Yıl: 2016 Cilt: 17 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 597 - 619 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Psikolojik Danışman Adaylarının Yapılandırılmış Akran Grup Süpervizyonu Sürecindeki Metafor Kullanımına İlişkin Görüşleri

Öz:
Bu çalışmada, psikolojik danışma süpervizyonu sürecinde kullanılan ve grup süpervizyonu yöntemlerinden biri olan yapılandırılmış akran grup süpervizyonundaki metafor kullanımına ilişkin psikolojik danışman adaylarının görüşleri incelenmiştir. Araştırmanın katılımcıları, Psikolojik Danışma ve Rehberlik lisans programı son sınıf öğrencileridir. Toplam 21 öğrenci (13 kadın, 8 erkek) bu çalışmaya katılmıştır. Katılımcılar, "Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması" dersini almış ve altı haftalık yapılandırılmış akran grup süpervizyonu sürecinden geçmiş öğrencilerdir. Çalışmada veri toplama aracı olarak yapılandırılmış bir anket formu kullanılmıştır. Elde edilen nitel veriler, fikir birliğine dayalı nitel araştırma yönteminin aşamalarına göre analiz edilmiştir. Nitel veri analizi sonucunda, yapılandırılmış akran grup süpervizyonu sürecindeki metafor kullanımına ilişkin katılımcı görüşleri dört temel alan altında toplanmıştır. Bu temel alanlar; psikolojik danışmana sağladığı katkılar, psikolojik danışma sürecine etkileri, metafor oluşturmada yaşanan güçlükler ve etkili metaforların özellikleridir. Elde edilen bulgular süpervizyon alan yazını kapsamında tartışılmış ve psikolojik danışman eğitimi ve süpervizyonu sürecinde metaforların pedagojik bir araç olarak kullanımı önerilmiştir
Anahtar Kelime:

Opinions of Counseling Students about the Use of Metaphor in the Structured Peer Group Supervision Process

Öz:
In this study, the opinions of counseling students about the use of metaphors in the structured peer group supervision format, which used in counseling supervision process as a group supervision model, were investigated. The participants of the study were the senior students of the undergraduate program of Psychological Counseling and Guidance. A total of 21 students (13 female, 8 male) participated in this study. The participants were the students who took the course of "Individual Counseling Practicum" and participated in a six-week structured peer group supervision process. A survey form was used as a data collection instrument. The obtained qualitative data were analyzed through following the stages of consensual qualitative research. As a result of qualitative data analysis, the opinions of the participants about the use of metaphors in the structured peer group supervision were clustered under four domains. These domains are; contributions to counselors, impacts on counseling process, difficulties experienced in creating metaphors, and characteristics of the effective metaphors. The findings were discussed in the scope of supervision literature, and the metaphors were recommended as a pedagogical tool in counselor education and supervision process.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aladağ, M., & Bektaş, D. Y. (2009). Examining individual-counseling practicum in a Turkish undergraduate counseling program Eurasian Journal of Educational Research, 37, 53- 70. Retrieved from http://uvt.ulakbim.gov.tr/uvt/
  • Aladağ, M., & Kemer, G. (2015, Ekim). Türkiye'de psikolojik danışman eğitiminde bireyle psikolojik danışma uygulaması ve süpervizyonu: Bir durum çalışması. XIII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi'nde sözlü bildiri olarak sunulmuştur. Mersin.
  • Amundson, N. E. (1988). The use of metaphor and drawings in case conceptualization. Journal of Counseling and Development, 66, 391-393. doi: 10.1002/j.1556- 6676.1988.tb00895.x
  • Atik, G. (2012). Lisans düzeyindeki psikolojik danışman eğitiminde süpervizyon süreci: Ankara Üniversitesi örneği. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bülteni, 3(23), 24- 27. http://www.pdr.org.tr/ adresinden alınmıştır.
  • Atik, G. (2015a, Ekim). Yapılandırılmış akran grup süpervizyonu sürecinin psikolojik danışman adaylarının psikolojik danışma öz-yeterlik düzeyleri üzerindeki etkisi. XIII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi'nde sözlü bildiri olarak sunulmuştur. Mersin.
  • Atik, G. (2015b, June). A qualitative investigation of counseling students' experiences of the structured peer group supervision. Paper presented at the XI. International Interdisciplinary Conference on Clinical Supervision, Adelphi University, Garden City, New York, USA.
  • Atik, G., Güç, E., & Çelik, E. G. (2016, Mayıs). Psikolojik danışma süpervizyonu sürecinde bir müdahale yöntemi olarak metafor kullanımı. VI. Uluslararası Canik Sempozyumu'nda sözlü bildiri olarak sunulmuştur. Samsun.
