Yıl: 2016 Cilt: 0 Sayı: 63 Sayfa Aralığı: 203 - 233 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sartre'da Sahip Olma Arzusunun Dönüşümü ve Özgürlük Şövalyesi Olarak İbrahim

Öz:
Kendi varoluşuna bir temel arayışında insan gerçekliğine musallat olan, tatmin edilemez bir arzu olarak 'sahip olma' ya da 'kendine mal etme' olgusu, ötekine yönelik tutkusuzluğun dışsal bir ifadesidir. Bilme, anlama, gizemini çözme, tüketme ve özdeşleşme temelinde gerçekleşen tutkusuz yönelim, ötekini ele geçirip, ona hakim olma, dolayısıyla onun tüm haklarını kendinden yola çıkarak belirleme anlamında, onu kendi be-ninde özümseme olarak tüketir. Tüm var olanların ve ötekilerin ben'deki bu tüketilişi, sahip olanın yaratıcısı olduğu dünyanın sınırları içinde kendini tüketmesini ve özgürlük olarak açımlanmasının olanaksızlığını da birlikte getirir. Sahiplenenin sahiplenilenle birlikte tüketilmesi, insan varoluşunun kendi özgürlüğünü kendinden gizlemesi anlamında, kendinin belirlediği yazgıya mahkum olmasının göstergesidir. Bu mahkumiyetten kurtulmak, yazgının yazgısızlığa dönüşümü olanaklı mıdır? Sartre'ın yanıtı özgürlüğü temel değer olarak seçen, belirsiz varoluşu içinde kendini hiçlik olarak belirleyen bir yazgısızlığın, otantikliğe dönüşümün, sahiplenme düşününün saltanatını sonlandırıp, özgürce ötekine tanık olmaya yönelik açıklıkta, kendini tekil birey ola-rak duyumsamaya ilişkin bir çağrıdır. Bu çalışmada Sartre'ın bu çağrısı temelinde, Kikerkegaard'ın İbrahim figürünün kendi olmaklığa, mutlakla (özgürlükle) dolayımsız bir ilişkiye tırmanış öyküsünde açımlanan ötekine (İshak'a) tanık olma özgür kararının izleri sürülecektir.
Anahtar Kelime:

Konular: Felsefe

Conversion of the Desire of Possession in Sartre and İbrahim as freedom knight

Öz:
Possession or appropriation state as an insatiable desire, which haunts the human reality in the search for a core for self-existence ( authenticity) is an exterior expression of being passionless toward the other. Passionless intention, taking shape on the basis of knowing, comprehending, unravel-ling, exhausting and identifying, exhausts the other by digesting him in the own ego of the one intending to possess the other in terms of capturing the other and taking possession of him, therefore defining all the rights of the other based on the possessor's own self. Exhausting all the existences and others inside the ego results in the possessor's self-exhaustion in the World created by himself and his impossibility to be expounded as freedom. Ex-haustion of the possessing one together with the possessed one is a sign for the human' s self-condemnation to the fate sealed by himself in terms of human existence's hiding his self-freedom from himself. Is it possible to get rid of this condemnation and transform the fate to the fatelessness? Sartre's answer is a call to abolish the sovereignty of fatelessness, transformation to authenticity or dream of possession, which chooses the freedom as the core value and determines itself as non-being in its uncertain existence, and to feel the self as an individual in an openness to witness the other freely. In this study, the free decision of witnessing the other (İshak), which is expounded in Kierkegaard's İbrahim figure's story of climbing to be himself, to a relation un mediated by the absolute (freedom) on the basis of Sartre's call, will be traced.
Anahtar Kelime:

