Yıl: 2016 Cilt: 15 Sayı: 58 Sayfa Aralığı: 799 - 821 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

HARMANLANMIŞ ÖĞRENME YAKLAŞIMININ ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK BAŞARISINA VE GÜDÜLENME DÜZEYİNE ETKİSİ

Öz:
Bu çalışmada, harmanlanmış öğrenme ortamının öğretmen adaylarının başarısına ve güdülenmelerine etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada, yarı-deneysel desen kapsamına giren "ön test-son test eşleştirilmiş kontrol gruplu desen" kullanılmıştır. Çalışma, 2012 - 2013 öğretim yılı bahar yarıyılında, Siirt Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Anabilim Dalı Matematik Öğretmenliği ile Sosyal Bilgiler Öğretmenliğinde okuyan 158 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Deneysel çalışmada kullanılan "İnsan İlişkileri ve İletişim" dersi, matematik öğretmenliği dalı dördüncü sınıf ve sosyal bilgiler öğretmenliği dalı üçüncü sınıflarında okutulduğu için bu iki bölüm çalışmaya dâhil edilmiş olup deney ve kontrol grupları kendi içlerinde rastgele belirlenmiştir. Veri toplama işlemlerine katılmayan, internet üzerindeki etkinlikleri düzenli takip etmeyen veya devamsız olan deney grubu öğrencilerinden toplam 10 öğrenci, veri analizine dâhil edilmemiştir. Kontrol grubu öğrencilerinden devamsız olan 5 öğrenci ve ölçekleri düzgün doldurmayan 8 öğrenci çalışmaya dâhil edilmemiştir. Buna göre matematik deney grubunda 38, matematik kontrol grubunda 38, sosyal deney grubunda 41 ve sosyal kontrol grubunda 41 olmak üzere 158 öğrenci çalışma grubunu oluşturmuştur. Veri toplama araçları olarak; "İnsan İlişkileri ve İletişim" dersi başarı testi, Pintrich, Smith, Garcia ve McKeachie'nin (1991) Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) adıyla geliştirilen ve Büyüköztürk ve diğerleri tarafından Türkçe'ye uyarlama çalışması yapılan Güdülenme Ölçeği kullanılmıştır. "İnsan İlişkileri ve İletişim" dersi akademik başarı testinin KR-20 güvenirlik katsayısı 0,913 olarak hesaplanmıştır. Uygulama toplam 10 hafta sürmüştür. Deney grubunda dersler harmanlanmış öğrenme yaklaşımına uygun olarak hem yüz-yüze ortamda hem de internet ortamında sunulmuştur. Harmanlanmış öğrenmenin çevrimiçi boyutunu oluşturmak üzere bir Öğrenme Yönetim Sistemi (ÖYS) olan Moodle kullanılmıştır. Kontrol gruplarında ise sınıf ortamında geleneksel öğretimle dersler işlenmiştir. Verilerin analizinde bağımsız örneklem t-testi, eşleştirilmiş örneklem t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) testleri kullanılmıştır. Veriler bilgisayar ortamında SPSS paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda; "İnsan İlişkileri ve İletişim" dersi başarı testi son test puan ortalamaları karşılaştırıldığında matematik deney ve kontrol gruplarında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık çıkmasına karşın sosyal deney ve kontrol grupları arasında anlamlı bir farklılık çıkmamıştır. Uygulama sonrası her iki deney ve kontrol gruplarında yer alan öğrencilerin akademik başarı testi son test puan ortalamaları karşılaştırıldığında matematik deney grubu lehine anlamlı bir fark olduğu saptanmıştır. Uygulama sonrası deney ve kontrol gruplarında yer alan matematik ve sosyal bilgiler öğretmenliği öğrencilerinin güdülenme ölçeği son test puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark olmadığı ortaya çıkmıştır. Deney gruplarının güdülenme ölçeği ön test ve son test puanları karşılaştırıldığında matematik deney grubu ön test son test puanları arasında anlamlı bir farklılık ortaya çıkmasına rağmen sosyal bilgiler deney grubunun ön test ve son test puanları arasında anlamlı bir fark olmadığı saptanmıştır.
