Yıl: 2016 Cilt: 0 Sayı: 38 Sayfa Aralığı: 1 - 15 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Birinci Sınıf Mühendislik Öğrencilerinin Mühendislik Tutum Ölçeği'nin Geliştirilmesi

Öz:
Öğrencilerinin Mühendislik Tutum Ölçeği'nin (BSMTÖ) geliştirilmesi amaçlanmıştır. Ölçek geliştirilirken ilgili literatür taranmış ve yaygın olarak kullanılan iki ölçek örnek alınarak madde havuzu oluşturulmuştur. Başlangıçta 50 madde olarak hazırlanan deneme ölçek uzman görüşlerinin ardından 44 maddeye düşürülmüştür. Araştırmanın Üniversitesi'nin Mühendislik ve Teknoloji fakültelerinin farklı bölümlerinde okuyan toplam 561 birinci sınıf mühendislik öğrencisi oluşturmaktadır. Ölçeğin deneme formu örnekleme uygulandıktan sonra elde edilen verilerle yapı geçerliğini belirlemek için Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) yapılmıştır. AFA sonucunda ölçeğin 37 maddeden oluşan 6 faktörlü bir yapı sergilediği görülmüştür. Bu yapının doğruluğunu test etmek için Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yapılmıştır. DFA sonucuna göre 6 faktörlü yapının desteklendiği görülmüştür. Ölçeğin iç tutarlılığını belirlemek için Cronbach alfa güvenirlik katsayısı, test yarılama korelasyon katsayısı, Spearman-Brown katsayısı ve Guttmann test yarılama değeri kullanılmıştır. Madde analizleri madde-toplam korelasyonları ve alt-üst % 27'lik grupları ayırt edip etmediğini sınamak için t-testi kullanılarak yapılmıştır. Bu analizlerin sonucunda ise ölçeğin iç tutarlılığı yüksek olduğu sonucuna varılmıştır. Bu bulgulara göre BSMTÖ'nün birinci sınıf mühendislik öğrencilerinin kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Developing an Engineering Attitude Survey Regarding Freshman Engineering Students

Öz:
Purpose of this study is to develop an Engineering Attitude Survey for Freshman Students (EASFS). To this end, literature was reviewed and item pool was prepared based on two surveys which were frequently used. Draft survey which consisted 50 items initially was reduced to 44 items after reviewed by experts. Sample of the study covers 561 freshman students Engineering and Technology faculties of Karadeniz Technical University. After draft form of the survey was implemented on the sample, exploratory factor analysis (EFA) is made in order to determine the construct validity with the obtained data. The analysis ended up with a survey consisting of 37 items and 6 subdimensions. Determined factor structure of the survey was confirmed with confirmatory factor analysis. The results of DFA showed that the structure with 6 factors is supported. Cronbach alpha reliability coefficient, split-half coefficient of correlation, Spearman-Brown coefficient and split-half value are used to determine the internal consistency of the scale. Item analysis was conducted with t-test in order to examine whether it differentiates item total correlation and up-down groups of %27. As a result of these analysis it is found that the internal consistency is at high level. Based on the results, it is possible to assert that EASFS is a valid and reliable survey that can be used to measure engineering attitudes of freshman engineering students.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ajzen, I., & Fishbein, M. (1977). Attitude-behavior relations: A theoretical analysis and review of empirical research. Psychological Bulletin, 84(5), 888.
  • Anderson-Rowland, M.R. (1996). A first year engineering student survey to assist recruitment and retention. Frontiers in Education Conference, 1, 372-376.
  • Baylor, A.L., Rosenberg-Kima, R.B., & Plant, E.A. (2006). Interface agents as social models: The impact of appearance on females' attitude toward engineering. In CHI'06 extended abstracts on Human factors in computing systems, 526-531, Montreal, Canada.
  • Bentler, P. M. & Bonett, D. G. (1980). Significance tests and goodness of fit in the analysis of covariance structures. Psychological Bulletin, 88(3), 588-606.
  • Berry, R.A.W. (2010). Preservice and early career teachers' attitudes toward inclusion, instructional accommodations, and fairness: Three profiles. The Teacher Educator, 45(2), 75-95.
  • Besterfield-Sacre, M. & Atman, C.J. (1994). Survey design methodology: Measuring freshman attitudes about engineering. ASEE Annual Conference Proceedings, 236-243.
