Yıl: 2016 Cilt: 7 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 63 - 82 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Kadın İstihdamında Sosyal Sermayenin Etkisi: Tokat İlinde Kadın Girişimciler Üzerine Bir İnceleme

Öz:
Bu çalışmada, kadınların istihdam olanaklarının artırılmasının önemli bir yolu olan kadın girişimciliğinde sosyal sermayenin etkisi Tokat İlinde incelenmiştir. Bu çerçevede Tokat ilinde kadınların istihdama girişimci olarak katılımını arttırma, istihdamdaki kadın girişimcilerin durumlarını iyileştirme yönünde sosyal sermayeden etkili bir şekilde yararlanılabilmesi için önerilerde bulunulması amaçlanmıştır. Çalışmanın sonucunda kadınların girişimci olarak istihdama katılımlarında, iş kurma ve sürdürme aşamalarında aileleri, akrabaları ve arkadaşlarından oluşan güçlü bağlar olarak adlandırılan sosyal sermaye faktörünün etkili olduğu, ancak kadın girişimciler için kaynakların elde edilmesi ve başarılı olmalarında güçlü bağlara nazaran daha büyük, daha fazla fırsatlar sunan ve kamu kurum ve kuruluşları, sivil toplum kuruluşları, üniversiteler, meslek kuruluşları ve sektördeki diğer firmalarla ile işbirliği anlamındaki, zayıf bağlarının yetersiz olduğuna ilişkin bulgulara ulaşılmıştır. Eğitim düzeylerinin düşüklüğü, toplumsal cinsiyet temelli işbölümünden kaynaklanan sorumlulukları, kadınların sosyal ağlarının daha sınırlı olmasına neden olmaktadır. İşgücü piyasasında kadın girişimciliği yoluyla istihdamın artırılmasında sosyal sermayeden etkili bir şekilde yararlanılabilmesi için, kadın girişimcilerin sosyal sermayelerini geliştirici politikalar yürütülmesi önem taşımaktadır
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Sosyoloji Kadın Araştırmaları

The Effect of Social Capital on Women Employment: A Study on Women Entrepreneurs in Tokat Province

Öz:
In this paper, the effects of social capital on women's entrepreneurs which is an important way of increasing employment opportunities for women were examined in Tokat province. Within this framework, it has been aimed to suggest proposals about increasing women participation to employment as entrepreneurs and providing women entrepreneurs to utilize the social capital effectively in order to enhance their contiditions in employment. As a result of the study, it has been found that the social capital defined as strong ties with families, relatives and friends is effective on women employment as entrepreneurs when starting a business and sustaining it; but, weak ties defined as the cooperation with public institutions and organizations, non-govermental organizations, universities, professional organizations and other firms in the sector which provide greater and more chances have been found to be insufficient for obtaining resource and for their success compared to strong ties. Lower levels of education, responsibilities related to gender based occupational division cause women's social networks to be limited. Pursuing the policies which enhance the social capital of women entrepreneurs in order to provide them to benefit from the social capital effectively is highly significant for increasing employment by the way of women entrepreneurship in the labor market
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Sosyoloji Kadın Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Allen, W.D. (2000). Social Netwoks and Self-Employment. Journal of Socio-Economics, 29(5), 487-501.
  • Anker, R. (1998). Gender and Jobs: Sex Segregation of Occupations in the World. Geneva: International Labour Office.
  • Audretsch DB, Keilbach, M.C., & Lehmann, E.E. (2006). Entrepreneurship and Economic Growth. Oxford, U.K., Oxford University Press.
  • Barbieri, P. (2003). Social Capital and Self Employment. International Sociology, 18(4), 681-701.
  • Barret, M. (1995). Günümüzde Kadına Uygulanan Baskı (Çeviren: Şen Süer). İstanbul: Pencere Yayınları.
  • Becchetti, L. & Trovato, G. (2002). The Determinants of Growth for Small and Medium Sized Firms: The Role of the Availability of External Finance. Small Business Economics, 19 (4), 291-300.
  • Bedük, A. (2005). Türkiye'de Çalışan Kadın ve Kadın Girişimciliği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 3(12), 106-117, www.e-sosder.com (Erişim: 5 Temmuz 2015).
  • Beggs, J. (1997). The Social Context of Men's and Women's Job Search Ties: Membership in Voluntary Organizations, Social Resources, and Job Search Outcomes. Sociological Perspectives, 40(4), 601-622.
