Yıl: 2016 Cilt: 17 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 481 - 503 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Üç Boyutlu Yazdırma Teknolojilerinin Eğitim Alanında Kullanımı: Türkiye'deki Uygulamalar

Öz:
Bu çalışmanın amacı; üç boyutlu (3B) yazdırma teknolojilerini tanıtmak, eğitimle ilişkisini açıklamak ve ülkemizde nasıl kullanıldığını incelemektir. Tıp, mimarlık ve birçok alanda yaygın olarak kullanılan 3B yazdırma teknolojileri eğitim alanında da giderek artan bir ilgiyle karşılanmaktadır. Plastik, oyun hamuru, metal gibi birçok hammaddeyi kullanarak dijital ortamdaki modellerin somut nesneler olarak üretilebilmesini sağlayan 3B yazıcılar bulunmaktadır. Bununla birlikte 3B yazdırma teknolojileri arasında 3B tasarım yazılımları, 3B tarayıcılar ve 3B mürekkep (filament) yer almaktadır. Birçok farklı ürünün bir arada yer aldığı çok geniş bir ekosisteme sahip 3B yazdırma teknolojilerinin odak noktasında 3B yazıcılar yer almaktadır. 3B yazıcılar; zaman ve maliyet tasarrufu, yedeklemeyi kolaylaştırma, güvenlik ve gizlilik, geometrik özgürlük ve çevre dostu olanaklara sahiptir. Bununla birlikte kısıtlı hammadde, yüksek maliyet ve sınırlı sağlamlık sınırlılıkları göz önünde bulundurulmalıdır. Çalışmada, 3B yazıcıların özellikle ülkemizde hangi kurumlar tarafından ne amaçla kullanıldığına yer verilmektedir. Ayrıca, çalışmada 3B yazdırma teknolojilerinin eğitim ortamlarında nasıl kullanılabileceğine yönelik öneriler sunulmuştur
Anahtar Kelime:

The Use of Three Dimensional Printing Technologies in Education: Practices in Turkey

Öz:
The main objective of this present study is to introduce 3 dimensional (3D) printing technologies, explain its relation with education and investigate how it has been applied in our country. There has been a growing interest in the field of education towards 3 dimensional printing technologies, which are commonly used in so many fields like medicine, architecture. There are 3D printers which allow the models in digital media to be produced as a concrete object though the use of many raw materials such as plastic, modeling clay and metal. Besides, among 3D printing technologies, there are 3D design software, 3D scanners and 3D ink (filaments). 3D printers have appeared to be in the focus of 3D printing technologies, which hold a large ecosystem, hosting so many different products. 3D printers provide the opportunities of saving on time and expenditure, privacy and security, geometric independence and being environmentally friendly. However, the limitation of raw material, high cost and durability should be considered. The study explains in which institutions and for what purposes, especially in our country, the 3D printing technologies are applied. Furthermore, in the study, some recommendations are presented on how to use 3D printing technologies in the field of education.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 3D Printer (2015). 19 Aralık 2015 tarihinde http://sunum.sabanciuniv.edu/en/3d-printeradresinden elde edildi.
  • 3D Printer sistemleri semineri.(2015). 23 Aralık 2015 tarihinde http://www.gedik.edu.tr/haberler/uc-boyutlu-yazici-3d-printer-sistemleri-semineriadresinden elde edildi.
  • AMNH. (2013). Using 3D printing to reconstruct dinosaurs, students learn to think like paleontologists. 8 Şubat 2015 tarihinde http://www.amnh.org/explore/news-blogs/education-posts/students-use-3d-printing-to-reconstruct-dinosaurs adresinden elde edildi.
  • Azimi, P., Zhao, D., Pouzet, C., Crain, N. E., ve Stephens, B. (2016). Emissions of ultrafine particles and volatile organic compounds from commercially available desktop three-dimensional printers with multiple filaments. Environmental Science and Technology, 1260-1268.
  • Bara, J. E., Turner, C. H., Zhang, Z. ve Hawkins, C. I. (2015). Tangible visualization of molecular dynamics simulations using 3-D printing. Education for Chemical Engineers, 13, 9-16. doi:10.1016/j.ece.2015.07.001
  • Bell, S. (2010). Project-based learning for the 21st century: Skills for the future. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 83(2), 39-43. doi:10.1080/00098650903505415
  • Berman, B. (2012). 3-D printing: The new industrial revolution. Business Horizons, 155-162.
