PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BATIL İNANÇ EĞİLİMLERİNİN ANALİTİĞİ

Yıl: 2016 Cilt: 7 Sayı: 23 Sayfa Aralığı: 206 - 218 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BATIL İNANÇ EĞİLİMLERİNİN ANALİTİĞİ

Öz:
Batıl inançlar kişinin yaşamını bilinçli veya farkında olmadan yönlendirmekte ve düşünce, davranışlarına etki etmektedir. Batıl inanışla bireyler kendilerini güvende hissettikleri için bu inançlara eğilim göstermektedirler. Bu çalışmanın temel amacı PDR bölümü öğrencilerinin batıl inanç eğilimlerinin sınıf seviyeleri ve cinsiyet bağlamında incelemek ve aralarındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Makalede batıl inançların tanımı, psiko-sosyal nedenleri, işlevleri açıklanmıştır. Ayrıca Anadolu'da, Batı dünyasında ve Uzakdoğu toplumundaki batıl inanış örneklerine de makalede yer verilmiştir. Araştırmanın örneklemini Ahi Evran Üniversitesi PDR bölümünde öğrenim gören 260 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin demografik özellikleri, batıl inançlarının olup olmadığı ve var ise sebeplerini içeren anket uygulanmıştır. Anket sonuçları değerlendirilerek veriler tablolar halinde listelenmiştir. Araştırmadan elde edilen verilere göre kız öğrencilerin batıl inanca sahip olma düzeyleri erkeklere oranla daha fazladır. Batıl inanca sahip olma sebepleri incelendiğinde bireylerin psikolojik rahatlama hissetmelerinin ağırlıkta olduğu ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelime:

