Üniversite Öğrencilerinin Diyanet İşleri Başkanlığı Hizmetlerine Yönelim Durumları: İnönü Üniversitesi Örneği

Yıl: 2016 Cilt: 5 Sayı: 6 Sayfa Aralığı: 1563 - 1582 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Üniversite Öğrencilerinin Diyanet İşleri Başkanlığı Hizmetlerine Yönelim Durumları: İnönü Üniversitesi Örneği

Öz:
Diyanet İşleri Başkanlığı, Türkiye'de din hizmetleri ve yaygın din eğitimi sunan tek resmi kurumdur. Bir devlet kurumu olarak diğer dini gruplardan farklı olarak üyelik, bağlılık, mensubiyet istemeyen Diyanetin hizmetlerine yönelim daha çok ona duyulan güven ve memnuniyet ile ilgili bir husustur. Bu nedenle bu kuruma duyulan güven ve memnuniyet düzeyinin farklı örneklemlerde bilimsel olarak tespit edilmesi, bu kurumun hizmet planlamalarına katkı sunması açısından önem taşımaktadır. Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin Diyanet hizmetlerine yönelim düzeylerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini 2015-2016 öğretim yılında İnönü Üniversitesi'nde 5 farklı fakültede lisans eğitimi alan toplam 302 öğrenci oluşturmuştur. Karşılaştırmalı ilişkisel tarama modelinde yürütülen araştırmada veri toplama aracı olarak Onay tarafından geliştirilen Diyanet İşleri Başkanlığı Hizmetlerine Yönelim Ölçeği (DİBYÖ) kullanılmıştır. Araştırma sonucunda üniversite öğrencilerinin diyanet hizmetlerine yönelim düzeylerinin cinsiyet, fakülte, mezun olunan lise ve okul dışı din eğitimi alma durumu değişkenlerine göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Din Bilimi Müzik Eğitim, Özel

University Students' Orientations Towards The Presidency of Religious Affairs Services: İnönü University Sample.