  • Besterfield-Sacre, M. E., Moreno, M., Shuman, L. J., & Atman, C. J. (1999). Comparing entering freshman engineers: institutional differences in student attitudes. American Society of Engineering Education Conference.
  • Besterfield-Sacre, M., Moreno, M., Shuman, L., & Atman. C.J. (2001). Gender and ethnicity differences in freshmen engineering student attitudes: A cross-institutional study. Journal of Engineering Education, 90(4), 477-489.
  • Borrego, M., Froyd, J.E., & Hall, T.S. (2010). Diffusion of engineering education innovations: A survey of awareness and adoption rates in U.S. engineering departments. Journal of Engineering Education, 99(3), 185-207.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, PegemA Yayıncılık.
  • Çağlar, Ç. (2013). Eğitim fakültesi öğrencilerinin yabancılaşma düzeyleri ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1497-1513.
  • Çetin, Ş. (2006). Öğretmenlik mesleği tutum ölçeğinin geliştirilmesi (Geçerlik ve güvenirlik çalışması). Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 28-37.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • D'Alonzo, B.J., Giordano, G., & Cross, T.L. (1996). Improving teachers' attitudes through teacher education toward the inclusion of students with disabilities into their classrooms. Teacher Educator, 31(4), 304-312.
  • Dym, C.L., Agogino, A.M., Eris, O., Frey, D.D., & Leifer, L.J. (2005). Engineering design thinking, teaching and learning. Journal of Engineering Education, 94(1),103-120.
  • Erden, M. (1995). Öğretmen adaylarının öğretmenlik sertifikası derslerine yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 99-104.
  • Feisel, L.D. & Rosa, A.J. (2005). The role of the laboratory in undergraduate engineering education. Journal of Engineering Education, 94(1), 121-130.
  • Felder, R.M., Felder, G.N., & Dietz, E.J. (2002) The effects of personality type on engineering student performance and attitudes. Journal of Engineering Education, 91(1), 3-17.
  • Feldman, R. S. (1996). Understanding Psychology. New York: McGraw-Hill.
  • Gourneau, B. (2005). Five attitudes of effective teachers: Implications for teacher training. Essays in Education, 13, 1-8.
  • Gömleksiz, M.N. (2007). Effectivness of cooperative learning (Jigsaw II) method in teaching English as a foreign language to engineering students (Case of Firat University, Turkey). European Journal of Engineering Education, 32(5), 613-625.
  • Graham, J. M. & Caso, R. (2002). Measuring engineering freshman attitudes and perceptions of their first year academic experience: The continuing development of two assessment instruments. 32nd Annual Frontiers in Education Conference, 2, F3B-6 - F3B-11.
  • Hilpert, J., Stump, G., Husman, J., Kim, W., Chung, W., & Lee, J. (2009). Steps toward a sound measure of engineering student attitudes: Pittsburgh engineering attitudes scale - revised. 39th IEEE Frontiers in Education Conference, San Antonio, TX: ASEE/IEEE; 1-6.
  • Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. R. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. The Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
  • Johri, A. & Olds, B.M. (2011). Situated engineering learning: Bridging engineering education research and the learning sciences. Journal of Engineering Education, 100(1), 151-185.
  • Jöreskog, K. G. & Sörbom, D. (2007). LISREL 8.80 [Computer software]. Chicago: Scientific Software International.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1999). Yeni İnsan ve İnsanlar. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Kline, R.B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed.). NY: Guildford Publications, Inc.
  • Oral, B. (2004). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 15(2), 88-98.
  • Özdamar, K. (1997). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Pedhazur, E. J. & Schmelkin, L. P. (1991). Measurement, design, and analysis: An integrated approach. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Pehlivan, Z. (2010). Beden eğitimi öğretmen adaylarının fiziksel benlik algıları ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının analizi. Eğitim ve Bilim, 35(165), 126-141.
  • Rimm-Kauffman, S.E. & Sawyer, B.E. (2004). Primary teachers' self-efficacy beliefs, attitudes toward teaching, and discipline and teaching practice priorities in relation to the "responsive classroom" approach. Elementary School Journal, 104(4), 321-341
  • Rosen, M.A. (2009). Engineering education: Future trends and advances. Proceedings of the 6th WSEAS International Conference on Engineering Education, Rodos Island, Greece.
  • Saracaloğlu, A.S. (1992). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının mesleğe yönelik tutumları. Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 10-26.