Anahtar Kelime:

THE EFFECT OF BLENDED LEARNING APPROACH ON ACADEMIC SUCCESS AND MOTIVATION OF TEACHER CANDIDATES

Öz:
This research was held in order to determine the effect of blended learning approach on academic success and motivation of teacher candidates. As a research model, pre- last test control grup model is used. In this research, totally 158 students took part from Mathematics Teaching and Social Sciences Teaching divisions at Siirt University, Faculty of Education, Department of Primary School Teaching. These classes were selected because; the course "Human Relations and Communication" is present in curricula of these divisions in these classes. Experimental and control groups were randomly formed within these groups. The students not attending the data collection process, not following the activities on internet and not attending the classes, 10 students in total, in experimental group were not included to data analyses. 5 students not attending the classes and 8 students not filling out the surveys properly in control group were also not included to data analyses. Therefore, 38 in control and 38 in experimental group in Mathematics and 41 in control and 41 in experimental group in Social Sciences, totally 158 students formed the workgroup. Two tools were employed as data collection tools; (1) achievement test of "Human Relations and Communication" course and (2) motivation scale named "Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ)" which was developed by Pintrich, Smith, Garcia and McKeachie (1991) and then adopted to Turkish by Büyüköztürk and et al. . The application of the research lasted 10 weeks. The courses were given face to face and in the net media in an appropriate way to blended learning in the experimental group. Moodle, a Learning Management System (LMS), was used in order to form the on line dimension of blended learning. The courses were given in conventional instruction in control groups. In the research, "pre and post-test paired control grouped pattern" which is accepted as a semi-experimental pattern is used. In the analyses of the data, independent sapling t test, paired sampling t test and one-way variance analysis (ANOVA) tests are used. The data are analysed using the SPSS program. As a result of data analyses, in achievement, post test results of the "human relations and communication" course, while there was a significant difference in favor of experimental group within mathematics students, there wasn't a significant difference in achievement, post test results of the "human relations and communication" course. When the mean of achievement test post test results of all students in all groups of mathematics and Social Sciences experimental and control groups are compared, a significant difference in is found among the results of mathematics experimental - mathematics control, mathematics experimental - social sciences experimental, mathematics experimental - social sciences control in favor of mathematics experimental group. When the pre-test results and post-test results of motivation tests were compared, it was concluded that while there was a statistically significant difference in Mathematics experimental group, a statistically significant difference was not found in social sciences experimental group.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbaba, S. (2010). Eğitimde Motivasyon. Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13.
  • Aksoğan, M. (2011). Harmanlanmış Öğrenmenin Öğrencilerin Akademik Başarısına ve Öğrenmedeki Kalıcılığa Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Aygün, M., (2011). Algo-Heuristik Kurama Dayalı Harmanlanmış Öğrenme Ortamlarının Öğrencilerin Sunum Hazırlama Becerilerine, Bilgisayara Karşı Tutumlarına Ve Bilişim Teknolojileri Dersine Güdülenme Düzeylerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Ahi Evran Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kırşehir.
  • Altun, A., Gülbahar, Y. & Madran, O. (2008). Use of A Content Management System For Blended Learnıng: Perceptions of Pre-Service Teachers. Turkish Online Journal Of Distance Education-Tojde, 9(4), 11.
  • Balaman, F. (2010). Hibrit Öğrenme Modelinin Öğrencilerin Fen ve Teknoloji Dersindeki Başarılarına, Tutumlarına ve Motivasyonlarına Etkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Balaman, F. & Tüysüz, C. (2011). Harmanlanmış Öğrenme Modelinin 7. Sınıf Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersindeki Başarılarına, Tutumlarına ve Motivasyonlarına Etkisinin İncelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 02(04), 75-90.
  • Büyüköztürk, Ş. ve Diğerleri (2004). Güdülenme Ve Öğrenme Stratejileri Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 4 (2), İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Cabi, E. (2009). Öz Düzenlemeye Dayalı Karma Öğrenimin Öğrenci Başarısı ve Motivasyonuna Etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Can, A. (2013). SPSS İle Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Carman, J. M. (2005). Blended Learning Design: Five Key İngredients, Erişim Tarihi: 01.11.2013 Erişim Adresi: Http://Www.Agilantlearning.Com/Pdf/Blended%20learning%20design.Pdf
  • Cavalli, E., Gnudi, A., Iovino, D., Lorenzi, A. & Malvisi, L. (2007). Lecturer Perception Of The Effectiveness Of Blended Learning And İnstitutional Support Mechanisms, Eden 2007 Annual Conference, Naples, Italy.
