Yıl: 2016 Cilt: 5 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 766 - 779 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sosyolojik Açıdan Müslüman İlahî Adalet Algısı

Öz:
İslam'ın ilahî adalet algısı, Tanrı'nın tüm toplumlara karşı eşit mesafede durması esasına dayalıdır. Bu algının oluşturduğu determinist kader algısı, zaman içerisinde başta siyasal endişeler olmak üzere çeşitli nedenlerle Müslüman bilginlerce fatalist bir karaktere çevrilmiştir. Fatalist yaklaşım, Müslüman bireyin, tarihini yönlendiren bir özne değil, itaati benimseyen bir nesneye dönüşmesine neden olmuştur. Fatalist kader algısı, toplumsal gereksinimleri dikkate almadığı gibi yaşanılan acı ve sıkıntıları günahların bir bedeli veya inancın olgunlaşması yolunda bir aşama olarak görmektedir. Bu anlayışa göre sorunlar, çözülmek yerine sabredilmesi gereken doğal olaylardır. Küreselleşen dünyamızda Müslüman toplumların kendi sorunlarını sağlıklı bir düzlemde çözüme kavuşturmaları, insanlığın geleceği açısından da oldukça önemlidir. Çözüm için Müslümanların İslâmî öğretinin önermiş olduğu determinist kader anlayışını benimsemeleri yeterlidir.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih

Islamic Perception of Justice in Terms of Sociological Aspect

Öz:
Islamic divine justice perception is based on God's being equal towards all societies. The deterministic perception of fate formed by this perception, because of various concerns, at the outset political ones, transformed into a fatalistic character by Muslim scholars in the time process. Fatalistic approach caused Muslim individual to be an object adopting obedience, not to be a subject determining the history. Fatalistic fate perception, takes no notice of social needs as well as it considers the sufferings and problems experienced, the price of the sins or a step towards the maturation the belief. According to this understanding, the problems are natural occurrences which we should be patient rather than solving. In our globalized world, Muslim societies' solution of their own problems is important for the future of humanity. For the solution, Muslims' adoption of "deterministic fate understanding" proposed by Islamic teaching is enough.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abdulbâkî, Muhammed Fuâd (1364/1945). el-Mu'cemu'l Müfehres li'l Elfâzı'l Kur'âni'l Kerîm. Kâhire: Dâru'l-Hadîs.
  • Akbulut, Ahmet (1995). "Kur'an-ı Kerim Açısından Egemenlik Meselesi". İslâmî Araştırmalar Dergisi c.8, c.3-4: 149-160. Ankara.
  • Akbulut, Ahmet (2001). Sahabe Dönemi İktidar Kavgası. Ankara: Pozitif.
  • Atay, Hüseyin (2012). Kur'ân'a Göre Araştırmalar VI. Ankara: Atayy.
  • Başaran, İbrahim Ethem (1996). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Gül.
  • Birand Kamuran, (1960). Manevi İlimler Olarak Anlama. Ankara: AÜ Eğitim Fakültesi.
  • Buhârî, Ebû Abdullah Muhammed b. İsmail, (1400). el-Câmiu's Sahîh. Thk. Muhibbuddîn el-Hatîb-Muhammed Fuâd Abdulbâkî. Kâhire: Matbaatu's- Selefiyye.
  • Cevizci, Ahmet (2010). Bilgi Felsefesi. İstanbul: Say.
  • Cüveynî, İmâmu'l Harameyn Abdulmelik (1369/1950). Kitâbu'l-İrşâd. Thk. Muhammed Yûsuf Mûsâ Alî Abdulmunım Abdulhamîd. Mısır: Mektebetu'l- Hanecî.
  • Çaha, Ömer (1999). "İslâm ve Demokrasi". İslâmiyât Dergisi C.6, S.2 :53-77. Ankara.
  • Çağlayan, Harun (2010). Kelâm'da Bilgi Kaynakları. Ankara: Basılmamış Doktora Tezi.
  • Çağlayan, Harun (2011). "Bilgi Kaynağı Olarak Akıl". Kelam Araştırmaları Dergisi C.9, S.1: 233-262. Ankara.
  • Ebû Hanife, Nu'man b. Sâbit (1981). "el-Fıkhu'l-Ekber". İmâm-ı Âzam'ın Beş Eseri.Çev: Mustafa Öz. İstanbul: Kalem.
  • Eş'arî, Ebu'l Hasan Alî b. İsmâil (1369/1950). Makâlâtu'l İslamiyyîn ve Ihtılâfû'l Musallîn. Thk. Muhammed Muhyiddîn Andulhamîd. Kahire: Mektebetü'l- Nehdeti'l-Mısrıyye.
  • Eş'arî, Ebu'l Hasan Alî b. İsmâil ts. el-İbâne an Usûli'd Diyane, Beyrut: Dâr İbn Zeydûn.
  • Fârâbî, Ebû Nasr (2011). Mabâdı' Ara' Ehl el-Medînetû'l-Fâdıla. Ankara: Divan.
  • Gazzâlî, Ebû Hamîd Muhammed (1983/1403). el-İktisâd fi'l-İ'tikâd. Beyrut: Dâru'l-Kütübu'l-İlmiyye.
  • Gençtan, Engin (1997). İnsan Olmak. İstanbul: Remzi.
  • Güler, İlhami, (1998). Allah'ın Ahlakiliği Sorunu. Ankara: Ankara Okulu.
  • İbn Haldun, Ebû Zeyd Veliyyüddîn Abdurrahman b. Muhammed (1997). Mukaddime. Çev.Zakir Kadîri Ugan. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Îcî, Adudiddîn, ts. el-Mevâkıf fî İlmi'l-Kelâm. Beyrut: Âlimu'l-Kütüb.
  • Hamîdullah, Muhammed (2007). İslâm'a Giriş. Çev. Cemal Aydın. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Hızlı, Mefail (1987). Osmanlı Medreselerinde Okutulan Dersler ve Eserler. C.XVII S.I, Bursa: Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi.
  • Hüseyin, Taha (1953). el-Fitnetu'l-Kübrâ. Mısır.
  • İkbal, Muhammed ts. İslâm'da Dini Düşüncenin Yeniden Doğuşu. Çev. N.Ahmet Asrar. İstanbul: Birleşik.
  • İbn Manzûr, Ebu'l-Fadl Cemâluddîn Muhammed. Lisânu'l Arab, Nşr. Abdullah Ali el-Kebîr vd. Kâhire: Dâru'l-Maârif.
  • İsfehânî, Ebû'l Kâsım Hüseyin b. Muhammed b. El-Fadl b. Muhammed er- Râgıb. el-Müfredât Elfâzi'l Kur'ân, Thk. Muhammed Seyyid Keylânî. Beyrût: Dâru'l-Ma'rife.
  • Kadı Abdülcebbar, Ebu'l-Hasen b. Ahmed b. Abdilcebbâr el-Hemedânî. (1996). Şerhu'l-Usûli'l-Hamse, Thk. Abdülkerim Osman. Kahire: Mektebe Vehbe.
  • Kafesoğlu, İbrahim (1998). Türk Milli Kültürü. İstanbul: Ötüken.
  • Köylü, Mustafa (2006). Küresel Ahlak Eğitimi. İstanbul: Dem.
  • Mâturîdî, Ebû Mansûr Muhammed, ts. Kitâbu't-Tevhid. Thk. Fethullah Huleyf. İskenderiye: Dâru'l-Câmiatu'l-Mısrıyye.
  • Nesefî, Ebu'l-Muîn Meymûn b. Muhammed (2003). Tebsiratu'l-Edille, Thk. Hüseyin Atay ve Şaban Ali Düzgün. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı.
  • Özlem, Doğan (1988). "Evrensellik Mitosu ve Sosyal Bilimler."Sosyal BilimleriYeniden Düşünmek. İstanbul:Metis.
  • Sabri Efendi, Mustafa, (1989). İnsan ve Kader. Sad. İsa DOĞAN. İstanbul: Bayrak.
  • Şehristânî, Muhammed b. Abdulkerîm b. Ahmed, (1414/1993). el-Milel ve'n Nihâl. Thk. Emîr Alî Mühennâ, Alî Hasen Fâûr. Beyrut: Dâru'l Ma'rife.
  • Selçuk, Muallâ (1991). Çocuğun Eğitiminde Dinî Motifler. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Tezcan, Mahmut, (1985). Eğitim Sosyolojisi. Ankara: AÜ Eğitim Fakültesi.
  • TDK, Komisyon (1998). Türkçe Sözlük, Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Uludağ, Süleyman (1980). Kelâm İlmi ve İslâm Akaidi. İstanbul: Dergah.
APA CAGLAYAN H (2016). Sosyolojik Açıdan Müslüman İlahî Adalet Algısı. , 766 - 779.
Chicago CAGLAYAN Harun Sosyolojik Açıdan Müslüman İlahî Adalet Algısı. (2016): 766 - 779.
MLA CAGLAYAN Harun Sosyolojik Açıdan Müslüman İlahî Adalet Algısı. , 2016, ss.766 - 779.
AMA CAGLAYAN H Sosyolojik Açıdan Müslüman İlahî Adalet Algısı. . 2016; 766 - 779.
Vancouver CAGLAYAN H Sosyolojik Açıdan Müslüman İlahî Adalet Algısı. . 2016; 766 - 779.
IEEE CAGLAYAN H "Sosyolojik Açıdan Müslüman İlahî Adalet Algısı." , ss.766 - 779, 2016.
ISNAD CAGLAYAN, Harun. "Sosyolojik Açıdan Müslüman İlahî Adalet Algısı". (2016), 766-779.
APA CAGLAYAN H (2016). Sosyolojik Açıdan Müslüman İlahî Adalet Algısı. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(4), 766 - 779.
Chicago CAGLAYAN Harun Sosyolojik Açıdan Müslüman İlahî Adalet Algısı. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 5, no.4 (2016): 766 - 779.
MLA CAGLAYAN Harun Sosyolojik Açıdan Müslüman İlahî Adalet Algısı. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, vol.5, no.4, 2016, ss.766 - 779.
AMA CAGLAYAN H Sosyolojik Açıdan Müslüman İlahî Adalet Algısı. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 2016; 5(4): 766 - 779.
Vancouver CAGLAYAN H Sosyolojik Açıdan Müslüman İlahî Adalet Algısı. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 2016; 5(4): 766 - 779.
IEEE CAGLAYAN H "Sosyolojik Açıdan Müslüman İlahî Adalet Algısı." İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5, ss.766 - 779, 2016.
ISNAD CAGLAYAN, Harun. "Sosyolojik Açıdan Müslüman İlahî Adalet Algısı". İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 5/4 (2016), 766-779.