Yıl: 2015 Cilt: 2 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 147 - 154 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Çiftçilerin tarım ilaçlamasında kullandığı koruyucu sağlık önlemleri

Öz:
Amaç: Adıyaman Çelikhan ilçesindeki çiftçilerin tarım ilaçlamaları sürecinde kullandıkları koruyucu önlemleri belirlemektir. Yöntem: Tanımlayıcı tipteki araştırmanın evrenini, Adıyaman Çelikhan İlçesindeki Ziraat Odasına kayıtlı 900 aktif çiftçi oluşturmaktadır. Örnekleme alınan 381 kişiyle, Ocak-Şubat 2014 tarihleri arasında yüz-yüze görüşülerek veri toplanmıştır. İstatistiksel değerlendirmede Ki-Kare (Fisher's exact test) testi kullanılmıştır. Bulgular: Çiftçilerin 363'ü (%95.3) tütün yetiştirmektedir ve 358'i (%94'ü) pestisit kullanmaktadır. İlaçlama sırasında çiftçilerin % 78.8'i pestisit yüz maskesi, %73.2'si eldiven, %29.6'sı koruyucu giyisi, %16.8'i koruyucu gözlük, %15.6'sı çizme kullanırken; %4.7'si herhangi bir koruyucu kullanmamaktadır. Çevresel önlemler açısından bakıldığında, çiftçilerin %72.3'ü pestisiti uygun doz ve nitelikte kullandığını, %70.7'si rüzgarlı havada uygulamadığını, %66.2'si uygulama sırasında sahadan insanları uzaklaştırdığını, %55.6'sı uygun depoda sakladığını ve %17.6'sı uyarıcı levha kullandığını belirtmiştir. Öğrenim düzeyi ile ilaç atıklarının güvenli imhası, ilaç kutularının rastgele çevreye atılmaması ve ilacın vücuda zarar verdiğinin bilinmesi arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki bulunmuştur (p<0.05). Sonuç: Çiftçiler kişisel koruyuculardan en çok pestisit yüz maskesini ve eldiveni kullanmakta, çoğunluğu ilaçlama sırasında yeme/içme yapmamakta ve yarısı kadarı ilaç malzemelerini güvenli biçimde ortadan kaldırmaktadır. Koruyucu ekipmanların önemi ve atık ilaç malzemelerinin güvenli imhası konusunda çiftçlerin sağlık eğitim ihtiyacı giderilmelidir. Çiftçilerde ilgi uyandırılarak, kişisel ve çevresel bilinç oluşturulmalıdır
Anahtar Kelime:

Konular: Halk ve Çevre Sağlığı

Motivational Resources and Problems of Nursing Students: Vocational Choice, School Culture and Other Associated Factors

Öz:
AMAç: Çalışmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin güdülenme kaynakları ve sorunları ile meslek seçimi ve okul kültürü arasındaki ilişkiyi değerlendirmektir. YöNTEM: Kesitsel tipte bir çalışmadır. Çalışma Türkiye'nin Batı Karadeniz bölgesinde bulunan iki üniversitede yürütülmüştür. Çalışma evrenini, 2013-2014 eğitim öğretim dönemindeki toplam 914 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Çalışma 662 öğrenci ile yürütülmüştür. Veriler Öğrenci Bilgi Formu, Güdülenme Kaynakları ve Sorunları Ölçeği, Hemşirelikte Meslek Seçimi Ölçeği ve Okul Kültürü Ölçeği kullanılarak toplanmıştır.BulgulAR: Mesleği tercih nedeninin, mesleğe yönelik şimdiki algının, mesleğin geleceğine yönelik algının, okula bağlılığın, öğretim elamanı ile ilişkilerin, okuldaki yapı ve işleyişin, cinsiyetin ve aile tipinin öğrencilerin güdülenmelerini etkilediği belirlenmiştir (p<0.05). SONuç: Hemşirelik eğitimi veren kurumlar yapı ve işleyişlerini değerlendirmeli, eğitimde kalite çalışmaları ve öğrencilerin güdülenmeleri açısından değişim ve gelişim gereksinimlerini saptamalı, öğretim elemanları, öğrenciler ve diğer çalışanlar için olumlu okul ortamı oluşturmalıdır.
Anahtar Kelime:

