Yıl: 2016 Cilt: 41 Sayı: 187 Sayfa Aralığı: 29 - 44 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Meslek Lisesi Öğrencilerinin Bilişsel ve Duyuşsal Özellikleri

Öz:
Öğrencilerin mevcut potansiyellerinden en iyi şekilde yararlanmalarını sağlamak ve potansiyellerini geliştirmek gerekmektedir. Öğrencilerin sahip olduğu özelliklerine uygun nitelikte verilecek kaliteli bir eğitim başarıyı beraberinde getirecektir. Türkiye'de Fen ve Anadolu liseleri ile kıyaslandığında bazı meslek liselerine merkezi sınavlarda daha düşük puan alan öğrencilerin yerleştiği görülmektedir. Meslek lisesi öğrencileri araştırılması gereken özel bir grubu oluşturmaktadır. Bu araştırmada, meslek lisesi dokuzuncu sınıf öğrencilerinin bilişsel ve duyuşsal özelliklerinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma fenomenolojik yaklaşımla yürütülmüştür. Verilerin analizi sonucu elde edilen temalar şöyledir: Başarısız olunca hissedilen duygular, öğrencilerin keşfedilmemiş, geliştirmedikleri yetenekleri, öğrenme sürecinde sosyal destek, sınava odaklanamama, öğrencilerin değerlendirmelerine göre öğretmen yeterlikleri, tamamlama eğitimleri, öğrencilerin kullandıkları öğrenme strateji, yöntem ve teknikler, matematik; sevilmeyen ve anlaşılmayan ders, Türkçe; en sevilen ders, aile ve öğrencinin hedefleri, geleceğe ilişkin beklentileri: iyi bir meslek sahibi olma, öğrencilerin rol modelleri olarak öne çıkan aile bireyleri, öğrenme motivasyonunu etkileyen değişkenler: okulu bitirmek isteme, hayatını kurtarma isteği, öğretmen tutumları
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altun, A. S. (2009). İlköğretim öğrencilerinin akademik başarısızlıklarına ilişkin veli, öğretmen ve öğrenci görüşlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 8(2), 567-586.
  • Amrai, K., Motlagh, S. E., Zalani, H. A. ve Parhon, H. (2011). The relationship between academic motivation and academic achievement students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 399- 402.
  • Avcı, E., Coşkuntuncel, O. ve İnandı, Y. (2011). Ortaöğretim on ikinci sınıf öğrencilerinin matematik dersine karşı tutumları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 50-58.
  • Avrupa Atletizm İstatistikleri. (2015). http://www.european-athletics.org/records/ adresinden erişildi.
  • Beischel, K. P. (2013). Variables affecting learning in a simulation experience a mixed methods study. Western Journal of Nursing Research, 35(2), 226-247.
  • Berg, B. L. ve Lune, H. (2015). Görüşmeye tiyatral bir bakış. H. Aydın (Ed.). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri içinde (s. 129-188). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Boström, L. ve Lassen, L. M. (2006). Unraveling learning, learning styles, learning strategies and metacognition. Education + Training, 48(2/3), 178-189.
  • Bricheno, P. ve Thornton, M. (2007). Role model, hero or champion? Children's views concerning role models. Educational Research, 49(4), 383-396.
  • Büyüköztürk, Ş. Kılıç Çakmak, E., Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Chang, I. Y. ve Chang, W. Y. (2012). The effect of student learning motivation on learning satisfaction. The International Journal of Organizational Innovation, 4(3), 281-305.
  • Cedefop. (2008). Modernising vocational education and training. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
  • Coleman, J. S., Campbell, E. Q., Hobson, C. J., McPartland, J., Mood, A. M.,Weinfeld, F. D. ve York, R. L. (1966). Equality of educational opportunity. Washington, DC: U.S. Department of Health, Education & Welfare.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative enquiry and research design: Choosing among five approaches. USA: Sage.
  • Creswell, J. W. ve Miller, D. L. (2000). Determining validity in qualitative inquiry. Theory into Practice, 39(3), 124-130.
  • Crossman, J. (2007). The role of relationships and emotions in student perceptions of learning and assessment. Higher Education Research & Development, 26(3), 313-327.
