Yıl: 2016 Cilt: 16 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 147 - 170 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ ve DİĞER BRANŞ ÖĞRETMENLERİNE GÖRE DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİNİN YETERLİKLERİ

Öz:
Bu araştırmanın temel amacı din kültürü ve ahlak bilgisi ve diğer branş öğretmenlerine göre din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinde bulunması gereken yeterlik alanlarının neler olduğunu tespit etmektir. Bu amaçla Rize'de çalışan 2089 öğretmen arasında 61'i din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmeni olmak üzere toplam 262'si örneklem olarak seçilmiştir. Araştırma sonunda elde edilen en önemli sonuç, diğer branş öğretmenlerinin din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinde birinci derecede "Kişisel ve Mesleki Özellikler" alanında yeterlik beklemeleridir. Buna karşılık din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenleri, kendilerinin birinci derecede "Alan Bilgisi" açısından yeterli olmaları gerektiğini ifade etmişlerdir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Davranış Bilimleri

According to Religious Culture and Moral Knowledge Teachers and His Colleagues, Competency of Religious Cultureand Moral Knowledge Teachers

Öz:
The main objective of this research is to determine what are competency areas included in the religious culture and moral knowledge teacher according to other branch and religious culture and moral knowledge teachers. For this purpose, 262 of 2089 teachers working in Rize is selected as a sample and 61 teachers are religious culture and moral knowledge teachers. The most important result of the research is that other branch teachers wait for religious culture and moral knowledge teachers to have "Personal and Professional Features" in the first degree. Incontrast, religious culture and moral knowledge teachers stated that they should be sufficient in "the Field of Information" the first degree
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akyürek, Süleyman, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Öğretme-Öğrenme Sürecine İlişkin Yeterlikleri, Türkiye'de Okullarda Din Öğretimi, İstanbul: Dem Yayınları, İstanbul 2011.
  • Arpacı, Mücahit, İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Yeterlikleri (İzmir İli Örneğinde Bir Alan Araştırması). Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sos- yal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara 2004.
  • Asri, Safinaz, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Mesleki Yeterlikleri (Göller Bölgesi Örneği), Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilim- ler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta 2005.
  • Aydın, M. Şevki, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Pedagojik Formasyon Yeter- likleri, Doktora Tezi, Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlan- mamış Doktora Tezi, Kayseri 1992.
  • Aydın, M. Şevki, Cumhuriyet Döneminde Din Eğitimi Öğretmeni Yetiştirme ve İstihdamı, Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları, İstanbul 2005.
  • Ayhan, Halis, Türkiye'de Din Eğitimi (3.Baskı), Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları, İstan- bul 2014
  • Bayrakdar, Nazım, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Mesleklerinden Beklentile- ri ve Mesleki Tükenmişlik Algıları, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:2, Sayı:37, Kayseri 2014.
  • Bulut, Mukadder, İlköğretim Öğrenceleri ve Velilerinin Bakış Açısıyla İdeal Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni Profili: İstanbul Örneği, Marmara Üniversitesi Sosyal Bi- limler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2009.
  • Bursalıoğlu, Ziya, Eğitim Yöneticisinin Yeterlikleri, Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, Ankara 1981.
  • Büyükkaragöz, S. Savaş, Öğretmenlik Mesleğine Giriş (Eğitimin Temelleri),Mikro Yayınları, Konya 1998.
  • Cebeci, Suat, İmam-Hatip Lisesi Meslek Dersleri Öğretmenlerinin Yeterlilikleri, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara 1994.
  • Cebeci, Suat, Din Eğitimi Bilimi ve Türkiye'de Din Eğitimi (1.Baskı), Ankara; Akçağ Yayın- cılık, Ankara 1996
  • Çelik, Zeynep, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretiminde Öğretmen Davranışları (Çınarcık Örneği), Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ya- yınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya 2010.
  • Çelikten, Mustafa ve Diğerleri, Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 19, Kayseri 2005.
  • Çepni, Salih, Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon 2009.
  • Doğan, Recai; Altaş, Nurullah, "İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenleri Yeterlik Ölçeği Üzerine Bir Ön Araştırma", Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt:43, Sayı:1, Ankara 2002.
