İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Yazmaya Hazırbulunuşluk Düzeylerinin İncelenmesi
Yıl: 2016 Cilt: 41 Sayı: 186 Sayfa Aralığı: 21 - 36 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Yazmaya Hazırbulunuşluk Düzeylerinin İncelenmesi
Öz: Bu araştırmanın amacı, ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin yazmaya hazırbulunuşluk düzeylerini bazı değişkenler açısından incelemektir. Araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Çalışmanın nicel bölümünü, öğrencilerin yazmaya hazırbulunuşluk düzeyleri ve bu düzeylerin cinsiyet, yaş ve okul öncesi eğitim alma değişkenlerine göre etkilenme durumundan elde edilen veriler oluşturmaktadır. Nitel bölümünü ise, öğrencilerle yapılan görüşmeler oluşturmaktadır. Çalışma Trabzon merkez ilçesindeki üç okuldan toplam 90 ilkokul birinci sınıf öğrencisiyle yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu, yarı yapılandırılmış görüşme formu ve Yangın (2007) tarafından öğrencilerin yazmaya hazırbulunuşluk durumlarını belirlemek amacıyla geliştirilen üç ölçme aracı kullanılmıştır. Elde edilen verilerin frekansları, yüzdeleri ve aritmetik ortalamaları saptanmıştır. Araştırma çerçevesinde öğrencilerin yazmaya hazırbulunuşluk düzeylerinin ele alınan değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediği SPSS paket programı yardımıyla uygun istatistiksel yöntemler kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlar, öğrencilerin yaklaşık, yarısına yakınının kalemi yanlış tuttuğunu ortaya koymaktadır. Ayrıca öğrencilerin yarısından fazlasının kâğıdı düzgün tutmadıkları ve bir kısmının gözle kâğıt arasında uygun mesafe bırakmadıkları görülmüştür. Öğrencilerin çizgileri düzgün ve doğru çizme becerileri "Orta", el becerileri ise "Yeterli" düzeydedir. Araştırmada, öğrencilerin çoğunluğunun sağsol kavramı dışındaki yön kavramlarını bildikleri ortaya konulmuştur. Öğrencilerin yazmaya hazırbulunuşluk düzeyleri ve alt boyutları cinsiyetten etkilenirken yaş değişkeninden etkilenmemektedir. Bununla birlikte öğrencilerin yazmaya hazırbulunuşluk düzeylerinin sadece el becerileri açısından okul öncesi eğitimi almış olma durumuna göre değiştiği görülmüştür. Ayrıca araştırmada elde edilen bulgular, öğrencilerin yazı yazmayla ilgili olumlu görüşlere sahip olduğunu ortaya koymaktadır.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akyol, H. (2007). Türkçe ilkokuma yazma öğretimi. Ankara: Pegema Yayıncılık.
- Bayat, S. (2013). İlkokuma ve yazma öğretiminde anlatma becerileri. S. Çelenk (Ed.). İlkokuma yazma programı ve öğretimi içinde (s. 163-182). Ankara: Eğiten Kitap.
- Beaty, J. (2006). Observing development of the young child, small motor development. America: Pearson Copyright.
- Bradley, B. B. ve Jones, J. (2007). Sharing alphabet books in earlychildhood classrooms. The Reading Teacher, 60(5), 452-463.
- Calp, M. (2014). Farklı yaş aralığındaki birinci sınıf öğrencilerinin okuma, yazma, kalem tutma, derse katılma ve akademik başarılarının karşılaştırılması. Ekev Akademi Dergisi, 18(60), 31-54.
- Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni, nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. (E. Bukova Güzel, İ. Erdoğan, Y. Dede, G. Hacıömeroğlu, H. Ercan, F. I. Bilican, M. Bütün, M. Bursal, S. Şahin Mandacı ve S. B. Demir, Çev.). Ankara: Eğiten Kitap.