  • Biyomedikalde 3D yazıcı uygulamaları radyo Kİ.(2015). 21 Aralık 2015 tarihinde http://radyoki.kocaeli.edu.tr/biyomedikalde-3d-yazici-uygulamalari/ adresinden elde edildi.
  • Boyraz, B. ve Dolunay, A. (2014). Heykel sanatında ön modelleme aşaması ve üç boyutlu yazıcı uygulamaları. Ulakbilge, 2(3), s.69-80.
  • Bradshaw, S., Bowyer, A., ve Haufe, P. (2010). The intellectual property implications of low-cost. SCRIPTed, 7(1), 5-31. 15 Kasım 2016 tarihinde http://www2.law.ed.ac.uk/ahrc/script-ed/vol7-1/bradshaw.asp adresinden elde edildi.
  • Brown, A. (2015). 3D Printing in instructional settings: Identifying a curricular hierarchy of activities.TechTrends, 59(5), 16-24.
  • Campbell, T., Williams, C., Ivanova, O. ve Garrett, B. (2011). Could 3D printing change the world? Technologies, potential, and ımplications of additive manufacturing.Washintgon, DC: Atlantic Council. 23 Mart 2016 tarihinde http://www.atlanticcouncil.org/images/files/publication_pdfs/403/101711_ACUS_3DPrinting.PDF adresinden elde edildi.
  • Cubinter-Yerli 3D Modelleme Uygulaması.(2015). 23 Aralık 2015 tarihinde http://erdeminanc.com/cubinter/ adresinden elde edildi.
  • Çözüm ortaklarımız-Doğa Okulları.(2015). 20 Aralık 2015 tarihinde http://www.dogaokullari.com/tr/cozum-ortaklarimiz adresinden elde edildi.
  • D'Aveni, R. (2015). The 3-D printing revolution. Harvard Business Review, 41-48.
  • Davis, F. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of ınformation technology. MIS Quarterly, 13(3), 319-340.
  • Dimension 3D Printers. (2016). 30 Kasım 2016 tarihinde http://www.stratasys.com/~/media/Main/Files/Case%20Studies/Education/Dimension_Printing_New_England_Institute_of_Technology.ashxadresinden elde edildi.
  • Eisenberg, M. (2013). 3D printing for children: What to build next? International Journal of Child-Computer Interaction, 1(1), 7-13.
  • Gartner. (2015). Gartner's 2015 Hype Cycle for emerging technologies identifies the computing innovations that organizations should monitor.28 Kasım 2015 tarihinde http://www.gartner.com/newsroom/id/3114217 adresinden elde edildi.
  • Gibson, I., Rosen, D. ve Stucker, B. (2010). Additive manufacturing technologies.New York, NY: Springer.
  • Görme engelli çocuklar için 3D basılmış kabartma resim kitapları.(t.y.). http://www.rigid3d.com/gorme-engelli-cocuklar-icin-3d-basilmis-kabartma-resim-kitaplari/adresinden erişilmiştir.
  • Johnson, L., Adams Becker, S., Estrada, V. ve Freeman, A. (2014). NMC Horizon Report: 2014 Higher Education Edition. Austin, TX: The New Media Consortium.
  • Kostakis, V. ve Papachristou, M. (2014). Commons-based peer production and digital fabrication: The case of a RepRap-based, Lego-built 3D printing-milling machine. Telematics and Informatics, 31(3), 434-443. doi:10.1016/j.tele.2013.09.006
  • Kostakis, V., Niaros, V., ve Giotitsas, C. (2015). Open source 3D printing as a means of learning: An educational experiment in two high schools in Greece.Telematics and informatics, 32(1), 118-128.
  • Kroll, E. ve Artzi, D. (2011). Enhancing aerospace engineering students' learning with 3D printing wind-tunnel models. Rapid Prototyping Journal, 17(5), 393-402. doi:10.1108/13552541111156522
  • Lehrer, R. ve Romberg, T. (1996). Exploring children's data modeling. Cognition and Instruction, 14(1), 69-108. 20 Kasım 2016 tarihinde http://www.jstor.org/stable/3233689 adresinden elde edildi.
  • Lipson, H. ve Kurman, M. (2013). Fabricated: The new world of 3D printing. Indianapolis, IN: John Wiley & Sons, Inc.
  • Loy, J. (2014). eLearning and eMaking: 3D printing blurring the digital and the physical.Education Sciences, 4(1), 108-121.