Konular: Halk ve Çevre Sağlığı

Hemşirelik Öğrencilerinin Güdülenme Kaynakları ve Sorunları: Meslek Seçimi, Okul Kültürü ve İlişkili Diğer Faktörler

Öz:
OBjECTıVE: The aim of this study was to analyze the relationship between motivational resources and problems of nursing students and their vocational choice and school culture. METhODS: This was a cross-sectional study. The study was conducted at two universities in Western Black Sea region of Turkey. The population of the study consisted of a total of 914 nursing students educating during 2013-2014 academic years. The study was conducted with 662 students. Data were collected by using Student Information Form, Occupational Learning Motivation Scale, and Problems Scale, Vocational Choice in Nursing and School Culture Scale.RESulTS: It was determined that students' motivation for choosing the vocation was effected by the current perception about the vocation, perception about the future of the vocation, commitment to school, relationships with the teaching staff, structure and organization in the school, gender and family type (p<0.05).CONCluSıON: Institutions providing nursing education should assess their structure and organization, detect their needs for change and improvement in terms of quality research in education and students' motivation and should create a positive school environment for teaching staff, students and other employees.
Anahtar Kelime:

Konular: Halk ve Çevre Sağlığı

Preventive measures used by farmers during agricultural pesticide application

Öz:
Objective: This study describes protective measures used by farmers during agricultural pesticide application in Çelikhan, Adıyaman. Methods: The target population of this descriptive study consists of 900 active farmers registered at Chamber of Agriculture in Çelikhan. The Sample included 381 farmers, who were interviewed, face to face, during January and February 2014. The Chi-square (Fisher's exact) test was used for the statistical evaluation. Results: Of the 363 farmers, who were growing tobacco, 358 used pesticides. The percentage of the farmers who use protective equipment during the application of pesticides was as follows: 78.8% used a face-mask, 73.2% used protective gloves, 29.6% used protective clothing, 16.8% used protective goggles and 15.6% used boots, while 4.7% never used any protective equipment. The following related to environmental factors: 72.3%, used appropriate doses and qualifications, 70.7% did not use pesticides during windy weather, 66.2% removed people from the field (55.6% kept it the pesticide in an appropriate warehouse) and 17.6% used warning signs. A significant statistical relationship was found between the educational status and safe disposal of pesticide waste, not releasing pesticide boxes into the environment and knowing the harm of pesticide to human body (p<0.05). Conclusion: Farmers in this study are using masks and gloves for personal protection, a majority of them are not eating and drinking during spraying and nearly half of them are removing drug equipment safely. The need for protective equipment and for health education of the farmers is important as is the need for the safe disposal of waste materials. In order to awaken the interest of farmers, environmental and individual consciousness must be created
Anahtar Kelime:

Konular: Halk ve Çevre Sağlığı
Belge Türü: Makale Makale Türü: Kısa Bildiri Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acat, B., Köşgeroğlu, N. (2006). Motivation's resources and problems scale. Anatolian Journal of Psychiatry, 7, 210.
  • Adib-Hajbaghery, M., Dianati, M. (2005). Undergraduate nursing students' compatibility with the nursing profession. BMC Medical Education, 5, 25-30. http://dx.doi.org/10.1186/1472-6920-5-25
  • Tarakcı Ü, Türel İ. Halk sağlığı amaçlı kullanılan pestisitlerin (biyosidal) güvenilirlik standartlarının karşılaştırılması. Van Vet J 2009;20(1):11-18
  • Altıok-Öner, H.,Üstün, B. (2013). The stress sources of nursing students. Educational Sciences: Theory & Practice, :2, 747-766.
  • Altıkat A, Turan T, Torun FE. Türkiye'de pestisit kullanımı ve çevreye olan etkileri. Atatürk Üniv Ziraat Fak Derg 2009;40(2):87-92.
  • Azizoglu, N., Çetin, G. (2009). Six and seventh grade students' learning styles, attitudes towards science and motivations. Kastamonu Egitim Dergisi, 17:1, 171-182.
  • Sataloğlu N, Aydın B, Turla A. Pesticide poisoning. 2007;6(3):169-174. Med Bull 2007;6(3):169-174
  • Bengtsson, B., Ohlsson, B. (2010). The nursing and medical students motivation to attain knowledge. Nurse Education Today, 30, 150-156. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2009.07.005
  • Tosun N, Karabay NÜ, Sayım F. Pesticide usage and their potential adverse impacts on living organisms. Anadolu J AARI 2001;11(1):113-125.
  • Beydağ, D., Gündüz, A., Gök-Özer, F. (2008). The view of Denizli health college students about their educations and their professional expectations. Pamukkale Medical Journal, 1:3, 137-142.
  • Ersoy N, Tatlı Ö. Özcan S, Evcil E, Coşkun LŞ, Erdoğan E. LC-MS/MS ve GC-MS'le bazı sebze türlerinde pestisit kalıntılarının tespiti. Selçuk Tarım ve Gıda Bilimleri Dergisi 2011;25(3):79- 85.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Özkahveci, Ö., Demirel, F. (2004). The validity and reliability study of the Turkish version of the motivated strategies for learning questionnaire. Educational Sciences: Theory & Practice, 4:2, 207
  • Demircan V, Yılmaz H. Isparta ili elma üretiminde tarımsal ilaç kullanımının çevresel duyarlılık ve ekonomik açıdan analizi. Ekoloji 2005;14(57):38-48.
  • Çiftçi, G. E., Bülbül, S. F., Bayar-Muluk, N., Çamur-Duyan, G., Yılmaz, A. (2011). Factors in selecting a university and career among students studying in the faculty of health sciences (Kirikkale University). Kartal Eğitim ve Araştırma Hastanesi Tıp Dergisi, 22:3, 151-160.
  • Güler Ç, Çobanoğlu Z. Pestisitler Ankara: T.C. Sağlık Bakanlığı Yayınları; 1997 [online]. Available at: http://sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/ki taplar/css52.pdf. Accessed July 10, 2014.
  • Demir, Z. (2008). The Student's Level of Academic Motivation in Distance Education. University of Sakarya, Institute of Social Sciences. Sakarya.
  • Phung DT, Connell D, Miller G, Rutherford regulations and farm worker safety: the need to improve pesticide regulations in Viet Nam. Bull World Health Organ 2012;90:468-473. C. Pesticide
  • Dinç, S., Kaya, Ö., Şimşek, Z. (2007). Knowledge, opinion and expectations of students in Harran university school of nursing. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 10:1, 1-9.
