Türkiye'de Küresel Bakış Açısının Sosyal Bilgiler Eğitimine Kaynaştırılması Sosyal Bilgiler Öğretmen Adayları

Yıl: 2016 Cilt: 7 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 440 - 461 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Türkiye'de Küresel Bakış Açısının Sosyal Bilgiler Eğitimine Kaynaştırılması Sosyal Bilgiler Öğretmen Adayları

Öz:
Bu çalışmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının küresel bakış açısını nasıl algıladığını ve sosyal bilgiler öğretmen eğitim programının küresel bakış açısını kazandırması bakımından nasıl değerlendirdiklerini incelemektir. Araştırmada, olgubilimsel desen kullanılmıştır. 11 sosyal bilgiler öğretmen adayı ile iki yarı-yapılandırılmış görüşme ve katılımcıların tuttukları günlüklerden elde edilen veriler NVivo 10 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Veriler tümevarımsal analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Veriler 2009-2010 öğretim yılının bahar yarı yılında toplanmıştır. Bulgular, katılımcıların küresel bakış açısı hakkında düşüncelerinin ve tanımlarının, küreselleşme konusundaki inançları ile şekillendiğini göstermektedir. Ayrıca katılımcılar sosyal bilgiler dersinin küresel bakış açısı kullanılarak öğretilmesinin öğrencilerin, farklı kültürlerin yanı sıra etnik ve dini gruplara dair kendi önyargılarını ve sterotiplerini anlamalarına olanak tanıdığını ve öğretmen eğitimi programlarının bu tür bir kazanımı sağlamada yetersiz olduğunu belirtmişlerdir
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Sosyoloji

Infusing Global Perspectives in Social Studies Education in Turkey: Pre-service Social Studies Teachers

Öz:
The purpose of this study was to explore how pre-service social studies teachers understood global perspectives within social studies education and how they interpreted social studies teacher education program in terms of providing global perspectives. Phenomenological design was employed in order to gather the data. The data obtained as a result of two semistructured interviews with 11 pre-service social studies teachers and participants' journals were analyzed by using NVivo 10 package program. The data were analyzed with inductive analysis. The data were collected in the spring semester of the 2009-2010 academic year. Findings indicated that the participants' definitions or thoughts about global perspectives were shaped by their belief about globalization. The participants also stated that teaching social studies by employing global perspectives would help students to understand their own prejudice and stereotypes about different cultures, ethnic and religious groups and teacher education programs are incompetent to provide such training
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Sosyoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Açıkalın, M. (2010a). Influence of global education on the Turkish social studies curriculum. The Social Studies, 101(6), 254-259. Doi. 10.1080/00377991 003774887.
  • Açıkalın, M. (2010b). New approaches for teaching social studies: Multicultural and global education. Elementary Education Online, 9(3). 1226-1237. http://ilkogretim- online.org.tr/ vol9say3/v9s3m31 adresinden erişilmiştir.
  • Alazzi, K. (2011). Teachers perceptions and conceptions of global education: A study of Jordanian secondary of social studies teachers. The Journals of Multiculturalism in Education, 7(1), 1-19.
  • Alger, C.F. ve Harf, J.E. (1985). Global education: Why? For whom? About what?. American Association of Colleges for Teacher Education, Washington D.C. http://eric.ed.gov/?id=ED265107 adresinden erişilmiştir.
  • Anderson, C.C. (1982). Global education in the classroom. Theory into Practice, 21(3), 168- 176.
  • Apple, M.W. (2013). Can education change society?. New York ve Londra: Routledge.
  • Appleyard, N. (2009). Teacher and student perceptions of the goals of global education. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Ottawa Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Ottawa.
  • Atasoy, F. (2005). Küreselleşme ve milliyetçilik. Ankara: Ötüken.
  • Apple, M.W. (2006). Understanding and interrupting neoliberalism and neoconservatism in education. Pedagogies: An International Journal. 1(1), 21-26. Doi. 10.1207/ s15544818 ped0101_4.
