Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi
Yıl: 2016 Cilt: 22 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 59 - 80 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi
Öz: Öğretmen adaylarının, Türk Eğitim Sistemi hakkındaki algıları onların mesleğe bakış açılarını, motivasyon düzeylerini ve mesleki uygulamalarını etkileyebileceği için önem taşımaktadır Bu araştırmanın temel amacı, öğretmen adaylarının içinde yer alacakları Türk Eğitim Sistemine ilişkin sahip oldukları algıların, metaforlar aracılığı ile ortaya çıkarılmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi ilköğretim matematik, sosyal bilgiler ve bilgisayar öğretmenliği anabilim dalında öğrenim gören, örgün ve ikinci öğretimden toplam 192 son sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Yarı yapılandırılmış form ile öğretmen adaylarının demografik özellikleri incelenmiş ayrıca verilerin toplanabilmesi için her öğrenciye "Türk eğitim sistemi ... gibidir; çünkü ... " cümlesi yöneltilmiş ve boşlukların doldurulması istenmiştir. Verilerden yola çıkılarak, öğretmen adaylarının "Türk Eğitim Sistemi" kavramına ilişkin sahip oldukları algıların hangi metaforlarla ifade edildiği ve bu metaforların hangi kavramsal kategoriler altında toplanabileceği irdelenmiştir. Araştırmanın veri analizinde nitel analiz teknikleri kullanılmıştır. Araştırmada öğretmen adaylarının 125 metafor ürettikleri ve bu metaforların 7 kategori altında toplandığı görülmüştür. Araştırmanın bulgularına göre, metaforlar öğretmen adaylarının Türk Eğitim Sistemi kavramına ilişkin sahip oldukları kişisel algıları ortaya çıkartmada, anlamada ve açıklamada güçlü bir araştırma aracı olarak kullanılabilmektedir.
Anahtar Kelime: Konular:
Analysis of Teacher Candidates Perception's of Turkish National Education System through Metaphors
Öz: Pre-service teachers perceptions of Turkish Education System with which they will be charged is of vital importance, since it may affect their viewpoints on the profession, level of motivation and professional practice. This study aims to reveal pre-service teachers perceptions of Turkish Education System in which they are going to take part, through metaphors. Sample group of the study is consisted of 192 students from both formal and evening education took the course of "Turkish Education System and School Management" in the departments of Primary Education with Mathematics, Social Sciences, Computer Sciences and Instructional Technologies of Fatih Faculty of Education in Karadeniz Technical University. Demographic information of the preservice teachers were examined with a semi-structured form and in order to gather the data each student were asked to fill in the blanks of the following sentence: "Turkish Education System is like ...; because ... ". The metaphors that pre-service teachers used in order to express their perceptions of Turkish Education System and the cognitive categories in which these metaphors can be distinguished are examined on the basis of the data gathered. Qualitative analysis techniques were implemented in the analysis of data of the study. It is observed in this study that pre-service teachers created 125 metaphors and these metaphors can be gathered into 7 categories. According to the findings of the study, metaphors can be used as a strong searching device to find out, understand and clarify teacher candidate's personal perceptions of the concept of "Turkish Education System".
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aldag, R. J., & Stearns, T. M. (1991). Management. USA Cincinnati: College Division Thomson International.
- Alger, C. L. (2009). Secondary teachers' conceptual metaphors of teaching and learning: changes over the career span. Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, 25(5), 743-751.
- Alkan, C. (2003). Meslek ve öğretmenlik mesleği. İçinde V. Sönmez (Ed.), Öğretmenlik mesleğine giriş. Ankara: Anı.
- Alvaro, S. & Barreiro, J. M & Maojo, V. (2000). Desing of virtual reality systems for education: a cognitive approach. Education and Information Technologies, 5(4), 345-362.
- Arnett, R. C. (1999). Metaphorical guidance: administration as building and renovation. Journal of Educational Administration, 37(1), 80-89.