  • Durmuşoğlu E, Tiryaki O, Canhilal R. Türkiye'de pestisit kullanımı, kalıntı ve dayanıklılık sorunları. Türkiye Ziraat Mühendisliği Bildiriler Kitabı 2, 11-15 Ocak 2010, Ankara, s. 589-607. Kongresi
  • El-Nilsson, K.,Warrén-Stomberg, M. I. (2008). Nursing students motivation toward their studies - a survey study. BMC Nursing, 7, 6-13. http://dx.doi.org/10.1186/1472-6955-7-6
  • Özkaya G, Çeliker A, Koçer-Giray B. İnsektisit Türkiye'deki değerlendirilmesi. Türk Hij Den Biyol Derg 2013;70(2):75-102. ve durumun
  • Gayef, A., Sarıkaya, Ö. (2012). Occupational learning motivation of the students in vocational school of health professions. Tıp Eğitimi Dünyası Dergisi, 33, 9-18.
  • Damalas CA, Georgiou EB, Theodorou MG. Pesticide use and safety practices among Greek tobacco farmers: A survey. Int J Environ Health Res 2006;16(5):339-348.
  • Geçer, A., Deryakulu, D. (2004). The effect of teacher immediacy on students' success, attitude and motivation. Educational Administration: Theory and Practice, 40, 518-543.
  • Khan D A, Shabbır S, Majid M, Naqvi T A, Khan F A. Risk assessment of pesticide exposure on health of Pakistani tobacco farmers. J Expo Sci Environ Epidemiol 2010;20(2):196-204.
  • Güdücü-Tüfekçi, F., Yildiz, A. (2009). The students' reasons of nursing preference and ideas about their future.Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12:1, 31-37.
  • Lu J L. Risk factors to pesticide exposure and associated health symptoms among cut-flower farmers. Int J Environ Health R 2005; 15(3):161-169.
  • Güldiken, N., Özekicioğlu, H. (2004). Accomodation problems of studentswho are educated far from their families at Anatolian universities. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 5:1, 163-180.
  • Gaber S, Abdel-Latif S. Effect of education and health locus of control on safe use of pesticides: a cross sectional random study. J Occup Med Toxicol 2012; 7: 1-7.
  • Hanifi, N., Parvizy, S., Joolaee, S. (2012). The miracle of communication as a global issue in clinical learning motivation of nursing students. Social and Behavioral Sciences, 47, 1775-1779. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.899
  • Şahin G, Uskun E, Ay R, Öğüt S. Elma Yetiştiriciliği Alanında Çalışanların Tarım İlaçları Konusunda Bilgi, Tutum ve Davranışları. TAF Prev Med Bull 2010; 9(6): 633-644.
  • Kantek, F., Baykal, Ü., Altuntaş, S. (2010). Development of school culture scale. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 13:4, 36-43.
  • Singh B, Gupta M. Pattern of use of personal protective equipments and measures during application of pesticides by agricultural workers in a rural area of Ahmednagar district, India. Indian J Occup Environ Med 2009; 13(3): 127-130.
  • Konuk-Şener, D., Karaca, A., Açıkgöz, F., Süzer, F. (2011). Does nursing education affect occupational self-esteem?Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1:3, 12-16.
  • Sosan M B, Akingbohungbe A E. Occupational insecticide exposure and perception of safety measures among Southwestern Nigeria. Arch Environ Occup Health 2009; 64(3): 185-193.
  • Kosgeroglu, N., Bahaddin-Acat, M., Ayranci, U., Ozabaci, N., Erkal, S. (2009). An investigation on nursing,midwifery and health care students' learning motivation in Turkey. Nurse Education in Practice, 9, 331-339. http://dx.doi.org/10.1016/j.nepr.2008.07.003
  • Kumar M, Kuppast I, Mankani K, Prakash Shekhashavali. Use and awareness of pesticides in Malnad Region of Karnataka. J Pharm Res 2012; 5(7): 3875-3877. T,