TO ANALYZE THE SUPERSTITIONS TRENDS OF PSYCHOLOGICAL COUNSELING AND GUIDANCE DEPARTMENT STUDENTS

Öz:
Superstitions steer people's lives intentionally or involuntarily, affect their thoughts behaviors. Since individuals feel safer, they tend to believe in superstitions even if they change day by day for centuries. The main aim of this study is to find out the relationship between the superstition trends of psychological counseling and guidance department students and their grade levels and gender. The definition of superstition, psycho-social causes, functions are explained in the article. Also, the examples of the superstitions in Anatolia, in the western world, in Chinese society are included in the article. The sample of this study involves 260 students who has been studying at Psychological Counseling Guidance department at Ahi Evran University. A questionnaire involving the students' demographic information, the existence of superstitions and the reasons was conducted. The results of this questionnaire were evaluated in charts. According to the findings of the study, there is a statically significant difference in favor of female students in terms of the level of having superstitions. As for the reasons of having a superstition, feeling psychologically relieved comes up as the main reason.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abdülaziz B. (2002). Osmanlı Âdet, Merasim ve Tabirleri. Haz: Prof. Dr. Kazım Arısan, Duygu Arısan Günay, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 363-364.
  • Akova S. (2011). Batıl İnançlar ve Metoforlarının Reklam Disipliniyle İlişkisi. Mistik Pazarlama, Editör: Filiz Okay Demir, İstanbul: MediCat Yayınları,126
  • Arslan, M. (2004). Kişilerin batıl inanç kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 2(6), 7-34.
  • Ayhan İ, Yarar F. (2005). Batıl İnançların Psikolojisi. Pivolka; 4, 15-9, 16, 19.
  • Brian, M. (2004). Din Üzerine Antropolojik İncelemeler (Çev. Tayfun Atay).Ankara: İmge Yayınları, 227.
  • Candan, A. (2010) .Bid'at ve Batıl İnançlar Ansiklopedisi, İstanbul: Düşün Yay, 176-177.
  • Conklin, E.S. (1919). Superstitious belief and practice among college students. The American Journal of Psychology. 30(1), 83-102.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Genişletilmiş 3. baskı, Trabzon: Celepler Matbaacılık, 35.
  • İsen G., Batmaz V. (2002). Ben ve Toplum: Sosyal Psikoloji, İstanbul: Om Yayıncılık, 84.
  • Jahoda, G.(1970). The Psychology of Superstition, , Victoria: Penguin Books, 10-16,18-19, 87.
  • James, W.( 2000), Pragmatism and Other Writings, Penguin Books, New York, 24.
  • Karadağ, E., Baloğlu, N., Yüksel, S. (2013). Yapılandırmacı Düşünme Ve Stresle Başa Çıkma: Bir Yapısal Eşitlik Modelleme Çalışması, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 115
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 28. baskı, Ankara:Nobel Yayın Dağıtım,79.
  • Kök, Z. (2006). Karaisali (Merkez) Halk Kültürü Arastırması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi,Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana , 50-51.
  • Köse A., Ayten A.(2009). Batıl İnanç ve Davranışlar Üzerine Psiko-Sosyolojik Bir Analiz. Din bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, IX. Sayı 3, 48, 52, 53- 54-60.
  • Örnek, S. V. (1966). Sivas ve Çevresinde Hayatın Çeşitli Safhalarıyla İlgili Bâtıl İnançların ve Büyüsel İşlemlerin Etnolojik Tetkiki, Ankara Ünv. Basımevi, Ankara, 107.
  • Saenko, I. V. (2005). "The Superstitions of Today's College Students", Russian Education and Society, 47 (12),82-83, 77-86.
  • Skinner, B. F. (1948). "Superstition in the Pigeon", Journal of Experimental Psychology, 38, 72, 68, 75-129.
  • Schippers, M., Lange,P. M. V. ( 2006). "The Psychological Benefits of Superstitious Ri-tuals in Top Sport: A Study Among Top Sportpersons", Journal of Applied Social Psychology, 36 (10), 2534
  • Tatlılıoğlu Durmuş, (2000). Türkmen Irımları (Halk İnançları). Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı 4, 151-166
  • Tong, D., (2005). Chinese Marriage Traditions: What's Right for the Christian?. Armour Publishing Pte Ltd Singapore, 6-7.
  • Tunçel, C. (2013). Cinsiyet, Meslek Grubu, Yaş Ve Eğitim Düzeyi Değişkenlerinin, Bireylerin Batil Inançlara Sahip Olma Düzeyleri Üzerindeki Etkileri. Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı, Ankara, 60.
  • Türkoğlu, B. (2009). Batıl İnançlar Adetler ve İnanışlar. Astral Yayıları, İstanbul, 61-65.
  • Ulu, G. (2012). Batıl İnançların Çin Toplum Yaşamına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Doğu Dilleri ve Edebiyatları Anabilim Dalı, Ankara, 17,23-27,33.
  • Womack M. (1992), "Why Athletes Need Ritual: A Study Of Magic Among Professional Athletes" In:Shirl Hoffman. Ed. Sport and Religion, Champaign, IL: Human Kinetics, 191-202.
APA ÇALIŞKAN N, İLTER P (2016). PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BATIL İNANÇ EĞİLİMLERİNİN ANALİTİĞİ. , 206 - 218.
Chicago ÇALIŞKAN NİHAT,İLTER Pınar PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BATIL İNANÇ EĞİLİMLERİNİN ANALİTİĞİ. (2016): 206 - 218.
MLA ÇALIŞKAN NİHAT,İLTER Pınar PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BATIL İNANÇ EĞİLİMLERİNİN ANALİTİĞİ. , 2016, ss.206 - 218.
AMA ÇALIŞKAN N,İLTER P PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BATIL İNANÇ EĞİLİMLERİNİN ANALİTİĞİ. . 2016; 206 - 218.
Vancouver ÇALIŞKAN N,İLTER P PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BATIL İNANÇ EĞİLİMLERİNİN ANALİTİĞİ. . 2016; 206 - 218.
IEEE ÇALIŞKAN N,İLTER P "PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BATIL İNANÇ EĞİLİMLERİNİN ANALİTİĞİ." , ss.206 - 218, 2016.
ISNAD ÇALIŞKAN, NİHAT - İLTER, Pınar. "PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BATIL İNANÇ EĞİLİMLERİNİN ANALİTİĞİ". (2016), 206-218.
APA ÇALIŞKAN N, İLTER P (2016). PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BATIL İNANÇ EĞİLİMLERİNİN ANALİTİĞİ. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 7(23), 206 - 218.
Chicago ÇALIŞKAN NİHAT,İLTER Pınar PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BATIL İNANÇ EĞİLİMLERİNİN ANALİTİĞİ. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi 7, no.23 (2016): 206 - 218.
MLA ÇALIŞKAN NİHAT,İLTER Pınar PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BATIL İNANÇ EĞİLİMLERİNİN ANALİTİĞİ. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, vol.7, no.23, 2016, ss.206 - 218.
AMA ÇALIŞKAN N,İLTER P PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BATIL İNANÇ EĞİLİMLERİNİN ANALİTİĞİ. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi. 2016; 7(23): 206 - 218.
Vancouver ÇALIŞKAN N,İLTER P PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BATIL İNANÇ EĞİLİMLERİNİN ANALİTİĞİ. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi. 2016; 7(23): 206 - 218.
IEEE ÇALIŞKAN N,İLTER P "PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BATIL İNANÇ EĞİLİMLERİNİN ANALİTİĞİ." Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 7, ss.206 - 218, 2016.
ISNAD ÇALIŞKAN, NİHAT - İLTER, Pınar. "PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BATIL İNANÇ EĞİLİMLERİNİN ANALİTİĞİ". Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi 7/23 (2016), 206-218.