- Arslan, M. M. ve Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 35 (171), 100-108.
- Aubusson, P. (2002). Using metaphor to make sense and build theory in qualitative analysis, The Qualitative Report, 7(4), 24-37.
- Aydın, F. ve Ünaldı, Ü. E. (2010). Coğrafya öğretmen adaylarının "coğrafya" kavramına ilişkin algılarının metaforlar yardımıyla analizi. International Online Journal of Educational Sciences, 2(2), 600-622.
- Balcı, A. (1992). Eğitim örgütlerine yeni bakış açıları: kuram-araştırma ilişkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 25(1), 27- 45.
- Beldağ, A ve Yaylacı, A. F. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eğitim sistemi hakkındaki görüşleri. Elektronik sosyal bilimler dergisi, 13(48), 90-107.
- Botha, E. (2009). Why metaphor matters in education. South African of Education, 29, 431-444.
- Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712.
- Cornelissen, J. P., Oswick, C., Christensen, L. T., & Phillips, N. (2008). Metaphor in organizational research: context, modalities and ımplications for research ıntroduction, Organization Studies, 29(1), 7-22.
- Çelikten, M. (2006). Kültür ve öğretmen metaforları. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 269-283.
- De Guerrero, M. C. M. & Villamil, O. S. (2001). Metaphor analysis in second language instruction: A sociocultural perspective, Educational Resource Information Center, ERIC: EJ609845.
- Doğan, H. ve Üngüren, E. (2010). İşletmelerde metafor kavramı ve önemi: yöneticilerin stratejik iletişim ve paylaşım araçları olarak metaforlar ve etkin kullanım yolları. Alanya İşletme Fakültesi dergisi, 2(2), 61-74.
- Draaisma, D. (2007). Bellek metaforları: zihinle ilgili fikirlerin tarihi (Çev. G. Koca). İstanbul: Metis.
- Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı.
- Forceville, C. (2002). The identification of target and source in pictorial metaphors. Journal of Pragmatics, 34(1), 1-14.
- Girmen, P. (2007). İlköğretim öğrencilerinin konuşma yazma sürecinde metaforlardan yararlanma durumları (Yayımlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
- Guerrero, M. C. M., & Villamil, O. S. (2002). Metaphorical conceptualizations of ESL teaching and learning. Language Teaching Research, 6 (2), 95-120.
- Güler, A. (2004). Türk eğitim sisteminde korku kültürü ve disiplin sorunu. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. 6-9 Temmuz, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya, 1-9.
- Gür, B. ve Çelik, Z. (2009).Türkiye'de millî eğitim sistemi-yapısal sorunlar ve öneriler. SETA-Siyaset Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı. Retrieved from http://file.setav.org/Files/Pdf/20121126140909_seta-turkiyede_milli_egitim_sistemi.pdf
- Inbar, D. E. (1996). The free educational prison: Metaphors and images. Educational Research, 38(1), 77-92.
- Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
- Lakoff, G. ve Johnson, M. (2005). Metaforlar: Hayat, anlam ve dil (Çev. G.Y. Demir). İstanbul: Paradigma.
- Leblebici, D. N. (2008). Örgüt kuramında paradigmalar ve metaforlar. Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal Ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 9(15), 345-360.
- Massengill, D., & Mahlios, M. (2008). Pre-service teachers metaphors of teaching and literacy. Reading Psychology, 29(1), 31-60.
- Massengill, D., Barry, A., & Mahlios, M. (2008). Preservice teachers' metaphors of teaching in relation to literacy beliefs. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 14(1), 35-50.
- Merriam-Webster, (2011). Metaphor. Retrieved from http//www.merriam webster.com/dictionary/metaphor
- Miles, M. B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). California: SAGE.
- Morgan, G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerde metafor (Çev. G. Bulut). İstanbul: MESS.
- Nalçacı, A. ve Bektaş, F. (2012). Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 239-258.
- Noyes, A. (2004). (Re)Producing mathematics teachers: A sociological perspective. Teaching Education, 15(3), 243-256.