  • Aykaç, N. (2007). İlköğretim sosyal bilgiler dersi eğitim-öğretim programina yönelik öğretmen görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(22), 46-73, Retrieved from http://www.e-sosder.com adresinden erişilmiştir.
  • Banks, J.A. (2004). Introduction: Democratic citizenship education in multicultural societies. in Diversity and citizenship education: Global perspectives. (J. A. Banks Ed.), San Francisco: Jossey-Bass, An Imprint of Wiley.
  • Banks, J.A., Banks, C.A., Cortes, C., Hahn, C., Merryfield, M., Moodley, K. ve Parker W. (2005). Democracy and diversity: Principles and concepts for educating citizens in a global age. Çokkültürlü Eğitim Merkezi, Washington Üniversitesi, University of Washington: Seattle.
  • Banks, J.A. (2009). The Routledge international companion to multicultural education. New York: Routledge.
  • Cappon, P. (2004). Social implications of globalization: Can new ways of learning humanize our global institutions?
  • http://www.21learn.org/archive/social-implications-of
  • globalization-can-new-ways-of-learning-humanize-our-global-institutions/ adresinden erişilmiştir.
  • Ceylan, Ş. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin dünya vatandaşlığı eğitimi ile ilgili görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 7(1), 78-93.
  • Cırık, İ. (2008). Çokkültürlü eğitim ve yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 27-40.
  • Creswell, J.W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. basu.nahad.ir/uploads/creswell.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Cushner, K. (1998). International perspectives on intercultural education. New York: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Dinç, E. ve Doğan, Y. (2010). İlköğretim ikinci kademe sosyal bilgiler öğretim programı ve uygulanması hakkında öğretmen görüşleri. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 17-49.
  • DeNobile, J., Kleeman, G. ve Zarkos, A. (2014). Investigating the impacts of Global Education curriculum on the values and attitudes of secondary students. Geographical Education, 27, 28-38.
  • Doğanay, A. (2009). Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı ışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 77- 96.
  • Doğanay, A. ve Sarı, M. (2008). Öğretmen gözüyle yeni sosyal bilgiler programı: Adana ilinde bir araştırma. İlköğretim Online, 7(2), 468-484. http://ilkogretimonline.org.tr adresinden erişilmiştir.
  • Gömleksiz, M.N. (2005). Yeni ilköğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5(2), 371-384.
  • Ersoy, A.F. (2013). Sosyal bilgiler dersinde küresel vatandaşlık eğitimi: Uluslararası çatışma ve savaşlara ilişkin Türk öğretmen ve öğrencilerin deneyimleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 1(1), 7-30.
  • Glesne, C. (2012). Nitel Araştırmaya Giriş. (Ali. Ersoy ve P. Yalçınoğlu, Çev. Ed.). Ankara: Anı.
  • Göl, E. (2013) Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının küresel vatandaşlık tutum düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ahi Evran Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Öztürk, F. ve Günel, E. (2016). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin küresel sistem, küresel eğitim ve çeşitlilik kavramlarına ilişkin algısı. İlköğretim Online, 15(1), 172-185. Doi: http://dx.doi.org/10.17051/io.2016.79798.
  • Günel, E. ve Pehlivan, A. (2015). Examining the citizenship and democracy education textbook and curriculum in terms of global education. Journal of Social Studies Education Research, 6(1), 123-171.
  • Günel, E. ve Pehlivan, A. (2016). Pre-service social studies teachers' perception of global citizenship. Journal of Education and Future, 10, 51-69.
  • Hanvey, R.G. (2004). An attainable global perspective. The American Forum for Global Education, 2-47. http://www.globaled.org/an_att_glob_persp_04_11_29.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Kaya, A. ve Harmanyeri, E. (2010). Tolerance and cultural diversity discourses in Turkey. Avrupa Enstitüsü/İstanbul Bilgi Üniversitesi, İstanbul.
  • Kaymakçı, S. (2012). Global education in the Turkish social studies teacher training programme. Croation Journal of Education, 14(4), 817-854. http://hrcak. srce.hr/94325 adresinden erişilmiştir.
