Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi

Yıl: 2016 Cilt: 22 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 59 - 80 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi

Öz:
Öğretmen adaylarının, Türk Eğitim Sistemi hakkındaki algıları onların mesleğe bakış açılarını, motivasyon düzeylerini ve mesleki uygulamalarını etkileyebileceği için önem taşımaktadır Bu araştırmanın temel amacı, öğretmen adaylarının içinde yer alacakları Türk Eğitim Sistemine ilişkin sahip oldukları algıların, metaforlar aracılığı ile ortaya çıkarılmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi ilköğretim matematik, sosyal bilgiler ve bilgisayar öğretmenliği anabilim dalında öğrenim gören, örgün ve ikinci öğretimden toplam 192 son sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Yarı yapılandırılmış form ile öğretmen adaylarının demografik özellikleri incelenmiş ayrıca verilerin toplanabilmesi için her öğrenciye "Türk eğitim sistemi ... gibidir; çünkü ... " cümlesi yöneltilmiş ve boşlukların doldurulması istenmiştir. Verilerden yola çıkılarak, öğretmen adaylarının "Türk Eğitim Sistemi" kavramına ilişkin sahip oldukları algıların hangi metaforlarla ifade edildiği ve bu metaforların hangi kavramsal kategoriler altında toplanabileceği irdelenmiştir. Araştırmanın veri analizinde nitel analiz teknikleri kullanılmıştır. Araştırmada öğretmen adaylarının 125 metafor ürettikleri ve bu metaforların 7 kategori altında toplandığı görülmüştür. Araştırmanın bulgularına göre, metaforlar öğretmen adaylarının Türk Eğitim Sistemi kavramına ilişkin sahip oldukları kişisel algıları ortaya çıkartmada, anlamada ve açıklamada güçlü bir araştırma aracı olarak kullanılabilmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Analysis of Teacher Candidates Perception's of Turkish National Education System through Metaphors

Öz:
Pre-service teachers perceptions of Turkish Education System with which they will be charged is of vital importance, since it may affect their viewpoints on the profession, level of motivation and professional practice. This study aims to reveal pre-service teachers perceptions of Turkish Education System in which they are going to take part, through metaphors. Sample group of the study is consisted of 192 students from both formal and evening education took the course of "Turkish Education System and School Management" in the departments of Primary Education with Mathematics, Social Sciences, Computer Sciences and Instructional Technologies of Fatih Faculty of Education in Karadeniz Technical University. Demographic information of the preservice teachers were examined with a semi-structured form and in order to gather the data each student were asked to fill in the blanks of the following sentence: "Turkish Education System is like ...; because ... ". The metaphors that pre-service teachers used in order to express their perceptions of Turkish Education System and the cognitive categories in which these metaphors can be distinguished are examined on the basis of the data gathered. Qualitative analysis techniques were implemented in the analysis of data of the study. It is observed in this study that pre-service teachers created 125 metaphors and these metaphors can be gathered into 7 categories. According to the findings of the study, metaphors can be used as a strong searching device to find out, understand and clarify teacher candidate's personal perceptions of the concept of "Turkish Education System".
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA KASAPOĞLU H (2016). Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi. , 59 - 80.
Chicago KASAPOĞLU Hülya Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi. (2016): 59 - 80.
MLA KASAPOĞLU Hülya Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi. , 2016, ss.59 - 80.
AMA KASAPOĞLU H Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi. . 2016; 59 - 80.
Vancouver KASAPOĞLU H Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi. . 2016; 59 - 80.
IEEE KASAPOĞLU H "Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi." , ss.59 - 80, 2016.
ISNAD KASAPOĞLU, Hülya. "Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi". (2016), 59-80.
APA KASAPOĞLU H (2016). Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 22(1), 59 - 80.
Chicago KASAPOĞLU Hülya Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 22, no.1 (2016): 59 - 80.
MLA KASAPOĞLU Hülya Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, vol.22, no.1, 2016, ss.59 - 80.
AMA KASAPOĞLU H Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2016; 22(1): 59 - 80.
Vancouver KASAPOĞLU H Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2016; 22(1): 59 - 80.
IEEE KASAPOĞLU H "Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi." Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 22, ss.59 - 80, 2016.
ISNAD KASAPOĞLU, Hülya. "Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Sistemine İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi". Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 22/1 (2016), 59-80.