  • Bircan, İ. (1998). Türkiye'de İşgücü Piyasasında Kadın ve Kadın Girişimciliği. (Ed. Oya Çiftçi). 20. Yüzyılın Sonunda Kadınlar ve Gelecek Konferansı, Yayın no: 285, Ankara: Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü.
  • Birley, S. (1985). The Role of Networks in the Entrepreneurial Process. Journal of Business Venturing, 1 (1), 107-117.
  • Blumberg, B. F., & Pfann, G. A. (2001). Social Capital and the Uncertainty Reduction of Self-Employment. IZA Discussion Paper, No: 303.
  • Boisjoly, J., Duncan, G. J., & Hofferth, S. (1995). Access to Social Capital, Journal of Family Issue. 16, 609-631.
  • Bozionelos, N. (2003). Intra-organizational Network Resources: Relation to Career Success and Personality. The International Journal of Organizational Analysis, 11(1), 41-66. Brook, K. (2005). Labour Market
  • Participation: The Influence of Social Capital,
  • http://www.ons.gov.uk/ons/search/index.html?newquery=Labour+market+participation%3A+the+influence+of
  • +social+capital (Erişim Tarihi: 21 Mart 2015).
  • Brüderl, J., & Preisendörfer, P. (1998). Network Support and the Success of Newly Founded Business. Small Business Economics, 10, 213-225.
  • Burt, R. S. (1998). The Gender of Social Capital, Rationality and Society, 10(1), 5-47.
  • Cansız, M. (2013). Türkiye'nin Yenilikçi Girişimcileri: Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Örneği, Yayın No.2850, Ankara: T.C. Kalkınma Bakanlığı.
  • Cassi, L. (2003). Information, Knowledge and Social Networks: Is a New Buzzword Coming up?. Paper to be presented for the Druid phd Conference, Aalborg, Denmark January 16-18, 1-20.
  • Chell, E., & Baines, S. (2000). Networking, Entrepreneurship and Microbusiness Behaviour. Entrepreneurship and Regional Development, 12 (3), 195-215.
  • Coleman, J. (1990). Foundations of Social Theory. Cambridge, Mass: Harvard University Press.
  • Coleman, J. (1998). Social Capital in the Creation of Human Capital. American Journal of Sociology, 94, pp.95-120.
  • Cromie, S. (1992). Networking by Female Business Owners in Northern Ireland. Journal of Business Venturing, 7(3), 237- 251.
  • Davidsson, P. (2003). The role of Social and Human Capital among Nascent Entrepreneurs. Journal of Business Venturing, 18(3), 301- 331.
  • De Carolis, D. M. & Saparito, P. (2006). Social Capital, Cognition and Entrepreneurial Opportunities: A Theoretical Framework. Entrepreneurship Theory and Practice, 30(1), 41-56.
  • Doh, S., & Zolnik, E. J. (2011). Social Capital and Entrepreneurship: An Exploratory Analysis. African Journal of Business Management, 5(12), 4961-4975.
  • Dökmen, Y. Z. (2006). Toplumsal Cinsiyet: Sosyal Psikolojik Açıklamalar (2. baskı), İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Ecevit, Y. (1992). Türkiye'de Kadın İşgücünün Marjinalliği, Bülten Dergisi, sayı: 11, 15-19.
  • Ecevit, Y. (1993). Kadın Girişimciliğinin Yaygınlaşmasına Yönelik Bir Model Önerisi, Kadın Girişimciliğine Özendirme ve Destekleme Paneli, KSSGM Eğitim Serisi, Yayın No: 74, ss. 15-34.
  • EUROSTAT (2014). AB Kadın İşgücü Verileri, http://epp.eurostat.ec.europa.eu (Erişim Tarihi: 10.07.2015).
  • Fugate, M. (2001) The Role of Employability in How People Cope with Organizational Change. Arizona State University, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Fukuyama, F. (1995). Trust: Social Virtues and the Creation of Prosperity. NY: Free Press.
  • Fukuyama, F. (2000). Güven, Sosyal Erdemler ve Refahın Yaratılması (Çev. Ahmet Buğdaycı). No: 370, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Gedajlovic, E., Honig, B., Moore, C. B., Payne, G. T., & Wright, M. (2013). Social Capital and Entrepreneurship: A Schema and Research Agenda. Entrepreneurship Theory and Practice, 37(3), 455-478.
