Sınıf Öğretmeni Adaylarının ve Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Özel Eğitime İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi

Yıl: 2016 Cilt: 6 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 360 - 388 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sınıf Öğretmeni Adaylarının ve Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Özel Eğitime İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi

Öz:
Bu araştırma sınıf öğretmeni adaylarının ve okul öncesi öğretmeniadaylarının "Özel Eğitim" kavramına yönelik sahip oldukları algılarımetaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Çalışma nitelaraştırma desenlerinden olgubilim desenine göre düzenlenmiştir. Buaraştırma 2015-2016 akademik yılın güz döneminde Ahi Evran ÜniversitesiEğitim Fakültesi Sınıf Eğitimi Anabilim Dalı ve Okul Öncesi Eğitimi AnabilimDalında lisans eğitimi görmekte olan özel eğitim dersi almış 93 (43 erkek ve50 kız) son sınıf öğretmeni adayı ve 62 (22 erkek ve 40 kız) son sınıf okulöncesi öğretmeni adayı ile yürütülmüştür. Veriler öğretmen adaylarından"Özel eğitim ...... gibidir, çünkü ......" ifadelerin tamamlamasıyla eldeedilmiştir. Toplanan veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiş veyorumlanmıştır. Elde edilen bulgulara göre "Özel Eğitim" kavramı için sınıföğretmeni adayları 77, okul öncesi öğretmen adayları 41 geçerli metaforüretmiştir. Üretilen bu metaforlar daha sonra ortak özellikleri ve benzetmeyönleri dikkate alınarak kategorileştirilmiştir. Bu işlem sonucunda "ÖzelEğitim" kavramı için hem okul öncesi hem de sınıf öğretmeni adaylarınınmetaforları altı kategori altında toplanmıştır. Öğretmen adaylarının "ÖzelEğitim"e ilişkin genel olarak algılarının olumlu yönde olduğu görülmüştür.Okul öncesi öğretmeni adayları en çok "Güçlendirici ve Onarıcı Olarak ÖzelEğitim" ve "Toplumsal Bilinç Sağlama Olarak Özel Eğitim" kategorilerindemetafor üretirlerken, sınıf öğretmeni adayları ise, "Dikkat, Özveri ve ÇabaÜrünü Olarak Özel Eğitim" kategorisinde en çok metaforu üretmiştir.Öğretmen adaylarının "Özel Eğitim" kavramına yönelik oluşturduklarımetaforlar içinde "Güç ve Zor olan Bir Yapı Olarak Özel Eğitim"kategorisinde olumsuz nitelikte metaforlara da rastlanılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

Investigation of Elementary School and Preschool Teacher Candidates Perceptions Regarding Special Education Through Metaphors

Öz:
The aim of this study is to find out, with the metaphor technique, theimpressions and images of preschool teacher candidates and elementaryschool teacher candidates about "special education". The study groupconsists of 93 (43 males and 50 females) senior class elementary schoolteacher candidates and 62 (22 males and 40 females) senior classpreschool teacher candidates who took Special Education course at AhiEvran University during 2015-2016 academic year. The data obtained wereanalyzed with the content analysis in accordance with the qualitativeresearch model "phenomenology". Thus, the data analyzed made up 6categories reflecting the images of the teachers regarding "specialeducation". The most commonly used metaphors are "the specialeducation as strengthening and repairing" and "the special education asproviding social awareness" for preschool teacher candidates. On the otherhand, the most commonly used metaphor is "the special education as workof attention, self-abnegation, effort" for elementary school teachercandidates. Teacher candidates also produced negative metaphors onbehalf of "the special education as hard and difficult construction" category.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA UÇUŞ GÜLDALI Ş (2016). Sınıf Öğretmeni Adaylarının ve Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Özel Eğitime İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi. , 360 - 388.
Chicago UÇUŞ GÜLDALI Şükran Sınıf Öğretmeni Adaylarının ve Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Özel Eğitime İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi. (2016): 360 - 388.
MLA UÇUŞ GÜLDALI Şükran Sınıf Öğretmeni Adaylarının ve Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Özel Eğitime İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi. , 2016, ss.360 - 388.
AMA UÇUŞ GÜLDALI Ş Sınıf Öğretmeni Adaylarının ve Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Özel Eğitime İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi. . 2016; 360 - 388.
Vancouver UÇUŞ GÜLDALI Ş Sınıf Öğretmeni Adaylarının ve Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Özel Eğitime İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi. . 2016; 360 - 388.
IEEE UÇUŞ GÜLDALI Ş "Sınıf Öğretmeni Adaylarının ve Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Özel Eğitime İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi." , ss.360 - 388, 2016.
ISNAD UÇUŞ GÜLDALI, Şükran. "Sınıf Öğretmeni Adaylarının ve Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Özel Eğitime İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi". (2016), 360-388.
APA UÇUŞ GÜLDALI Ş (2016). Sınıf Öğretmeni Adaylarının ve Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Özel Eğitime İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 360 - 388.
Chicago UÇUŞ GÜLDALI Şükran Sınıf Öğretmeni Adaylarının ve Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Özel Eğitime İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi 6, no.2 (2016): 360 - 388.
MLA UÇUŞ GÜLDALI Şükran Sınıf Öğretmeni Adaylarının ve Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Özel Eğitime İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, vol.6, no.2, 2016, ss.360 - 388.
AMA UÇUŞ GÜLDALI Ş Sınıf Öğretmeni Adaylarının ve Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Özel Eğitime İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 2016; 6(2): 360 - 388.
Vancouver UÇUŞ GÜLDALI Ş Sınıf Öğretmeni Adaylarının ve Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Özel Eğitime İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 2016; 6(2): 360 - 388.
IEEE UÇUŞ GÜLDALI Ş "Sınıf Öğretmeni Adaylarının ve Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Özel Eğitime İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi." Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6, ss.360 - 388, 2016.
ISNAD UÇUŞ GÜLDALI, Şükran. "Sınıf Öğretmeni Adaylarının ve Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Özel Eğitime İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi". Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi 6/2 (2016), 360-388.