Yıl: 2016 Cilt: 41 Sayı: 188 Sayfa Aralığı: 175 - 196 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Hafif Düzeyde Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilerin Sanal Manipulatifler Yardımıyla Toplama İşlemi Öğrenimi: Bir Çoklu Durum Çalışması

Öz:
Zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin eğitimine teknolojinin entegrasyonunun önemli olduğu sıklıkla vurgulamaktadır. Yapılan araştırmalar sanal manipulatif kullanımının zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin matematik öğrenmesinde olumlu etkiler oluşturduğunu göstermektedir. Bu çalışma zihinsel yetersizliği bulunan öğrencilerin sanal manipulatifler yardımıyla toplama işlemi öğrenme sürecini incelemek amacıyla yapılmıştır. Nitel araştırma desenlerinden çoklu durum çalışması yöntemi kullanılarak yürütülen çalışmaya 14 ve 17 yaşlarındaki hafif düzeyde zihinsel engelli iki öğrenci katılmıştır. Beş ders saati süresince yürütülen çalışmada görüşme, gözlem ve dokümanlar yoluyla veri toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda toplama işleminin öğrenimi, sanal manipulatifler ve bilgisayar kullanımına yönelik görüşler ve bireysel farklılıklar olmak üzere üç kategori oluşmuştur
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akkan, Y. (2012). Virtual or physical: In-service and pre-service teacher's beliefs and preferences on manipulatives. Turkish Online Journal of Distance Education, 13(4), 167-192.
  • Akyüz, D. (2014). Çember özelliklerini öğretmeyi amaçlayan teknoloji ve sorgulama tabanlı bir sınıfta oluşan sosyomatematiksel normların incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 39(175), 58-72. doi:10.15390/EB.2014.3220
  • Albayrak, M. ve Şimşek, T. (2010). Okul öncesi ve 1.sınıf öğretmenleri için okul öncesinde drama ile matematik öğretimi. Ankara: Hegem Yayınları.
  • Altun, M. (2008). İlköğretim ikinci kademede (6, 7 ve 8. sınıflarda) matematik öğretimi (5. bs.). Bursa: Aktüel Alfa Akademi.
  • Arslan, S. (2006). Matematik öğretiminde teknoloji kullanımı. H. Gür (Ed.). Matematik öğretimi içinde (s. 347-380). İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Avcıoğlu, H. (2012). Zihinsel yetersizliği olan çocuklara sosyal beceri kazandırmada işbirliğine dayalı öğrenme ve drama yöntemlerinin etkililiği. Eğitim ve Bilim, 37(163), 110-125.
  • Bakker, M., van den Heuvel-Panhuizen, M. ve Robitzsch, A. (2016), Effects of mathematics computer games on special education students' multiplicative reasoning ability. British Journal of Educational Technology, 47(4), 633-648. doi:10.1111/bjet.12249
  • Baykul, Y. (2009). İlköğretimde matematik öğretimi (1-5. sınıflar) (10. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Blackwell, C. K., Lauricella, A. R. ve Wartella, E. (2016). The influence of TPACK contextual factors on early childhood educators' tablet computer use. Computers ve Education, 98(July), 57-69. doi:10.1016/j.compedu.2016.02.010
  • Bouck, E. C. ve Flanagan, S. M. (2010). Virtual manipulatives: What they are and how teachers can use them. Intervention in School and Clinic, 45(3), 186-191. doi:10.1177/1053451209349530
  • Butler, F. M., Miller, S. P., Crehan, K., Babbitt, B. ve Pierce T. (2003). Fraction instruction for students with mathematics disabilities: Comparing two teaching sequences. Learning Disabilities Research and Practice, 18(2), 99-111.
  • Camadan, F., Özer, R. ve Şen, G. (2011). Zihinsel engelli öğrencilerin aldıkları eğitimlerin değerlendirilmesi (Rize ili örneği). Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1-2), 9-20.