  • Glancey, K. (1998). Determinants of Growth and Profitability in Small Entrepreneurial Firms. International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research, 4 (1), 18-25.
  • Gomez, R., & Santor, E. (2001). Membership has its Privileges: The Effect of Social Capital and Neighbourhood Characteristics on the Earnings of Microfinance Borrowers. The Canadian Journal of Economics, 34(4), 943-966.
  • Granovetter, M. S. (1973). The Strength of Weak Ties. American Journal of Sociology, 78(6), 1360-1380.
  • Grave, A., & Salaff, J. W. (2003). Social Network and Entrepreneurship. Theory and Practice, 28(1): 1-22.
  • Gürol, M. A. (2000), Türkiye'de Kadın Girişimci ve Küçük İşletmesi: Fırsatlar, Sorunlar, Beklentiler ve Öneriler ( 1. Basım). Ankara: Atılım Üniversitesi Yayınları,
  • Hartmann, H. (2006). Marksizm'le Feminizm'in Mutsuz Evliliği (Çeviren: Gülşat Aygen). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Hillage, J., & Pollard, E. (1998). Employability: Developing a Framework for Policy Analysis. London: DfEE.
  • Hisrich, R., & Peters, M.P. (1998). Entrepreneurship. McGraw-Hill/Irwin, USA.
  • Hisrich, R., & Öztürk, S. (1999). Women Entrepreneurs in a Devoloping Economy. The Journal of Management Development, 18(2), 114-124.
  • Hoogstra, G. J. & Dijk, J. V. (2004). Explaining Firm Employment Growth: Does Location Matter? Small Business Economics, 22 (3), 179-190.
  • Iyer, S., Kitson, M., & Toh B. (2005). Social Capital, Economic Growth and Regional Development. Regional Studies, 39(8), 1015-1040.
  • Jonsson, S., & Lindbergh, J. (2013). The Development of Social Capital and Financing of Entrepreneurial Firms: From Financial Bootstrapping to Bank Fundin. Entrepreneurship Theory and Practice, 37(4), 661-686.
  • Kangasharju, A. (2000). Growth of the Smallest: Determinants of Small Firm Growth During Strong Macroeconomic Fluctuations. International Small Business Journal, 19 (1), 28-43.
  • Kapu, H. (2008). Sosyal Sermaye ve Organizasyonların Öngörü Yeteneğini Geliştirme Gücü. Atatürk Üniversitesi İİBF Dergisi, 22(1), 259-288.
  • Karagül, M., & Masca, M. (2005). Sosyal Sermaye Üzerine Bir İnceleme. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, Bahar 2005, 1, 37-52.
  • Kelley, D. J. & Nakosteen, R. (2005). Technology Resources, Alliances, and Sustained Growth in New, Technology-Based Firms. IEEE Transactions on Engineering Management, 52 (3), 292-300.
  • Kim, S. M., & Sherraden, M. (2014). The Impact of Gender and Social Networks on Microenterprise Business Performance. Journal of Sociolgy and Social Welfare, September, XLI(3), 49-69.
  • Klasen, S. (1999). Does Gender Inequality Reduce Growth and Development: Evidence from Cross-country Regressions. Policy Research Report on Gender and Development Working Paper Series. No: 7, The World Bank.
  • Klasen, S., & Lamanna, F. (2009). The Impact of Gender Inequality in Education and Employment on Economic Growth, Feminist Economics, 15(3), 91-132.
  • Klyver, K., & S. Terjesen (2007). Entrepreneurial Network Composition: An Analysis Across Venture Development Stage and Gender, Women in Management Review, 22(8), 682-688.
  • KOSGEB (2005). Ekonomik Kalkınmada Sosyal Sermayenin Rolü. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Merkezi Müdürlüğü, Ankara.
  • Kök, S. B. (2007). Küçük ve Orta İşletmeler ve Kadın Girişimciliği, Denizli Ticaret Odası Ekonomik Araştırmalar Serisi, Yayın No: 1, Ankara.
  • Kutanis, R. Ö. (2006). Girişimci Kadınlar. İstanbul: Değişim Yayınları.
  • Lin, N. , Ensel W. M., & Vaughn J. C. (1981). Social Resources and Strength of Ties: Structural Factors in Occupational Status attainment. American Sociological Review, 46(4), 393-405.