- Çelenk, S. (2008). İlköğretim okulları birinci sınıf öğrencilerinin ilkokuma ve yazma öğretimine hazırlık düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 83-90.
- Çelenk, S. (2007). İlkokuma yazma programı ve öğretimi. Ankara: Maya Akademi.
- Dankert, H. L., Davies, P. L. ve Gavin, W. J. (2003). Occupational therapy effects on visual-motor skills in preschool children. The American Journal of Occupational Therapy, 57(5), 542-549.
- Diamond, K. E., Gerde, H. K. ve Powell, D. R. (2008). Development in early literacy skills during the pre-kindergarten year in head start: Relations between growth in children's writing and understanding of letters. Early Childhood Research Quarterly, 23, 467-478.
- Duran, E. (2009). Bitişik eğik yazı öğretimi çalışmalarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Eliason, C. ve Jenkins, L. (2003). A practical guide to early childhood curriculum. Ohio: Merrill Prentice Hall.
- Erdoğan T., Altınkaynak, Ş. Ö. ve Erdoğan Ö. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin okuma-yazmaya hazırlığa yönelik yaptıkları çalışmaların incelenmesi. İlköğretim Online, 12(4), 1188-1199.
- Erkan, S. (2011). Farklı sosyoekonomik düzeydeki ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okula hazır bulunuşluklarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 186-197.
- Fraenkel, J. R. ve Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill Companies.
- Gupta, M. S. (2009). Early childhood care and education. New Delhi: Learning Private Limited.
- Güneş, F. (2007). Ses temelli cümle yöntemi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın.
- Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınevi.
- Marr, D., Windsor, M. ve Cermak, S. (2001). Handwriting readiness: Locatives and visuomotor skills in the kindergarten year. Early Childhood Research & Practice, 3(1), 2-17.
- MEB. (2013). Okul öncesi eğitim programı. MEB Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.
- Morrow, L. M. (2007). Developing literacy in preschool. New York: The Guilford Press.
- Öztürk, E. ve Uysal, K. (2013). İlkokul 1.sınıf öğrencilerinin okuma-yazma süreçlerinin takvim yaşı yönünden karşılaştırılması. Turkish Studies, 8(8), 1041-1054.
- Peverly, S. T. (2006). The importance of handwriting speed in adult writing. Developmental Neuropsychology, 29, 197-216.
- Richards, T. L., Berninger, V. W., Stock, P., Altemeier, L., Trivedi, P. ve Maravilla, K. R. (2011). Differences between good and poor child writers on fMRI contrasts for writing newly taught and highly practiced letter forms. Reading and Writing, 24(5), 493-516.
- Rosenblum, S. (2008). Development, reliability, and validity of the hand writing proŞciency screening questionnaire (HPSQ). American Journal of Occupational Therapy, 62(3), 298-307.
- Sulzby, E. (1985). Children's emergent reading of favorite storybooks: A developmental study. Reading Research Quarterly, 20, 458-481.
- Temur, T. (2011). İlköğretim 1.sınıf öğrencilerinin kalem tutma şekilleri ile kavrama ve sıkıştırma kuvvetlerinin betimlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(4), 2189-2205.
- Temur, T., Aksoy, C. C. ve Tabak, H. (2012). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin kalem tutma biçimleri ve kavrama-sıkıştırma kuvvetlerinin yazma hızı ve hatalarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 37(165), 307-319.
- Temur, T., Aksoy, C. C. ve Tabak, H. (2011). Kalemi kavrama noktası, oturuş şekli ve kağıt pozisyonu değişkenleri açısından ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin yazma hızları ve hatalarının değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 40(191), 24-38.
- Venn, E. C. ve Jahn, M. C. (2004). Teaching and learning in preschool. Newark, DE: Intenational Reading Association.
- Volman, M. J. M., Van Schendel, B. M. ve Jongmans, M. J. (2006). Handwriting difficulties in primary school children: A search for underlying mechanisms. American Journal of Occupational Therapy, 60(4), 451-460.