  • Çoban, S., (2012). Uzaktan Ve Teknoloji Destekli Eğitimin Gelişimi. Erişim Tarihi: 01.11.2013, Erişim Adresi: Http://İnet-Tr.Org.Tr/İnetconf17/Bildiri/26.Pdf
  • Delialioğlu, Ö. (2004). Effectiveness Of Hybrid Instruction On Certain Cognitive And Affective Learning Outcomes In A Computer Networks Course. Yayımlanmamış Doktora Tezi, ODTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Dağ, F. (2011). Harmanlanmış (Karma) Öğrenme Ortamları Ve Tasarımına İlişkin Öneriler. Journal Of Kirsehir Education Faculty, 12(2).
  • Demirkol, M. (2012) Ortaöğretim Kurumlarında Harmanlanmış Öğrenme Ortamının Akademik Başarıya ve Öğrenci Tutumlarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Demirer, V. (2009). Eğitim Materyali Geliştirilmesinde Karma Öğrenme Yaklaşımının Akademik Başarı, Bilgi Transferi, Tutum ve Öz-Yeterlik Algısına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Ekici, M. & Karaman, M. K. (2011). Farklı Düzeylerde Harmanlanmış Öğrenme Etkinliklerinin Akademik Başarıya Etkisinin İncelenmesi. Akademik Bilişim'11 - XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri 2 - 4 Şubat 2011 İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Elmas, Ç., Doğan, N., Biroğlu, S. & Koç. M. S. (2008). Moodle Eğitim Yönetim Sistemi İle Bir Dersin Uzaktan Eğitim Uygulaması. Bilişim Teknolojileri Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 2, Mayıs 2008.
  • Finch, A.E. (2008). Using Course Software (Moodle) To Provıde an Effective Blended Learning Curriculum. Media İn Foreign Language Teaching and Learning, Proceedings Of Clasic 2008, (Pp.155-159).
  • Graham, C.R. & Dziuban, C. (2008). Blended Learning Environments. In Spector, M., Merrill, D., Van Merriënboer, J. & Drscoll, M.P. Handbook of Research on Educational Communications and Technologies. New York: Taylor & Francis Group.
  • Garrison, D. R. & Kanuka, H. (2004). Blended Learning: Uncovering İts Transformative Potential İnhigher Education. Internet And Higher Education,7(2), 95-105.
  • Gülbahar, Y. (2005). Web-Destekli Öğretim Ortamında Bireysel Tercihler. The Turkish Online Journal Of Educational Technology - Tojet, Volume 4 Issue 2, Article 9. Erişim Tarihi: 24.10.2013, Erişim Adresi: Http://Www.Tojet.Net/Articles/V4i2/429.Pdf
  • Karaman, S., Özen, Ü., Yıldırım, S. & Kaban, A. (2009). Açık Kaynak Kodlu Öğretim Yönetim Sistemi Üzerinden İnternet Destekli (Harmanlanmış) Öğrenim Deneyimi. Akademik Bilişim Konferansı 2009, Harran Üniversitesi: Şanlıurfa.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kurt, M., (2012). ARCS Motivasyon Modeline Göre Harmanlanmış Öğretimin, İlköğretim 6. Sınıf Bilişim Teknolojileri Dersinde Öğrenci Başarısına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Leh, A. S. (2002). Action Research on Hybrid Courses and Their Online Communities. Educational media International, 39(1)
  • Lilje, O. & Peat, M. (2007). Use Of Traditional And Elearning Components İn A Blended Learning Environment. Proceedings Of The Assessment İn Science Teaching And Learning Symposium, The University Of Sydney:Austuralia.
  • Mahiroğlu A. & Usta, E. (2008). Harmanlanmış Öğrenme Ve Çevrimiçi Öğrenme Ortamlarının Akademik Başarı Ve Doyuma Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. (KEFAD) 9(2), 1-15.