  • Marcoulides, G. A., Heck, R. H., Papanastasiou, C. (2005). Student perceptions of school culture and achievement: testing the invariance of a model. The International Journal of Educational Management, 19:2, 140-152. http://dx.doi.org/10.1108/09513540510582435
  • Mete, S., Yildirim-Sari, H. (2008). Nursing students' expectations from tutors in PBL and effects of tutors' behaviour on nursing students. Nurse Education Today, 28, 434-442. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2007.07.008
  • Newton, J., Kelly, C., Kremser, A., Jolly, B., Billett, S. (2009). The motivations to nurse: An exploration of factors amongst undergraduate students, registered nurses and nurse managers. Journal of Nursing Management, 17, 392-400. http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2834.2008.00945.x
  • Önler, E., Varol-Saraçoğlu, G. (2010). Validity and reliability of the Turkish version of the HMSÖ. DEUHYO ED, 3:2, 78-85.
  • Özer, G. (2009). The Effects of Need Satisfaction, Intrinsic Motivation and Attachment Styles Within the Framework of Self-Determination, on Subjective Well-Beings of University Students. University of Gazi, Institute of Education Sciences. Ankara.
  • Özkan, S., Yılmaz, E. (2009). Determining of nursing students level of motivation. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 25:3, 55-68.
  • Özpancar, N., Aydın, N., Akansel, N. (2008). Determination of begining nursing students' perceptions about nursing profession. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12:3, 9-17.
  • Radi, S. M. (2013). Baccalaureate nursing students' motivation for attending university and its relationship with their academic achievement. International Journal of Education and Research, 1:7, 1-12.
  • Rose, S. (2011). Academic success of nursing students: Does motivation matter? Teaching and Learning in Nursing, 6, 181-184.http://dx.doi.org/10.1016/j.teln.2011.05.004
  • Ryan, R. M., Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25, 54-67. http://dx.doi.org/10.1006/ceps.1999.1020
  • San-Turgay, A., Karaca, B., Çeber, E., Aydemir, G. (2005). The investigated of perceptions of nursing profession in nursing students. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8:1, 54-62.
  • Şirin, A., Öztürk, R., Bezci, G., Çakar, G., Çoban, A. (2008). Nursing students' opinions related to selection and application of profession. Dirim Tıp Gazetesi, 83, 69-75.
  • Tanrıverdi, D., Ekinci, M. (2007). The state of having mental problems of the nursing students and the determination of their problem areas. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10:4, 42-51.
  • Tezel, A., Arslan, S. (2002). The ideas as to profession and choice of profession of the first class student of Erzurum health college. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 5:2, 39-44.
  • Urdan, T., Schoenfelder, E. (2006). Classroom effects on student motivation: Goal structures, social relationships, and competence beliefs. Journal of School Psychology, 44, 331-349. http://dx.doi.org/10.1016/j.jsp.2006.04.003
  • Ünlü, S., Özgür, G., Babacan-Gümüş, A. (2008). School of nursing students' views and expectations related to nursing profession and education. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 24:1, 43-56.