- Örücü, D. (2014). Öğretmen adaylarının okul, okul yönetimi ve Türk Eğitim Sistemine yönelik metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 20(3), 327-358.
- Öztürk, Ç. (2007). Sosyal bilgiler, sınıf ve fen bilgisi öğretmen adaylarının coğrafya kavramına yönelik metafor durumları. Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 55-69.
- Reeder, S., & Utley, J. & Cassel, D. (2009). Using Metaphors as a Tool for Examining Preservice Elementary Teachers' Beliefs About Mathematics Teaching and Learning. School Science and Mathematics, 109(5), 290-297.
- Robert, T., & Kelly, V. A. (2010). Metaphor as an instrument for orchestrating change in counselor training and the counseling process. Journal of Counseling and Development, 88(2), 182-188.
- Rundgren, C. J., Hirsch, R,. & Tibell, L. A. E., (2009). Death of Metaphors in Life Science? - A study of upper secondary and tertiary students' use of metaphors in their meaning-making of scientific content, Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 10(1).
- Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
- Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 55(55), 459-496.
- Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip olduğu zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
- Saban, A., Koçbeker, B. N. ve Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 461-522.
- Sachs, J. (1999). Using teacher research as a basis for professional renewal. Journal of Inservice Education, 25(1), 39- 53.
- Sterenberg, G. (2008). Investigating teachers' images of mathematics. Journal of Mathematics Teacher Education, 11(2), 89- 105.
- Şeyihoğlu, A., & Gençer, G. (2011). Hayat bilgisi öğretiminde metafor tekniğinin kullanımı. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(3), 83-100.
- TED (2005). Türkiye'de üniversiteye giriş sistemi araştırması ve çözüm önerileri. Ankara: Türk Eğitim Derneği.
- Thomas, L., & Beauchamp, C. (2011). Understanding new teachers' professional identities through metaphor. Teaching and Teacher Education, 27(4), 762-769.
- Uluğ, F. (1998 ). Eğitim sisteminde değişime yapısal uyum sorunları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 14 (2), 153-166
- Vadeboncoeur, J. A., & Torres M. N. (2003). Constructing and reconstructing teaching roles: A focus on generative metaphors and dichotomies. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 24(1), 87-103.
- Wittink, J. (2011). Reliable Metaphor Analysis in organizational Research. Towards http://dspace.ubvu.vu.nl/bitstream/handle/1871/25612/Paper%20OLKC%2 dynamic approach. Retrieved from
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
- Zhao, H., Coombs, S., & Zhao, X. (2010). Developing professional knowledge about teachers through metaphor research: Facilating a process of change. Teacher Development, 14(3), 381-395.
APA | KASAPOĞLU H (2016). Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi. , 59 - 80. |
Chicago | KASAPOĞLU Hülya Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi. (2016): 59 - 80. |
MLA | KASAPOĞLU Hülya Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi. , 2016, ss.59 - 80. |
AMA | KASAPOĞLU H Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi. . 2016; 59 - 80. |
Vancouver | KASAPOĞLU H Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi. . 2016; 59 - 80. |
IEEE | KASAPOĞLU H "Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi." , ss.59 - 80, 2016. |
ISNAD | KASAPOĞLU, Hülya. "Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi". (2016), 59-80. |
APA | KASAPOĞLU H (2016). Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 22(1), 59 - 80. |
Chicago | KASAPOĞLU Hülya Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 22, no.1 (2016): 59 - 80. |
MLA | KASAPOĞLU Hülya Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, vol.22, no.1, 2016, ss.59 - 80. |
AMA | KASAPOĞLU H Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2016; 22(1): 59 - 80. |
Vancouver | KASAPOĞLU H Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2016; 22(1): 59 - 80. |
IEEE | KASAPOĞLU H "Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi." Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 22, ss.59 - 80, 2016. |
ISNAD | KASAPOĞLU, Hülya. "Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi". Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 22/1 (2016), 59-80. |