  • Carpenter, T. P. ve Moser, J. M. (1984). The acquisition of addition and subtraction concepts in grades one through three. Journal for Research in Mathematics Education, 15(3), 179-202. doi:10.2307/748348
  • Cebeci, S. (2013). Davranış değiştirme. H. Avcıoğlu (Ed.). İlköğretimde özel eğitim içinde (3. bs., s. 157- 186). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Cengiz, N. (2013). Doğal sayılarla dört işlem ve tarihçesi. İ. Ö. Zembat, M. F. Özmantar, E. Bingölbali, H. Şandır ve A. Delice (Ed.). Tanımları ve tarihsel gelişimleriyle matematiksel kavramlar içinde (1. bs., s. 59-80). Ankara: Pegem Akademi.
  • Chen, C. H., Lee, I. J. ve Lin, L. Y. (2016). Augmented reality-based video-modeling storybook of nonverbal facial cues for children with autism spectrum disorder to improve their perceptions and judgments of facial expressions and emotions. Computers in Human Behavior, 55(Part A), 477- -485. doi:10.1016/j.chb.2015.09.033
  • Choi, K. S. ve Chan, T. Y. (2015). Facilitating mathematics learning for students with upper extremity disabilities using touch-input system. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, 10(2), 170- 180. doi:10.3109/17483107.2013.873490
  • Clements, D. (1999). Young children and technology. G. D. Nelson (Ed.). Dialogue on early childhood science, mathematics, and technology education içinde (s. 92-105). Washington, DC: American Association for the Advancement of Science.
  • Clements, D. H. ve McMillen, S. (1996). Rethinking "Concrete" manipulatives. Teaching Children Mathematics, 2(5), 270-279. http://www.jstor.org/stable/41196500 adresinden erişildi.
  • Çakıroğlu, O. (2015). İlkokul Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin okunabilirlik düzeylerinin öğrenme güçlüğü olan öğrenciler açısından değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 14(2), 671-681. doi:10.17051/io.2015.31984
  • Çifci Tekinarslan, İ. (2014). Zihinsel yetersizliği olan öğrenciler. İ. H. Diken (Ed.). Özel eğitime gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim içinde (10. bs., s. 135-166). Ankara: Pegem Akademi.
  • Davies, R. S. (2011). Understanding technology literacy: A framework for evaluating educational technology integration. TechTrends, 55(5), 45-52.
  • Davies, R. S. ve West, R. E. (2014). Technology integration in schools. J. M. Spector, M. D. Merrill, J. Elen ve M. J.Bishop (Ed.). Handbook of research on educational communications and technology içinde (4. bs., s. 841-853). New York: Springer Science - Business Media. doi:10.1007/978-1-4614-3185-5
  • Doğan, İ. ve Akdemir, Ö. (2015). Özel eğitimde bilgisayar destekli öğretim: Üç durum çalışması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 5(2), 165-177. doi:10.5961/jhes.2015.119
  • Durmuş, S. ve Karakırık, E. (2006). Virtual manipulatives in mathematics education: A theoretical framework. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 5(1), 117-123.
  • Eliçin, Ö. ve Tunalı, V. (2016). Otizmli çocuklara aşamalı yardımla çizelge kullanım becerilerinin kazandırılmasında tablet bilgisayar çizelge programının etkililiği. Eğitim ve Bilim, 41(183), 29-46. doi:10.15390/EB.2016.5358
  • Erbaş, D. (2008). Özel gereksinimli öğrencilere genel para kullanımı öğretme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 9(1) 35-52.
  • Erdoğan, A. ve Erdoğan, E. Ö. (2009). Toplama ve çıkarma kavramlarının öğretimi ve öğrenci güçlükleri. E. Bingölbali ve M. F. Özmantar (Ed.). İlköğretimde karşılaşılan matematiksel zorluklar ve çözüm önerileri içinde (s. 31-61). Ankara: Pegem Akademi.
  • Fien, H., Doabler, C. T., Nelson, N. J., Kosty, D. B., Clarke, B. ve Baker, S. K. (2016). An examination of the promise of the NumberShire Level 1 gaming ıntervention for ımproving student mathematics outcomes. Journal of Research on Educational Effectiveness,9(4), 635-661. doi: 10.1080/19345747.2015.1119229
  • Fuchs, L. S., Fuchs, D., Hamlet, C. L., Powell, S. R., Capizzi, A. M. ve Seethaler, P. M. (2006). The effects of computer-assisted instruction on number combination skill in at-risk first graders. Journal of Learning Disabilities, 39(5), 467-475.
