Yıl: 2010 Cilt: 11 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 15 - 31 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmen Eğitiminin Lisans ve Lisansüstü Boyutlardan Değerlendirilmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, öğretmen eğitimi konusunda Türkiyenin deneyimlerini tarihsel süreç içerisinde çeşitli boyutlardan ele alarak bugün gelinen noktayı değerlendirmek ve çözüm önerilerinde bulunmaktır. Bu amaçla önce Türk eğitim sisteminin ve ona bağlı olarak öğretmen yetiştirme yaklaşımlarının epistemolojik temelleri sorgulandı. İkinci olarak öğretmen yetiştirme uygulamaları ve politikaları cumhuriyetin ilk dönemlerinden 2000li yıllara doğru tarihsel süreç içerisinde artılarıyla, eksileriyle irdelendi. Üçüncü olarak YÖKün 19961998 yılları arasındaki çalışmaları öğretmenlerin sahip olması gereken alan yeterlikleri ve bölümleşme bağlamında değerlendirildi. Çalışmanın dördüncü bölümünde, öğretmen yetiştirme sisteminin YÖKün doğrudan müdahaleleriyle nasıl bir istikamete doğru sürüklendiği tartışıldı. Son olarak gelinen nokta dikkate alınarak öğretmen eğitimi alanında lisans ve lisansüstü düzeyde eğitim fakültelerinde nelerin yapılabileceği gelişmiş ülkelerde yapılanlar dikkate alınarak ayrıntılı önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

An Evaluation of Teacher Training from Undergraduate and Postgraduate Dimensions

Öz:
The aim of the study is to evaluate teacher education system in Turkey from different perspectives and offer some suggestions about the current developments in the field of teacher education. For this purpose, at the beginning of the paper, we elaborate the foundations of Turkish teacher education system in terms of epistemological perspectives. Secondly, we scrutinize the implementations and policies on teacher education in the first era of Turkish Republic. Thirdly, we evaluate the developmental efforts of the Council of Higher Education in the field of teacher education between 1996 and 1998. During this period as a reform act departments and graduate programs were changed at all education faculties by the intervention of the Council of Higher Education. These direct interventions of the Council of Higher Education make negative effect on the development of teacher education. Nowadays, we also see the same direct interventions made by the Council of Higher Education. Lastly, we offer some implications for teacher education with regard to recent developments in developed countries.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Baki, A. (1994). Breaking with tradition: a study of Turkish student teachers’ experiences within a logo-based mathematical environment. Unpublished PhD Thesis. Institute of Education, University of London.
  • Baki, A., Çepni, S., Akdeniz, A., Ayas, A. (1996). Türkiyede eğitim Fakültelerinin Yeniden Yapılandırılması: Durum Analizi ve Öneriler.
  • Baki, A. (2008). Kuramdan Uygulamaya Matematik Eğitimi, Harf Eğitim Yayınları, Ankara.
  • Baki, M. & Baki, A. (2010) Türkiye’nin ö T ğretmen yetiştirme deneyimi ve matematik öğretmeninin alanı öğretme bilgisi. Uluslar arası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları sempozyumu-II, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Ball, D. & McDiarmid, G. W. (1990) The saubject-matter preparation of teachers. In W. R. Houston (Ed), Handbook of research on teacher education. New York, MacMillan.
  • Ball, D. (2000). Bidging practices interviewining content and pedagogy in teaching and learning to teach. Journal of Teacher Education, 22, 241-247.
  • Even, R. & Tirosh, D. (1995). Subject-matter knowledge and knowledge about students as sources of teacher presentations of the subject matter. Educational Studies in Mathematics, 29, 1-20.
  • Güngör, E. (1984). Dünden Bugünden: Tarih, kültür, milliyetçilik. MAYAŞ Yayınları.
  • Özakpına, Y. (1995). Mumtaz Turhan ve Batılılaşma Meselesi, Diyanet Vakfı Yayınları/181.
  • Shulman, L. S. & Grossman, P. (1988) Knowledge growth in teaching: a final report to the Spencer Foundation. Stanford University, USA.
  • Sönmez, V. (1996). Eğitim Felsefesi. PEGEM Yayıncılık.
  • Akyüz, Y. (2009) Türk Eğitim Tarihi. PEGEM Yayıncılık.
APA BAKİ A (2010). Öğretmen Eğitiminin Lisans ve Lisansüstü Boyutlardan Değerlendirilmesi. , 15 - 31.
Chicago BAKİ Adnan Öğretmen Eğitiminin Lisans ve Lisansüstü Boyutlardan Değerlendirilmesi. (2010): 15 - 31.
MLA BAKİ Adnan Öğretmen Eğitiminin Lisans ve Lisansüstü Boyutlardan Değerlendirilmesi. , 2010, ss.15 - 31.
AMA BAKİ A Öğretmen Eğitiminin Lisans ve Lisansüstü Boyutlardan Değerlendirilmesi. . 2010; 15 - 31.
Vancouver BAKİ A Öğretmen Eğitiminin Lisans ve Lisansüstü Boyutlardan Değerlendirilmesi. . 2010; 15 - 31.
IEEE BAKİ A "Öğretmen Eğitiminin Lisans ve Lisansüstü Boyutlardan Değerlendirilmesi." , ss.15 - 31, 2010.
ISNAD BAKİ, Adnan. "Öğretmen Eğitiminin Lisans ve Lisansüstü Boyutlardan Değerlendirilmesi". (2010), 15-31.
APA BAKİ A (2010). Öğretmen Eğitiminin Lisans ve Lisansüstü Boyutlardan Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 15 - 31.
Chicago BAKİ Adnan Öğretmen Eğitiminin Lisans ve Lisansüstü Boyutlardan Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 11, no.3 (2010): 15 - 31.
MLA BAKİ Adnan Öğretmen Eğitiminin Lisans ve Lisansüstü Boyutlardan Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.11, no.3, 2010, ss.15 - 31.
AMA BAKİ A Öğretmen Eğitiminin Lisans ve Lisansüstü Boyutlardan Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 11(3): 15 - 31.
Vancouver BAKİ A Öğretmen Eğitiminin Lisans ve Lisansüstü Boyutlardan Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 11(3): 15 - 31.
IEEE BAKİ A "Öğretmen Eğitiminin Lisans ve Lisansüstü Boyutlardan Değerlendirilmesi." İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, ss.15 - 31, 2010.
ISNAD BAKİ, Adnan. "Öğretmen Eğitiminin Lisans ve Lisansüstü Boyutlardan Değerlendirilmesi". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 11/3 (2010), 15-31.