  • Bernard, J. M., & Goodyear, R. K. (1998). Fundamentals of clinical supervision. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
  • Borders, L. D. (1991). A systematic approach to peer group supervision. Journal of Counseling & Development, 69(3), 248-252. doi: 10.1002/j.1556- 6676.1991.tb01497.x
  • Borders, L. D. (2009). A primer on counseling supervision. İçinde F. K. Owen, R. Özyürek & D. Owen (Eds.), Gelişen psikolojik danışma ve rehberlik: Meslekleşme sürecinde ilerlemeler (ss. 35-49). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Borders, L. D., Brown, J. B., & Purgason, L. L. (2015). Triadic supervision with practicum and internship counseling students: A peer supervision approach. The Clinical Supervisor, 34(2), 232-248. doi: 10.1080/07325223.2015.1027024
  • Borders, L. D., & Brown, L. L. (2005). The new handbook of counseling supervision. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Büyükgöze-Kavas, A. (2011). Bireysel ve grupla psikolojik danışma uygulamalarına yönelik bir değerlendirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 411-432. http://www.tebd.gazi.edu.tr/ adresinden alınmıştır.
  • Denizli, S., Aladağ, M., Bektaş, D. Y., Cihangir-Çankaya, Z., & Özeke-Kocabaş, E. (2009, Ekim). Psikolojik danışman eğitiminde bireyle psikolojik danışma uygulaması ve süpervizyonu: Ege Üniversitesi örneği. X. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi'nde sözlü bildiri olarak sunulmuştur. Adana.
  • Erkan Atik, Z., Arıcı, F., & Ergene, T. (2014). Süpervizyon modelleri ve modellere ilişkin değerlendirmeler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(42), 305-317. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/tpdrd/ adresinden alınmıştır.
  • Erkan Atik, Z., & Yıldırım, İ. (2015). Validity and reliability of Turkish Form of the Evaluation Process within Supervision Inventory. Paper presented at the XI. International Interdisciplinary Conference on Clinical Supervision, Garden City, New York, USA.
  • Fall, M., & Sutton, J. M. (2004). Clinical supervision: A handbook for practitioners. Boston: Pearson Education.
  • Guiffrida, D. A., Jordan, R., Saiz, S., & Barnes, K. L. (2007). The use of metaphor in clinical supervision. Journal of Counseling & Development, 85, 393-400. doi: 10.1002/j.1556- 6678.2007.tb00607.x
  • Hill, C. E., Thompson, B. J., & Williams, E. N. (1997). A guide to conducting Consensual Qualitative Research. The Counseling Psychologist, 25(4), 517-572. doi: 10.1177/0011000097254001
  • İlhan, T., Rahat, E., & Yöntem, M. K. (2015, Ekim). Psikolojik danışman adaylarının süpervizyon sürecinde yaşadıkları danışma kaygısına ve süpervizyon eğitimine yönelik deneyimlerinin incelenmesi. XIII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi'nde sözlü bildiri olarak sunulmuştur. Mersin.
  • İlhan, T., Sarıkaya, Y., Başkal, A., & Yöntem, M. K. (2015, Ekim). Süpervizör Rolleri Ölçeği'nin geliştirilmesi: İlk psikometrik bulgular. XIII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi'nde sözlü bildiri olarak sunulmuştur. Mersin.
  • Ishiyama, F. I. (1988). A model of visual case processing using metaphors and drawings. Counselor Education and Supervision, 28, 153-161. doi: 0.1002/j.1556
  • Ivey, A., Ivey, M., Myers, J., & Sweeney, T. (2005). Developmental counseling and therapy: Promoting wellness over the lifespan. Boston: LaHaska Press.
  • Kağnıcı, Y. (2015, Ekim). Çok kültürlü süpervizyon ve çok kültürlü süpervizyon yeterlikleri. XIII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi'nde sözlü bildiri olarak sunulmuştur. Mersin.
  • Kemer, G., & Aladağ, M. (2013, Eylül). Psikolojik danışman eğitiminde bireyle psikolojik danışma uygulaması ve süpervizyonu: Ulusal bir tarama çalışması. İstanbul 2013 Dünya Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi'nde sözlü bildiri olarak sunulmuştur. İstanbul.
  • Koçyiğit, M., & İşleyen, F. (2015, Ekim). Psikolojik danışmada süpervizyon eğitimi: Lisansüstü ders örneği. XIII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi'nde sözlü bildiri olarak sunulmuştur. Mersin.