  • Mavromanolakis, G. (2015). Three dimensional printing technology in science and engineering education. A best-practice: Study, design and 3D print an operational model of a 2000 year-old computer. içinde Pixel (Ed.), Proceedings of International Conference: Future of Education, 5th Edition. (ss. 167-172). Floransa, İtalya.
  • McMenamin, P. G., Quayle, M. R., McHenry, C. R. ve Adams, J. W. (2014). The production of anatomical teaching resources using three-dimensional (3D) printing technology. Anatomical Sciences Education, 7(6), 479-486. doi:10.1002/ase.1475
  • Melchels, F. P., Domingos, M. A., Klein, T. J., Malda, J., Bartolo, P. J., ve Hutmacher, D. W. (2011). Additive manufacturing of tissues and organs. Progress in Polymer Science, 1079-1104.
  • Mesleki eğitimde dimension dönemi(2015). 19 Aralık 2015 tarihinde http://www.infotron.com.tr/dimension/news-043.html adresinden elde edildi.
  • Olla, P. (2015). Opening Pandora's 3D printed box. Technology and Society Magazine, 34(3), 74-80.
  • O'Neill, T. ve Williams, J. (2013). 3D printing. Ann Arbor, MI: Cherry Lake Publishing.
  • Ortaokul öğrencileri uprint kullanıyor(2015). 20 Aralık 2015 tarihinde http://www.infotron.com.tr/dimension/news-068.html adresinden elde edildi.
  • Priyoid (2015). İTÜ, 3D yazıcı ile geliştirdikleri roketi fırlattı.22 Aralık 2015 tarihinde http://www.priyoid.com/haberler/itu-3d-yazici-ile-gelistirdikleri-roketi-firlatti/adresinden elde edildi.
  • Ravitz, J., Hixson, N., English, M. ve Mergendoller, J. (2012). Using project based learning to teach 21 st century skills : Findings from a statewide initiative. içinde Annual Meetings of the American Educational Research Association.(ss. 1-9). Vancouver, BC.
  • Rogers, E.M. (2003). Diffusion of innovations(5. baskı). New York, NY: The Free Press
  • Sağlık sektöründeki yeni umut ışığı: 3D printer teknolojisi(2014). 23 Aralık 2015 tarihinde http://www.printondemand.com.tr/saglik-sektorundeki-yeni-umut-isigi-3d-printer-teknolojisi/ adresinden elde edildi.
  • Savery, J. R. (2015). Overview of problem-based learning: Definitions and distinctions. içinde Andrew Walker, Heather Leary, C. Hmelo-Silver ve P. A. Ertmer (Eds.), Essential Readings in Problem-Based Learning: Exploring and Extending the Legacy of Howard S. Barrows(ss. 5-15). West Lafayette, IN: Purdue University Press.
  • Schelly, C., Anzalone, G., Wijnen, B., ve Pearce, J. M. (2015). Open-source 3-D printing technologies for education: Bringing additive manufacturing to the classroom. Journal of Visual Languages & Computing, 28, 226-237.
  • Segerman, H. (2012). 3D printing for mathematical visualisation. The Mathematical Intelligencer, 34(4), 56-62. doi:10.1007/s00283-012-9319-7.
  • Sınıfta dimension 3D printer kullanmak yaratıcılığı tetikliyor(2015). 19 Aralık 2015 tarihinde http://www.infotron.com.tr/dimension/news-045.htmladresinden erişilmiştir.
  • Thornburg, D., Thornburg, N. ve Armstrong, S. (2014). The invent to learn guide to 3D printing in the classroom: Recipes for success. Illinois, IL: Constructing Modern Knowledge Press.
  • TMMOB Makine Mühendisleri Odası (2015). Ankara 3D printing etkinliği-Mühendislikte 3D yazici yöntemlerihttp://www.mmo.org.tr/genel/bizden_detay.php?kod=43384adresinden elde edildi.
  • Verner, I. ve Merksamer, A. (2015). Digital design and 3D printing in technology teacher education.Procedia CIRP, 36, 182-186. doi:10.1016/j.procir.2015.08.041
APA KUZU DEMİR E, ÇAKA C, TUGTEKIN U, Demir K, Islamoglu H, KUZU A (2016). Üç Boyutlu Yazdırma Teknolojilerinin Eğitim Alanında Kullanımı: Türkiye'deki Uygulamalar. , 481 - 503.