  • Cutrona, C. E., Cole, V., Colangelo, N., Assouline, S. G. ve Russell, D. W. (1994). Perceived parental social support and academic achievement: An attachment theory perspective. Journal of Personality and Social Psychology, 66(2) 369-378.
  • Danielsen, A. G., Samdal, O., Hetland, J. ve Wold, B. (2009). School-related social support and students' perceived life satisfaction. The Journal of Educational Research, 102(4), 303-320.
  • Deakin Crick, R., McCombs, B., Haddon, A., Broadfoot, P. ve Tew, M. (2007). The ecology of learning: Factors contributing to learner-centred classroom cultures. Research Papers in Education, 22(3), 267- 307.
  • DeAngelis, K. J. ve Presley, J. B. (2011). Teacher qualifications and school climate: Examining their interrelationship for school improvement. Leadership and Policy in Schools, 10(1), 84-120.
  • Dembo, M. H. (2004). Motivation and learning strategies for college success: A self-management approach. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Dinçer, M. A. ve Oral, I. (2013). Türkiye'de devlet liselerinde akademik dirençlilik profili PISA 2009 Türkiye verisinin analizi. İstanbul: ERG.
  • Dodeen, H., Abdelfattah, F., Shumrani, S. ve Hilal, M. A. (2012). The effects of teachers' qualifications, practices, and perceptions on student achievement in TIMSS mathematics: A comparison of two countries. International Journal of Testing, 12(1), 61-77.
  • Drew, S. (2001). Perceptions of what helps learn and develop in education. Teaching in Higher Education, 6(3), 309-331. doi:10.1080/13562510120061197.
  • Dunn, R., Beaudry, J. S. ve Klavas, A. (2002). Survey of research on learning styles. California Journal of Science Education, 2(2), 75-98.
  • Eğitim Reformu Girişimi. (2014). Türkiye eğitim sisteminde eşitlik ve akademik başarı araştırma raporu ve analiz. http://www.egitimreformugirisimi.org/sites/www.egitimreformugirisimi.org/files/ERGeşitlikWE B.22.05.14.pdf adresinden erişildi.
  • Eğitim Reformu Girişimi. (2012). Mesleki ve teknik eğitimde güncellenmiş durum analizi. http://www.egitimreformugirisimi.org/sites/www.egitimreformugirisimi.org/files/MTE_Durum_ Analizi_.pdf adresinden erişildi.
  • Ergüner Tekinalp, B. ve Işık Terzi, Ş. (2015). Eğitimde pozitif psikoloji uygulamaları. Ankara: Pegem.
  • Glesne, C. ve Peshkin, A. (1992). Becoming qualitative researchers: An introduction. White Plains, NY: Longman.
  • Guskey, T. R. (2007). Closing achievement gaps: Revisiting Benjamin S. Bloom's "Learning for Mastery". Journal of Advanced Academics, 19(1), 8-31.
  • Halunan, P., Hallinan, P. ve Boulter, M. (1999). Enhancing student learning: Inclusion in practice at a Queensland doi:10.1080/19404159909546582. school. Australian Journal of Learning Difficulties, 4(1), 10-17,
  • Hewitt, D. (2008). Understanding effective learning: Strategies for the classroom: Strategies for the classroom. Maidenhead, England: McGraw Hill/Open University Press.
  • Holland, N. E. (2011). The power of peers: Influences on postsecondary education planning and experiences of African American students. Urban Education, 46(5), 1029-1055. doi:10.1177/0042085911400339.
  • Horn, T. S. ve Weiss, M. R. (1991). A developmental analysis of children's self-ability judgments in the physical domain. Pediatric Exercise Science, 3(4), 310-326.
  • Hou, Z. J. ve Leung, S. A. (2011). Vocational aspirations of Chinese high school students and their parents' expectations. Journal of Vocational Behavior, 79(2), 349-360.
  • Janesick, V. J. (2003). The choreography of qualitative research design: Minuets, improvisations, and crystallization. N. K. Denzin ve Y. S. Lincoln (Ed.). Strategies of qualitative inquiry içinde (2. bs., s. 46-79). USA: Sage.
  • Karadağ, İ. (2007). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarının sosyal destek kaynakları açısından incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi,Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Katz, I., Kaplan, A. ve Gueta, G. (2009). Students' needs, teachers' support, and motivation for doing homework: A cross-sectional study. The Journal of Experimental Education, 78(2), 246-267.