  • Ladany, N., Thompson, B. J., & Hill, C. E. (2012). Cross-analysis. In C. E. Hill (Ed.), Consensual qualitative research: A practical resource for investigating social science phenomena (pp. 117-134). Washington DC: American Psychological Association.
  • Lyddon, W. J., Clay, A. L., & Sparks, C. L. (2001). Metaphor and change in counseling. Journal of Counseling & Development, 79(3), 269-274. doi: 10.1002/j.1556- 6676.2001.tb01971.x
  • Meydan, B. (2014). Psikolojik danışma uygulamalarına yönelik bir süpervizyon modeli: Mikro beceri süpervizyon modeli. Ege Eğitim Dergisi, 15(2), 358-374. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/egeefd/ adresinden alınmıştır.
  • Meydan, B. (2015). Bireyle psikolojik danışma uygulamasında mikro beceri süpervizyon modelinin etkililiğinin incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(43), 55-68. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/tpdrd/ adresinden alınmıştır.
  • Meydan, B., & Koçyiğit Özyiğit, M. (2016). Süpervizyon ilişkisi: Psikolojik danışma süpervizyonunda kritik bir öğe. Ege Eğitim Dergisi, 17(1), 225-257. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/egeefd/ adresinden alınmıştır.
  • Morran, D. K., Kurpius, D. J., Brack, C. J., & Brack, G. (1995). A cognitive-skills model for counselor training and supervision. Journal of Counseling and Development, 73(4), 384-389. doi: 10.1002/j.1556-6676.1995.tb01769.x
  • Muran, J. C., & DiGiuseppe, R. A. (1990). Towards a cognitive formulation of metaphor use in psychotherapy. Clinical Psychology Review, 10(1), 69-85. doi: 10.1016/0272- 7358(90)90107-L
  • Robert, T., & Kelly, V. A. (2010). Metaphor as an instrument for orchestrating change in counselor training and the counseling process. Journal of Counseling & Development, 88(2), 182-188. doi: 10.1002/j.1556-6678.2010.tb00007.x
  • Satıcı, B., & Türküm, A. S. (2015, Ekim). Psikolojik danışman adaylarının psikolojik danışma öz-yeterlik algılarının süpervizyon yaşantıları ve mizah tarzları açısından incelenmesi. XIII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi'nde sözlü bildiri olarak sunulmuştur. Mersin.
  • Sim, W., Huang, T. C., & Hill, C. E. (2012). Biases and expectations. In C. E. Hill (Ed.), Consensual qualitative research: A practical resource for investigating social science phenomena (pp. 59-69). Washington DC: American Psychological Association.
  • Siviş-Çetinkaya, R., & Karaırmak, Ö. (2012). Psikolojik danışman eğitiminde süpervizyon. Türk http://dergipark.ulakbim.gov.tr/tpdrd/ adresinden alınmıştır. Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(37), 107-121.
  • Sommer, C. A., & Cox, J. A. (2003). Using Greek mythology as a metaphor to enhance supervision. Counselor Education and Supervision, 42, 326-335. doi: 10.1002/j.1556
  • Sommer, C. A., Ward, J. E., & Scofield, T. (2010). Metaphoric stories in supervision of internship: A qualitative study. Journal of Counseling and Development, 88(4), 500- 507. doi: 10.1002/j.1556-6678.2010.tb00052.x
  • Stone, D., & Amundson, N. (1989). Counselor supervision: An exploratory study of the metaphoric case drawing method of case presentation in a clinical setting. Canadian Journal of Counselling, 23(4), 360-371. Retreived from http://cjcp.journalhosting.ucalgary.ca/cjc/
  • Strong, T. (1989). Metaphors and client change in counseling. International Journal for the Advancement of Counseling, 12(3), 203-213. doi: 10.1007/BF00120585
  • Ülker Tümlü, G., Balkaya Çetin, A., & Kurtyılmaz, Y. (2015, Ekim). Psikolojik danışman adaylarının bireyle psikolojik danışma oturumlarının değerlendirilmesi. XIII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi'nde sözlü bildiri olarak sunulmuştur. Mersin.
  • Valadez, A. A., & Garcia, J. L. (1998). In a different light: An environmental metaphor of counselor supervision. Texas Counseling Association Journal, 26, 92-106. Retrieved from http://search.proquest.com/
  • Young, J. S., & Borders, D. L. (1998). The impact of metaphor on clinical hypothesis formation and perceived supervisor characteristics. Counselor Education and Supervision, 37(4), 238-256. doi: 10.1002/j.1556-6978.1998.tb00548.x
  • Young, J. S., & Borders, D. L. (1999). The intentional use of metaphor in counseling supervision. The Clinical Supervisor, 18(1), 137-149. doi: 10.1300/J001v18n01_09
APA Atik G, ÇELİK ATEŞ E, Güç E, TUTAL N (2016). Psikolojik Danışman Adaylarının Yapılandırılmış Akran Grup Süpervizyonu Sürecindeki Metafor Kullanımına İlişkin Görüşleri. , 597 - 619.
