Yıl: 2016 Cilt: 33 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 103 - 114 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

GOÜ Ziraat Fakültesi Öğrencilerinin Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Sistemi Hakkındaki Bilgi Durumu ve Düşüncelerinin Araştırılması

Öz:
Türkiye'de birçok sosyal, ekonomik ve kültürel faktörlerin etkisiyle yeniliklerin benimsenme süreci zaman alabilmektedir. Bu süreci kontrollü ve daha fonksiyonel hale getirmek amacıyla tarımsal danışmanlık faaliyetlerine ağırlık verilmiştir. GOÜ Ziraat Fakültesi öğrencileri ve lisansüstü öğrencilerin tarımsal danışmanlık sistemine ilişkin bilgi durumu ve tarımsal danışmanlığın geleceğine yönelik beklentileri ortaya konularak tarımsal yayım eğitim programına ilişkin önerilere yer verilmiştir. Araştırmanın popülasyonu olarak GOÜ Ziraat Fakültesi'nde ve GOÜ Fen Bilimleri Enstitüsü'nde tarım bilimlerde lisansüstü eğitim gören öğrenci sayıları dikkate alınmıştır. Küme (salkım) örnekleme yöntemi belirlenmiş olup, lisans öğrencilerinde örnek hacmi 256 lisansüstünde ise 81öğrenci ile anket uygulaması yapılmıştır. Elde edilen veriler yardımıyla, çapraz tablolar oluşturulmuş ve KhiKare analizi yapılmıştır. Elde edilen bulgular değerlendirildiğinde, ziraat fakültesi öğrencilerinin %54.30'u yayımın geleceği hakkında endişeli, %45.70'i de tarımsal danışmanlığın iyi yönde ilerleyeceği görüşündedirler. Bu duruma göre, geleceğin yayımcıları olarak düşünülebilecek kitlenin yayım sisteminin geleceği hakkında bir görüş birliğinin olmadığı ve ağırlıklı olarak tarımsal yayım sisteminin geleceğinden endişe ettikleri söylenebilir. Ziraat fakültesi öğrencilerinin tarımsal yayımdan sorumlu kurum ve kuruluşu bilme durumları incelendiğinde %72.40'ı Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığını sorumlu kuruluş olarak göstermişlerdir. Ziraat fakültesinde öğrenim görmekte olan öğrencilerin %27.60'ının halen tarımsal yayımdan sorumlu kuruluşu bilmiyor oluşu yayım hizmetlerinin yeterince etkin olarak öğretilemediği sonucunu çıkarabilir. Bu duruma neden olarak tarımsal yayım dersinin ziraat fakültesinin tüm bölümlerinde okutulmuyor olması gösterilebilir. Bu bağlamda tarımsal yayım dersinin ziraat fakültelerinin tüm bölümlerinde etkin bir şekilde okutulması önerilebilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Tarımsal Ekonomi ve Politika Ziraat Mühendisliği

An Investigation on Gaziosmanpaşa University Agricultural Faculty Students' Information and Thoughts About Advisory System in Agrıcultural Extensıon

Öz:
In Turkey can take some time innovation adoption process that under the influence of many social, economic and cultural factors. Agricultural advisory activities was given to emphasis in order to control this process and make it more functional. Agricultural consultation activities have been the focus of attention in recent years as an alternative to raise producer awareness. This study tried to reveal GOÜ Agricultural Engineering Faculty students and post-graduate students' information about agricultural advisory system and their expectations about the future of agricultural consultation. It also handled some recommendations about agricultural extension training program. As for the population of the research, the study took the number of students at GOÜ Agricultural Faculty and GOÜ Institute of Natural Sciences, Agricultural Sciences Department into consideration. The cluster sampling method was used to determine the study group. A questionnaire was administered to 256 undergraduate and 81 graduate students. Chi-square analysis was applied to the data and cross tables were created. It was determined that 54.30 % of Agricultural Engineering students were worried about the future of extension. On the other hand, 45.70 % of the students were of the opinion that agricultural consultation would progress positively. This suggests that the population considered to be the extension authorities of the future did not have a consensus about the future of extension and they were worried about mainly the future of extension system. When examined whether agricultural faculty students knew the institution responsible for agricultural extension, 72.40 % stated that the Ministry of Food, Agriculture and Livestock was responsible for it. 27.60 % of the students studying agricultural engineering did not know the institution responsible for agricultural extension and this suggests that extension services could not be taught adequately. This can be thought to stem from the fact that the agricultural extension course is not taught in all departments of agricultural faculty. In this context, it can be recommended that agricultural extension course should be taught effectively in all departments of agricultural faculties.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Tarımsal Ekonomi ve Politika Ziraat Mühendisliği
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ateş A ve Sayın C (2008). Antalya ilinde örtüaltı yetiştiriciliğinde özel tarımsal danışmanlık hizmetleri üzerine bir araştırma. Akdeniz Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 21(2): 251-26.
