Yıl: 2016 Cilt: 6 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 159 - 166 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Ortaokul Öğrencilerinin Görsel Sanatlar Dersi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları

Öz:
Bu araştırmanın amacı ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin görsel sanatlar dersi kavramına ilişkin ürettikleri metaforları ortaya çıkarmaktır. Araştırmaya Batı Karadeniz'de bir ilde bulunan 2014-2015 eğitim-öğretim yılında üç farklı ortaokulda öğrenim gören 265 altıncı sınıf öğrencisi gönüllü olarak katılmıştır. Bu araştırma, tarama modelinde nitel araştırma yöntemleri kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri, öğrencilerin "Görsel sanatlar dersi... gibidir; çünkü ..." şeklinde tamamlanmamış bir ifadenin olduğu yarı yapılandırılmış bir form aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen veriler, içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir ve istatistiksel olarak verilerin frekans ve yüzde dağılımları yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin görsel sanatlar kavramına ilişkin ürettikleri toplam 85 farklı metafor, yedi alt temada (yaşamın bir ifadesi olarak, tedavi edici olarak, olumsuz duyguların bir ifadesi olarak, eğlence ve zevk aracı olarak, duyguların yansıması olarak, yetenek ve yaratıcılık ifadesi olarak, çeşitlilik ifadesi olarak) toplanmıştır. Araştırmada genel olarak öğrencilerin derse yönelik algıları olumlu olmasına karşın, alt temalar ayrı ayrı düşünüldüğünde ise öğrencilerin görsel sanatlar dersi kavramına ilişkin daha çok olumsuz yönde metaforlar ortaya koydukları görülmüştür. En sık tekrarlanan metaforlar ise sırasıyla "hayaller", "özgürlük", "hayat" ve "sıkılma" şeklindedir.
Anahtar Kelime:

Metaphorical Perceptions of Middle School Students about the Concept of Visual Arts Course

Öz:
The aim of this study is to find out the metaphors produced by middle school sixth grade students regarding the concept of visual arts course. A total of 265 middle school students attending the visual arts courses in three middle schools located in east of the Black Sea region during the academic year 2014-2015, participated voluntarily in this study. The research was designed as a survey model. The study data was acquired by asking the students to fill in the sentences such as; "visual arts course is like....; because...."and etc. The gathered data was analyzed statistically by content analysis method and, frequency and the percentage distribution of data were interpreted. As a result of the research, 85 metaphors produced by participants with regard to the concept of "visual arts course", were collected in seven sub-themes (as an expression of life, as curative, as an expression of negative emotions, as a means of entertainment and pleasure, as reflection of emotions, as an expression of ability and creativity, as an expression of diversity). In spite of the fact that the participants have generally positive perceptions towards the course, when the sub-themes considered separately, it was indicated that they have more negative perceptions in regarding the concept of "visual arts course". The most frequently used metaphors were "dreams", "freedom", "life" and "getting bored".
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ada, S. (2013). Öğrencilerin matematik dersine ve matematik öğretmenine yönelik algılarının metaforlar yardımıyla belirlenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akkaya, A. ve Karadağ, R. (2012). Türkçe dersine ilişkin ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin geliştirdikleri metaforlar. 11. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Recep Tayyip Üniversitesi, Rize.
  • Anderson, T. (2003). Art education for life. The International Journal of Art Design Education, 22(1), 58-66.
  • Artut, K. (2013). Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri (7. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aslan, E. B. (2011). İlköğretim 1.kademe görsel sanatlar uygulamalarında motivasyonun yeri ve önemi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aslantaş, S. (2014). Görsel sanatlar dersine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2, 185-196.
  • Aydın, İ. H. (2006). Bir felsefî metafor "yolda olmak". Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 6(4), 9-22.
  • Babacan, E. (2014). AGSL öğrencilerinin müzik kavramına ilişkin algıları: Metafor Analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 124-132.
  • Buyurgan, S. ve Buyurgan, U. (2007). Sanat eğitimi ve öğretimi. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Fidan, M. (2014). Öğretmen adaylarının teknoloji ve sosyal ağ kavramlarına ilişkin metaforik algıları. The Journal of Academic Social Science Studies, 25(1), 483-496.