Chicago KUZU DEMİR ELİF BUĞRA,ÇAKA CANSU,TUGTEKIN UFUK,Demir Kadir,Islamoglu Hakan,KUZU Abdullah Üç Boyutlu Yazdırma Teknolojilerinin Eğitim Alanında Kullanımı: Türkiye'deki Uygulamalar. (2016): 481 - 503.
MLA KUZU DEMİR ELİF BUĞRA,ÇAKA CANSU,TUGTEKIN UFUK,Demir Kadir,Islamoglu Hakan,KUZU Abdullah Üç Boyutlu Yazdırma Teknolojilerinin Eğitim Alanında Kullanımı: Türkiye'deki Uygulamalar. , 2016, ss.481 - 503.
AMA KUZU DEMİR E,ÇAKA C,TUGTEKIN U,Demir K,Islamoglu H,KUZU A Üç Boyutlu Yazdırma Teknolojilerinin Eğitim Alanında Kullanımı: Türkiye'deki Uygulamalar. . 2016; 481 - 503.
Vancouver KUZU DEMİR E,ÇAKA C,TUGTEKIN U,Demir K,Islamoglu H,KUZU A Üç Boyutlu Yazdırma Teknolojilerinin Eğitim Alanında Kullanımı: Türkiye'deki Uygulamalar. . 2016; 481 - 503.
IEEE KUZU DEMİR E,ÇAKA C,TUGTEKIN U,Demir K,Islamoglu H,KUZU A "Üç Boyutlu Yazdırma Teknolojilerinin Eğitim Alanında Kullanımı: Türkiye'deki Uygulamalar." , ss.481 - 503, 2016.
ISNAD KUZU DEMİR, ELİF BUĞRA vd. "Üç Boyutlu Yazdırma Teknolojilerinin Eğitim Alanında Kullanımı: Türkiye'deki Uygulamalar". (2016), 481-503.
APA KUZU DEMİR E, ÇAKA C, TUGTEKIN U, Demir K, Islamoglu H, KUZU A (2016). Üç Boyutlu Yazdırma Teknolojilerinin Eğitim Alanında Kullanımı: Türkiye'deki Uygulamalar. Ege Eğitim Dergisi, 17(2), 481 - 503.
Chicago KUZU DEMİR ELİF BUĞRA,ÇAKA CANSU,TUGTEKIN UFUK,Demir Kadir,Islamoglu Hakan,KUZU Abdullah Üç Boyutlu Yazdırma Teknolojilerinin Eğitim Alanında Kullanımı: Türkiye'deki Uygulamalar. Ege Eğitim Dergisi 17, no.2 (2016): 481 - 503.
MLA KUZU DEMİR ELİF BUĞRA,ÇAKA CANSU,TUGTEKIN UFUK,Demir Kadir,Islamoglu Hakan,KUZU Abdullah Üç Boyutlu Yazdırma Teknolojilerinin Eğitim Alanında Kullanımı: Türkiye'deki Uygulamalar. Ege Eğitim Dergisi, vol.17, no.2, 2016, ss.481 - 503.
AMA KUZU DEMİR E,ÇAKA C,TUGTEKIN U,Demir K,Islamoglu H,KUZU A Üç Boyutlu Yazdırma Teknolojilerinin Eğitim Alanında Kullanımı: Türkiye'deki Uygulamalar. Ege Eğitim Dergisi. 2016; 17(2): 481 - 503.
Vancouver KUZU DEMİR E,ÇAKA C,TUGTEKIN U,Demir K,Islamoglu H,KUZU A Üç Boyutlu Yazdırma Teknolojilerinin Eğitim Alanında Kullanımı: Türkiye'deki Uygulamalar. Ege Eğitim Dergisi. 2016; 17(2): 481 - 503.
IEEE KUZU DEMİR E,ÇAKA C,TUGTEKIN U,Demir K,Islamoglu H,KUZU A "Üç Boyutlu Yazdırma Teknolojilerinin Eğitim Alanında Kullanımı: Türkiye'deki Uygulamalar." Ege Eğitim Dergisi, 17, ss.481 - 503, 2016.
ISNAD KUZU DEMİR, ELİF BUĞRA vd. "Üç Boyutlu Yazdırma Teknolojilerinin Eğitim Alanında Kullanımı: Türkiye'deki Uygulamalar". Ege Eğitim Dergisi 17/2 (2016), 481-503.