  • Güler, N. ve Taşdelen Teker, G. (2015). Açık uçlu maddelerde farklı yaklaşımlarla elde edilen puanlayıcılar arası güvenirliğin değerlendirilmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 6(1), 12-24. doi:10.21031/epod.63041
  • Haylock, D. ve Cockburn, A. D. (2014). Küçük çocuklar için matematiği anlama (Z. Yılmaz, Çev.) (4. bs.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Howard, V. F., Williams, B. ve Lepper, C. E. (2011). Özel gereksinimi olan küçük çocuklar: Eğitimciler, aileler ve hizmet verenler için bir başlangıç (G. Akçamete, Çev.) (4. bs.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Hunt, J. H. ve Vasquez, E. I. (2014). Effects of ratio strategies intervention on knowledge of ratio equivalence for students with learning disability. Journal of Special Education, 48(3), 180-190. doi:10.1177/0022466912474102
  • Hwang, W. Y., Su, J. H., Huang, Y. M. ve Dong, J. J. (2009). A study of multi-representation of geometry problem solving with virtual manipulatives and whiteboard system. Educational Technology & Society, 12(3), 229-247.
  • Junge, C. W. (2013). Adjustment of Instruction (Elementary school). F. S. Fennell (Ed.). Defining mathematics education: Presidental yearbook selections, 1926-2012 içinde (s. 203-233). Reston, VA: The National Council of Teacher of Mathematics, Inc.
  • Kabaca, T. (2016). Matematik eğitiminde teknoloji kullanımına dair teorik yaklaşımlar. E. Bingölbali, S. Arslan ve İ. Ö. Zembat (Ed.). Matematik eğitiminde teoriler içinde (s. 819-838). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kaleli Yılmaz, G. (2015). The views of mathematics teachers on the factors affecting the integration of technology in mathematics courses. Australian Journal of Teacher Education, 40(8), 132-148. doi:10.14221/ajte.2015v40n8.8
  • Kaleli Yılmaz, G. ve Güven, B. (2014). Tasarlanan hizmet-içi eğitim kursunun teknoloji donanımlı ortamlarda öğretmene biçilen roller üzerindeki etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 144- 169.
  • Kaplan, A., Öztürk, M., Doruk, M. ve Duran, M. (2016). Matematik dersinde bilgisayar kullanımına yönelik zihinsel engelliler öğretmenlerinin görüşleri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(25), 73-87.
  • Kose, E. (2009). Assessment of the effectiveness of the educational environment supported by computer aided presentations at primary school level. Computers & Education, 53(4), 1355-1362. doi:10.1016/j.compedu.2009.06.016
  • Langrall, C. W., Mooney, E. S., Nisbet, S.ve Jones, G. A. (2008). Elementary students' access to powerful mathematical ideas. L. D. English (Ed.). Handbook of international research in mathematics education içinde (2. bs., s. 109-135). New York, NY: Routledge.
  • Lim, C. P. ve Chai, C. S. (2004). An activity-theoretical approach to research of ICT integration in Singapore schools: Orienting activities and learner autonomy. Computers & Education, 43(3), 215- 236. doi:10.1016/j.compedu.2003.10.005
  • Lim, C. P. ve Khine, M. S. (2006). Managing teachers' barriers to ICT integration in Singapore schools. Journal of Technology and Teacher Education, 14(1), 97-125.
  • McMillan, J. H. ve Schumacher, S. (2006). Research in education: Evidence based inquiry (6. bs.). Boston, MA: Pearson Education, Inc.
  • Merriam, S. B. ve Tisdell, E. J. (2016). Qualitative research: A guide to design and implementation (4. bs.). San Francisco, CA: John Wiley ve Sons, Inc.
  • Mildenhall, P., Swan, P., Northcote, M. ve Marshall, L. (2008). Virtual manipulatives on the interactive whiteboard: A preliminary investigation. Australian Primary Mathematics Classroom, 13(1), 9-14.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (1973). Milli eğitim temel kanunu. Ankara: TC Milli Eğitim Bakanlığı. 18 Nisan 2016 tarihinde http://mevzuat.meb.gov.tr/ adresinden erişildi.
