Yıl: 2016 Cilt: 0 Sayı: 38 Sayfa Aralığı: 168 - 188 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Çocukların Anne-Babalarına Yönelik Algılarının İncelenmesi

Öz:
Yürütülen bu çalışmada, okul öncesi dönem çocuklarının kendileri için bir rol modeli olan anne-babaya yönelik algılarının nasıl olduğunu betimsel olarak ortaya koymak, annelik ve babalığa yönelik zihinlerinde oluşan model hakkında genel bir fikir edinebilmek amaçlanmıştır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı araştırmada, soru formu kullanılarak yarı yapılandırılmış görüşme tekniğinden yararlanılmıştır. Çalışma grubunu, Ankara ilinde yaşayan 4-6 yaş grubunda bulunan ve okul öncesi eğitimi alan toplam 579 çocuk oluşturmuştur. Veri toplamak amacıyla araştırmacılar tarafından oluşturulan Demografik Bilgi Formu ve Çocuk Gözüyle Anne-Baba Soru Formu kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; çocukların çoğunluğu anne kavramını çocuğa bakım veren kişi, baba kavramını ise meslek/işe gitme işlevi ile tanımlamışlardır. Yine çocukların çoğunluğunun; anneyi evde en çok ev işi yapan ve mutfakta vakit geçiren, babayı ise en çok televizyon izleyen ve salonda/oturma betimledikleri; annelerinin en çok yemek yapmaktan, babalarının ise en çok televizyon izlemekten hoşlandığını düşündükleri görülmüştür. Çocukların anne ve babalarıyla geçirdikleri vakitlerde oyun oynamaktan hoşlandıkları ve hep birlikteyken en çok oyun oynadıkları; anne ve babalarıyla en çok alışveriş merkezlerine gittikleri ve anne babalarıyla en çok ulaşılmıştır. Genel olarak, çocukların anne-baba ve rollerine gitmek.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Aile Çalışmaları

Investigating the Perception of Children about Parents

Öz:
The current study is aimed to exhibit perceptions of preschool children about parents and to understand their ideas about role model of motherhood and fatherhood. The study used qualitative research method and supported with semi-structured interview method with use of questionnaire. Sample of the study is created from 4-6 years old 579 children having preschool Information Questionnaire are used by the researcher to collect data. According to the results most of the children describe mother as the person responsible for the care of the child and father as the responsible person to go work. Again most of the children describe mother as making house work and spending most of the time in the kitchen and father as watching TV and spending most of the time at living room. Results stated that children like to play games when they spend time with their mother and father; they mostly went to shopping malls with parents but they mostly wanted to go play ground / fun fair. It can be stated that children have a perception for father and mother roles according to traditional societal gender roles.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alışveriş Merkezleri Hakkında Yönetmelik (2016). T. C. Resmi Gazete, 29636, 26 Şubat 2016.
  • Alışveriş Yatırımcıları Derneği (2013). Şehirler GLA yoğunluk ve AVM adetleri haritası. 24.03.2016 tarihinde http://www.ayd.org.tr/TR/DataBank.aspx adresinden erişildi.