  • Fisher, R. (1995). Teaching children to think. UK: Stanley Thornes (Publishers) Ltd.
  • Fraenkel, J., Wallen, N., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. (8th ed.). Boston: McGraw Hill.
  • Gençaydın, Z. (1990). Sanat eğitiminin düşünsel temelleri, ortaöğretim kurumlarında resim-iş öğretimi ve sorunları. Ankara: Şafak Matbaası.
  • Güler, M. P. D. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji dersine ilişkin metaforik tanımlamaları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 41(11), 53-63. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/esosder/article/ download/ 5000068508/5000063570 adresinden alınmıştır.
  • Güneş, A. (2015). Examining secondary school students' attitudes towards visual arts course. Bilgisayar ve Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(5), 166-182.
  • Güven, B. ve Güven, S. (2009). İlköğretim öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde metafor oluşturma becerilerine ilişkin nicel bir inceleme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 503-512.
  • Johnson, M. (1987). The body in the mind: The bodily basis of meaning, imagination, and reason. Chicago: University of Chicago Press.
  • Hartzell, G. (2004). The metaphor is the message. School Library Journal, 48(6), 33.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1999). Yeni insan ve insanlar. İstanbul: Evrim Basın Yayın Dağıtım.
  • Kalyoncu, R. (2012). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının "öğretmenlik" kavramına ilişkin metaforları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(9), 471-484.
  • Kalyoncu, R. ve Liman, S. (2013). Öğretmenlerin "görsel sanatlar dersi" ve "görsel sanatlar öğretmeni" kavramlarına ilişkin metaforları. E-Journal of New World Sciences Academy, 8(1), 115-130.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (24. baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kırışoğlu, O. T. (2005). Sanatta eğitim görmek öğrenmek yaratmak. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Knowles, E. ve Kerkman, D. (2007). An investigation of students' attitude and motivation toward online learning. Student Motivation, 2, 70-80.
  • Lakoff, G. ve Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago, IL: University of Chicago Press.
  • Lakoff, G. (2009). The political mind: A cognitive scientist's guide to your brain and its politics. New York: Penguin Books.
  • MEB (2013). İlkokul ve ortaokul görsel sanatlar dersi öğretim programı (1-8.sınıflar). http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx/program2.aspx?islem=2&kno=213 adresinden alınmıştır.
  • Mellou, E. (1995). Creativity: The imagination condition. Early Child Development and Care, 114(1), 97-106.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. Thousand Oaks, CA: Sage Publication.
  • Morgan, G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor. (Çev. Gündüz Bulut). İstanbul: Mess Yayınları.
  • Nalinci, G. Z. (2014). Görsel sanatlar dersi öğretim programının yaratıcılık açısından değerlendirilmesi. Ulakbilge, 2(3), 1-18.
  • Oflaz, G. (2011, Nisan). İlköğretim öğrencilerinin 'matematik' ve 'matematik öğretmeni' kavramlarına ilişkin metaforik algıları. II. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya- Turkey.
  • Orhun, F. B. (2005). Resim-iş dersine ilişkin tutumların ölçülmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 19-29.
  • Piaget, J. (1972). The moral judgement of the child (M.Gabain, Çev.). London: Routledege and Kegan Paul Ltd.
  • Piirto, J. (2011). Creativity for 21st century skills: How to embed creativity into the curriculum. Rotterdam, The Netherlands: Sense.
  • Rogers, C. R., & Freiberg, H. J. (1994). Freedom to learn (3rd Ed). Columbus, OH: Merrill/Macmillan.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2, 135-155.
  • Saban, A., Koçbeker, B. N., & Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6, 461-522.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 7(2), 281-326.
  • Sackmann, S. (1989). The role of metaphors in organization transformation. Human Relations, 42, 463-485.
  • Sağırkaya, P. (2013). Resim eğitiminin 7-11 yaş arası çocukların duygusal (psiko-sosyal) zekâ gelişimlerine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Samli, A. C. (2011). From imagination to innovation: New product development for quality of life. New York: Springer.