  • Olapiriyakul, K. & Scher, J. M. (2006). A Guide To Establishing Hybrid Learning Courses: Employing İnformation Technology To Create A New Learning Experience, And A Case Study. Internet And Higher Education, 9, 287-301.
  • Orhan, F. (2007). Applying Self-Regulated Learning Strategies İn A Blended Learning Instruction. World Applied Sciences Journal, 2(4), 390-398.
  • Önal, A., Kaya, A. Ve Draman, S.E. (2006). Açık Kaynak Kodlu Çevrimiçi Eğitim Yazılımları. Akademik Bilişim Konferansı, Denizli. Erişim Tarihi: 23.11.2013 Erişim Adresi: Http://Ab.Org.Tr/Ab06/Bildiri/179.Pdf
  • Özçelik, D. A. (2010). Okullarda Ölçme ve Değerlendirme Öğretmen El Kitabı, Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
  • Pokuaa, J. (2011). Blending The Traditional Face-To-Face Learning With Instructional Technology. Master Of Philosophy Department Of Computer Engineering, Kwame Nkrumah University College Of Engineering.
  • Rovai, A. P., Jordan, H. M., (2004) Blended Learning And Sense Of Community: A Comparative Analysis With Traditional And Fully Online Graduate Courses. International Review Of Research İn Open And Distance Learning, 5 (2), Issn: 1492- 3831.
  • Sancho, P. Corral, R., Rivas, T., Gonza´Lez, M.J., Chordi, A. & Tejedor,C. (2006). Instructıonal Desıgn And Assessment: A Blended Learning Experience For Teaching Microbiology. American Journal Of Pharmaceutical Education, 2006; 70 (5), 120.
  • Sarıtepeci, M. (2012). İlköğretim 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Harmanlanmış Öğrenme Ortamlarının Öğrencilerin Derse Katılımına, Akademik Başarısına, Derse Karşı Tutumuna ve Motivasyonuna Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Singh, H., Reed, C. (2001). A White Paper: Achieving Success With Blended Learning. Centra Software, 1. Erişim Tarihi: 10.06.2013 Erişim Adresi: Http://Facilitateadultlearning.Pbworks.Com/F/Blendedlearning.Pdf
  • Tekin, H. (1991). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Yargı Yayınevi, Ankara.
  • Uğur, B., (2007). Öğrencilerin Karma Öğrenme Yöntemine ve Yöntemin Uygulanmasına Yönelik Görüşlerinin Başarı, Cinsiyet ve Öğrenme Stilleri Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Usta, E. (2007). Harmanlanmış Öğrenme Ve Çevrimiçi Öğrenme Ortamlarının Akademik Başarı ve Doyuma Etkisi, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uluyol, Ç. & Karadeniz, Ş. (2009). Bir Harmanlanmış Öğrenme Ortamı Örneği: Öğrenci Başarısı Ve Görüşleri, Yüzüncü Yıl Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 60-84.
  • Uzun, A. & Şentürk,A. (2010). Blendıng Makes The Dıfference: Comparıson Of Blended And Traditional Instruction On Students Performance And Attıtude İn Computer Literacy. . Proceedings Of International Educational Technology Conferenece - Ietc 2010,Vol 1, 242-246.
  • Ünsal, H. (2007). Harmanlanmış Öğrenme Etkinliğinin Çoklu Düzeyde Değerlendirilmesi, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ünsal, H. (2010). Yeni Bir Öğrenme Yaklaşımı: Harmanlanış Öğrenme. Milli Eğitim Dergisi, Ankara. Sayı: 135, 130-137. Erişim Tarihi: 02.11.2013 Erişim Adresi: Http://Www.İrrodl.Org/İndex.Php/İrrodl/Article/View/192/795
  • Ünsal, H. (2007). Harmanlanmış Öğrenme Etkinliğinin Çoklu Düzeyde Değerlendirilmesi, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yılmaz, B. M. (2009). Karma Öğrenme Ortamındaki Üniversite Öğrencilerinin Öğrenme Yaklaşımlarına Göre Ders Başarılarının, Derse Devamlarının, Web Materyalini Kullanma Davranışlarının Ve Ortama Yönelik Memnuniyetlerinin Değerlendirilmesi, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Weibelzahl, S. & Dowling, N.A. (2007). Comparison Of On-Line And Blended Learning For Training İn Uml. In: C. Bunse And L. Thomas. Workshop Series On Software Engineering Education İn Academia And Industry, 23-28, (1), Fraunhofer Irb Verlag.