Chicago Atik Gökhan,ÇELİK ATEŞ ELİF GÜLÇİN,Güç Ebru,TUTAL NİHAL Psikolojik Danışman Adaylarının Yapılandırılmış Akran Grup Süpervizyonu Sürecindeki Metafor Kullanımına İlişkin Görüşleri. (2016): 597 - 619.
MLA Atik Gökhan,ÇELİK ATEŞ ELİF GÜLÇİN,Güç Ebru,TUTAL NİHAL Psikolojik Danışman Adaylarının Yapılandırılmış Akran Grup Süpervizyonu Sürecindeki Metafor Kullanımına İlişkin Görüşleri. , 2016, ss.597 - 619.
AMA Atik G,ÇELİK ATEŞ E,Güç E,TUTAL N Psikolojik Danışman Adaylarının Yapılandırılmış Akran Grup Süpervizyonu Sürecindeki Metafor Kullanımına İlişkin Görüşleri. . 2016; 597 - 619.
Vancouver Atik G,ÇELİK ATEŞ E,Güç E,TUTAL N Psikolojik Danışman Adaylarının Yapılandırılmış Akran Grup Süpervizyonu Sürecindeki Metafor Kullanımına İlişkin Görüşleri. . 2016; 597 - 619.
IEEE Atik G,ÇELİK ATEŞ E,Güç E,TUTAL N "Psikolojik Danışman Adaylarının Yapılandırılmış Akran Grup Süpervizyonu Sürecindeki Metafor Kullanımına İlişkin Görüşleri." , ss.597 - 619, 2016.
ISNAD Atik, Gökhan vd. "Psikolojik Danışman Adaylarının Yapılandırılmış Akran Grup Süpervizyonu Sürecindeki Metafor Kullanımına İlişkin Görüşleri". (2016), 597-619.
APA Atik G, ÇELİK ATEŞ E, Güç E, TUTAL N (2016). Psikolojik Danışman Adaylarının Yapılandırılmış Akran Grup Süpervizyonu Sürecindeki Metafor Kullanımına İlişkin Görüşleri. Ege Eğitim Dergisi, 17(2), 597 - 619.
Chicago Atik Gökhan,ÇELİK ATEŞ ELİF GÜLÇİN,Güç Ebru,TUTAL NİHAL Psikolojik Danışman Adaylarının Yapılandırılmış Akran Grup Süpervizyonu Sürecindeki Metafor Kullanımına İlişkin Görüşleri. Ege Eğitim Dergisi 17, no.2 (2016): 597 - 619.
MLA Atik Gökhan,ÇELİK ATEŞ ELİF GÜLÇİN,Güç Ebru,TUTAL NİHAL Psikolojik Danışman Adaylarının Yapılandırılmış Akran Grup Süpervizyonu Sürecindeki Metafor Kullanımına İlişkin Görüşleri. Ege Eğitim Dergisi, vol.17, no.2, 2016, ss.597 - 619.
AMA Atik G,ÇELİK ATEŞ E,Güç E,TUTAL N Psikolojik Danışman Adaylarının Yapılandırılmış Akran Grup Süpervizyonu Sürecindeki Metafor Kullanımına İlişkin Görüşleri. Ege Eğitim Dergisi. 2016; 17(2): 597 - 619.
Vancouver Atik G,ÇELİK ATEŞ E,Güç E,TUTAL N Psikolojik Danışman Adaylarının Yapılandırılmış Akran Grup Süpervizyonu Sürecindeki Metafor Kullanımına İlişkin Görüşleri. Ege Eğitim Dergisi. 2016; 17(2): 597 - 619.
IEEE Atik G,ÇELİK ATEŞ E,Güç E,TUTAL N "Psikolojik Danışman Adaylarının Yapılandırılmış Akran Grup Süpervizyonu Sürecindeki Metafor Kullanımına İlişkin Görüşleri." Ege Eğitim Dergisi, 17, ss.597 - 619, 2016.
ISNAD Atik, Gökhan vd. "Psikolojik Danışman Adaylarının Yapılandırılmış Akran Grup Süpervizyonu Sürecindeki Metafor Kullanımına İlişkin Görüşleri". Ege Eğitim Dergisi 17/2 (2016), 597-619.