  • Artık A (2012). Paydaş Görüşlerden Hareketle Adana İlinde Serbest Tarım Danışmanlık Sisteminin Değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Tarım Ekonomisi Ana Bilim Dalı, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Cinemre HA ve K Demiryürek (2005). Tarımsal Yayım ve Haberleşme. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ders Kitabı, No: 17 (5. Baskı), 152+iv s., Samsun.
  • Demiryürek K (2015). Yayım Sözlüğü. Tarımsal Ekonomi ve Politika Geliştirme Enstitüsü Yayınları, Ankara. http://www.tepge.gov.tr/Dosyalar/Yayinlar/56e80cd98 8544544a31a61c8c0403ee9.pdf
  • Derman A (2010). Mardin İlinde Tarımsal Yayımı Geliştirme Projesi Kapsamında Görev Yapan Elemanların Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Sistemine Bakışları. Ç.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı, Yayınlanmış Yüksek Lisans tezi, Adana.
  • GOÜ, (2013). Gaziosmanpaşa Üniversitesi Stratejik Planı 2014-2018, http://strateji.gop.edu.tr/dosya/05_12_YYYY_10_08_ 36.pdf Tokat.
  • Keskin AH (2011). Klonal Elma Yetiştiriciliğinde Tarımsal Yayımın Rolü: Konya İli Çumru İlçesi Örneği, Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Tarım Ekonomisi Ana Bilim Dalı, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Özçatalbaş O (2009). Türkiye ve Avrupa Birliğinde Tarımsal Yayım Sistem ve Yaklaşımlarına Bakış. AB ve Türkiye Arasındaki Sivil Toplum Diyalogunu Çok Yönlü Geliştirilmesi Uluslararası Sempozyumu, Bildiri Kitabı, 5-8 Kasım 2009, Antalya.
  • Özçatalbaş O, Budak DB, Boz İ ve Karaturhan B (2010). Türkiye'de Tarım Danışmanlığı Sisteminin Geliştirilmesine Yönelik Önlemler. Ziraat Mühendisliği VII. Teknik Kongresi, 11-15 Ocak 2010, s.11-15, Ankara.
  • Saltan A ve Emeksiz F (2009). Adana İli Aladağ İlçesi Kökez Köyünün sosyo-ekonomik yapısı ve kalkınma açısından değerlendirilmesi, Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 20(1):127-136.
APA ÇAKIR T, KIZILASLAN N, HANEDAR C, ÜNAL T, kızılaslan h (2016). GOÜ Ziraat Fakültesi Öğrencilerinin Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Sistemi Hakkındaki Bilgi Durumu ve Düşüncelerinin Araştırılması. , 103 - 114.
Chicago ÇAKIR Tubanur,KIZILASLAN Nuray,HANEDAR Cevdet,ÜNAL Tayfur,kızılaslan halil GOÜ Ziraat Fakültesi Öğrencilerinin Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Sistemi Hakkındaki Bilgi Durumu ve Düşüncelerinin Araştırılması. (2016): 103 - 114.