  • Lin, N. (1999). Social Networks and Status Attainment. Annual Review of Sociology, 25, 467-487.
  • Lorenzini, J., & Giugni, M. (2012). Employment Status, Social Capital and Political Participation: A Comparison of Unemployed and Employed Youth in Geneva. Swiss Political Science Review, 18(3), 332-351.
  • Loscocco, K., Monnat, S. M., Moore, G,. & Lauber, K. B. (2009). Enterprising Women: A Comparision of Women's and Men's Small Business Network. Gender and Society, 23(3), 388-411.
  • Marcucci, P. N. (2001). Jobs, gender and small enterprises in Africa and Asia: Lessons drawn from Bangladesh, the Philippines, Tunisia and Zimbabwe. Programme on Boosting Employment through Small Enterprise Development (EMP/SEED), Working Paper No. 18 (Geneva, International Labour Office).
  • Marsden P. V., & Hurlbert, J. S., (1988). Social Resources and Mobility Outcomes: A Replication and Extension, Social Forces, 66(4), 1039-1059.
  • Maurer, I. & Ebers, M. (2006). Dynamics of Social Capital and their Performance Implications: Lessons from Biotechnology Starts -Up. Cologne: University of Cologne, Germany.
  • Minniti, M., & P. Arenius (2003). Women in Entrepreneurship. The Entrepreneuiral Advantage Of Nations: First Annual Global Entrepreneurship Symposium, United Nations Headquarters April 29, 2003.
  • Molyneux, M. (1992). Ev Emeği Tartışması ve Ötesi. içinde Kadının Görünmeyen Emeği: Maddeci Bir Feminizm Üzerine, (Derleme: Gülnur Savran ve Nesrin Tura) İstanbul: Kardelen Yayınları, (92-128).
  • Molyneux, M. (2002). Gender and Silences of Social Capital: Lessons from Latin America. Development and Change, 33(2), 167-188.
  • Montgomery, J. D. (1991). Social Networks and Labor-Market Outcomes: Toward an Economic Analysis, American Economic Review, 8, 1408-1418.
  • Moore, G. (1990). Structural Determinants of Men's and Women's Personal Networks. American Sociological Review, 55(5), 726-735.
  • Moser, C. O. N. (1989). Gender Planning in the Third World: Meeting Pratical and Strategic Gender Needs. World Development, 17(11), 1799-1825.
  • Munch, A., & McPherson, J. (1997). Gender, Children, and Social Contact: The Effects of Childrearing for Men and Women. American Sociological Review, 62(4), 509-520.
  • Özer, M., & Biçerli, K. (2003), Türkiye'de Kadın İşgücünün Panel Veri Analizi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 55-86.
  • Özgüler, V. C. (2007). İş Arama Teorisi, Sosyal Ağlar ve İnternet. Yayın no: 1728 Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Pena, I. (2002). Intellectual Capital and Business Start-Up Success. Journal of Intellectual Capital, 3 (2), 180-198.
  • Putnam, R. (1993). Making Democracy Work: Civic Tradition in Modern Italy, Princeton: Princeton University Press.
  • Putnam, R. (2000). Bowling Alone: the Collapse and Revival of American Community. New York: Simon and Schuster.
  • Renzulli, L. A., Aldrich, H., & Moody, J. (2000). Family Matters: Gender, Networks, and Entrepreneurial Outcomes. Social Forces, 79, 1-29.
  • Robinson, S., & Stubberud, H. A. (2011). Sources of Advice in Entrepreneurship: Gendr Differences in Business Owners Social Networks. International Journal of Entrepreneurship, 13, 83-101.
  • Roomi, M. A. (2012). The Effect of Human Capital on the Relationship of Social Capital and the Growth of Women-owned Enterprises: An Empirical Study of the UK Regions. International Council for Small Business, World Conference Proce; 6/1/2012.
  • Sabatini, F. (2006). Social Capital and Labour Productivity in Italy, NOTA DI LAVORO 30.2006, Knowledge, Technology, Human Capital, February 2006.
  • Sanders, J. M., & Nee, V. (1996). Immigrant Self-Employment: The Family as Social Capital and the Value of Human Capital, American Sociological Review, 61(2), 231-249.
  • Savcı, İ. (1999). Toplumsal Cinsiyet ve Teknoloj., Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 54(1), 123-142.
