Yıl: 2017 Cilt: 25 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 233 - 248 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Psikososyal Gelişim Temelli Eğitim Programının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Problem Çözme Becerilerine Etkisi

Öz:
Bu araştırma Psikososyal Gelişim Temelli Eğitim Programının (PSGEP), anasınıfına devam eden çocukların problem çözme becerilerine etkisinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara ili Keçiören ilçesinde bulunan bir ilkokulun anasınıfında eğitim alan 40 çocuk oluşturmuştur. Anasınıfında sabah eğitim alan 20 çocuk kontrol, öğleden sonra eğitim alan 20 çocuk da deney grubunu oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Genel Bilgi Formu, Problem Çözme Becerileri Ölçeği (PÇBÖ) kullanılmıştır. Araştırmacı tarafından hazırlanmış olan PSGEP, deney grubunda yer alan çocuklara on iki hafta boyunca haftada üç gün uygulanmıştır. Sonuçlar yorumlanırken anlamlılık düzeyi olarak 0,05 kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, PSGEP alan deney grubundaki çocukların problem çözme becerilerinde anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir (p<0.05). Bu sonuçlar doğrultusunda, problem çözme becerilerini destekleyen eğitim programları çocukların problem çözme becerilerini önemli ölçüde etkilediği görülmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Hemşirelik Psikoloji Aile Çalışmaları

The Impact of Children's Problem Solving Skills Who Attend on the Psychosocial Development Education Program of Kindergarten Education Program