  • Doğan, Recai; Altaş, Nurullah, "İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Yeterlik Düzeylerini Etkileyen Faktörler (Ankara Örneği)",Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt:44, Sayı: 2, Ankara 2003
  • Doğan, Recai, "Cumhuriyetin İlk Yıllarında Tevhid-i Tedrisat Çerçevesinde Din Eğitimi- Öğretimi ve Yapılan Tartışmalar", Cumhuriyetin 75.Yılında Türkiye'de Din Eğitimi ve Öğretimi İlmi Toplantısı (4-6 Aralık 1998İzmir), Ankara: Türk Yurdu Yayınla- rı, Ankara 1999.
  • Duman, Tayip, Türkiye'de Ortaöğretime Öğretmen Yetiştirme (Tarihi Gelişimi), İstanbul: Milli Eğitim Basımevi, İstanbul 1991.
  • Dündar, Naci, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Kişilik ve Karakter Bakımından Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Van 2001.
  • Erbey, Yasin, Sınıf Öğretmenliği Öğretim Programının Öğretmen Yetiştirmedeki Yeterliliği (Elazığ - Malatya - Diyarbakır Örneği),Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü- sü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Elazığ 2005.
  • Erkuş, Adnan, Davranış Bilimleri İçin Bilimsel Araştırma Süreci, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2009.
  • Fakioğlu Bağcı, Hatice, İlköğretim Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Yeterlikleri (Beykoz Örneği),Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensti- tüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2012.
  • Gündüz, Şemsettin; Odabaşı, Ferhan, "Bilgi Çağında Öğretmen Adaylarının Eğitiminde Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Dersinin Önemi", The Turkish Onli- ne Journal of Educational Technology, TOJET January 2004, ISSN: 1303-6521, Volume 3, Issue 1, Article7.2004.
  • Işıkdoğan, Davut, İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği Bölümü Mezunu Öğretmenlerin Yeterlikleri, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayın- lanmamış Doktora Tezi, Ankara 2006.
  • Karaağaç, Zeliha, 1980 Sonrası Türkiye'de Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Ders Programla- rındaki Değişimler, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayınlanma- mış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2013.
  • Kaymakcan, Recep, "Türkiye'de Din Eğitimi Politikaları Üzerine Düşünceler". Ekev Aka- demi Dergisi, Sayı:27, Erzurum 2006.
  • Koç Ahmet, "İmam Hatip Lisesi Meslek Dersleri Öğretmenlerinin Yeterlikleri Üzerine Bir Araştırma", C.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt:13, Sayı:2, Sivas 2009.
  • MEB, İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretim Programları ve Bir Uygulama Örneği (Ankara Modeli), Milli Eğitim Basımevi, İstanbul2002.
  • MEB, Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri, Temel Eğitime Destek Projesi "Öğretmen Eğitimi Bileşeni." 2006.
  • Milli Eğitim Temel Kanunu, Madde: 43.
  • Okutan, Ömer, Cumhuriyet Döneminde Din Eğitim ve Öğretimi Öğretmeni Yetiştirme Soru- nu, Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, An- kara 1980.
  • Öcal, Mustafa, "Cumhuriyet Döneminde Türkiye'de Din Eğitimi ve Öğretimi". Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt:7, Sayı:7, Bursa 1998.
  • Öztürk, Halil. İbrahim, Öğretmenlik Mesleğine Giriş, HD Yayıncılık, Ankara 2002.
  • Şimşek, Eyüp, İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretmenlerinin Yeterlikleri (Erzurum Örneği),Yayınlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bi- limler Enstitüsü, Erzurum 2006.
  • Tekışık, H. Hüsnü, "Öğretmen Okullarının Açılışının 146. Yılında: Türk Eğitim Sistemin- de Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları", Yeni Türkiye, Ocak- Şubat1996, Sayı:7, Sayı:393, Ankara 1996.
  • Türkan, Musa, Türkiye'de Din Eğitimi Alanı'nda Yapılan Lisansüstü Çalışmaların İçerik ve Yöntem Açısından İncelenmesi, RTE Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayın- lanmamış Yüksek Lisans Tezi, Rize 2015.
  • Uçar, Recep, İlköğretim Okulları II. Kademedeki Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenleri- nin Sınıf Yönetimi Yeterlikleri (Kayseri İl Merkezi Örneği), Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Kayseri 2004.