  • Moyer, P. S., Bolyard, J. J. ve Spikell, M. A. (2002). What are virtual manipulatives?. Teaching Children Mathematics, 8(6), 372-377.
  • Moyer-Packenham, P. S. ve Westenskow, A. (2013). Effects of virtual manipulatives on student achievement and mathematics learning. International Journal of Virtual and Personal Learning Environments, 4(3), 35-50.
  • Olçay Gül, Ş. (2016). The combined use of video modeling and social stories in teaching social skills for individuals with intellectual disability. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 16(1), 83-107. doi:10.12738/estp.2016.1.0046
  • Olkun, S. ve Toluk Uçar, Z. (2012). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi (5. bs.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Ökcün Akçamuş, M. Ç. ve Turan, F. (2015). Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklarda taklit gelişimi ve taklidin gelişimsel rolü. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(2), 14-30.
  • Özak, H. ve Avcıoğlu, H. (2007). Zihinsel yetersizliği olan öğrencilere okuma becerilerinin öğretiminde bilgisayar aracılığıyla sunulan eş zamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 33-50
  • Öztürk, M., Akkan, Y., Kaplan, A. ve Oktay, E. (2016). Drama yöntemiyle toplama işlemi: İlkokul birinci sınıf öğrencilerinden yansımalar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(1), 183-202.
  • Peltenburg, M., Heuvel-Panhuizen, M. V. ve Doig, B. (2009). Mathematical power of special-needs pupils: An ICT-based dynamic assessment format to reveal weak pupils' learning potential. British Journal of Educational Technology, 40(2), 273-284. doi:10.1111/j.1467-8535.2008.00917.x
  • Perry, B. ve Dockett, S. (2008). Young children's access to powerful mathematical ideas. L. D. English (Ed.). Handbook of international research in mathematics education içinde (2. bs., s. 75-108). New York, NY: Routledge.
  • Pesen, C. (2008). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına göre matematik öğretimi (4. bs.). Ankara: Sempati.
  • Pierangelo, R. ve Giuliani, G. A. (2004). Transition servives in special education: A practical approach. Boston, MA: Pearson Education, Inc.
  • Savaş, E. (2005). Eğitim fakültesi öğrencileri ve ilköğretim öğretmenleri için: Matematik öğretimi (1. bs.). Ankara: Saray Matbaacılık.
  • Soylu, Y. (2006). Doğal sayılar ve öğretimi. H. Gür (Ed.). Matematik öğretimi içinde (s. 113-220). İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Stake, R. E. (2005). Multiple case study analysis. New York: The Guilford Press.
  • Tarım, K. ve Dinç Artut, P. (2012). Gruplarla matematik öğreniyoruz (2. bs.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Tournaki, N. (2003). The differential effects of teaching addition through strategy instruction versus drill and practice to students with and without learning disabilities. Journal of Learninf Disabilities, 36(5), 449-458.
  • Uslu, S. ve Akgün, A. (2012). İlköğretim II. kademe fen ve teknoloji öğretiminde çalışma yapraklarının akademik başarı üzerindeki etkisinin incelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 157-168.
  • Van De Walle, J. A., Karp, K. S. ve Bay-Williams, J. M. (2013). İlkokul ve ortaokul matematiği: Gelişimsel yaklaşımla öğretim (S. Durmuş ve İ. Ö. Zembat, Çev.) (7. bs.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Wearmouth, J. (2009). A beginning teacher's guide to special educational needs (1. bs.). Buckingham: Open University Press.
APA Öztürk M, AKKAN Y, BÜYÜKSEVİNDİK B, KAPLAN A (2016). Hafif Düzeyde Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilerin Sanal Manipulatifler Yardımıyla Toplama İşlemi Öğrenimi: Bir Çoklu Durum Çalışması. , 175 - 196.
Chicago Öztürk Mesut,AKKAN YAŞAR,BÜYÜKSEVİNDİK BAKİ,KAPLAN Abdullah Hafif Düzeyde Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilerin Sanal Manipulatifler Yardımıyla Toplama İşlemi Öğrenimi: Bir Çoklu Durum Çalışması. (2016): 175 - 196.