Öz:
This research has been conducted in order to examine the effects on children's problemsolving skills who attend on the psychosocial development education program of kindergarten. 40 children who take education in a kindergarten school in the district of Ankara Kecioren have established the working group of the research. 20 children who take preschool education in the morning have formed the control group and 20 children who take preschool education in the afternoon have formed the checking group. General Information Form, Problem Solving Skills Scale have been used as a data collection tool. The Psychosocial Development-Based Education Program which has been prepared by the researcher has been administered to the children in the experimental group three times in a week throughout two weeks. As the results are being interpreted as the level of significance of 0.05 has been used. At the result of research, it was determined that the area of Psychosocial Development-Based Education Program is a significant difference in children's problem-solving skills in the experimental group (p <0.05). The training programs which support children's problem-solving skills have been seen that significantly affected problem solving skills at the result of the research.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Hemşirelik Psikoloji Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aydoğan, Y., Ömeroğlu, E. (2003). Erken Çocukluk Döneminde Genel Problem Çözme Becerilerinin Kazandırılması. OMEP 2003 Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı Bildiri Kitabı. İstanbul.Ya-Pa Yayınları, 451-454
  • Aydoğan Y., Ömeroğlu E., Büyüköztürk Ş., Özyürek, A.. (2012) Problem Çözme Becerileri Ölçeği Rehber Kitap. Ankara, Koza Yayın Dağıtım AŞ.
  • Aydoğan, E. Y. (2004). İlköğretim İkinci ve Dördüncü Sınıf Öğrencilerine Genel Problem Çözme Becerilerinin Kazandırılmasında Eğitimin Etkisinin İncelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bingham, A. (2004). Çocuklarda Problem Çözme Yeteneklerinin Geliştirilmesi, (Çev. A. Ferhan OĞUZKAN), 6. basım. İstanbul, Millî Eğitim Basımevi, 2-51.
  • Charles, R. & Lester, F. K. (1984). An evaluation of a process-oriented mathematical problem-solving instructional program in grades five and seven. Journal for Research in Mathematics Education, 15, pp. 15- 34 15.06.2015 tarihinde http://ncm.gu.se/pdf/namnaren/3243_88_3.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Dewey, J. (1910), How We Think , The Problem of Training Thought, 15.05.2015 tarihinde http://rci.rutgers.edu/~tripmcc/phil/dewey-hwt-pt1-selections.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Dharmadasa, I., Sılvern, S.B., (2000). Children's Conceptualization of Force: Experimenting and Problem Solving. Journal of Research in Childhood Education, 15 ,88-103.
  • Kaptan, S., 1998, Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri, Ankara. Tekışık Web Ofset Tesisleri.
  • Kneeland, S. (2001). Problem çözme.(Çev. N. Kalaycı) Ankara: Gazi Kitapevi.
  • MEB (2013a) Okul Öncesi Eğitim Programı. 09.07.2015 tarihinde http://tegm.meb.gov.tr/dosya/ okuloncesi/ooproram.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Morgan, T. Clifford. (1998). Psikolojiye Giriş. (Çev. H. ARICI) Ankara: Hacettepe Universitesi Psikoloji Bölümü Yayınları, No:1. 12.Baskı, 149-157.
  • Öğülmüş, S. (2006). Kişiler arası sorun çözme becerileri ve eğitimi .Ankara.Nobel Yayıncılık.
  • Özgüven, İ. E., (1994). Psikolojik Ölçekler. Ankara: Yeni Doğmuş Matbaası, 163.
  • Özkök, A. (2004). Disiplinler arası yaklaşıma dayalı sanat eğitiminin yaratıcı problem çözme becerisine etkisi ve bir model önerisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Philips, D.C. ve Soltis, J. (2005). Öğrenme Perspektifler (Çev. S. Durmuş). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım 2005
  • Sullivan JE, Decker JP. (2001) Effective Leadership and Management in Nursing. Fifth Edition. Addison Wesley Publishing Company, California,
  • Şanlı, N. (2005). Çocukların Problem Çözme Becerisini Geliştirmek İçin. Çoluk Çocuk Dergisi, (52); 20-21. Ankara
  • Thornton,S.(1998). Çocuklar Problem Çözüyor. (Çev. Ö. Kumrular).İstanbul, Gendaş Yayınları,35-42.
  • Totan, T. (2011). Problem çözme becerileri eğitim programının ilköğretim 6. Sınıf öğrencilerinin sosyal duygusal öğrenme becerileri üzerine etkisi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Webster-Stratton, C.J. Reıd and M.Hammond. (2001). Social Skills and Problem-Solving Training for Children With Early-Onset Cunduckt problems: Who Benefits?, Child Psychology and Psychiartry, 943-952.
  • Yıldız, A. , Baltacı, S. ,Güven, B. (2011). Metacognitive behaviours of eight grade gifted students in problem solving process, The New Educational Review, 26(4), 248-260.
  • Zembat, R., Unutkan, Ö.,P.,(2003) Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar".(Edit.:Müzeyyen Sevinç) İstanbul: Morpa Kültür Yayınları, 2003.
APA SAHIN H, ÖMEROĞLU E (2017). Psikososyal Gelişim Temelli Eğitim Programının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Problem Çözme Becerilerine Etkisi. , 233 - 248.
Chicago SAHIN HAKAN,ÖMEROĞLU Esra Psikososyal Gelişim Temelli Eğitim Programının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Problem Çözme Becerilerine Etkisi. (2017): 233 - 248.
MLA SAHIN HAKAN,ÖMEROĞLU Esra Psikososyal Gelişim Temelli Eğitim Programının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Problem Çözme Becerilerine Etkisi. , 2017, ss.233 - 248.
AMA SAHIN H,ÖMEROĞLU E Psikososyal Gelişim Temelli Eğitim Programının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Problem Çözme Becerilerine Etkisi. . 2017; 233 - 248.
Vancouver SAHIN H,ÖMEROĞLU E Psikososyal Gelişim Temelli Eğitim Programının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Problem Çözme Becerilerine Etkisi. . 2017; 233 - 248.
IEEE SAHIN H,ÖMEROĞLU E "Psikososyal Gelişim Temelli Eğitim Programının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Problem Çözme Becerilerine Etkisi." , ss.233 - 248, 2017.
ISNAD SAHIN, HAKAN - ÖMEROĞLU, Esra. "Psikososyal Gelişim Temelli Eğitim Programının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Problem Çözme Becerilerine Etkisi". (2017), 233-248.
APA SAHIN H, ÖMEROĞLU E (2017). Psikososyal Gelişim Temelli Eğitim Programının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Problem Çözme Becerilerine Etkisi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(1), 233 - 248.
Chicago SAHIN HAKAN,ÖMEROĞLU Esra Psikososyal Gelişim Temelli Eğitim Programının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Problem Çözme Becerilerine Etkisi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 25, no.1 (2017): 233 - 248.
MLA SAHIN HAKAN,ÖMEROĞLU Esra Psikososyal Gelişim Temelli Eğitim Programının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Problem Çözme Becerilerine Etkisi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.25, no.1, 2017, ss.233 - 248.
AMA SAHIN H,ÖMEROĞLU E Psikososyal Gelişim Temelli Eğitim Programının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Problem Çözme Becerilerine Etkisi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2017; 25(1): 233 - 248.
Vancouver SAHIN H,ÖMEROĞLU E Psikososyal Gelişim Temelli Eğitim Programının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Problem Çözme Becerilerine Etkisi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2017; 25(1): 233 - 248.
IEEE SAHIN H,ÖMEROĞLU E "Psikososyal Gelişim Temelli Eğitim Programının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Problem Çözme Becerilerine Etkisi." Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 25, ss.233 - 248, 2017.
ISNAD SAHIN, HAKAN - ÖMEROĞLU, Esra. "Psikososyal Gelişim Temelli Eğitim Programının Anasınıfına Devam Eden Çocukların Problem Çözme Becerilerine Etkisi". Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 25/1 (2017), 233-248.