Yıl: 2016 Cilt: 16 Sayı: İpekyolu Sayfa Aralığı: 2165 - 2179 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK YAPTIKLARI ÖĞRETİM UYARLAMALARININ BELİRLENMESİ

Öz:
Araştırmanın amacı, müzik öğretmenlerinin derslerinde kaynaştırma öğrencileri için yaptıkları öğretim uyarlamalarını belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Bolu ili Merkez ilçede ikinci kademede görev yapan yedi müzik öğretmeni oluşturmuştur. Araştırma verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Görüşmelerdeki sorulara ilişkin verilen yanıtlara göre betimsel indeksler, temalar ve kodlar oluşturulmuştur. Araştırma bulguları, araştırmaya katılan müzik öğretmenlerinin, kaynaştırma öğrencilerinin gereksinim ve ilgileri doğrultusunda öğretimi planlama, öğretim, çalışma süresini belirleme, ortam düzenleme, materyal seçme ve performans değerlendirme süreçlerinde çeşitli uyarlamalar yaptıklarını göstermiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Müzik Eğitim, Özel

DETERMINATION OF TEACHING ADAPTATIONS OF MUSIC TEACHERS FOR MAINSTREAMING STUDENTS

Öz:
The purpose of the study is to determine adaptation of music teachers for inclısion students in music lessons. Case study one of qualitative research methods was used in this research. The data of the study were gathered through the semi-structured interview. The sample of study includes seven music teachers working at middle schools in 2015-2016 academic year. The data were analyzed using the content analysis method. Descriptive indexes, themes and codes were generated according to the answers to the questions in the interview. Research findings showed that music teachers who participate in study have made various adaptations in line with the inclısion students interests and need such as teaching plan, teaching, determining the working time, ensuring the appropriate environment, choosing material and performance assessment.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Müzik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 573 Sayılı Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname (1997), T.C. Resmi Gazete, 23011, 06 Haziran 1997.
  • Acar, Ç. (2015). Otizmli çocuklara sosyal becerilerin öğretiminde anneler tarafından hazırlanarak sunulan sosyal öykü ve video modelle öğretim uygulamalarının karşılaştırılması. (Yayımlanmamış doktora tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Adamek, M. S. (2001). Meeting special needs in music class. Music Educators Journal, 87(4), 23-26.
  • Artan, İ. (2001). Engelli çocukların eğitiminde etkili bir teknik: müzik. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 43-55.
  • Batu, S. ve Kırcaali-İftar, G. (2005). Kaynaştırma. Ankara: Kök Yayıncılılık.
  • Baykoç-Dönmez, N. (2011). Özel gereksinimi olan çocuklar ve özel eğitim. Baykoç- Dönmez, N. (Ed.), Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim (1. Baskı) (s.15- 28). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Cassidy, J. W. & Colwell, C. M. (2011). University students' perceptions of an ınclusive music production. Journal of Music Teacher Education, XX(X), 1-13.
  • Cavkaytar, A. (1999). Zihin engellilere öz-bakım ve ev içi becerilerinin öğretiminde bir aile eğitimi programının etkililiği. Ankara Üniversitesi Özel Eğitim Dergisi, 2(3), 40-50.
  • Colwell, C. M. & Thompson, L. K. (2000). "Inclusion" of ınformation on mainstreaming in undergraduate music education curricula. Journal of Music Therapy, XXXVII (3), 205-221.
  • Creswell, J. W., Hanson, W. E., Plano-Clark, V. L. & Morales, A. (2007). Qualitative research designs: selection and implementation. The Counselıng Psychologıst, 35 (2), 236-264, DOI: 10.1177/0011000006287390.
  • Crncec, R., Wilson, S. J. & Prior, M. (2006). The cognitive and academic benefits of music to children: facts and fiction. Educational Psychology, 26(4), 579-594, DOI: 10.1080/01443410500342542
  • Çadır, D. (2008). Zihinsel engelli öğrenciler için müzik terapi yöntemine göre hazırlanan sosyal beceri öğretim programının etkililiğinin incelenmesi. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Çadır, D. ve Avcıoğlu, H. (2013). Zihinsel engelli öğrenciler için müzik terapi yöntemine göre hazırlanan sosyal beceri öğretim programının etkililiği. Turkish International Journal of Special Education and Guidance & Counseling, 1(2), 46-63.
