). İstanbul: Özgür Yayınları.
  • Anderson, J. C., & Gerbing, D. W. (1984). The effect of sampling error on convergence, improper solutions, and goodness-of-fit indices for maximum likelihood confirmatory factor analysis. Psychometrika, 49, 155-173.
  • Cole, D. A. (1987). Utility of confirmatory factor analysis in test validation research. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55, 1019-1031.
  • Çivitçi, A., & Çivitçi, N. (2009). İlköğretim öğrencilerinde algılanan sosyal beceri ve mantıkdışı inançlar. İlköğretim Online, 8(2), 415-424. Retrieved from http://ilkogretim- online.org.tr/
  • Çubukçu, Z., & Gültekin, M. (2000). İlköğretimde sosyal becerilerin gerçekleşme düzeyi. In IX. Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler (Vol. 1, pp. 277-289). Erzurum.
  • Elias, M. J., Zins, J. E., Weissberg, R. P., Frey, K. S., Greenberg, M. T., Haynes, N. M. ... Shriver, T. P. (1997). Promoting social and emotional learning. Alexandria, VA: ASCD.
  • Gresham, F. M. (1981). Assessment of children's social skills. Journal of School Psychology, 19, 120-133.
  • Gresham, F. M. (1985). Behavior disorder assessment: Conceptual, definitional, and practical considerations. School Psychology Review, 14, 495-509.
  • Kamaraj, I. (2008). Erken çocukluk döneminde sosyal becerilerin gelişiminde öğretmenlerin rolü. Çoluk Çocuk Dergisi, 78, 6-8.
  • Kapıkıran, N., İvrendi, A., & Adak, A. (2006). Okul öncesi çocuklarında sosyal beceri: Durum saptaması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 20-28.
  • Marsh, H. W., Balla, J. R., & McDonald, R. P. (1988). Goodness-of-fit indexes in confirmatory factor analysis: The effect of sample size. Psychological Bulletin, 103, 391-410.
  • McIntosh, R., Vaughn, S., & Zaragoza, N. (1991). A review of social interventions for students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 24, 451-458.
  • Seven, S., & Yoldaş, C. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının sosyal beceri düzeylerinin incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 1-18.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, (6) 49-74.
  • Şimşek, Ü., Doymuş, K., & Şimşek, U. (2008). İşbirlikli öğrenme yöntemi üzerine derleme çalışması: II. İşbirlikli öğrenme yönteminin sınıf ortamında uygulanması. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 123-142.
  • Tryfos, P. (1996). Sampling methods for applied research. New York, NY: John Wiley and Sons. Verduyn, C. M., Lord, W., & Forrest, G. C. (1990). Social skills training in schools: An evaluation study. Journal of Adolescence, 13, 3-16.
  • Wortham, S. C. (1998). Early childhood curriculum.
  • Virginia, VA: Prentice Hall. Yüksel, G. (2001). Öğretmenlerin sahip olmaları gereken davranış olarak sosyal beceri. Milli Eğitim Dergisi, 150. Retrieved from http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/ Milli_Egitim_Dergisi/150/yuksel.htm
APA ÖMEROĞLU E, GÜLTEKİN AKDUMAN G, AYDOĞAN Y, günindi y, ÇAKAN M, Kutlu Ö, ÇAKMAK E, ESEN ÇOBAN A, Yurt Ö, ÖZYÜREK A, Koğar H, KARAÇELİK S, Büyüköztürk Ş (2015). Determination and Interpretation of the Norm Values of PreSchool Social Skills Rating Scale Teacher Form. , 981 - 996.
Chicago ÖMEROĞLU Esra,GÜLTEKİN AKDUMAN Gülümser,AYDOĞAN YASEMİN,günindi yunus,ÇAKAN Mehtap,Kutlu Ömer,ÇAKMAK Ebru KILIÇ,ESEN ÇOBAN Aysel,Yurt Özlem,ÖZYÜREK Arzu,Koğar Hakan,KARAÇELİK SEDA,Büyüköztürk Şener Determination and Interpretation of the Norm Values of PreSchool Social Skills Rating Scale Teacher Form. (2015): 981 - 996.
MLA ÖMEROĞLU Esra,GÜLTEKİN AKDUMAN Gülümser,AYDOĞAN YASEMİN,günindi yunus,ÇAKAN Mehtap,Kutlu Ömer,ÇAKMAK Ebru KILIÇ,ESEN ÇOBAN Aysel,Yurt Özlem,ÖZYÜREK Arzu,Koğar Hakan,KARAÇELİK SEDA,Büyüköztürk Şener Determination and Interpretation of the Norm Values of PreSchool Social Skills Rating Scale Teacher Form. , 2015, ss.981 - 996.