  • Kılınç, E. ve Korkmaz, U. (2015). From national to global citizenship Turkish perspectives on the meaning of global citizenship. M. Merryfield, T. Augustine ve J. Harshman (Ed.), Research in Global Citizenship Education içinde (ss. 163-188). Charlotte, NC: Information Age Publishing.
  • Kirkwood. T.F. (2001). Our global age requires global education: Clarifying definitional ambiguities. The Social Studies. 92(1), 10-15. Doi: 10.1080/00377 990109603969.
  • Kirkwood, T.F. (2002). Jamaican students of color in the American classroom: Problems and possibilities in education. Intercultural Education. 13(3), 305-313.
  • Lakes, R.D. ve Carter, P.A. (2011). Neoliberalism and education: An introduction. Educational Studies: A Journal of the American Educational Studies Association, 47(2), 107-110.
  • Maguth, B. ve Hilburn, J. (2015). The state of global education: Learning with the world and its people. New York ve Londra: Routledge.
  • Mangram, J. ve Watson, A. (2011). Us and them: social studies teachers' talk about global education. Journal of Social Studies Research, 35(1), 95-116.
  • MEB. (2005a). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 4-5. sınıflar öğretim programı. (Primary school 4th and 5th grades social studies curriculum guide). Ankara: MEB.
  • MEB. (2005b). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 6-7. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu. (Primary school 6th and 7th grades social studies curriculum guide). Ankara: MEB.
  • Merryfield, M.M. (1993). Reflective practice in global education: Strategies for teacher educators. Theory Into Practice, 32(1), 27-32.
  • Merryfield, M.M. (1997). A framework for teacher education in global perspectives. M. Merryfield, E. Jarchow ve S Pickert (Ed.), Preparing teachers to teach global perspectives: A handbook for teacher educators içinde (ss.1-24). Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • Merryfield, M. M. (1998). Pedagogy for global perspectives in education: Studies of teachers' thinking and practice. Theory and Research in Social Education, 26(3), 342-379.
  • Merryfield, M.M. (2002). The difference a global educator can make. Educational Leadership, 60(2), 18-21.
  • Merryfield, M.M. ve Kasai, M. (2004). How are teachers responding to globalization? (Research and practice). Social Education, 68(5), 354-356.
  • Merryfield, M.M. ve Subedi, B. (2003). A global education framework for teaching about the World's women. Social Education, 67(1), 10-16.
  • Mundy, K. ve Manion, C. (2008). Global education in Canadian elementary schools: An exploratory study. Canadian Journal of Education, 31(4), 941-974. http://eric.ed.gov/?id=EJ830510 adresinden erişilmiştir.
  • Nieto, S. (2013). Diversity, Globalization, and Education: What Do They Mean for Teachers and Teacher Educators?. Kappa Delta Pi Record, 49(3), 105-107. Doi: 10.1080/00228958.2013.819183.
  • Özkan, T. (2006). İlköğretim Öğretmenlerinin Küresel Eğitime Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Sosyal Bilimler Enstitüsü /Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Pike, G. (2000). Global education and national identity: In pursuit of meaning. Theory into Practice, 39(2), 64-73.
  • Rapoport, A. (2009). A forgotten concept: Global citizenship education and state social studies standards. Journal of Social Studies Research, 33 (1), 91-112.
  • Rapoport, A. (2010). We cannot teach what we don't know: Indiana teachers talk about global citizenship education. Education, Citizenship and Social Justice, 5(3), 179-190.
  • Richardson, G., Blades, D., Kumano, Y. ve Karaki, K. (2003). Fostering a global imaginary: The possibilities and paradoxes of Japanese and Canadian students' perceptions of the responsibilities of world citizenship. Policy Futures in Education, 1(2), 402-420.
  • Robertson, R. (1991). The globalization paradigm: Thinking globally. In Religion and Social Order (ss. 207-224). Greenwich: JAI Press.