Öz:
The Presidency of Religious Affairs (Diyanet) is official institutions offering religious services and religious education in Turkey. Diyanet as a state institution, unlike other religious group, doesn't require membership, commitment and affiliation. Therefore orientation towards its services is more related to confidence and satisfaction. Thus it is important to determine scientifically confidence and satisfaction levels to Diyanet in different samples, due to contribute to its services plan. This study investigated university students' orientations towards Diyanet services. Measurement instruments of this survey were carried out among 302 students in five faculty in the University of İnönü. The study was designed based on comparative associative model. Measurement tool used is called "Orientations Towards The Presidency of Religious Affairs Services" developed by Onay (2004). As a result of this study, it was found that, university students' orientations towards Diyanet services are differed with regard to gender, faculty, the basis of educational backgrounds and the status religious education outsite school system.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Din Bilimi Müzik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arslan, B. Z. (2015). "Aleviliği Tanımlamak: Türkiye'de Dinin Yönetimi, Sekülerlik ve Diyanet", Mülkiye Dergisi, 39 (1), 135-158.
  • Aşlamacı, İ. (2015). Din Hizmetleri ve Din Eğitimi Politikalarının Birlikte Yaşama Kültürüne Etkisi: Türkiye ve Pakistan Örneği Karşılaştırmalı Bir Değerlendirme, Hz Peygamber ve Birlikte Yaşama Hukuku, 2015 Yılı Kutlu Doğum Haftası Sempozyumu, basılmamış bildiri metni, Mardin.
  • Benzer, F. (2005). Din Görevlisinden Beklentiler ve Din Görevlilerinin Mesleki Yeterlikleri (Amasya- Sakarya - Sivas- Trabzon Örneği), Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Buyrukçu, R. ve Asri, S. (2007). "İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Diyanet İşleri Başkanlığı Taşra Teşkilatı Din Hizmetlerine Bakışı: Süleyman Demirel Üniversitesi Örneği", Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (2007/2), S. 19, s. 81-106;
  • Çakır, R. ve Bozan, İ. (2005). Sivil, Şeffaf ve Demokratik Bir Diyanet İşleri Başkanlığı Mümkün mü?, İstanbul: Tesev Yayınları.
  • Çekin, A. (2005). Din Görevlisinden Beklentiler ve Din Görevlilerinin Mesleki Yeterlikleri (Elazığ- Erzurum - Malatya- Urfa Örneği), Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Demir, Ç. (2015). Camilerdeki Dini Hizmetlerin yapılmasın Cami Cemaatinin Din Görevlilerinden Beklentilerinin Değerlendirilmesi (Altınyayla İlçe Örneği), Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun, Kanun no. 6002, 1 Temmuz 2010.
  • Döner, A. (2014). Cami hizmetlerinde Cemaatin Beklentileri Üzerine Sosyolojik bir Analiz (Sivas/Zara İlçesi Örneği), Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • Görmez, M. (2007). "Türk Hukuk Mevzuatında Dini Kurumların Yeri Ve Uygulama", Avrupa Birliği Sürecinde Dini Kurumlar Ve Din Eğitimi, İlyas Çelebi (Ed.), İstanbul: Ensar Yay.
  • Gözaydın İ. (2009). Diyanet: Türkiye Cumhuriyeti'nde Dinin Tanzimi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Gözaydın, İ. (2008). "Diyanet and Politics" Muslim World, 98 (2-3): 217-227.
  • Gözaydın, İ. (2009). Diyanet: Türkiye Cumhuriyetinde Dinin Tanzimi, İstanbul: İletişim yay.
  • Güran, K. (1995). "Diyanet İşleri Başkanlığı Özerk Olmalı mı?", Diyanet Aylık Dergi, s. 57.
  • Helsinki Yurttaşlar Derneği (2014). Sosyo-ekonomik Politikalar Bağlamında Diyanet İşleri Başkanlığı Kamuoyunun Diyanet'e Bakışı, Tartışmalar ve Öneriler, İstanbul.
APA ASLAMACI I (2016). Üniversite Öğrencilerinin Diyanet İşleri Başkanlığı Hizmetlerine Yönelim Durumları: İnönü Üniversitesi Örneği. , 1563 - 1582.
Chicago ASLAMACI IBRAHIM Üniversite Öğrencilerinin Diyanet İşleri Başkanlığı Hizmetlerine Yönelim Durumları: İnönü Üniversitesi Örneği. (2016): 1563 - 1582.
MLA ASLAMACI IBRAHIM Üniversite Öğrencilerinin Diyanet İşleri Başkanlığı Hizmetlerine Yönelim Durumları: İnönü Üniversitesi Örneği. , 2016, ss.1563 - 1582.
AMA ASLAMACI I Üniversite Öğrencilerinin Diyanet İşleri Başkanlığı Hizmetlerine Yönelim Durumları: İnönü Üniversitesi Örneği. . 2016; 1563 - 1582.
Vancouver ASLAMACI I Üniversite Öğrencilerinin Diyanet İşleri Başkanlığı Hizmetlerine Yönelim Durumları: İnönü Üniversitesi Örneği. . 2016; 1563 - 1582.
IEEE ASLAMACI I "Üniversite Öğrencilerinin Diyanet İşleri Başkanlığı Hizmetlerine Yönelim Durumları: İnönü Üniversitesi Örneği." , ss.1563 - 1582, 2016.
ISNAD ASLAMACI, IBRAHIM. "Üniversite Öğrencilerinin Diyanet İşleri Başkanlığı Hizmetlerine Yönelim Durumları: İnönü Üniversitesi Örneği". (2016), 1563-1582.
APA ASLAMACI I (2016). Üniversite Öğrencilerinin Diyanet İşleri Başkanlığı Hizmetlerine Yönelim Durumları: İnönü Üniversitesi Örneği. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(6), 1563 - 1582.
Chicago ASLAMACI IBRAHIM Üniversite Öğrencilerinin Diyanet İşleri Başkanlığı Hizmetlerine Yönelim Durumları: İnönü Üniversitesi Örneği. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 5, no.6 (2016): 1563 - 1582.
MLA ASLAMACI IBRAHIM Üniversite Öğrencilerinin Diyanet İşleri Başkanlığı Hizmetlerine Yönelim Durumları: İnönü Üniversitesi Örneği. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, vol.5, no.6, 2016, ss.1563 - 1582.
AMA ASLAMACI I Üniversite Öğrencilerinin Diyanet İşleri Başkanlığı Hizmetlerine Yönelim Durumları: İnönü Üniversitesi Örneği. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 2016; 5(6): 1563 - 1582.
Vancouver ASLAMACI I Üniversite Öğrencilerinin Diyanet İşleri Başkanlığı Hizmetlerine Yönelim Durumları: İnönü Üniversitesi Örneği. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 2016; 5(6): 1563 - 1582.
IEEE ASLAMACI I "Üniversite Öğrencilerinin Diyanet İşleri Başkanlığı Hizmetlerine Yönelim Durumları: İnönü Üniversitesi Örneği." İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5, ss.1563 - 1582, 2016.
ISNAD ASLAMACI, IBRAHIM. "Üniversite Öğrencilerinin Diyanet İşleri Başkanlığı Hizmetlerine Yönelim Durumları: İnönü Üniversitesi Örneği". İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 5/6 (2016), 1563-1582.