- Yangın, B. (2007). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki altı yaş çocuklarının yazmayı öğrenmeye hazır bulunuşluk durumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 294-305.
- Yıldız, M., Ataş, M., Aktaş, N., Yekeler, A. D. ve Dönmez, T. (2015). Çocuklar ne yazıyor? Okul öncesi dönemde yazı algısının gelişimi. Turkish Studies, 10(3), 1131-1152.
- Yıldız, M., Açan, M., Berber, V., Bulut, S. ve Zalimhan, R. (2015). İlkokul öğrencilerinin yazma sürecindeki ergonomik tercihleri: Kalem tutma, el tercihi, oturuş ve kağıt pozisyonu. Internatioanl Journal of Social Science, 40, 61-71.
- White, H. (2005). Developing literacy skills in the early years: A practical guide. London: Sage Publications.
APA | ERDOĞAN Ö, ATAŞ M, Özdemir C (2016). İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Yazmaya Hazırbulunuşluk Düzeylerinin İncelenmesi. , 21 - 36. |
Chicago | ERDOĞAN ÖZGE,ATAŞ Merve,Özdemir Caner İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Yazmaya Hazırbulunuşluk Düzeylerinin İncelenmesi. (2016): 21 - 36. |
MLA | ERDOĞAN ÖZGE,ATAŞ Merve,Özdemir Caner İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Yazmaya Hazırbulunuşluk Düzeylerinin İncelenmesi. , 2016, ss.21 - 36. |
AMA | ERDOĞAN Ö,ATAŞ M,Özdemir C İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Yazmaya Hazırbulunuşluk Düzeylerinin İncelenmesi. . 2016; 21 - 36. |
Vancouver | ERDOĞAN Ö,ATAŞ M,Özdemir C İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Yazmaya Hazırbulunuşluk Düzeylerinin İncelenmesi. . 2016; 21 - 36. |
IEEE | ERDOĞAN Ö,ATAŞ M,Özdemir C "İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Yazmaya Hazırbulunuşluk Düzeylerinin İncelenmesi." , ss.21 - 36, 2016. |
ISNAD | ERDOĞAN, ÖZGE vd. "İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Yazmaya Hazırbulunuşluk Düzeylerinin İncelenmesi". (2016), 21-36. |
APA | ERDOĞAN Ö, ATAŞ M, Özdemir C (2016). İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Yazmaya Hazırbulunuşluk Düzeylerinin İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 41(186), 21 - 36. |
Chicago | ERDOĞAN ÖZGE,ATAŞ Merve,Özdemir Caner İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Yazmaya Hazırbulunuşluk Düzeylerinin İncelenmesi. Eğitim ve Bilim 41, no.186 (2016): 21 - 36. |
MLA | ERDOĞAN ÖZGE,ATAŞ Merve,Özdemir Caner İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Yazmaya Hazırbulunuşluk Düzeylerinin İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, vol.41, no.186, 2016, ss.21 - 36. |
AMA | ERDOĞAN Ö,ATAŞ M,Özdemir C İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Yazmaya Hazırbulunuşluk Düzeylerinin İncelenmesi. Eğitim ve Bilim. 2016; 41(186): 21 - 36. |
Vancouver | ERDOĞAN Ö,ATAŞ M,Özdemir C İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Yazmaya Hazırbulunuşluk Düzeylerinin İncelenmesi. Eğitim ve Bilim. 2016; 41(186): 21 - 36. |
IEEE | ERDOĞAN Ö,ATAŞ M,Özdemir C "İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Yazmaya Hazırbulunuşluk Düzeylerinin İncelenmesi." Eğitim ve Bilim, 41, ss.21 - 36, 2016. |
ISNAD | ERDOĞAN, ÖZGE vd. "İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Yazmaya Hazırbulunuşluk Düzeylerinin İncelenmesi". Eğitim ve Bilim 41/186 (2016), 21-36. |