  • Anlıak, Ş. (2004). Okul öncesi dönemde çocuğun yaşamında baba ve erkek öğretmenin rolü ve önemi.Ege Eğitim Dergisi, 2004(5), 25-33. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/egeefd/article/viewFile/5000004054/5000004570 adresinden 20.03.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Aslan, N. ve Arslan Cansever (2007). Okuldaki sosyal etkinliklere katılımda ebeveyn-çocuk etkileşimi(kültürlerarası bir karşılaştırma). Ege Eğitim Dergisi, 8(1), 113-130. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/egeefd/article/download/5000004020/5000004536 adresinden 10.02.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Craig, L. (2006). Parental education, time in paid work and time with children: an Australian time-diaryanalysis. The British Journal of Sociology, 57(4), 553-575. doi: 10.1111/j.1468-4446.2006.00125.x
  • Çokluk, Ö., Yılmaz, K. ve Oğuz, E. (2011). Nitel bir görüşme yöntemi: odak grup görüşmesi. Kuramsal Eğitimbilim, 4(1), 95-107. www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423908004.pdf adresinden 20.03.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Erbay, F. ve Durmuşoğlu Saltalı, N. (2012). Altı yaş çocuklarının günlük yaşantılarında oyun ve annelerin oyun algısı. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(2), 249-264. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/aeukefd/article/view/5000086887/5000080816 adresinden 19.03.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Günay, G. ve Bener, Ö. (2011). Kadınların toplumsal cinsiyet rolleri çerçevesinde aile içi yaşamı algılama biçimleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi (TSA), 15(3), 157-171. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/tsadergisi/article/viewFile/5000146764/5000133927 adresinden 21.03.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • İnci, M. ve Deniz, Ü. (2015). Baba tutumları ile çocuğun yaşı, cinsiyeti, doğum sırası ve kardeş sayısı değişkenleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, Hüseyin Hüsnü Tek Işık Özel Sayısı (Cilt I), İlkbahar 2015(7), 57-68.
  • Kuzucu, Y. (2011). Değişen babalık rolü ve çocuk gelişimine etkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(35), 79-91. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/tpdrd/article/download/1058000096/1058000098 adresinden 18.03.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Öngen, B. ve Aytaç, S. (2013). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve yaşam değerleri ilişkisi. Sosyoloji Konferansları Dergisi, 48(2013-2), 1-18. http://www.journals.istanbul.edu.tr/iusoskon/article/download/1023022124/1023020698 adresinden21.03.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Şahin, H. ve Demiriz, S. (2014). Beş altı yaşında çocuğu olan babaların, babalık rolünü algılamaları ile aile katılım çalışmalarını gerçekleştirmeleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi (TSA), 18(1), 273-294. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/tsadergisi/article/download/5000146803/5000133966 adresinden 20.03.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Tezel Şahin, F. (2011). Sosyal değişim sürecinde değişen babalık rolü. Z. Dilek, M. Akbulut, Z. C. Arda,Z. B. Özer, R. Gürses, B. Karababa Taşkın (Haz.). Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi "Kültürel Değişim, Gelişim ve Hareketlilik": 10-15 Eylül 2007 - Ankara: Bildiriler (s.765-773 - Cilt 2). Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu (2016). Güncel Türkçe sözlük. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&view=gts adresinden 20.03.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Türkoğlu, B., Çeliköz, N. ve Uslu, M. (2013). 3-6 yaş aralığında çocuğu olan babaların nitelikli zaman algılarına dair görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 54-71. http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/jret_2013.2.2_tamami.pdf adresinden 20.03.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Türkoğlu, D. ve Akduman, G. G. (2015). Okul öncesi dönem çocuğu olan babaların babalık rolü algıları ile eş destek düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi,8(38), 761-772. doi: http://dx.doi.org/10.17719/jisr.20153813685
  • Uğurlu, E. G. (2013). Annelik rolünün öğrenilme sürecinde medyanın yeri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 34(1), 1-24. http://sbedergi.erciyes.edu.tr/34.sayi/makale/1- Elif%20Gizem%20U%C4%9Furlu%20(1-24.%20s).pdf adresinden 18.03.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Uzun, H. ve Baran, G. (2015). Çocuk ebeveyn ilişkisi ölçeğinin okul öncesi dönemde çocuğu olan babalar için geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslar arası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 30-40. http://www.inesjournal.com/Makaleler/513189172_id-36-haliluzun.pdf adresinden 20.03.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Webster, L., Low, J., Siller, C. ve Hackett, R., K. (2013). Understanding the contribution of a father's warmth on his child's social skills. Fathering: A Journal of Theory, Research, and Practice about Men as Fathers, 11(1), 90-113. doi: 10.3149/fth.1101.90
  • Vaizoğlu, F. (2008). Anaokuluna devam eden çocukların sosyal davranışları ile ebeveynlerin evlilik uyumlarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Vefikuluçay, D., Zeyneloğlu, S., Eroğlu, K. ve Taşkın, L. (2007). Kafkas üniversitesi son sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin bakış açıları. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 14(2), 26-38. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/hunhemsire/article/viewFile/5000052934/5000050250 adresinden 15.03.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Zeybekoğlu, Ö. (2013). Günümüzde erkeklerin gözünden babalık ve aile. Mediterranean Journal of Humanities, 3(2), 297-328. doi: 10.13114/MJH/201322486
APA Aytekin C, ARTAN İ, BENCİK KANGAL S, ÇALIŞANDEMİR F, ÖZKIZIKLI S (2016). Çocukların Anne-Babalarına Yönelik Algılarının İncelenmesi. , 168 - 188.
