DEĞERLER EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARINA ETKİSİNİN VELİ GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ

Yıl: 2016 Cilt: 20 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 723 - 742 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

DEĞERLER EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARINA ETKİSİNİN VELİ GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ

Öz:
Ülkemizde 2010 yılından itibaren, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından, geleceğimiz olan çocuklarımıza ve gençlerimize değerler eğitimi verilmeye başlanmıştır. Bu araştırmanın amacı değerler eğitimi programının öğrenci davranışına etkisini, velilerin (projenin uygulayıcı ve veli olarak her iki ayağında da yer alan öğretmen veliler) görüşleri doğrultusunda incelemektir. Araştırmada nitel araştırma metodu kullanılmıştır. Sosyo-ekonomik açılardan farklı bölgelerdeki okullarda çalışan 27 veli çalışma grubumuzu oluşturmaktadır. Araştırmacı tarafından literatür taraması sonucu elde edilen bilgiler ışığında uzman görüşü alınarak bir görüşme formu hazırlanmıştır ve veriler bu görüşme formu kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin analizi ile; velilerin büyük çoğunluğunun De- ğerler Eğitiminin hedeflerinden haberdar olmadıkları, çocuğunun öğretmenini değerler eğitimi kapsamında yeterli bulmadıkları, çocuklarında değerler eğitimi uygulanmaya başladıktan sonra herhangi bir davranış değişikliği meydana gelmediği, öğretmenlerin değerler eğitimi alanında uzman olmadıkları, değerler eğitimine gereken önemin verilmediği, "birlikte ve barış içinde yaşamak, adaletli olmak, doğruluk, empati" gibi değerlerin öncelikli olarak verilmesi gerektiği ve değerler eğitimi uygulanırken "evrensel değerler, kültür, din, dil" gibi faktörlerin göz önünde bulundurulması gerektiği sonuçlarına ulaşılmıştır. Bu kapsamda; değerler eğitiminin ders olarak müfredatta yer alması, öğretmenlerin bu konuda hizmet içi veya hizmet öncesi dönemlerinde eğitilmesi, öncelikli olarak verilmesi gereken değerlerin bölgesel olarak belirlenebileceği ve benzer bir çalışmanın özel okullarla devlet okullarının karşılaştırılması şeklinde yapı- labileceği gibi önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel İşletme Finans Aile Çalışmaları