  • Çakır-Doğan, C. (2011). Türkiye'deki ilköğretim düzeyindeki eğitilebilir zihinsel engelliler için müzik eğitiminin durumu ve öğretim programı model önerisi. (Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çelik, P., Sarı, M. M. ve Yıldırım-Doğru, S. S. (2015). Türkiye'de ve avrupa'da 2000- 2013 yılları arasında özel gereksinimli çocuklarla ilgili yapılmış olan müzik eğitimi çalışmalarının değerlendirilmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 10-28.
  • Darrow, A. A. (1999). Music educators' perceptions regarding the ınclusion of students with severe disabilities in music classrooms. Journal of Music Therapy, XXXVI (4), 254-273.
  • Duffy, B. & Fuller, R. (2000). Role of music therapy in social skills development in children with moderate ıntellectual disability. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 13, 77-89.
  • Eren, B. (2012). Müzik eğitiminde kaynaştırma uygulamaları ve Orff-Schulwerk. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 14-25.
  • Eren, B. ve Deniz, J. (2013). Orff yaklaşımına göre hazırlanan müzik etkinlikleri içinde ipucunun giderek azaltılması yöntemi ile yapılan gömülü öğretimin otistik çocuklara kavram öğretmedeki etkililiği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1863-1887.
  • Güven, E. (2011). Müzik dersleri ve kaynaştırma uygulaması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 709-178.
  • Güven, E. ve Çevik, D. B. (2011). Müzik öğretmeni adaylarının kaynaştırmaya ilişkin görüşlerinin belirlenmesine yönelik bir çalışma (Balıkesir Üniversitesi Örneği). Siyasal Kitabevi, Ankara, Turkey, Isbn: 978-605-5782-62-7
  • Güven, E. ve Tufan, E. (2010). Kaynaştırma sınıflarında işbirlikli öğrenme yöntemi ile müzik dersleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23 (2), 557-57.
  • Hammel, A. M. & Gerrity, K. W. (2012). The effect of ınstruction on teacher perceptions of competence when ıncluding students with special needs in music classrooms. National Association for Music Education, 31(1), 6-13.
  • Hammel, A. M. (2001a). Preparation for teaching special learners: twenty years of practice. Journal of Music Teacher Education, 11(1), 5-11.
  • Hammel, A. M. (2001b). Special learners in elementary music classrooms: a study of essential teacher competencies. Applications of Research in Music Education, 20(1), 9-13.
  • Hourigan, R. (2007). Preparing music teachers to teach students with special needs. Applications of Research in Music Education, 26 (1) 5-14.
  • Hourigan, R. M. (2009). Preservice music teachers' perceptions of fieldwork experiences in a special needs classroom. Journal of Research in Music Education, 57(2), 152-168.
  • Humpal, M. (1991). The effects of an ıntegrated early childhood music program on social ınteraction among children with handicaps and their typical peer. Journal of Music Therapy, XXVIII(3), 161-177.
  • Jones, S. K. (2014). Teaching students with disabilities: a review of music education research as ıt relates to the ındividuals with disabilities education act. National Association for Music Education, Vol. 34(1) 13-23
  • Kaya, İ. (2005). Anasınıfı öğretmenlerinin kaynaştırma (entegrasyon) eğitimi uygulamalarında Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya. düzeylerinin
  • değerlendirilmesi. Selçuk
  • Kırşehirli, M. (2011). Zihinsel engelli çocuklara özbakım becerilerinin şarkı yoluyla öğretilmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Kurtuldu, M. K. (2010). Öğrenme güçlüğünde küçük şarkıların kullanımı - öğrenme güçlüğü olan bir öğrenciyle örnek çalışma. e-Journal of New World Sciences Academy, 5(3), 172-183.
  • Malkoç, T. ve Ceylan, F. (2011). Okul öncesi dönem işitme engelli çocukların müzik eğitimi etkinliklerinde dikkat eksikliğini geliştirme becerisine ait inceleme. Siyasal Kitabevi, Ankara, Turkey, ISBN: 978-605-5782-62-7, 564-572.
  • Malkoç, T. ve Ceylan, F. (2012). Okul öncesi dönem işitme engelli çocuklarda müzik eğitiminin sözel açıklama becerilerine etkisi. Journal of Research in Education and Teaching, 1(2), 59-65.
  • Melekoğlu, M. A. (2013). Özel gereksinimli öğrencilerle yürütülen etkileşim projesinin genel eğitim öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamalarına yönelik olumlu tutum ve farkındalık geliştirmeleri üzerindeki etkilerinin belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13 (2), 1053-1077.
  • Nizamoğlu, N. (2006). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamalarındaki yeterlilikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bolu.