  • San, İ. (2003). Sanat eğitimi kuramları. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • San, İ. (2004). Sanat ve eğitim. Ankara: Ütopya Yayıncılık.
  • Schmid, T. (2005). A theory of creativity: An innate capacity. In T. Schmid (Ed.). Promoting health through creativity for professionals in health, arts and education. London and Philadelphia: Whurr Publishers.
  • Schutz, P. A., & Pekrun, R. (2007). Introduction to emotion in education. In P. A. Schutz, ve R. Pekrun (Eds.), Emotion in education (pp. 3-10). San Diego, CA: Academic Press.
  • Soysal, D., & Afacan, O. (2012). İlköğretim öğrencilerinin "fen ve teknoloji dersi" ve "fen ve teknoloji öğretmeni" kavramlarına yönelik metafor durumları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 287-306.
  • Şahin, B. (2013). Öğretmen adaylarının "matematik öğretmeni", "matematik" ve "matematik dersi" kavramlarına ilişkin sahip oldukları metaforik algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 313-321.
  • Şahin, D. (2015). Zihinsel engelli bireylerde sanat eğitiminin önemi. Sanat Eğitimi Dergisi, 3(2), 25-37.
  • Twigg, D., & Garvis, S. (2010). Exploring art in early childhood education. The International Journal of the Arts in Society, 5(2), 193-204.
  • Umuzdaş, S., & Umuzdaş, M. S. (2013). An analysis of the student classroom teachers' perceptions about the music course through metaphors. International Journal of Human Science, 10(1):719-728.
  • Vygotsky, L. S. (2004). Imagination and creativity in childhood. Journal of Russian and East European Psychology, 42(1), 7-97.
  • Yalçın, M. O. (2013). Lise öğrencilerinin matematik dersine ilişkin mecazları, tutumları ve başarı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yob, I. M. (2003) Thinking constructively with metaphors. Studies in Philosophy and Education. 22, 127-138.
APA FİDAN B, Fidan M (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Görsel Sanatlar Dersi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. , 159 - 166.
Chicago FİDAN Başak,Fidan Mustafa Ortaokul Öğrencilerinin Görsel Sanatlar Dersi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. (2016): 159 - 166.
MLA FİDAN Başak,Fidan Mustafa Ortaokul Öğrencilerinin Görsel Sanatlar Dersi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. , 2016, ss.159 - 166.
AMA FİDAN B,Fidan M Ortaokul Öğrencilerinin Görsel Sanatlar Dersi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. . 2016; 159 - 166.
Vancouver FİDAN B,Fidan M Ortaokul Öğrencilerinin Görsel Sanatlar Dersi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. . 2016; 159 - 166.
IEEE FİDAN B,Fidan M "Ortaokul Öğrencilerinin Görsel Sanatlar Dersi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları." , ss.159 - 166, 2016.
ISNAD FİDAN, Başak - Fidan, Mustafa. "Ortaokul Öğrencilerinin Görsel Sanatlar Dersi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları". (2016), 159-166.
APA FİDAN B, Fidan M (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Görsel Sanatlar Dersi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 159 - 166.
Chicago FİDAN Başak,Fidan Mustafa Ortaokul Öğrencilerinin Görsel Sanatlar Dersi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6, no.2 (2016): 159 - 166.
MLA FİDAN Başak,Fidan Mustafa Ortaokul Öğrencilerinin Görsel Sanatlar Dersi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.6, no.2, 2016, ss.159 - 166.
AMA FİDAN B,Fidan M Ortaokul Öğrencilerinin Görsel Sanatlar Dersi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 6(2): 159 - 166.
Vancouver FİDAN B,Fidan M Ortaokul Öğrencilerinin Görsel Sanatlar Dersi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 6(2): 159 - 166.
IEEE FİDAN B,Fidan M "Ortaokul Öğrencilerinin Görsel Sanatlar Dersi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları." Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, ss.159 - 166, 2016.
ISNAD FİDAN, Başak - Fidan, Mustafa. "Ortaokul Öğrencilerinin Görsel Sanatlar Dersi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları". Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6/2 (2016), 159-166.