Chicago Aytekin Cigdem,ARTAN İSMİHAN ZELİHA,BENCİK KANGAL Saniye,ÇALIŞANDEMİR FATMA,ÖZKIZIKLI Sibel Çocukların Anne-Babalarına Yönelik Algılarının İncelenmesi. (2016): 168 - 188.
MLA Aytekin Cigdem,ARTAN İSMİHAN ZELİHA,BENCİK KANGAL Saniye,ÇALIŞANDEMİR FATMA,ÖZKIZIKLI Sibel Çocukların Anne-Babalarına Yönelik Algılarının İncelenmesi. , 2016, ss.168 - 188.
AMA Aytekin C,ARTAN İ,BENCİK KANGAL S,ÇALIŞANDEMİR F,ÖZKIZIKLI S Çocukların Anne-Babalarına Yönelik Algılarının İncelenmesi. . 2016; 168 - 188.
Vancouver Aytekin C,ARTAN İ,BENCİK KANGAL S,ÇALIŞANDEMİR F,ÖZKIZIKLI S Çocukların Anne-Babalarına Yönelik Algılarının İncelenmesi. . 2016; 168 - 188.
IEEE Aytekin C,ARTAN İ,BENCİK KANGAL S,ÇALIŞANDEMİR F,ÖZKIZIKLI S "Çocukların Anne-Babalarına Yönelik Algılarının İncelenmesi." , ss.168 - 188, 2016.
ISNAD Aytekin, Cigdem vd. "Çocukların Anne-Babalarına Yönelik Algılarının İncelenmesi". (2016), 168-188.
APA Aytekin C, ARTAN İ, BENCİK KANGAL S, ÇALIŞANDEMİR F, ÖZKIZIKLI S (2016). Çocukların Anne-Babalarına Yönelik Algılarının İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(38), 168 - 188.
Chicago Aytekin Cigdem,ARTAN İSMİHAN ZELİHA,BENCİK KANGAL Saniye,ÇALIŞANDEMİR FATMA,ÖZKIZIKLI Sibel Çocukların Anne-Babalarına Yönelik Algılarının İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0, no.38 (2016): 168 - 188.
MLA Aytekin Cigdem,ARTAN İSMİHAN ZELİHA,BENCİK KANGAL Saniye,ÇALIŞANDEMİR FATMA,ÖZKIZIKLI Sibel Çocukların Anne-Babalarına Yönelik Algılarının İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, no.38, 2016, ss.168 - 188.
AMA Aytekin C,ARTAN İ,BENCİK KANGAL S,ÇALIŞANDEMİR F,ÖZKIZIKLI S Çocukların Anne-Babalarına Yönelik Algılarının İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 0(38): 168 - 188.
Vancouver Aytekin C,ARTAN İ,BENCİK KANGAL S,ÇALIŞANDEMİR F,ÖZKIZIKLI S Çocukların Anne-Babalarına Yönelik Algılarının İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 0(38): 168 - 188.
IEEE Aytekin C,ARTAN İ,BENCİK KANGAL S,ÇALIŞANDEMİR F,ÖZKIZIKLI S "Çocukların Anne-Babalarına Yönelik Algılarının İncelenmesi." Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0, ss.168 - 188, 2016.
ISNAD Aytekin, Cigdem vd. "Çocukların Anne-Babalarına Yönelik Algılarının İncelenmesi". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 38 (2016), 168-188.