SINIF ÖĞRETMENLERİNİN 3. SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ
Yıl: 2016 Cilt: 13 Sayı: 36 Sayfa Aralığı: 169 - 180 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
SINIF ÖĞRETMENLERİNİN 3. SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ
Öz: Bu çalışmada 3.sınıf fen bilimleri dersi öğretim programına yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden betimsel araştırma modeli kullanılmıştır. Çalışmanın verileri İzmir ili Buca ilçesindeki 8 farklı ilkokulda çalışan 63 sınıf öğretmeninden toplanmıştır. Çalışmada veri toplamak amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler araştırmacılar tarafından içerik analizine tabii tutulmuş ve öğretmenlerin verdikleri cevaplar kodlanmıştır. Kodlardan yola çıkarak temalar oluşturulmuştur. Öğretmenler 3.sınıflardaki fen bilimleri dersi öğretim programının olumlu ve olumsuz yönlerini, bu konudaki eksikliklerin nasıl giderilebileceği konusunda düşüncelerini belirtmişlerdir. Öğretmenler uygulamada olan 3.sınıf fen bilimleri dersi için genel olarak olumlu görüş bildirmiş, programın bu sınıf düzeyi için uygun olduğunu, çocukların gelişim dönemleri de dikkate alınarak dördüncü sınıf için sağlam zemin oluşturabileceği, uygulanan ders saatinin yeterli olduğunu fakat uygulama sürecinde karşılaşılan deney ve gözlem yetersizliği, etkinliklerin az olması, bunları gerçekleştirecek uygun şartların sağlanamaması, okullarda laboratuvarların aktif olarak kullanılamaması ve buna bağlı olarak araç-gereç, materyal gibi eksiklikleri belirtmişlerdir.
Anahtar Kelime: PRIMARY TEACHERS' OPINIONS ABOUT GRADE 3 SCIENCE CURRICULUM
Öz: In this study it was aimed to carry out the opinion of primary teachers toward the grade 3 science curriculum.For this purpose, the study utilizes the descriptive research model of the qualitative methodology. The data of this research have been collected from 63primary teachers in 8 different elementary schools around the Buca province of Izmir. Semi-structured interviews have been conducted with these teachers. In order to analyze the data, content analysis has been conducted and teachers' answers have been codified. Through these codes, certain themes have been formed. Teachers have expressed their views with regards to the positive and negative sides of the grade 3 science curriculum and they also articulated how certain insufficiencies in the curriculum can be fixed. In general, teachers who have been interviewed view the grade 3 science class practice positively and express that the curriculum is suitable for the grade 4 level which well prepares the students for the grade 4. Teachers also consider the hours of the class taught sufficient for the students. However, teachers also articulate the insufficiencies of experiment and observation practices along with the weak conditions in school laboratories as these laboratories lack certain tools and materials.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Anagün, Ş. S., Kılıç, Z., Atalay, N. & Yaşar, S., (2015). Sınıf Öğretmeni Adayları Fen Bilimleri Öğretim Programını Uygulamaya Hazır mı, Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(11), 127-148
- Bağcı-Kılıç, G. 2001. Oluşturmacı Fen Öğretimi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 1(1), 9-22.
- Bozdoğan, A. E. & Yalçın, N. (2005). İlköğretim 6., 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Derslerindeki Fizik Konularına Karşı Tutumları. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 241-247.
- Coşkun-Keskin, S.& Kaplan, E. (2012). Sosyal Bilgiler ve Tarih eğitiminde okul dışı öğrenme ortamı olarak oyuncak müzeler, Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 11(41), 95-155
- Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri Ankara: Anı Yayıncılık
- Eskicumalı, A. Demirtaş, Z., Gür Erdoğan, D., & Arslan, S. (2014). Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programları İle Yenilenen Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 11(1), 1077- 1094.
- Fraenkel, J.R., & Wallen, N.E. (2006). How to Design and Evaluate Research in Education, New York: McGraw-Hill.
- Güneş, T. ve Demir, S. (2007). İlköğretim Müfredatındaki Hayat Bilgisi Derslerinin, Öğrencileri Fen Öğrenmeye Hazırlamadaki Etkileri H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 33, 169-180
- Gürdal, A. (1992). İlköğretim Okullarında Fen Bilgisinin Önemi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 185-188.
- Kaptan, F. ve Kuşakçı, F. (2002). Fen Öğretiminde Beyin Fırtınası Tekniğinin Öğrenci Yaratıcılığına Etkisi, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı (s. 197-202), ODTÜ: Ankara.