Konular: Felsefe
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • o Belk,W. Russell, "Possession and the Extended Self", Journal of Consumer Research, 15(2)/1988, September, s: 139-168.
  • o Butler, Judith , "Kierkegaard's Speculative Despair", Routledge History of Philosophy Volume VI: The Age of German Idealism, edited by Robert C. Solomon and Kathleen M.
  • o Higgins,Routledge Taylor and Francis Group, London and New York, 1993, s: 363-396.
  • o Catalano, Joseph, A Commentary on J. Paul Sartre's Being and Nothingness, The University of Chicago Press, Chicago and London, Midway Reprint Edition, 1985.
  • o Detmer, David, Sartre Explained: From Bad Faith to Authenticity, Open Court Publishing Company, Chicago and La Salle, 2008.
  • o Eckhart, Meister, Ben Meister Eckhart, Tanrı'nın Kendisinden Hiçbir şeyi Saklamadığı Adam, Der. David O'Neal, çev: Aslı Özer, Klan Yayınları, İstanbul, Temmuz, 2003.
  • o Kierkegaard, Sören, Günlüklerden ve Makalelerden Seçmeler, çev: İbrahim Kapaklıkaya, Anka Yayınları, İstanbul, Mayıs, 2005.
  • o Kierkegaard, Sören, Kierkegaard: Concluding Unscientific Postcript, edited by Alastair Hannay, Cambridge University Press, Cambridge and New York, 2009.
  • o Kierkegaard, Sören, Tekerrür, çev: Zeynep Talay, Pinhan Yayıncılık, İstanbul, Eylül, 2014.
  • o Kierkegaard, Sören, Korku ve Titreme, çev: İbrahim Kapaklıkaya, Araf Yayınları, 9. Baskı, İstanbul, 2015.
  • o Lasusa, M. Danielle, "Possession of the Material World in Being and Nothingness", Severally Seeking Sartre, edited by Benedict O'Donohoe, Cambridge Scholars Publishing, Newcastle, 2013, s:83- 96.
  • o Levy, Neil, Sartre, Oxford: One World Philosophers, Oneworld Publications, Oxford, 2002.
  • o Lippitt, John, Routledge Philosophy Guidebook to Kierkegaard and Fear and Trembling, Routledge Taylor and Francis Group, London and New York, 2003.
  • o Rose, David, "Sartre and the Problem of Universal Human Nature Revisited", Sartre Studies International, 9(1)/2003, s: 1-20.
  • o Sartre, J. Paul, Notebooks For an Ethics, Translated by David Pellauer, The University of Chicago Press, London, 1992.
  • o Sartre, J. Paul, Egonun Aşkınlığı, çev: Serdar Rifat Kırkoğlu, Alkım Yayınevi, İstanbul, Nisan, 2003.
  • o Sartre, J. Paul, Varlık ve Hiçlik, çev: Turhan Ilgaz, Gaye Çankaya Eksen, İthaki Yayınları, 2. Baskı, İstanbul, Temmuz, 2009.
  • o Wides, V. Kathleen, The Bodily Nature of Consciousness: Sartre and Contemporary Philosophy of Mind, Cornell University Press, Ithaca and London, 1997.
APA Özdemir Akgündüz G (2016). Sartre'da Sahip Olma Arzusunun Dönüşümü ve Özgürlük Şövalyesi Olarak İbrahim. , 203 - 233.
Chicago Özdemir Akgündüz Gülay Sartre'da Sahip Olma Arzusunun Dönüşümü ve Özgürlük Şövalyesi Olarak İbrahim. (2016): 203 - 233.
MLA Özdemir Akgündüz Gülay Sartre'da Sahip Olma Arzusunun Dönüşümü ve Özgürlük Şövalyesi Olarak İbrahim. , 2016, ss.203 - 233.
AMA Özdemir Akgündüz G Sartre'da Sahip Olma Arzusunun Dönüşümü ve Özgürlük Şövalyesi Olarak İbrahim. . 2016; 203 - 233.
Vancouver Özdemir Akgündüz G Sartre'da Sahip Olma Arzusunun Dönüşümü ve Özgürlük Şövalyesi Olarak İbrahim. . 2016; 203 - 233.
IEEE Özdemir Akgündüz G "Sartre'da Sahip Olma Arzusunun Dönüşümü ve Özgürlük Şövalyesi Olarak İbrahim." , ss.203 - 233, 2016.
ISNAD Özdemir Akgündüz, Gülay. "Sartre'da Sahip Olma Arzusunun Dönüşümü ve Özgürlük Şövalyesi Olarak İbrahim". (2016), 203-233.
APA Özdemir Akgündüz G (2016). Sartre'da Sahip Olma Arzusunun Dönüşümü ve Özgürlük Şövalyesi Olarak İbrahim. Felsefe Dünyası, 0(63), 203 - 233.
Chicago Özdemir Akgündüz Gülay Sartre'da Sahip Olma Arzusunun Dönüşümü ve Özgürlük Şövalyesi Olarak İbrahim. Felsefe Dünyası 0, no.63 (2016): 203 - 233.
MLA Özdemir Akgündüz Gülay Sartre'da Sahip Olma Arzusunun Dönüşümü ve Özgürlük Şövalyesi Olarak İbrahim. Felsefe Dünyası, vol.0, no.63, 2016, ss.203 - 233.
AMA Özdemir Akgündüz G Sartre'da Sahip Olma Arzusunun Dönüşümü ve Özgürlük Şövalyesi Olarak İbrahim. Felsefe Dünyası. 2016; 0(63): 203 - 233.
Vancouver Özdemir Akgündüz G Sartre'da Sahip Olma Arzusunun Dönüşümü ve Özgürlük Şövalyesi Olarak İbrahim. Felsefe Dünyası. 2016; 0(63): 203 - 233.
IEEE Özdemir Akgündüz G "Sartre'da Sahip Olma Arzusunun Dönüşümü ve Özgürlük Şövalyesi Olarak İbrahim." Felsefe Dünyası, 0, ss.203 - 233, 2016.
ISNAD Özdemir Akgündüz, Gülay. "Sartre'da Sahip Olma Arzusunun Dönüşümü ve Özgürlük Şövalyesi Olarak İbrahim". Felsefe Dünyası 63 (2016), 203-233.