  • Odluyurt, S. ve Batu, E. S. (2009). Okul öncesi dönemdeki kaynaştırmaya hazırlık becerilerinin öğretmen görüşlerine ve alanyazın taramasına dayalı olarak belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9 (4), Güz, 1819-1851.
  • Pelitteri, J. (2000). Music therapy in the special education setting. Journal of Educatıonal and Psychologıcal Consultatıon, 11(3&4), 379-391.
  • Salmon, S. (2010). Inclusion and Orf Schulwerk. Music works, 15 (1), 27-33.
  • Turan, D. (2006). Özel eğitimde müzikten yararlanmada karşılaşılan sorunlarla ilgili öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • VanWeelden, K. & Whipple, J. (2013). Music educators' perceptions of preparation and supports available for inclusion. Journal of Music Teacher Education XX(X), 1-19.
  • VanWeelden, K. & Whipple, J. (2014). Music educators' perceptions of preparation and supports available for inclusion. Journal of Music Teacher Education, 23(2) 33-51.
  • Vural, M. ve Yıkmış, A. (2008). Kaynaştırma sınıfı öğretmenlerinin öğretimin uyarlamasına ilişkin yaptıkları çalışmaların belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2).
  • Wilson, B. &McCrary, J. (1996). The effect of instruction on music educators' attitudes toward students with disabilities. JRME, Vol. 44(1), 26-33.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA Aktaş B, ÇİFCİ TEKİNARSLAN İ (2016). MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK YAPTIKLARI ÖĞRETİM UYARLAMALARININ BELİRLENMESİ. , 2165 - 2179.
Chicago Aktaş Burcu,ÇİFCİ TEKİNARSLAN İlknur MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK YAPTIKLARI ÖĞRETİM UYARLAMALARININ BELİRLENMESİ. (2016): 2165 - 2179.
MLA Aktaş Burcu,ÇİFCİ TEKİNARSLAN İlknur MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK YAPTIKLARI ÖĞRETİM UYARLAMALARININ BELİRLENMESİ. , 2016, ss.2165 - 2179.
AMA Aktaş B,ÇİFCİ TEKİNARSLAN İ MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK YAPTIKLARI ÖĞRETİM UYARLAMALARININ BELİRLENMESİ. . 2016; 2165 - 2179.
Vancouver Aktaş B,ÇİFCİ TEKİNARSLAN İ MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK YAPTIKLARI ÖĞRETİM UYARLAMALARININ BELİRLENMESİ. . 2016; 2165 - 2179.
IEEE Aktaş B,ÇİFCİ TEKİNARSLAN İ "MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK YAPTIKLARI ÖĞRETİM UYARLAMALARININ BELİRLENMESİ." , ss.2165 - 2179, 2016.
ISNAD Aktaş, Burcu - ÇİFCİ TEKİNARSLAN, İlknur. "MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK YAPTIKLARI ÖĞRETİM UYARLAMALARININ BELİRLENMESİ". (2016), 2165-2179.
APA Aktaş B, ÇİFCİ TEKİNARSLAN İ (2016). MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK YAPTIKLARI ÖĞRETİM UYARLAMALARININ BELİRLENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(İpekyolu), 2165 - 2179.
Chicago Aktaş Burcu,ÇİFCİ TEKİNARSLAN İlknur MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK YAPTIKLARI ÖĞRETİM UYARLAMALARININ BELİRLENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16, no.İpekyolu (2016): 2165 - 2179.
MLA Aktaş Burcu,ÇİFCİ TEKİNARSLAN İlknur MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK YAPTIKLARI ÖĞRETİM UYARLAMALARININ BELİRLENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.16, no.İpekyolu, 2016, ss.2165 - 2179.
AMA Aktaş B,ÇİFCİ TEKİNARSLAN İ MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK YAPTIKLARI ÖĞRETİM UYARLAMALARININ BELİRLENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 16(İpekyolu): 2165 - 2179.
Vancouver Aktaş B,ÇİFCİ TEKİNARSLAN İ MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK YAPTIKLARI ÖĞRETİM UYARLAMALARININ BELİRLENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 16(İpekyolu): 2165 - 2179.
IEEE Aktaş B,ÇİFCİ TEKİNARSLAN İ "MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK YAPTIKLARI ÖĞRETİM UYARLAMALARININ BELİRLENMESİ." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, ss.2165 - 2179, 2016.
ISNAD Aktaş, Burcu - ÇİFCİ TEKİNARSLAN, İlknur. "MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK YAPTIKLARI ÖĞRETİM UYARLAMALARININ BELİRLENMESİ". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16/İpekyolu (2016), 2165-2179.