- Karakuş, M. Aslan, S. ve Ergüven, S. (2014). "Sınıf Öğretmenlerinin İlkokul 4. Sosyal Sınıf Değerlendirilmesi",Turkish Studies, 9(8), 209-234. Dersi Öğretim Programına Yönelik Görüşlerinin
- Kazu, H. ve Aslan, S. (2012). Birleştirilmiş Sınıf Öğretmenlerinin Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi (Nitel Bir Araştırma), Turkish Studies, 7 (2), 693-706.
- MEB (2004). Fen ve teknoloji dersi programı, ilköğretim 4.-5. sınıf. Ankara.
- MEB. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (4 ve 5. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınevi.
- Orhan, A. T. (2004). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarına Fotosentez Konusunun Öğretiminde Yapısalcı Yaklaşımın Etkileri İle Geleneksel Öğretim Yönteminin Karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Öztürk, C. ve Dilek, D. (2003). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Tatar, N. ve Bağrıyanık, K. E. (2012). Fen ve Teknoloji Dersi Öğretmenlerinin Okul Dışı Eğitime Yönelik Görüşleri, İlköğretim Online, 11 (4), 883-896.
- Tekbıyık, A. ve Akdeniz, A.R. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programını kabullenmeye ve uygulamaya yönelik öğretmen görüşleri, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(2), 23-37.
- Türkmen, H. (2010). İnformal (sınıf-dışı) Fen Bilgisi Eğitimine Tarihsel Bakış ve Eğitimimize Entegrasyonu. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(39), 46-59
- Ünal, G. ve Ergin, Ö. 2006. Buluş Yoluyla Fen Öğretiminin Öğrencilerin Akademik Başarılarına, Öğrenme Yaklaşımlarına ve Tutumlarına Etkisi, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(1), 36-52.
- Ünişen, A. ve Kaya, E. (2015). Fen Bilimleri Dersinin İlkokul Üçüncü Sınıf Programına Alınmasıyla İlgili Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(20), 546-571.
- Yavuz, M. ve Balkan Kıyıcı, F. (2012). İnformal Öğrenme Ortamlarının İlköğretim Öğrencilerinin Fene Karşı Kaygı Düzeylerinin Değişmesine Ve Akademik Başarılarına Etkisi: Hayvanat Bahçesi Örneği. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Özet Kitabı. Niğde Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Niğde.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemler,. Ankara: Seçkin Yayınları.
- Yıldırım, N. ve Güngör-Akgün, Ö. (2015). İlkokul 3. Sınıf Öğretmenlerinin Yenilenen Fen Bilimleri Dersine İlişkin Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 16(2), 199-218.
APA | Tüysüz C, BALIKÇI Ç (2016). SINIF ÖĞRETMENLERİNİN 3. SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. , 169 - 180. |
Chicago | Tüysüz Cengiz,BALIKÇI Çiğdem SINIF ÖĞRETMENLERİNİN 3. SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. (2016): 169 - 180. |
MLA | Tüysüz Cengiz,BALIKÇI Çiğdem SINIF ÖĞRETMENLERİNİN 3. SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. , 2016, ss.169 - 180. |
AMA | Tüysüz C,BALIKÇI Ç SINIF ÖĞRETMENLERİNİN 3. SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. . 2016; 169 - 180. |
Vancouver | Tüysüz C,BALIKÇI Ç SINIF ÖĞRETMENLERİNİN 3. SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. . 2016; 169 - 180. |
IEEE | Tüysüz C,BALIKÇI Ç "SINIF ÖĞRETMENLERİNİN 3. SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ." , ss.169 - 180, 2016. |
ISNAD | Tüysüz, Cengiz - BALIKÇI, Çiğdem. "SINIF ÖĞRETMENLERİNİN 3. SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ". (2016), 169-180. |
APA | Tüysüz C, BALIKÇI Ç (2016). SINIF ÖĞRETMENLERİNİN 3. SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(36), 169 - 180. |
Chicago | Tüysüz Cengiz,BALIKÇI Çiğdem SINIF ÖĞRETMENLERİNİN 3. SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 13, no.36 (2016): 169 - 180. |
MLA | Tüysüz Cengiz,BALIKÇI Çiğdem SINIF ÖĞRETMENLERİNİN 3. SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.13, no.36, 2016, ss.169 - 180. |
AMA | Tüysüz C,BALIKÇI Ç SINIF ÖĞRETMENLERİNİN 3. SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2016; 13(36): 169 - 180. |
Vancouver | Tüysüz C,BALIKÇI Ç SINIF ÖĞRETMENLERİNİN 3. SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2016; 13(36): 169 - 180. |
IEEE | Tüysüz C,BALIKÇI Ç "SINIF ÖĞRETMENLERİNİN 3. SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ." Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13, ss.169 - 180, 2016. |
ISNAD | Tüysüz, Cengiz - BALIKÇI, Çiğdem. "SINIF ÖĞRETMENLERİNİN 3. SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ". Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 13/36 (2016), 169-180. |