AMA ÖMEROĞLU E,GÜLTEKİN AKDUMAN G,AYDOĞAN Y,günindi y,ÇAKAN M,Kutlu Ö,ÇAKMAK E,ESEN ÇOBAN A,Yurt Ö,ÖZYÜREK A,Koğar H,KARAÇELİK S,Büyüköztürk Ş Determination and Interpretation of the Norm Values of PreSchool Social Skills Rating Scale Teacher Form. . 2015; 981 - 996.
Vancouver ÖMEROĞLU E,GÜLTEKİN AKDUMAN G,AYDOĞAN Y,günindi y,ÇAKAN M,Kutlu Ö,ÇAKMAK E,ESEN ÇOBAN A,Yurt Ö,ÖZYÜREK A,Koğar H,KARAÇELİK S,Büyüköztürk Ş Determination and Interpretation of the Norm Values of PreSchool Social Skills Rating Scale Teacher Form. . 2015; 981 - 996.
IEEE ÖMEROĞLU E,GÜLTEKİN AKDUMAN G,AYDOĞAN Y,günindi y,ÇAKAN M,Kutlu Ö,ÇAKMAK E,ESEN ÇOBAN A,Yurt Ö,ÖZYÜREK A,Koğar H,KARAÇELİK S,Büyüköztürk Ş "Determination and Interpretation of the Norm Values of PreSchool Social Skills Rating Scale Teacher Form." , ss.981 - 996, 2015.
ISNAD ÖMEROĞLU, Esra vd. "Determination and Interpretation of the Norm Values of PreSchool Social Skills Rating Scale Teacher Form". (2015), 981-996.
APA ÖMEROĞLU E, GÜLTEKİN AKDUMAN G, AYDOĞAN Y, günindi y, ÇAKAN M, Kutlu Ö, ÇAKMAK E, ESEN ÇOBAN A, Yurt Ö, ÖZYÜREK A, Koğar H, KARAÇELİK S, Büyüköztürk Ş (2015). Determination and Interpretation of the Norm Values of PreSchool Social Skills Rating Scale Teacher Form. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 15(4), 981 - 996.
Chicago ÖMEROĞLU Esra,GÜLTEKİN AKDUMAN Gülümser,AYDOĞAN YASEMİN,günindi yunus,ÇAKAN Mehtap,Kutlu Ömer,ÇAKMAK Ebru KILIÇ,ESEN ÇOBAN Aysel,Yurt Özlem,ÖZYÜREK Arzu,Koğar Hakan,KARAÇELİK SEDA,Büyüköztürk Şener Determination and Interpretation of the Norm Values of PreSchool Social Skills Rating Scale Teacher Form. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 15, no.4 (2015): 981 - 996.
MLA ÖMEROĞLU Esra,GÜLTEKİN AKDUMAN Gülümser,AYDOĞAN YASEMİN,günindi yunus,ÇAKAN Mehtap,Kutlu Ömer,ÇAKMAK Ebru KILIÇ,ESEN ÇOBAN Aysel,Yurt Özlem,ÖZYÜREK Arzu,Koğar Hakan,KARAÇELİK SEDA,Büyüköztürk Şener Determination and Interpretation of the Norm Values of PreSchool Social Skills Rating Scale Teacher Form. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.15, no.4, 2015, ss.981 - 996.
AMA ÖMEROĞLU E,GÜLTEKİN AKDUMAN G,AYDOĞAN Y,günindi y,ÇAKAN M,Kutlu Ö,ÇAKMAK E,ESEN ÇOBAN A,Yurt Ö,ÖZYÜREK A,Koğar H,KARAÇELİK S,Büyüköztürk Ş Determination and Interpretation of the Norm Values of PreSchool Social Skills Rating Scale Teacher Form. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2015; 15(4): 981 - 996.
Vancouver ÖMEROĞLU E,GÜLTEKİN AKDUMAN G,AYDOĞAN Y,günindi y,ÇAKAN M,Kutlu Ö,ÇAKMAK E,ESEN ÇOBAN A,Yurt Ö,ÖZYÜREK A,Koğar H,KARAÇELİK S,Büyüköztürk Ş Determination and Interpretation of the Norm Values of PreSchool Social Skills Rating Scale Teacher Form. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2015; 15(4): 981 - 996.
IEEE ÖMEROĞLU E,GÜLTEKİN AKDUMAN G,AYDOĞAN Y,günindi y,ÇAKAN M,Kutlu Ö,ÇAKMAK E,ESEN ÇOBAN A,Yurt Ö,ÖZYÜREK A,Koğar H,KARAÇELİK S,Büyüköztürk Ş "Determination and Interpretation of the Norm Values of PreSchool Social Skills Rating Scale Teacher Form." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 15, ss.981 - 996, 2015.
ISNAD ÖMEROĞLU, Esra vd. "Determination and Interpretation of the Norm Values of PreSchool Social Skills Rating Scale Teacher Form". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 15/4 (2015), 981-996.