MLA Öztürk Mesut,AKKAN YAŞAR,BÜYÜKSEVİNDİK BAKİ,KAPLAN Abdullah Hafif Düzeyde Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilerin Sanal Manipulatifler Yardımıyla Toplama İşlemi Öğrenimi: Bir Çoklu Durum Çalışması. , 2016, ss.175 - 196.
AMA Öztürk M,AKKAN Y,BÜYÜKSEVİNDİK B,KAPLAN A Hafif Düzeyde Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilerin Sanal Manipulatifler Yardımıyla Toplama İşlemi Öğrenimi: Bir Çoklu Durum Çalışması. . 2016; 175 - 196.
Vancouver Öztürk M,AKKAN Y,BÜYÜKSEVİNDİK B,KAPLAN A Hafif Düzeyde Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilerin Sanal Manipulatifler Yardımıyla Toplama İşlemi Öğrenimi: Bir Çoklu Durum Çalışması. . 2016; 175 - 196.
IEEE Öztürk M,AKKAN Y,BÜYÜKSEVİNDİK B,KAPLAN A "Hafif Düzeyde Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilerin Sanal Manipulatifler Yardımıyla Toplama İşlemi Öğrenimi: Bir Çoklu Durum Çalışması." , ss.175 - 196, 2016.
ISNAD Öztürk, Mesut vd. "Hafif Düzeyde Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilerin Sanal Manipulatifler Yardımıyla Toplama İşlemi Öğrenimi: Bir Çoklu Durum Çalışması". (2016), 175-196.
APA Öztürk M, AKKAN Y, BÜYÜKSEVİNDİK B, KAPLAN A (2016). Hafif Düzeyde Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilerin Sanal Manipulatifler Yardımıyla Toplama İşlemi Öğrenimi: Bir Çoklu Durum Çalışması. Eğitim ve Bilim, 41(188), 175 - 196.
Chicago Öztürk Mesut,AKKAN YAŞAR,BÜYÜKSEVİNDİK BAKİ,KAPLAN Abdullah Hafif Düzeyde Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilerin Sanal Manipulatifler Yardımıyla Toplama İşlemi Öğrenimi: Bir Çoklu Durum Çalışması. Eğitim ve Bilim 41, no.188 (2016): 175 - 196.
MLA Öztürk Mesut,AKKAN YAŞAR,BÜYÜKSEVİNDİK BAKİ,KAPLAN Abdullah Hafif Düzeyde Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilerin Sanal Manipulatifler Yardımıyla Toplama İşlemi Öğrenimi: Bir Çoklu Durum Çalışması. Eğitim ve Bilim, vol.41, no.188, 2016, ss.175 - 196.
AMA Öztürk M,AKKAN Y,BÜYÜKSEVİNDİK B,KAPLAN A Hafif Düzeyde Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilerin Sanal Manipulatifler Yardımıyla Toplama İşlemi Öğrenimi: Bir Çoklu Durum Çalışması. Eğitim ve Bilim. 2016; 41(188): 175 - 196.
Vancouver Öztürk M,AKKAN Y,BÜYÜKSEVİNDİK B,KAPLAN A Hafif Düzeyde Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilerin Sanal Manipulatifler Yardımıyla Toplama İşlemi Öğrenimi: Bir Çoklu Durum Çalışması. Eğitim ve Bilim. 2016; 41(188): 175 - 196.
IEEE Öztürk M,AKKAN Y,BÜYÜKSEVİNDİK B,KAPLAN A "Hafif Düzeyde Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilerin Sanal Manipulatifler Yardımıyla Toplama İşlemi Öğrenimi: Bir Çoklu Durum Çalışması." Eğitim ve Bilim, 41, ss.175 - 196, 2016.
ISNAD Öztürk, Mesut vd. "Hafif Düzeyde Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilerin Sanal Manipulatifler Yardımıyla Toplama İşlemi Öğrenimi: Bir Çoklu Durum Çalışması". Eğitim ve Bilim 41/188 (2016), 175-196.