  • Uğur, M. Hanefi, Meslek Liselerinde Öğretmen Yeterliliği, Marmara Üniversitesi Fen Bilim- leri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2006.
  • Yazıcı, Işık, İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenleri Yeterlikleri (İstanbul İli Örneği Üzerine Bir Araştırma), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ya- yınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara 2004.
  • YÖK/Dünya Bankası. Okullarda Uygulama Çalışmaları (İlköğretim), Hizmet Öncesi Öğ- retmen Eğitimi. Ankara 1998.
  • Zengin, Mahmut, "Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Eğitim Öğretim Yeterlik Algıları", Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: XV, Sayı: 27, Sakar- ya 2013.
  • Zengin, Z. Salih, Tevhid-i Tedrisat Kanunu'nun Hazırlanmasından Sonraki İlk Dönemde Uygulanışı ve Din Eğitimi, Dini Araştırmalar, Cilt:5, Sayı:13, Ankara 2002.
APA ACUNER H, ERBAŞ A (2016). DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ ve DİĞER BRANŞ ÖĞRETMENLERİNE GÖRE DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİNİN YETERLİKLERİ. , 147 - 170.
Chicago ACUNER Hacı Yusuf,ERBAŞ Ahmet Akif DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ ve DİĞER BRANŞ ÖĞRETMENLERİNE GÖRE DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİNİN YETERLİKLERİ. (2016): 147 - 170.
MLA ACUNER Hacı Yusuf,ERBAŞ Ahmet Akif DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ ve DİĞER BRANŞ ÖĞRETMENLERİNE GÖRE DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİNİN YETERLİKLERİ. , 2016, ss.147 - 170.
AMA ACUNER H,ERBAŞ A DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ ve DİĞER BRANŞ ÖĞRETMENLERİNE GÖRE DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİNİN YETERLİKLERİ. . 2016; 147 - 170.
Vancouver ACUNER H,ERBAŞ A DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ ve DİĞER BRANŞ ÖĞRETMENLERİNE GÖRE DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİNİN YETERLİKLERİ. . 2016; 147 - 170.
IEEE ACUNER H,ERBAŞ A "DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ ve DİĞER BRANŞ ÖĞRETMENLERİNE GÖRE DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİNİN YETERLİKLERİ." , ss.147 - 170, 2016.
ISNAD ACUNER, Hacı Yusuf - ERBAŞ, Ahmet Akif. "DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ ve DİĞER BRANŞ ÖĞRETMENLERİNE GÖRE DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİNİN YETERLİKLERİ". (2016), 147-170.
APA ACUNER H, ERBAŞ A (2016). DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ ve DİĞER BRANŞ ÖĞRETMENLERİNE GÖRE DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİNİN YETERLİKLERİ. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 16(1), 147 - 170.
Chicago ACUNER Hacı Yusuf,ERBAŞ Ahmet Akif DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ ve DİĞER BRANŞ ÖĞRETMENLERİNE GÖRE DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİNİN YETERLİKLERİ. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi 16, no.1 (2016): 147 - 170.
MLA ACUNER Hacı Yusuf,ERBAŞ Ahmet Akif DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ ve DİĞER BRANŞ ÖĞRETMENLERİNE GÖRE DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİNİN YETERLİKLERİ. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, vol.16, no.1, 2016, ss.147 - 170.
AMA ACUNER H,ERBAŞ A DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ ve DİĞER BRANŞ ÖĞRETMENLERİNE GÖRE DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİNİN YETERLİKLERİ. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi. 2016; 16(1): 147 - 170.
Vancouver ACUNER H,ERBAŞ A DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ ve DİĞER BRANŞ ÖĞRETMENLERİNE GÖRE DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİNİN YETERLİKLERİ. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi. 2016; 16(1): 147 - 170.
IEEE ACUNER H,ERBAŞ A "DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ ve DİĞER BRANŞ ÖĞRETMENLERİNE GÖRE DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİNİN YETERLİKLERİ." Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 16, ss.147 - 170, 2016.
ISNAD ACUNER, Hacı Yusuf - ERBAŞ, Ahmet Akif. "DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ ve DİĞER BRANŞ ÖĞRETMENLERİNE GÖRE DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİNİN YETERLİKLERİ". Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi 16/1 (2016), 147-170.