  • Yıldırım, A., Hacıhasanoğlu, R., Karakurt, P. (2008). The detection of the mental problems of the nursing students and affecting factors. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 11: 2, 1-8.
  • Yiğit, R., Işık-Esenay, F., Derebent, E. (2007). The profile of senior nursing students inTurkey. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11:3, 1-12.
  • Zysberg, L., Berry, D. (2005). Gender and students' vocational choices in entering the field of nursing. Nursing Outlook, 53, 193-198. http://dx.doi.org/10.1016/j.outlook.2005.05.001
APA ÖNEN C, KULAKÇI ALTINTAŞ H, AVCİ S, KUZLU AYYILDIZ T, GÜNEŞ G, YILDIRIM ŞİŞMAN N, VEREN F, Topan A (2015). Çiftçilerin tarım ilaçlamasında kullandığı koruyucu sağlık önlemleri. , 147 - 154.
Chicago ÖNEN Cihan,KULAKÇI ALTINTAŞ HÜLYA,AVCİ Seyfullah,KUZLU AYYILDIZ TÜLAY,GÜNEŞ Gülsen,YILDIRIM ŞİŞMAN NURİYE,VEREN FUNDA,Topan Aysel Çiftçilerin tarım ilaçlamasında kullandığı koruyucu sağlık önlemleri. (2015): 147 - 154.
MLA ÖNEN Cihan,KULAKÇI ALTINTAŞ HÜLYA,AVCİ Seyfullah,KUZLU AYYILDIZ TÜLAY,GÜNEŞ Gülsen,YILDIRIM ŞİŞMAN NURİYE,VEREN FUNDA,Topan Aysel Çiftçilerin tarım ilaçlamasında kullandığı koruyucu sağlık önlemleri. , 2015, ss.147 - 154.
AMA ÖNEN C,KULAKÇI ALTINTAŞ H,AVCİ S,KUZLU AYYILDIZ T,GÜNEŞ G,YILDIRIM ŞİŞMAN N,VEREN F,Topan A Çiftçilerin tarım ilaçlamasında kullandığı koruyucu sağlık önlemleri. . 2015; 147 - 154.
Vancouver ÖNEN C,KULAKÇI ALTINTAŞ H,AVCİ S,KUZLU AYYILDIZ T,GÜNEŞ G,YILDIRIM ŞİŞMAN N,VEREN F,Topan A Çiftçilerin tarım ilaçlamasında kullandığı koruyucu sağlık önlemleri. . 2015; 147 - 154.
IEEE ÖNEN C,KULAKÇI ALTINTAŞ H,AVCİ S,KUZLU AYYILDIZ T,GÜNEŞ G,YILDIRIM ŞİŞMAN N,VEREN F,Topan A "Çiftçilerin tarım ilaçlamasında kullandığı koruyucu sağlık önlemleri." , ss.147 - 154, 2015.
ISNAD ÖNEN, Cihan vd. "Çiftçilerin tarım ilaçlamasında kullandığı koruyucu sağlık önlemleri". (2015), 147-154.
APA ÖNEN C, KULAKÇI ALTINTAŞ H, AVCİ S, KUZLU AYYILDIZ T, GÜNEŞ G, YILDIRIM ŞİŞMAN N, VEREN F, Topan A (2015). Çiftçilerin tarım ilaçlamasında kullandığı koruyucu sağlık önlemleri. Türkiye Halk Sağlığı Dergisi, 2(2), 147 - 154.
Chicago ÖNEN Cihan,KULAKÇI ALTINTAŞ HÜLYA,AVCİ Seyfullah,KUZLU AYYILDIZ TÜLAY,GÜNEŞ Gülsen,YILDIRIM ŞİŞMAN NURİYE,VEREN FUNDA,Topan Aysel Çiftçilerin tarım ilaçlamasında kullandığı koruyucu sağlık önlemleri. Türkiye Halk Sağlığı Dergisi 2, no.2 (2015): 147 - 154.
MLA ÖNEN Cihan,KULAKÇI ALTINTAŞ HÜLYA,AVCİ Seyfullah,KUZLU AYYILDIZ TÜLAY,GÜNEŞ Gülsen,YILDIRIM ŞİŞMAN NURİYE,VEREN FUNDA,Topan Aysel Çiftçilerin tarım ilaçlamasında kullandığı koruyucu sağlık önlemleri. Türkiye Halk Sağlığı Dergisi, vol.2, no.2, 2015, ss.147 - 154.
AMA ÖNEN C,KULAKÇI ALTINTAŞ H,AVCİ S,KUZLU AYYILDIZ T,GÜNEŞ G,YILDIRIM ŞİŞMAN N,VEREN F,Topan A Çiftçilerin tarım ilaçlamasında kullandığı koruyucu sağlık önlemleri. Türkiye Halk Sağlığı Dergisi. 2015; 2(2): 147 - 154.
Vancouver ÖNEN C,KULAKÇI ALTINTAŞ H,AVCİ S,KUZLU AYYILDIZ T,GÜNEŞ G,YILDIRIM ŞİŞMAN N,VEREN F,Topan A Çiftçilerin tarım ilaçlamasında kullandığı koruyucu sağlık önlemleri. Türkiye Halk Sağlığı Dergisi. 2015; 2(2): 147 - 154.
IEEE ÖNEN C,KULAKÇI ALTINTAŞ H,AVCİ S,KUZLU AYYILDIZ T,GÜNEŞ G,YILDIRIM ŞİŞMAN N,VEREN F,Topan A "Çiftçilerin tarım ilaçlamasında kullandığı koruyucu sağlık önlemleri." Türkiye Halk Sağlığı Dergisi, 2, ss.147 - 154, 2015.
ISNAD ÖNEN, Cihan vd. "Çiftçilerin tarım ilaçlamasında kullandığı koruyucu sağlık önlemleri". Türkiye Halk Sağlığı Dergisi 2/2 (2015), 147-154.