EXAMINING IMPACT OF VALUESS EDUCATION ON STUDENTS' BEHAVIOURS ACCORDING TO OPINIONS OF PARENTS

Öz:
The Values Education has started to be given in 2010 by the Turkish Ministry of Education to our children and teenagers who are our future. The aim of this research is to find out the effect of Values Education program on students' behaviors depending on parents' opinions (who are both implementers of the Project and parents at the same time). In this study qualitative research method has been used. Our study group consisted of 27 parents who have worked in socio-economically different schools. An interview form has been prepared in the direction of literature review and by asking expert opinions and data has been obtained by using that interview form.According to the opinions obtained from parents in this study, results have been achieved that most of the parents have not been aware of Values Education, have evaluated their children's teachers as insufficient on behalf of Values Education; there has not been any behavioural change after Values Education practice; teachers have not been expert on Values Education; due importance has not been given to Values Education; some values such as "living together and in peace, being fair, integrity, and empathy" should be given priority; and while practicing Values Education some factors such as "universal values, culture, religion, and language" should be taken into consideration. In this context, several suggestions have been made that Values Education should take place in the curriculum as a course, teachers should be educated in service or pre-service training, prior Values may be identified regionally, and a similar study may be done as a comparison between state schools and private schools.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel İşletme Finans Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKBABA ALTUN, S. (2003). "Eğitim Yönetimi ve Değerler", Değerler Eğitimi Dergisi, S: 1(1).
  • AKBAŞ, O. (2004). Türk milli eğitim sisteminin duyuşsal amaçlarının ilköğ- retim II.kademedeki gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • AKBAŞ, O. (2008). "Değer Eğitimi Akımlarına Genel Bir Bakış". Değerler Eğitimi Dergisi, S: 6 (16).
  • ALTAN, M. Z. (2011). "Çoklu Zeka Kuramı ve Değerler Eğitimi", Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, S: 1 (4).
  • ALTINKURT, Y. ve KARAKÖSE, T. (2009). "Okul Yöneticilerinin ve İl Milli Eğitim Müdürlüğü Çalışanlarının Değerlere Göre Yönetim İle İlgili Görüşleri- nin İncelenmesi", Değerler Eğitimi Dergisi, S: 7(17).
  • ARSLANOĞLU, İ. (2012). Türk Değerleri Üzerine Bir Değerlendirme. http://w3.gazi.edu.tr/ ~iarslan/turkdegerleriuzerine.pdf (Alındığı tarih 28.12.2015).
  • ATEŞ, F. (2013). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin değerler eğitimi ve uy- gulamalarına yönelik görüşleri üzerine nitel bir araştırma. İstanbul. Yeditepe Üni- versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • AVCI, N. (2007). Toplumsal Değerler ve Gençlik, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • AYDIN, M. (2003). "Gençliğin Değer Algısı: Konya Örneği", Değerler Eği- timi Dergisi, S: 1(3).
  • AYDIN, M.Z.,AKYOL GÜRLER, Ş. (2012). Okulda Değerler Eğitimi, An- kara: Nobel Yayınları.
  • BACANLI, H. (2006). Duyuşsal Davranış Eğitimi (3. basım), Ankara: Nobel Yayınları.
  • BAŞARAN, İ. E. (1992). Yönetimde İnsan İlişkileri, Ankara: Gül Yayınevi.
  • BEİLL, B. (2003). İyi Çocuk, Zor Çocuk "Doğru Davranışlar Çocuklara Na- sıl Kazandırılır?" (Çev. Cuma Yorulmaz), Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • BERKOWİTZ, M. W. (2002). The science of character education içinde (ss.43-63). W. Damon (Ed.). Bringing in a newera in characte education, Stanford, California: Hoover Institution Press.
  • CİHAN, N. (2014). "Okullarda Değerler Eğitimi ve Türkiye'deki Uygulama- ya Bir Bakış", International Periodical for the Languages, Vol: 9(2).
  • ÇELİKKAYA, H. (1996). Fonksiyonel Eğitim Sosyolojisi, İstanbul: Alfa Ya- yınları.
  • ÇENGELCİ, T. HANCI, B. KARADUMAN, H. (2013). "Okul Ortamında Değerler Eğitimi Konusunda Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri", Değerler Eğitimi Dergisi, S: 11(25).
  • DEMİRHAN İŞCAN, C. (2007). İlköğretim düzeyinde değerler eğitimi prog- ramının etkililiği. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Yayım- lanmamış Doktora Tezi.
  • DEMİRTAŞ, Z. ve ERSÖZLÜ, A. (2007). İlköğretim okulu öğretmenlerinin görüşleri bağlamında teftiş sürecinde etik (Tokat ili örneği). Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları.
  • DİLMAÇ, B., BOZGEYİKLİ, H. ve ÇIKILI, Y. (2008) "Öğretmen Aday- larının Değer Algılarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi", Değerler Eği- timi Dergisi, S: 6 (16).
  • DİLMAÇ, B., ERTEKİN, E., YAZICI, E. (2009) Değer Tercihleri ve Öğ- renme Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Değerler Eğitimi Dergisi, S: 7 (17).
  • DUER, M., PARİSİ, A. ve VALİNTİS, M. (2002). Character education ef- fective ness. Chicago, Illionis: Master of Arts Action Research Project, Saint Xavier University & Sky Light Professional, Field-Based Masters Program (SO 034383, ED 471 100).
  • EREN, Y.Z. (2005). Yaratıcı drama ile insani değerler eğitimi. www.egitici.egitimi.com. Erişim Tarihi: 22/10/2015.
  • GÜNAY, Ü. (2006). Dindarlığın Sosyo-Psikolojisi. İstanbul: Karahan Yayınları.
  • HÖKELEKLİ, H. (2010). Modern Eğitimde Yeni Bir Paradigma: Değerler eğitimi", Eğitime Bakış Dergisi, s: 6 (18).