  • Scholte, J.A. (2005). The sources of neoliberal globalization. United Nations Research Institute for Social Development (UNRISD). http://unrisd.org/UNRISD/website/document.nsf/ab82a6805797760f80256b4f005da1ab /9e1c54ceeb19a314c12570b4004d0881/$FILE/scholte.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Smith, E.B. (2009). Approaches to multicultural education in preservice teacher education: Philosophical Frameworks and models for teaching. Multicultural Education, 16(3), 45- 50.
  • Ukpokodu, N. (1999). Multiculturalism vs. globalism. Social Education, 63(5), 298-300. http://eric.ed.gov/?id=EJ612181 adresinden erişilmiştir.
APA GÜNEL E (2016). Türkiye'de Küresel Bakış Açısının Sosyal Bilgiler Eğitimine Kaynaştırılması Sosyal Bilgiler Öğretmen Adayları. , 440 - 461.
Chicago GÜNEL Elvan Türkiye'de Küresel Bakış Açısının Sosyal Bilgiler Eğitimine Kaynaştırılması Sosyal Bilgiler Öğretmen Adayları. (2016): 440 - 461.
MLA GÜNEL Elvan Türkiye'de Küresel Bakış Açısının Sosyal Bilgiler Eğitimine Kaynaştırılması Sosyal Bilgiler Öğretmen Adayları. , 2016, ss.440 - 461.
AMA GÜNEL E Türkiye'de Küresel Bakış Açısının Sosyal Bilgiler Eğitimine Kaynaştırılması Sosyal Bilgiler Öğretmen Adayları. . 2016; 440 - 461.
Vancouver GÜNEL E Türkiye'de Küresel Bakış Açısının Sosyal Bilgiler Eğitimine Kaynaştırılması Sosyal Bilgiler Öğretmen Adayları. . 2016; 440 - 461.
IEEE GÜNEL E "Türkiye'de Küresel Bakış Açısının Sosyal Bilgiler Eğitimine Kaynaştırılması Sosyal Bilgiler Öğretmen Adayları." , ss.440 - 461, 2016.
ISNAD GÜNEL, Elvan. "Türkiye'de Küresel Bakış Açısının Sosyal Bilgiler Eğitimine Kaynaştırılması Sosyal Bilgiler Öğretmen Adayları". (2016), 440-461.
APA GÜNEL E (2016). Türkiye'de Küresel Bakış Açısının Sosyal Bilgiler Eğitimine Kaynaştırılması Sosyal Bilgiler Öğretmen Adayları. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(4), 440 - 461.
Chicago GÜNEL Elvan Türkiye'de Küresel Bakış Açısının Sosyal Bilgiler Eğitimine Kaynaştırılması Sosyal Bilgiler Öğretmen Adayları. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 7, no.4 (2016): 440 - 461.
MLA GÜNEL Elvan Türkiye'de Küresel Bakış Açısının Sosyal Bilgiler Eğitimine Kaynaştırılması Sosyal Bilgiler Öğretmen Adayları. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, vol.7, no.4, 2016, ss.440 - 461.
AMA GÜNEL E Türkiye'de Küresel Bakış Açısının Sosyal Bilgiler Eğitimine Kaynaştırılması Sosyal Bilgiler Öğretmen Adayları. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry. 2016; 7(4): 440 - 461.
Vancouver GÜNEL E Türkiye'de Küresel Bakış Açısının Sosyal Bilgiler Eğitimine Kaynaştırılması Sosyal Bilgiler Öğretmen Adayları. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry. 2016; 7(4): 440 - 461.
IEEE GÜNEL E "Türkiye'de Küresel Bakış Açısının Sosyal Bilgiler Eğitimine Kaynaştırılması Sosyal Bilgiler Öğretmen Adayları." Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7, ss.440 - 461, 2016.
ISNAD GÜNEL, Elvan. "Türkiye'de Küresel Bakış Açısının Sosyal Bilgiler Eğitimine Kaynaştırılması Sosyal Bilgiler Öğretmen Adayları". Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 7/4 (2016), 440-461.