Yıl: 2016 Cilt: 6 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 55 - 66 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Olgubilim ve Gömülü Kuram: Bazı Özellikler Açısından Karşılaştırma

Öz:
Olgubilim, olgu ile ilgili bilgiler elde etmek için bireylerin deneyimlerinden yararlanan bir araştırma yöntemidir. Olgubilimin oldukça fazla uygulama biçimi bulunmasına rağmen her birinde öznel deneyime öncelik verilmektedir. Ayrıca bir başka önemli nitel araştırma yöntemi olan gömülü kuramda, araştırılan olgu ile ilgili bireylerin davranışlarının ve inançlarının ne olduğu anlaşılmaya çalışılmaktadır. Gömülü kuram ile gömülü halde olan esas kategoriler araştırılarak davranışların nedenini açıklayan teoriler geliştirilmektedir. Nitel araştırmalarda önemli araştırma yöntemleri olarak görülen olgubilim ve gömülü kuram yöntemlerinin bir arada ele alınıp incelenmesi gerekli görülmektedir. Bu makalede, nitel araştırmalarda kullanılan olgubilim ve gömülü kuram yöntemleri incelenmektedir. Bu amaçla bu çalışmada, iki yöntem karşılaştırılarak ele alınmıştır.
Anahtar Kelime:

Phenomenology and Grounded Theory: A Comparison in Terms of Some Features

Öz:
Phenomenology is a research method using the experiences of individuals to obtain information related to the phenomenon. Although there are quite a lot of work practice of phenomenological study, each gives priority to the subjective experience. Moreover, the grounded theory, which is another important qualitative research method, studies to understand what the individual's behavior and beliefs are related to the investigated phenomenon. With grounded theory, basic categories, which are embedded are investigated, and theories are developed to explain the cause of behavior. Phenomenology and grounded theory are seen as an important qualitative research methods, and they are seen necessary to be addressed together. For this aim, in this article, phenomenology and grounded theory methods are examined and compared to each other.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Annells, M. (2006). Triangulation of qualitative approaches: Hermeneutical phenomenology and grounded theory. Journal of Advanced Nursing, 56(1), 55-61.
  • Baker, C., Wuest, J. & Stern, P.N. (1992). Method slurring: the grounded theory/ phenomenology example. Journal of Advanced Nursing, 17, 1355-1360.
  • Baş, T. ve Akturan, U. (2008). Nitel araştırma yöntemleri NVivo 7.0 ile nitel veri analizi. (1. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Corbin, J. & Strauss, A. (1990). Grounded theory research: procedures, canons, and evaluative criteria. Qualitative Sociology, 13(1), 3-20.
  • Flint, N. (January, 2005). Methodological conundrums: Confessions of a latent grounded theorist. Retrieved from http://publications.aare.edu.au/05pap/fli05040.pdf
  • Jasper, M. A. (1994). Issues in phenomenology for researchers of nursing. Journal of Advanced Nursing, 19, 309- 314.
  • Johnson, M. E. (2000). Heidegger and meaning: implications for phenomenological research. Nursing Philosophy, 1, 134-146.
  • Koch, T. (1995). Interpretive approaches in nursing research: the influence of Husserl and Heidegger. Journal of Advanced Nursing, 21(5), 827-836.
  • Mc Can, T., & Clark, E. (2003). Grounded theory in nursing research: part 1-methodology. Nurse Research, 11(2), 7-18.
  • Miller, S. (2003). Analysis of phenomenological data generated with children as research participants. Nurse Researcher, 10(4), 68-82.
  • Morse, J. M. (2000). Determining sample size. Qualitative Health Research, 10, 3-5.
  • Neuman, W. L. (2008). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar Cilt 2. (Ö. Sedef, Çev.) İstanbul: Yayınodası.
  • Paley, J. (1997). Husserl, phenomenology and nursing. Journal of Advanced Nursing, 26, 187-193.
  • Patel, R. M. (2002). Phenomenoloji: History, its methodological assumptions and application. Mini-dissertation (Unpublished master's thesis). Rand Afrikaans University, Africa.
  • Polit, D., F., & Beck, C., T. (2010). Essentials of nursing research: Appraising evidence for nursing practice (8th ed.). Philadelphia, PA: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins.
  • Punch, K. F. (2005). Sosyal araştırmalara giriş nitel ve nicel yaklaşımlar (D. Bayrak, H. B. Arslan, & Z. Akyüz, Çev.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Rose, P., Beeby, J. & Parker, D. (1995). Academic rigour in the lived experience of researchers using phenomenological methods in nursing. Journal of Advanced Nursing, 21, 1123-1129.
  • Smith, J. A., & Eatough, V. (2007). Interpretative phenomenological analysis. In E. Lyons & A. Coyle, (Ed.). Analysing qualitative data in psychology (1st ed.) (p. 35-50). London: Sage.
  • Smith, J.A., Flowers, P. & Larkin, M. (2009). Interpretative phenomenological analysis: Theory, method and research (1st ed.). London: Sage.
  • Starks, H., & Trinidad, S. B. (2007). Choose your method: A comparison of phenomenology, discourse analysis, and grounded theory. Qualitative Health Research, 17(10), 1372-1380.
  • Wimpenny, P., & Gass, J. (2000). Interviewing in phenomenology and grounded theory: is there a difference? Journal of Advanced Nursing, 31(6), 1485-1492.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, A., Mil, B. ve Bilim, Y. (2007). Nitel Araştırma: Neden, Nasıl, Niçin? (1. baskı). Ankara: Detay Yayıncılık.
APA ONAT KOCABIYIK O (2016). Olgubilim ve Gömülü Kuram: Bazı Özellikler Açısından Karşılaştırma. , 55 - 66.
Chicago ONAT KOCABIYIK OYA Olgubilim ve Gömülü Kuram: Bazı Özellikler Açısından Karşılaştırma. (2016): 55 - 66.
MLA ONAT KOCABIYIK OYA Olgubilim ve Gömülü Kuram: Bazı Özellikler Açısından Karşılaştırma. , 2016, ss.55 - 66.
AMA ONAT KOCABIYIK O Olgubilim ve Gömülü Kuram: Bazı Özellikler Açısından Karşılaştırma. . 2016; 55 - 66.
Vancouver ONAT KOCABIYIK O Olgubilim ve Gömülü Kuram: Bazı Özellikler Açısından Karşılaştırma. . 2016; 55 - 66.
IEEE ONAT KOCABIYIK O "Olgubilim ve Gömülü Kuram: Bazı Özellikler Açısından Karşılaştırma." , ss.55 - 66, 2016.
ISNAD ONAT KOCABIYIK, OYA. "Olgubilim ve Gömülü Kuram: Bazı Özellikler Açısından Karşılaştırma". (2016), 55-66.
APA ONAT KOCABIYIK O (2016). Olgubilim ve Gömülü Kuram: Bazı Özellikler Açısından Karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 55 - 66.
Chicago ONAT KOCABIYIK OYA Olgubilim ve Gömülü Kuram: Bazı Özellikler Açısından Karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6, no.1 (2016): 55 - 66.
MLA ONAT KOCABIYIK OYA Olgubilim ve Gömülü Kuram: Bazı Özellikler Açısından Karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.6, no.1, 2016, ss.55 - 66.
AMA ONAT KOCABIYIK O Olgubilim ve Gömülü Kuram: Bazı Özellikler Açısından Karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 6(1): 55 - 66.
Vancouver ONAT KOCABIYIK O Olgubilim ve Gömülü Kuram: Bazı Özellikler Açısından Karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 6(1): 55 - 66.
IEEE ONAT KOCABIYIK O "Olgubilim ve Gömülü Kuram: Bazı Özellikler Açısından Karşılaştırma." Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, ss.55 - 66, 2016.
ISNAD ONAT KOCABIYIK, OYA. "Olgubilim ve Gömülü Kuram: Bazı Özellikler Açısından Karşılaştırma". Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6/1 (2016), 55-66.