  • Yapıcı, Ü. (2011). Biyoloji Öğretiminde Harmanlanmış Öğrenme Yönteminin Uygulanması Ve Sonuçlarının Değerlendirilmesi. Doktora Tezi, Dicle Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Yıldız, B., (2011). Harmanlanmış Öğrenme Ortamlarının İlköğretim 7.Sınıf Sosyal Bilgiler Dersindeki Akademik Başarıya Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Manisa.
APA PESEN A, ORAL B (2016). HARMANLANMIŞ ÖĞRENME YAKLAŞIMININ ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK BAŞARISINA VE GÜDÜLENME DÜZEYİNE ETKİSİ. , 799 - 821.
Chicago PESEN ATA,ORAL Behçet HARMANLANMIŞ ÖĞRENME YAKLAŞIMININ ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK BAŞARISINA VE GÜDÜLENME DÜZEYİNE ETKİSİ. (2016): 799 - 821.
MLA PESEN ATA,ORAL Behçet HARMANLANMIŞ ÖĞRENME YAKLAŞIMININ ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK BAŞARISINA VE GÜDÜLENME DÜZEYİNE ETKİSİ. , 2016, ss.799 - 821.
AMA PESEN A,ORAL B HARMANLANMIŞ ÖĞRENME YAKLAŞIMININ ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK BAŞARISINA VE GÜDÜLENME DÜZEYİNE ETKİSİ. . 2016; 799 - 821.
Vancouver PESEN A,ORAL B HARMANLANMIŞ ÖĞRENME YAKLAŞIMININ ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK BAŞARISINA VE GÜDÜLENME DÜZEYİNE ETKİSİ. . 2016; 799 - 821.
IEEE PESEN A,ORAL B "HARMANLANMIŞ ÖĞRENME YAKLAŞIMININ ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK BAŞARISINA VE GÜDÜLENME DÜZEYİNE ETKİSİ." , ss.799 - 821, 2016.
ISNAD PESEN, ATA - ORAL, Behçet. "HARMANLANMIŞ ÖĞRENME YAKLAŞIMININ ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK BAŞARISINA VE GÜDÜLENME DÜZEYİNE ETKİSİ". (2016), 799-821.
APA PESEN A, ORAL B (2016). HARMANLANMIŞ ÖĞRENME YAKLAŞIMININ ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK BAŞARISINA VE GÜDÜLENME DÜZEYİNE ETKİSİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 15(58), 799 - 821.
Chicago PESEN ATA,ORAL Behçet HARMANLANMIŞ ÖĞRENME YAKLAŞIMININ ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK BAŞARISINA VE GÜDÜLENME DÜZEYİNE ETKİSİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 15, no.58 (2016): 799 - 821.
MLA PESEN ATA,ORAL Behçet HARMANLANMIŞ ÖĞRENME YAKLAŞIMININ ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK BAŞARISINA VE GÜDÜLENME DÜZEYİNE ETKİSİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), vol.15, no.58, 2016, ss.799 - 821.
AMA PESEN A,ORAL B HARMANLANMIŞ ÖĞRENME YAKLAŞIMININ ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK BAŞARISINA VE GÜDÜLENME DÜZEYİNE ETKİSİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2016; 15(58): 799 - 821.
Vancouver PESEN A,ORAL B HARMANLANMIŞ ÖĞRENME YAKLAŞIMININ ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK BAŞARISINA VE GÜDÜLENME DÜZEYİNE ETKİSİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2016; 15(58): 799 - 821.
IEEE PESEN A,ORAL B "HARMANLANMIŞ ÖĞRENME YAKLAŞIMININ ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK BAŞARISINA VE GÜDÜLENME DÜZEYİNE ETKİSİ." Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 15, ss.799 - 821, 2016.
ISNAD PESEN, ATA - ORAL, Behçet. "HARMANLANMIŞ ÖĞRENME YAKLAŞIMININ ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK BAŞARISINA VE GÜDÜLENME DÜZEYİNE ETKİSİ". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 15/58 (2016), 799-821.