ÖDÜL VE ETKİSİ ÜZERİNE DENEYİMLER1
Yıl: 2016 Cilt: 7 Sayı: 23 Sayfa Aralığı: 172 - 190 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
ÖDÜL VE ETKİSİ ÜZERİNE DENEYİMLER1
Öz: Araştırma betimsel desende nitel veri toplama tekniklerinin kullanıldığı bir durum çalışmasıdır. Araştırma ile okullarda öğretmenlerin öğrenci üzerinde olumlu etkisi olan işe koşulmuş ödül türü davranışlarının ortaya çıkarılarak bu konuda öğretmenlerin ne yaptıklarının betimlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada görüşme yolu ile veri toplama işlemi gerçekleştirilmiştir. Araştırmada katılımcılardan 4'ü(%1) öğrencilik dönemlerinde her hangi bir ödül aldığını hatırlamadığını, 32'si(%8) ise almış oldukları ödül ve etkisi konusunda görüş belirtmemişlerdir. Katılımcıların 351'i(%91)'nin dokuz farklı kategoride ödül almış oldukları görülmektedir. Bunlar gurup içerisinde sözlü tebrik, alkışlatma, örnek gösterme, 81(%21), kırtasiye, yiyecek 79(%20), güdüleyici yakınlık 69(%18), onur belgesi 46(%12), not verme 24(%6), diğer 18(%5), özel görevler verme 14(%4), gezi etkinliklerine katılım 12(%3), ve büyük maddi ödül 8(%8) biçiminde sıralanmaktadır.
Anahtar Kelime: EXPERIENCES ON AWARDS AND ITS EFFECT
Öz: This research is a descriptive research. It's a case study prepared by using qualitative data collection methods. The aim of this research is to raise the applied award-type teacher behaviors which have a positive effect on students at schools and to describe what teachers do about this subject. In the study 4 of the students (%1) indicate that they do not remember any award they gained during their education. 32 of the students (%8) do not express an opinion about the awards they gained and the effect of them. It is seen that 351 of the attendants (%91) have taken awards in 9 different categories. 81(%21) of the awards are verbal congratulation, applause, shown as a good example in a group, 79(%20) of them are stationary materials and food, 69(%18) of them motivating closeness, 46 (%12) of them honor certification, 24(%6) of them graded with high marks, 18(%5) of them the other things, 14(%4) of them given special tasks, 12(%3) students participated in school trips and 8(%8) of them given financial awards.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aydın, A. (2000a) Sınıf Yönetimi, Ankara: Anı Yayıncılık.
- Aydın, A. (2000b). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. Bursa: Alfa Yayınları.
- Başaran, İ. E. (1998) Eğitim Psikolojisi: Modern Eğitimin Psikolojik Temelleri. Kadıoğlu Matbaası, Ankara
- Bilgin, N. (2000). İçerik Analizi. Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi yayınları: 109, İzmir.
- Bilir, A., Kuru, S. ve Tezcan, F. (2007). Muğla ili ortaöğretim okullarında disiplin uygulamalarına ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri. Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (İLKE), Güz, 19.
- Binbaşıoğlu, C. (2000).Aile ve Okulda Eğitim Sorunları. İstanbul: M.E.B. Yayınları.
- Brandt, R., (1995). Punished by rewards: A conversation with alfie kohn. Educational Leadership, September, 13-16.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç, Ç. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri (2.Basım). Ankara: Pegem Akademi.
- Cohen, H. J ve Amidon, J. E. (2004). Reward and punishment histories: A way of predicting teaching style? The Journal Of Educational Research, Vol.97, No. 5, 269-277.
- Erden, M. (2005). Sınıf Yönetimi. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
- Gay, L., Mills. G. & Airasian, P. (2006). Educational research: Competencies for analysis and application (8th ed.). New York: Prentice Hall
- Güdüz, Y. ve Balyer, A. (2011). Eğitimde ödül ile cezanın yeri ve buna ilişkin alternatif yaklaşımlar. Ç.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi: 2(40), 10-23. http://egitim.cu.edu.tr/efdergi
- Gündoğdu, H. (2007). İlköğretim okullarındaki sınıf öğretmenlerinin sınıf disiplinini sağlamada kullandığı yöntemlerin öğrenciler üzerindeki etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi, İstanbul.
- Hall, S. P. (2009). Beyond rewards, Journal of Reclaiming Children and Youth, Vol.18, No. 3. 49-53.
- İpek, A.C., Tekbıyık, A. ve Ursavaş, Ö.F. (2010). Lisansüstü öğrencilerinin araştırma öz-yeterlik inançları ve bilgisayar tutumları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi.9(1):127-145
- Kansızoğlu, H. B. ve Şama, E. (2015). Türkçe öğretmeni adaylarının sınıf yönetimine ilişkin görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(31), 149-165
- Kazancı, O. (1989) Eğitim Psikolojisi: Kuram ve İlkelerden Uygulamaya, Kazancı Kitap Ticaret, Ankara.
- Kumar, R. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Araştırma yöntemleri (Çeviri Editörü: Ömay Çokluk). Edge akademi, Ankara.
- LTC (2009). Extrinsic and Instrinsic Motivation, Learning Technologies Center, s. 1-2.Mackenzie, R. J. (2004), Çocuğunuza Sınır Koyma, (Çev: Gürel, H.) Ankara: HYB Yayıncılık.