  • Sayın, E. (2011). Kadın Girişimcilerin Sorunlarının Betimleyici Analizi. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(1), 23- 32.
  • Schmidt, R. A. & Parker, C. (2003). Diversity in Independent Retailing: Barriers and Benefits - The Impact of Gender. International Journal of Retail & Distribution Management, 31 (8), 428-439.
  • Soysal, A. (2010a). Türkiye'de Kadın Girişimciler: Engeller ve Fırsatlar Bağlamında Bir Değerlendirme. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 65(1), 83-114.
  • Soysal, A. (2010b). Kadın Girişimcilerin Özellikleri, Karşılaştıkları Sorunlar ve İş Kuracak Kadınlara Öneriler: Kahramanmaraş İlinde Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(1), 71-95.
  • Taborga, C. & Leach, B. (2000). Cins Bakışı Sözlüğü (Çev. Ertuğrul Kürkçü ve Nadire Mater). Yayın No: 3, İstanbul: IPS
APA Aşkın E, Barış S (2016). Kadın İstihdamında Sosyal Sermayenin Etkisi: Tokat İlinde Kadın Girişimciler Üzerine Bir İnceleme. , 63 - 82.
Chicago Aşkın Elif Özlem,Barış Serap Kadın İstihdamında Sosyal Sermayenin Etkisi: Tokat İlinde Kadın Girişimciler Üzerine Bir İnceleme. (2016): 63 - 82.
MLA Aşkın Elif Özlem,Barış Serap Kadın İstihdamında Sosyal Sermayenin Etkisi: Tokat İlinde Kadın Girişimciler Üzerine Bir İnceleme. , 2016, ss.63 - 82.
AMA Aşkın E,Barış S Kadın İstihdamında Sosyal Sermayenin Etkisi: Tokat İlinde Kadın Girişimciler Üzerine Bir İnceleme. . 2016; 63 - 82.
Vancouver Aşkın E,Barış S Kadın İstihdamında Sosyal Sermayenin Etkisi: Tokat İlinde Kadın Girişimciler Üzerine Bir İnceleme. . 2016; 63 - 82.
IEEE Aşkın E,Barış S "Kadın İstihdamında Sosyal Sermayenin Etkisi: Tokat İlinde Kadın Girişimciler Üzerine Bir İnceleme." , ss.63 - 82, 2016.
ISNAD Aşkın, Elif Özlem - Barış, Serap. "Kadın İstihdamında Sosyal Sermayenin Etkisi: Tokat İlinde Kadın Girişimciler Üzerine Bir İnceleme". (2016), 63-82.
APA Aşkın E, Barış S (2016). Kadın İstihdamında Sosyal Sermayenin Etkisi: Tokat İlinde Kadın Girişimciler Üzerine Bir İnceleme. İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(2), 63 - 82.
Chicago Aşkın Elif Özlem,Barış Serap Kadın İstihdamında Sosyal Sermayenin Etkisi: Tokat İlinde Kadın Girişimciler Üzerine Bir İnceleme. İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 7, no.2 (2016): 63 - 82.
MLA Aşkın Elif Özlem,Barış Serap Kadın İstihdamında Sosyal Sermayenin Etkisi: Tokat İlinde Kadın Girişimciler Üzerine Bir İnceleme. İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, vol.7, no.2, 2016, ss.63 - 82.
AMA Aşkın E,Barış S Kadın İstihdamında Sosyal Sermayenin Etkisi: Tokat İlinde Kadın Girişimciler Üzerine Bir İnceleme. İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2016; 7(2): 63 - 82.
Vancouver Aşkın E,Barış S Kadın İstihdamında Sosyal Sermayenin Etkisi: Tokat İlinde Kadın Girişimciler Üzerine Bir İnceleme. İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2016; 7(2): 63 - 82.
IEEE Aşkın E,Barış S "Kadın İstihdamında Sosyal Sermayenin Etkisi: Tokat İlinde Kadın Girişimciler Üzerine Bir İnceleme." İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7, ss.63 - 82, 2016.
ISNAD Aşkın, Elif Özlem - Barış, Serap. "Kadın İstihdamında Sosyal Sermayenin Etkisi: Tokat İlinde Kadın Girişimciler Üzerine Bir İnceleme". İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 7/2 (2016), 63-82.