  • Shaw, M. (2000). Software engineering education: A roadmap. In A. Finkelstein (Ed.), The future of software engineering: Proceedings of the 22nd International Conference on Software Engineering (pp. 371-380), New York, NY: ACM Press.
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Temizkan, M. (2008). Türkçe öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları üzerine bir araştırma. Türk Eğitim İlimleri Dergisi, 6(3), 461-486.
  • Triandis, H. (1971). Attitude and attitude change. New York: John Wiley & Sons, Inc.
  • Uğurlu, C.T. ve Polat, S. (2011). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 35 (1), 68-74.
  • Ülgen, G. (1995). Eğitim psikolojisi: Birey ve öğrenme. Ankara: Bilim Yayınları.
  • Ünlü, H. (2011). Beden eğitimi öğretmenliği mesleğine yönelik tutum ölçeği (BEÖYTÖ) geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(4), 2005-2020.
  • Üstüner, M.(2006). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi,12(45) ,109-127
  • Vrcejl, Z. & Krishnan, S. (2008). Gender differences in student attitudes toward engineering and academic careers. Australasian Journal of Engineering Education, 14(2), 43-56.
APA ÖZYURT Ö, ÖZYURT H (2016). Birinci Sınıf Mühendislik Öğrencilerinin Mühendislik Tutum Ölçeği'nin Geliştirilmesi. , 1 - 15.
Chicago ÖZYURT ÖZCAN,ÖZYURT Hacer Birinci Sınıf Mühendislik Öğrencilerinin Mühendislik Tutum Ölçeği'nin Geliştirilmesi. (2016): 1 - 15.
MLA ÖZYURT ÖZCAN,ÖZYURT Hacer Birinci Sınıf Mühendislik Öğrencilerinin Mühendislik Tutum Ölçeği'nin Geliştirilmesi. , 2016, ss.1 - 15.
AMA ÖZYURT Ö,ÖZYURT H Birinci Sınıf Mühendislik Öğrencilerinin Mühendislik Tutum Ölçeği'nin Geliştirilmesi. . 2016; 1 - 15.
Vancouver ÖZYURT Ö,ÖZYURT H Birinci Sınıf Mühendislik Öğrencilerinin Mühendislik Tutum Ölçeği'nin Geliştirilmesi. . 2016; 1 - 15.
IEEE ÖZYURT Ö,ÖZYURT H "Birinci Sınıf Mühendislik Öğrencilerinin Mühendislik Tutum Ölçeği'nin Geliştirilmesi." , ss.1 - 15, 2016.
ISNAD ÖZYURT, ÖZCAN - ÖZYURT, Hacer. "Birinci Sınıf Mühendislik Öğrencilerinin Mühendislik Tutum Ölçeği'nin Geliştirilmesi". (2016), 1-15.
APA ÖZYURT Ö, ÖZYURT H (2016). Birinci Sınıf Mühendislik Öğrencilerinin Mühendislik Tutum Ölçeği'nin Geliştirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(38), 1 - 15.
Chicago ÖZYURT ÖZCAN,ÖZYURT Hacer Birinci Sınıf Mühendislik Öğrencilerinin Mühendislik Tutum Ölçeği'nin Geliştirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0, no.38 (2016): 1 - 15.
MLA ÖZYURT ÖZCAN,ÖZYURT Hacer Birinci Sınıf Mühendislik Öğrencilerinin Mühendislik Tutum Ölçeği'nin Geliştirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, no.38, 2016, ss.1 - 15.
AMA ÖZYURT Ö,ÖZYURT H Birinci Sınıf Mühendislik Öğrencilerinin Mühendislik Tutum Ölçeği'nin Geliştirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 0(38): 1 - 15.
Vancouver ÖZYURT Ö,ÖZYURT H Birinci Sınıf Mühendislik Öğrencilerinin Mühendislik Tutum Ölçeği'nin Geliştirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 0(38): 1 - 15.
IEEE ÖZYURT Ö,ÖZYURT H "Birinci Sınıf Mühendislik Öğrencilerinin Mühendislik Tutum Ölçeği'nin Geliştirilmesi." Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0, ss.1 - 15, 2016.
ISNAD ÖZYURT, ÖZCAN - ÖZYURT, Hacer. "Birinci Sınıf Mühendislik Öğrencilerinin Mühendislik Tutum Ölçeği'nin Geliştirilmesi". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 38 (2016), 1-15.