- Marshall, M. (2009). Discipline need to be stressful. Discipline need not be negative. Educational Research, 1(2), 1-5.
- Mc Loyd, C.V. (1979). The effects of extrinsic rewards of differential value on highe and low ınstrinsic ınterest. Research In Child Development, Vol. 50, 1010-1019.
- Merrıam, S.B., (2013). Nitel araştırma. Desen ve uygulama için rehber.(Çev.Ed. Selahattin Turan). Nobel yayınları, Ankara.
- Morgan, C. T. (2000). Psikolojiye giriş (14. baskı). (S. Karakaş, Çev.). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları, Yayın No: 1 (1974).
- Mueller, C. W., (1983). The Use Of Different Rules To Allocate Reward and Punishment, Educational Resources Information Center (ERIC), ED235449, s. 1-8.
- Navaro, L. (2009). Gerçekten beni duyuyor musunuz? İstanbul: Remzi.
- Saban, A. (2005). Öğrenme öğretme süreci, yeni teori ve yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Sönmez, V. ve Alacapınar, F.G. (2011). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri, Anı Yayınları. Ankara
- Strenski, E. (1989). Disciplines and communities, armies and monasteries and the teaching of composition. Rhetoric Review, Vol : 8, No : 1.
- Swanson, L.R. (2001). Toward the ethical motivation of learning. Education, 116(1), 43-50.
- Şahin, Ç., Demir, M.K. ve Kartal, O.Y. (2013) öğretmen adaylarının sınıf içi disiplin sağlamada ödül uygulamalarını tercih etme düzeylerinin incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(2), 180-195, [Online]: http://www.keg.aku.edu.tr
- Turhan, M. ve Yaraş, Z. (2013). Öğretmen ve öğrencilerin öğretmen, disiplin, müdür, sınıf kuralları, ödül ve ceza kavramlarına ilişkin metafor algıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 23, Sayı: 1, 129-145.
- Woodside, A. (2010). Case study research: Theory, methods, practice. UK: Emerald.
- Yaman, E., & Güven, N. (2014). Öğrencilerin motivasyon düzeyine etki eden önemli bir kavram: Ödül ve ceza. International Journal of Human Sciences, 11(1), 1163-1177. doi: 10.14687/ijhs.v11i1.2782
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin.
- Yin, R. K. (1994). Case study research design and methods (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
APA | TAŞDEMİR M, TAŞDEMİR F (2016). ÖDÜL VE ETKİSİ ÜZERİNE DENEYİMLER1. , 172 - 190. |
Chicago | TAŞDEMİR MEHMET,TAŞDEMİR FİGEN ÖDÜL VE ETKİSİ ÜZERİNE DENEYİMLER1. (2016): 172 - 190. |
MLA | TAŞDEMİR MEHMET,TAŞDEMİR FİGEN ÖDÜL VE ETKİSİ ÜZERİNE DENEYİMLER1. , 2016, ss.172 - 190. |
AMA | TAŞDEMİR M,TAŞDEMİR F ÖDÜL VE ETKİSİ ÜZERİNE DENEYİMLER1. . 2016; 172 - 190. |
Vancouver | TAŞDEMİR M,TAŞDEMİR F ÖDÜL VE ETKİSİ ÜZERİNE DENEYİMLER1. . 2016; 172 - 190. |
IEEE | TAŞDEMİR M,TAŞDEMİR F "ÖDÜL VE ETKİSİ ÜZERİNE DENEYİMLER1." , ss.172 - 190, 2016. |
ISNAD | TAŞDEMİR, MEHMET - TAŞDEMİR, FİGEN. "ÖDÜL VE ETKİSİ ÜZERİNE DENEYİMLER1". (2016), 172-190. |
APA | TAŞDEMİR M, TAŞDEMİR F (2016). ÖDÜL VE ETKİSİ ÜZERİNE DENEYİMLER1. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 7(23), 172 - 190. |
Chicago | TAŞDEMİR MEHMET,TAŞDEMİR FİGEN ÖDÜL VE ETKİSİ ÜZERİNE DENEYİMLER1. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi 7, no.23 (2016): 172 - 190. |
MLA | TAŞDEMİR MEHMET,TAŞDEMİR FİGEN ÖDÜL VE ETKİSİ ÜZERİNE DENEYİMLER1. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, vol.7, no.23, 2016, ss.172 - 190. |
AMA | TAŞDEMİR M,TAŞDEMİR F ÖDÜL VE ETKİSİ ÜZERİNE DENEYİMLER1. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi. 2016; 7(23): 172 - 190. |
Vancouver | TAŞDEMİR M,TAŞDEMİR F ÖDÜL VE ETKİSİ ÜZERİNE DENEYİMLER1. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi. 2016; 7(23): 172 - 190. |
IEEE | TAŞDEMİR M,TAŞDEMİR F "ÖDÜL VE ETKİSİ ÜZERİNE DENEYİMLER1." Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 7, ss.172 - 190, 2016. |
ISNAD | TAŞDEMİR, MEHMET - TAŞDEMİR, FİGEN. "ÖDÜL VE ETKİSİ ÜZERİNE DENEYİMLER1". Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi 7/23 (2016), 172-190. |