  • Lam, Y. L. J. (2005). School organizational structures: Effects on teacher and student learning. Journal of Educational Administration, 43(4), 387-401.
  • Leimbach, M. (2010). Learning transfer model: A research-driven approach to enhancing learning effectiveness. Industrial and Commercial Training, 42(2), 81-86.
  • Leithwood, K., Patten, S. ve Jantzi, D. (2010). Testing a conception of how school leadership influences student learning. Educational Administration Quarterly, 46(5), 671-706.
  • Lester, S. (1999). An introduction to phenomenological research. Taunton UK: Stan Lester Developments. http://devmts.org.uk/resmethy.pdf adresinden erişildi.
  • Lin, S. C. ve Lin, Y. M. (2011). Inventory of learning attitudes of vocational high school students. Journal of Statistics and Management Systems, 14(3), 685-699. doi:10.1080/09720510.2011.10701579.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve etik. S. Turan (Ed.). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber içinde (3. bs., s. 199-228). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Mil, C. R. (1960). Attitudes affect pupils' learning. Educational Leadership, January, 212-216.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2015). Milli eğitim istatistikleri. http://sgb.meb.gov.tr/istatistik/meb_istatistikleri_orgun_egitim_2014_2015.pdf adresinden erişildi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Ortaöğretimde sınıf tekrarı, okul terk sebepleri ve örgün eğitim dışında kalan çocuklar http://www.meb.gov.tr/earged/unicef/S%C4%B1n%C4%B1f%20Tekrar%C4%B1,%20Okul%20Ter ki%20Politika%20Raporu.pdf adresinden erişildi. önerileri raporu.
  • Musu-Gillette, L. E., Barofsky, M. Y. ve List, A. (2015). Exploring the relationship between student approaches to learning and reading achievement at the school level. Journal of Early Childhood Literacy, 15(1), 37-72.
  • OECD. (2004). Learning for tomorrow's world: First results from PISA 2003. Paris, France.
  • Özcan, M. (2010). Anadolu meslek lisesi öğrencilerinin okudukları okulu seçme nedenleri ve gelecek beklentileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Özden, Y. (2010). Öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Punch, K. F. (2014). Sosyal araştırmalara giriş, nitel ve nicel yaklaşımlar (D. Bayrak, H. B. Arslan ve Z. Akyüz, Çev.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Radcliffe, R. A. ve Bos, B. (2013). Strategies to prepare middle school and high school students for college and career readiness. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 86(4), 136-141.
  • Rogers, L. (2013). Perceptions of studying during adolescence: student typologies and the relationship with attainment. Educational Studies, 39(3), 298-314.
  • Rustin, M. (2003). Learning about emotions: The Tavistock approach. European Journal of Psychotherapy & Counselling, 6(3), 187-208.
  • Ryan, R. ve Deci, E. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25, 54-67.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45.
  • Sen, H.S. (2013). The attitudes of university students towards learning. International Journal of Academic Research, 5(4), 338-342. doi:10.7813/2075-4124.2013/5-4/B.50.
  • Senemoğlu, N. (1988). Öğrenme düzeyini yükseltme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(3), 105-115.
  • Shuls, J. V. ve Trivitt, J. R. (2015). Teacher qualifications and productivity in secondary schools. Journal of School Choice, 9(1), 49-70.
  • Tannehill, D. ve Zakrajsek, D. (1993). Student attitudes towards physical education: A multicultural study. Journal of Teaching in Physical Education, 13, 78-78.
  • Taylor, G. R. ve MacKenney, L. (2008). Improving human learning in the classroom: Theories and teaching practices. UK: R&L Education.
  • Teven, J. J. (2007). Teacher caring and classroom behavior: Relationships with student affect and perceptions of teacher competence and trustworthiness. Communication Quarterly, 55(4), 433-450.
  • Trigwell, K., Ellis, R. A. ve Han, F. (2012). Relations between students' approaches to learning, experienced emotions and outcomes of learning. Studies in Higher Education, 37(7), 811-824.
  • Wang, Y., Peng, H., Huang, R., Hou, Y. ve Wang, J. (2008). Characteristics of distance learners: Research on relationships of learning motivation, learning strategy, self-efficacy, attribution and learning results. Open Learning, 23(1), 17-28.
