Yıl: 2016 Cilt: 29 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 325 - 344 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Türk Edebiyatı Dersine Katılıma Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin Türk Edebiyatı dersine katılıma yönelik olarak tutumlarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirmektir. Ölçek maddeleri, öğrencilerin bu derse katılımlarına yönelik tutumlarını ortaya koyan bir yazıdan elde edilen veriler ve ilgili alan yazın taranıp uzman görüşlerine başvurularak araştırmacı tarafından belirlenmiştir. 49 maddelik taslak ölçek, Kırşehir merkezde yer alan ortaöğretim düzeyindeki 8 okulda öğrenim gören 485 öğrenciye uygulanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde kullanılmış ve bu analizler sonucunda taslak ölçek 22 maddeye indirilmiştir. Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi ile ölçeğin 5 faktörlü bir yapıya sahip olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı ise 0,81'dir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Developing a Scale for Student Attitudes towards Participating in Classroom Activities in Turkish Literature Course

Öz:
This study aims to introduce a scale developed to find out what attitudes secondary school students maintain towards participating in classroom activities in courses of Turkish Literature. Items of the scale were specified by the researcher through the data from an essay on students' attitude towards participating in this course as well as reviewing the relevant literature and getting expert opinions. The 49-item draft scale was applied to 485 students studying in eight secondary schools in Kırşehir. SPSS 17.0 and Lisrel 8.80 were used in data analysis and the draft scale was reduced to 22 items after the analyses. Exploratory and confirmatory factor analyses indicate that the scale has a 5-factor structure. The scale's Cronbach's alpha coefficient of reliabiliy is 0,81.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Allport, G. W., 1967. Attitudes Readings in Attitude Theory and Measurement. (Ed. Martin Fishbein). New York: John Wiley.
  • Balcı, A., 2009. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: PegemA.
  • Bohner, G. & Wanke, M., 2002. Attitudes and Attitude Change. Philadelphia: Psychology Press.
  • Brown, C., 2006. Social Psychology. California: Sage Publications Ltd.
  • Brown, Timothy A., 2006. Confirmatory Factor Analysis for Applied Research. New York: Guilford Press.
  • Browne, M.W., & Cudeck, R., 1993. Alternative Ways of Assessingmodel Fit. In K. A. Bollen & J. S. Long (Eds.), Testing structural equation models (pp. 136-162). Newbury Park, CA: Sage.
  • Büyüköztürk, Ş., 2008. Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem A Yayıcılık.
  • Byrne, Barbara M. (2010). Structural Equation Modeling with AMOS. (2 nd. Edt.). New York: Routledge.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş., 2010. Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve Lisrel Uygulamaları. Ankara: Pegem A.
  • Eroğlu, A., 2009. Faktör Analizi. Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (ss.321-331). Ankara: Asil Yayın Dağıtım
  • Fishbein, M. & Ajzen, I., 1975. Belief, Attitude, İntention, And Behaviour: An introduction To Theory And Research Reading, MA: Addison-Wesley.
  • Jöreskog, Karl G. & Sörbom D., 1993. Lısrel 8: Structural Equation Modeling With The SIMPLIS Command Language. Scientific Software International: Lincolnwood.
  • Kağıtçıbaşı, Ç., 2006. Yeni İnsan ve İnsanlar. (10.baskı). İstanbul: Evrim Yayıncılık.
  • Kayış, A., 2009. Güvenirlik Analizi. Ş. Kalaycı (Ed), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli Istatistik Teknikleri. (403-419). Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Kline, Rex B., 2005. Principles And Practice of Structural Equation Modeling (2 nd Edt.). New York. Guilford Press.
  • McKenna, M. C.; Kear, D. C. & Ellsworth, R. A., 1995. "Children's Attitudes Toward Reading: A national Survey". Reading Research Quarterly, Vol. 30. No. 4:934- 956.
  • Oskamp, S. & Schultz, P. W., 2005. Attitudes and Opinions. (3rd Ed.). London: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Oskamp, S., 1977. Attitudes and Opinions. Englewood, N.J.: Prentice-Hall, Inc.
  • Özbay, M. ve Uyar, Y., 2009. "İlköğretim İkinci Kademe Öğrencileri İçin Okumaya Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması." E- Journal of New World Science Academy. (2): 632-651.
  • Pehlivan, H., 1994. "Egitim Bilimleri Öğrencilerinin Öğrenim Gördükleri Bölüme Yönelik Tutumları." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10: 49 - 53.
  • Raykov, T. & Marcoulides, George A., 2006. A First Course in Structural Equation Modeling. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers.
  • Sungur, O., 2009. Korelasyon analizi. Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli Istatistik Teknikleri. 116-125. Ankara: Asil Yayıncılık
  • Şimşek, Ö.F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş. Ankara: Ekinoks Yayıncılık,
  • Tavşancıl, E., 2006. Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tekin, H. (1996). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınları.
  • Tezbaşaran, A.A., 1997. Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Yılmaz, V. ve Çelik, E., 2009. Lisrel Ile Yapısal Eşitlik Modellemesi I Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Yurdabakan, İ., 2008. Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçlarının Nitelikleri. S Erkan,. ve M. Gömleksiz., (Ed) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Ankara: Nobel Yayınevi.
APA CAN R (2016). Türk Edebiyatı Dersine Katılıma Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. , 325 - 344.
Chicago CAN Remzi Türk Edebiyatı Dersine Katılıma Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. (2016): 325 - 344.
MLA CAN Remzi Türk Edebiyatı Dersine Katılıma Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. , 2016, ss.325 - 344.
AMA CAN R Türk Edebiyatı Dersine Katılıma Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. . 2016; 325 - 344.
Vancouver CAN R Türk Edebiyatı Dersine Katılıma Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. . 2016; 325 - 344.
IEEE CAN R "Türk Edebiyatı Dersine Katılıma Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi." , ss.325 - 344, 2016.
ISNAD CAN, Remzi. "Türk Edebiyatı Dersine Katılıma Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi". (2016), 325-344.
APA CAN R (2016). Türk Edebiyatı Dersine Katılıma Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 325 - 344.
Chicago CAN Remzi Türk Edebiyatı Dersine Katılıma Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 29, no.2 (2016): 325 - 344.
MLA CAN Remzi Türk Edebiyatı Dersine Katılıma Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.29, no.2, 2016, ss.325 - 344.
AMA CAN R Türk Edebiyatı Dersine Katılıma Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 29(2): 325 - 344.
Vancouver CAN R Türk Edebiyatı Dersine Katılıma Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 29(2): 325 - 344.
IEEE CAN R "Türk Edebiyatı Dersine Katılıma Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi." Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, ss.325 - 344, 2016.
ISNAD CAN, Remzi. "Türk Edebiyatı Dersine Katılıma Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi". Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 29/2 (2016), 325-344.