  • HÜSEYNİKLİOĞLU, B. (2010). Bireysel değerler ve örgütsel bağlılık düze- yi ilişkisi: Asker hastanesi çalışanları üzerinde bir inceleme. Adana: Çukurova Üni- versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • IZGAR, G. (2013). İlköğretim okulu 8. sınıf öğrencilerine uygulanan değer- ler eğitimi programının demokratik tutum ve davranışlarına etkisi. Konya Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • KESKİN, Y. (2008). Türkiye'de Sosyal Bilgiler Programında Değerler Eğiti- mi: Tarihsel Gelişim, 1998 ve 2004 Programlarının Etkililiğinin Araştırılması. Mar- mara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • KUŞDİL, M. E. ve KAĞITÇIBAŞI, Ç. (2000). "Türk Öğretmenlerin Değer Yönelimleri ve Schwartz Değer Teorisi. Türk Psikoloji Dergisi, S: 15 (45).
  • LAPSLEY, D. K (2008). Moral self-Identity as theaim of education. In L.P. Nucciand D. Narvaez (Eds). Handbook of moral and character education. New York: Taylor & Francis.
  • MEB. (2005). Sosyal Bilgiler 6. ve 7. Sınıf Öğretim programı) http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72 (Alındığı tarih 24. 12. 2015.)
  • M.E.B. (2010). 18. Milli Eğitim Şûra Kararları. www.ttkb.meb.gov.tr/www/suralar/dosya/12 erişim: 02.01.206, 19:25.
  • M.E.B. (2010). İlk ders (53 nolu) genelgesi. http://www.egitimmevzuat.com/index.php/ 01009091422/2010/lk-ders-201053- genelge.html erişim: 02.01.2016, 21:03.
  • OĞUZ, E. (2012). "Öğretmen Adaylarının Değerler ve Değerler Eğitimine İlişkin Görüşleri", Educational Sciences, S: 12(2).
  • ÖNDER, M. (2011). Din ve Temel Değerler. Değerler Eğitimi Sempozyumu Bildiri Özetleri. 26-28 Ekim 2011. Eskişehir: Osman Gazi Üniversitesi.
  • ÖZDAŞ, F. (2013). Ortaokullarda değerler eğitimi ve istenmeyen öğrenci davranışlarına ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Elazığ. Fırat Üni- versitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yayınlanmamış Doktora tezi.
  • ÖZENSEL, E. (2003). "Sosyolojik Bir Olgu Olarak Değer", Değerler Eğitimi Dergisi, S: 1(3).
  • ÖZLEM, D. (2002). Kavramlar ve Tarihleri, İstanbul: İnkılap Yayınevi.
  • ROKEACH, M. (1973). Nature of Human Values, New York, The Free Press.
  • SARI, E. (2005). "Öğretmen Adaylarının Değer Tercihleri: Giresun eğitim fakültesi örneği", Değerler Eğitimi Dergisi, S: 3 (10).
  • SİLAH, M. (2005). Sosyal Psikoloji. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • ŞEN, Ü. (2007). Milli Eğitim Bakanlığının 2005 yılında tavsiye ettiği 100 temel eser yoluyla Türkçe eğitiminde değerler öğretimi üzerine bir araştırma. Gazi Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • TEBLİĞLER DERGİSİ, (2003). 2552 sayılı.
  • TOZLU, N. (2003). Eğitim problemlerimiz üzerine düşünceler. Ankara: Mik- ro Yayınları.
  • VEUGELERS, W. (2000). "Different Ways of Teaching Values", Educatio- nal Review. S: 52(1).
  • YAZICI, K. (2006). Değerler Eğitimi'ne Genel Bir Bakış. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, S: 19.
  • YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK H. (2008). "Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri", Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA SAĞLAM A (2016). DEĞERLER EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARINA ETKİSİNİN VELİ GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ. , 723 - 742.
Chicago SAĞLAM ABDULKADİR DEĞERLER EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARINA ETKİSİNİN VELİ GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ. (2016): 723 - 742.
MLA SAĞLAM ABDULKADİR DEĞERLER EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARINA ETKİSİNİN VELİ GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ. , 2016, ss.723 - 742.
AMA SAĞLAM A DEĞERLER EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARINA ETKİSİNİN VELİ GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ. . 2016; 723 - 742.
Vancouver SAĞLAM A DEĞERLER EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARINA ETKİSİNİN VELİ GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ. . 2016; 723 - 742.
IEEE SAĞLAM A "DEĞERLER EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARINA ETKİSİNİN VELİ GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ." , ss.723 - 742, 2016.
ISNAD SAĞLAM, ABDULKADİR. "DEĞERLER EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARINA ETKİSİNİN VELİ GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ". (2016), 723-742.
APA SAĞLAM A (2016). DEĞERLER EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARINA ETKİSİNİN VELİ GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20(3), 723 - 742.
Chicago SAĞLAM ABDULKADİR DEĞERLER EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARINA ETKİSİNİN VELİ GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 20, no.3 (2016): 723 - 742.
MLA SAĞLAM ABDULKADİR DEĞERLER EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARINA ETKİSİNİN VELİ GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol.20, no.3, 2016, ss.723 - 742.
AMA SAĞLAM A DEĞERLER EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARINA ETKİSİNİN VELİ GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2016; 20(3): 723 - 742.
Vancouver SAĞLAM A DEĞERLER EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARINA ETKİSİNİN VELİ GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2016; 20(3): 723 - 742.
IEEE SAĞLAM A "DEĞERLER EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARINA ETKİSİNİN VELİ GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ." Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20, ss.723 - 742, 2016.
ISNAD SAĞLAM, ABDULKADİR. "DEĞERLER EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARINA ETKİSİNİN VELİ GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ". Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 20/3 (2016), 723-742.