Yıl: 2016 Cilt: 16 Sayı: İpekyolu Sayfa Aralığı: 2339 - 2349 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

KEMAN ÇALMA BECERİLERİNİN ÇOK YÜZEYLİ RASCH MODELİ İLE İNCELENMESİ

Öz:
Çalgı eğitiminin boyutlarından biri olan keman eğitimi süreci, kendi içinde de teknik ve müzikal alt boyutları içeren zorlu bir süreçtir. Bu süreçte öğrenciye kazandırılması hedeflenen çok sayıda beceri yer almaktadır. Sağ ve sol el olarak ikiye ayrılabilen bu beceriler öğrenci performansı olup, bunların ölçülmesinde farklı kuramlar ve bu kuramların altında farklı yöntemler vardır. Çok yüzeyli Rasch modelinin son dönemde öğrenci performansının ortaya konmasında önemli avantajları ortaya konmuştur. Çok yüzeyli Rasch modeli, Rasch modelinin bir uzantısı olup, güçlük ve yetenek parametresinden sonra üçüncü bir parametrenin (puanlayıcı katılığı/cömertliği) modele eklenmesiyle ortaya çıkmış bir modeldir. Üç parametrenin/yüzeyin aynı anda analize sokulması ile ölçme hataları azaltılacak, bütün yüzeyler aynı ölçek düzeyinde karşılaştırmalı olarak incelenebilecek ve puanlayıcıların katılığı/cömertliği hakkında bilgi sahibi olunabilecektir. Bu çalışma çerçevesinde on bir müzik öğrencisinin keman çalma becerileri, araştırmacıların belirlediği keman çalma becerileri ölçütler takımı kullanılarak üç puanlayıcı tarafından puanlanmıştır. Araştırma sonucunda öğrenciler çalma becerileri açısından sıralanmışlar, en kolay ve en zor gelen beceriler ortaya konmuş ve puanlayıcılar arası uyum, katılık/cömertlik durumları raporlaştırılmıştır. Bir başka sonuç olarak da çok yüzeyli Rasch analizinin müzik eğitiminde öğrenci performansının ölçülmesinde alternatif olarak kullanılabileceği desteklenmiştir. Araştırma sorularının cevaplanmasında MINIFAC yazılımı kullanılmış, anlamlılık düzeyi .05 olarak seçilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik

EXAMINATION OF THE VIOLIN PLAYING SKILLS BY MEANS OF RASCH MODEL

Öz:
Process of violin education, which is a dimension of instrument education, is a difficult process, including technical and musical sub-dimensions within itself. In this process, there are numerous skills students must be equipped. These are student performances and in their measurement, there are different theories and methods under them. There are important advantages, which have recently been suggested, of many-facet Rasch model in the performances of students. Being an extension of Rasch model, many-facet Rasch model is a model emerged as a result of appending a third parameter (scoring severity/leniency) in addition to difficulty and ability parameters. By means of analyzing three parameters/facets at the same time, measurement deficiencies will be reduced, all the facets will be able to be examined comparatively on the same scale level, and information on the severity/leniency of raters will be provided. Within the framework of this study, violin skills of eleven music students were scored by three raters, through using violin skills criteria set, determined by the researchers. At the end of the research, students were put in an order of playing skills, the easiest and the hardest skills were determined and the harmony, severity/leniency levels among raters were reported. As another result, many-facet Rasch analysis was suggested to be used as an alternative in the measurement of student performances in music education. While answering the research questions, MINIFAC software was used and its level of significance was selected to be .05.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA KÖSE İ, ACAY SÖZBİR S, Kalender C (2016). KEMAN ÇALMA BECERİLERİNİN ÇOK YÜZEYLİ RASCH MODELİ İLE İNCELENMESİ. , 2339 - 2349.
Chicago KÖSE İbrahim Alper,ACAY SÖZBİR SENEM,Kalender Caner KEMAN ÇALMA BECERİLERİNİN ÇOK YÜZEYLİ RASCH MODELİ İLE İNCELENMESİ. (2016): 2339 - 2349.
MLA KÖSE İbrahim Alper,ACAY SÖZBİR SENEM,Kalender Caner KEMAN ÇALMA BECERİLERİNİN ÇOK YÜZEYLİ RASCH MODELİ İLE İNCELENMESİ. , 2016, ss.2339 - 2349.
AMA KÖSE İ,ACAY SÖZBİR S,Kalender C KEMAN ÇALMA BECERİLERİNİN ÇOK YÜZEYLİ RASCH MODELİ İLE İNCELENMESİ. . 2016; 2339 - 2349.
Vancouver KÖSE İ,ACAY SÖZBİR S,Kalender C KEMAN ÇALMA BECERİLERİNİN ÇOK YÜZEYLİ RASCH MODELİ İLE İNCELENMESİ. . 2016; 2339 - 2349.
IEEE KÖSE İ,ACAY SÖZBİR S,Kalender C "KEMAN ÇALMA BECERİLERİNİN ÇOK YÜZEYLİ RASCH MODELİ İLE İNCELENMESİ." , ss.2339 - 2349, 2016.
ISNAD KÖSE, İbrahim Alper vd. "KEMAN ÇALMA BECERİLERİNİN ÇOK YÜZEYLİ RASCH MODELİ İLE İNCELENMESİ". (2016), 2339-2349.
APA KÖSE İ, ACAY SÖZBİR S, Kalender C (2016). KEMAN ÇALMA BECERİLERİNİN ÇOK YÜZEYLİ RASCH MODELİ İLE İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(İpekyolu), 2339 - 2349.
Chicago KÖSE İbrahim Alper,ACAY SÖZBİR SENEM,Kalender Caner KEMAN ÇALMA BECERİLERİNİN ÇOK YÜZEYLİ RASCH MODELİ İLE İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16, no.İpekyolu (2016): 2339 - 2349.
MLA KÖSE İbrahim Alper,ACAY SÖZBİR SENEM,Kalender Caner KEMAN ÇALMA BECERİLERİNİN ÇOK YÜZEYLİ RASCH MODELİ İLE İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.16, no.İpekyolu, 2016, ss.2339 - 2349.
AMA KÖSE İ,ACAY SÖZBİR S,Kalender C KEMAN ÇALMA BECERİLERİNİN ÇOK YÜZEYLİ RASCH MODELİ İLE İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 16(İpekyolu): 2339 - 2349.
Vancouver KÖSE İ,ACAY SÖZBİR S,Kalender C KEMAN ÇALMA BECERİLERİNİN ÇOK YÜZEYLİ RASCH MODELİ İLE İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 16(İpekyolu): 2339 - 2349.
IEEE KÖSE İ,ACAY SÖZBİR S,Kalender C "KEMAN ÇALMA BECERİLERİNİN ÇOK YÜZEYLİ RASCH MODELİ İLE İNCELENMESİ." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, ss.2339 - 2349, 2016.
ISNAD KÖSE, İbrahim Alper vd. "KEMAN ÇALMA BECERİLERİNİN ÇOK YÜZEYLİ RASCH MODELİ İLE İNCELENMESİ". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16/İpekyolu (2016), 2339-2349.