  • Yavuz, M. (2015). Öğrenme liderliği. Ankara: Anı.
  • Yavuz, M., Gülmez, D. ve Özkaral, T. C. (2016). Fen lisesi öğrencilerinin akademik başarıları ile ilgili deneyimlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(4), 1655-1672.
  • Yavuz, M. (2009). Ortaöğretim kurumları öğrenci seçme ve yerleştirme sınavında öğrencilerin matematik-fen (mf) puanlarını etkilediği düşünülen bazı faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(3), 1557-1572.
  • Yavuz Mumcu, H., Mumcu, İ. ve Cansız Aktaş, M. (2012). Meslek lisesi öğrencileri için matematik. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 180-195.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9(1), 79-92.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Young, M. R., Klemz, B. R. ve Murphy, J. W. (2003). Enhancing learning outcomes: The effects of instructional technology, learning styles, instructional methods, and student behavior. Journal of Marketing Education, 25(2), 130-142.
APA YAVUZ M, Gülmez D, Özkaral T (2016). Meslek Lisesi Öğrencilerinin Bilişsel ve Duyuşsal Özellikleri. , 29 - 44.
Chicago YAVUZ MUSTAFA,Gülmez Deniz,Özkaral Tuğba Cevriye Meslek Lisesi Öğrencilerinin Bilişsel ve Duyuşsal Özellikleri. (2016): 29 - 44.
MLA YAVUZ MUSTAFA,Gülmez Deniz,Özkaral Tuğba Cevriye Meslek Lisesi Öğrencilerinin Bilişsel ve Duyuşsal Özellikleri. , 2016, ss.29 - 44.
AMA YAVUZ M,Gülmez D,Özkaral T Meslek Lisesi Öğrencilerinin Bilişsel ve Duyuşsal Özellikleri. . 2016; 29 - 44.
Vancouver YAVUZ M,Gülmez D,Özkaral T Meslek Lisesi Öğrencilerinin Bilişsel ve Duyuşsal Özellikleri. . 2016; 29 - 44.
IEEE YAVUZ M,Gülmez D,Özkaral T "Meslek Lisesi Öğrencilerinin Bilişsel ve Duyuşsal Özellikleri." , ss.29 - 44, 2016.
ISNAD YAVUZ, MUSTAFA vd. "Meslek Lisesi Öğrencilerinin Bilişsel ve Duyuşsal Özellikleri". (2016), 29-44.
APA YAVUZ M, Gülmez D, Özkaral T (2016). Meslek Lisesi Öğrencilerinin Bilişsel ve Duyuşsal Özellikleri. Eğitim ve Bilim, 41(187), 29 - 44.
Chicago YAVUZ MUSTAFA,Gülmez Deniz,Özkaral Tuğba Cevriye Meslek Lisesi Öğrencilerinin Bilişsel ve Duyuşsal Özellikleri. Eğitim ve Bilim 41, no.187 (2016): 29 - 44.
MLA YAVUZ MUSTAFA,Gülmez Deniz,Özkaral Tuğba Cevriye Meslek Lisesi Öğrencilerinin Bilişsel ve Duyuşsal Özellikleri. Eğitim ve Bilim, vol.41, no.187, 2016, ss.29 - 44.
AMA YAVUZ M,Gülmez D,Özkaral T Meslek Lisesi Öğrencilerinin Bilişsel ve Duyuşsal Özellikleri. Eğitim ve Bilim. 2016; 41(187): 29 - 44.
Vancouver YAVUZ M,Gülmez D,Özkaral T Meslek Lisesi Öğrencilerinin Bilişsel ve Duyuşsal Özellikleri. Eğitim ve Bilim. 2016; 41(187): 29 - 44.
IEEE YAVUZ M,Gülmez D,Özkaral T "Meslek Lisesi Öğrencilerinin Bilişsel ve Duyuşsal Özellikleri." Eğitim ve Bilim, 41, ss.29 - 44, 2016.
ISNAD YAVUZ, MUSTAFA vd. "Meslek Lisesi Öğrencilerinin Bilişsel ve Duyuşsal Özellikleri". Eğitim ve Bilim 41/187 (2016), 29-44.