MLA ÇAKIR Tubanur,KIZILASLAN Nuray,HANEDAR Cevdet,ÜNAL Tayfur,kızılaslan halil GOÜ Ziraat Fakültesi Öğrencilerinin Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Sistemi Hakkındaki Bilgi Durumu ve Düşüncelerinin Araştırılması. , 2016, ss.103 - 114.
AMA ÇAKIR T,KIZILASLAN N,HANEDAR C,ÜNAL T,kızılaslan h GOÜ Ziraat Fakültesi Öğrencilerinin Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Sistemi Hakkındaki Bilgi Durumu ve Düşüncelerinin Araştırılması. . 2016; 103 - 114.
Vancouver ÇAKIR T,KIZILASLAN N,HANEDAR C,ÜNAL T,kızılaslan h GOÜ Ziraat Fakültesi Öğrencilerinin Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Sistemi Hakkındaki Bilgi Durumu ve Düşüncelerinin Araştırılması. . 2016; 103 - 114.
IEEE ÇAKIR T,KIZILASLAN N,HANEDAR C,ÜNAL T,kızılaslan h "GOÜ Ziraat Fakültesi Öğrencilerinin Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Sistemi Hakkındaki Bilgi Durumu ve Düşüncelerinin Araştırılması." , ss.103 - 114, 2016.
ISNAD ÇAKIR, Tubanur vd. "GOÜ Ziraat Fakültesi Öğrencilerinin Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Sistemi Hakkındaki Bilgi Durumu ve Düşüncelerinin Araştırılması". (2016), 103-114.
APA ÇAKIR T, KIZILASLAN N, HANEDAR C, ÜNAL T, kızılaslan h (2016). GOÜ Ziraat Fakültesi Öğrencilerinin Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Sistemi Hakkındaki Bilgi Durumu ve Düşüncelerinin Araştırılması. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 33(2), 103 - 114.
Chicago ÇAKIR Tubanur,KIZILASLAN Nuray,HANEDAR Cevdet,ÜNAL Tayfur,kızılaslan halil GOÜ Ziraat Fakültesi Öğrencilerinin Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Sistemi Hakkındaki Bilgi Durumu ve Düşüncelerinin Araştırılması. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi 33, no.2 (2016): 103 - 114.
MLA ÇAKIR Tubanur,KIZILASLAN Nuray,HANEDAR Cevdet,ÜNAL Tayfur,kızılaslan halil GOÜ Ziraat Fakültesi Öğrencilerinin Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Sistemi Hakkındaki Bilgi Durumu ve Düşüncelerinin Araştırılması. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, vol.33, no.2, 2016, ss.103 - 114.
AMA ÇAKIR T,KIZILASLAN N,HANEDAR C,ÜNAL T,kızılaslan h GOÜ Ziraat Fakültesi Öğrencilerinin Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Sistemi Hakkındaki Bilgi Durumu ve Düşüncelerinin Araştırılması. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi. 2016; 33(2): 103 - 114.
Vancouver ÇAKIR T,KIZILASLAN N,HANEDAR C,ÜNAL T,kızılaslan h GOÜ Ziraat Fakültesi Öğrencilerinin Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Sistemi Hakkındaki Bilgi Durumu ve Düşüncelerinin Araştırılması. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi. 2016; 33(2): 103 - 114.
IEEE ÇAKIR T,KIZILASLAN N,HANEDAR C,ÜNAL T,kızılaslan h "GOÜ Ziraat Fakültesi Öğrencilerinin Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Sistemi Hakkındaki Bilgi Durumu ve Düşüncelerinin Araştırılması." Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 33, ss.103 - 114, 2016.
ISNAD ÇAKIR, Tubanur vd. "GOÜ Ziraat Fakültesi Öğrencilerinin Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Sistemi Hakkındaki Bilgi Durumu ve Düşüncelerinin Araştırılması". Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi 33/2 (2016), 103-114.