Yıl: 2013 Cilt: 0 Sayı: 28 Sayfa Aralığı: 47 - 63 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN COĞRAFYA BÖLÜMLERİNİ TERCİH ETMELERİNDE LİSE COĞRAFYA ÖĞRETMENLERİNİN ETKİSİ

Öz:
Üniversite ve meslek tercihi gibi hayatları ile ilgili önemli kararlar alma aşamasına gelen genç bireylerin, bu kararları almasında etki eden birçok değişken bulunmaktadır. Gençlerin üniversite eğitimlerinde etkili olan birçok faktörden biri de onlara rol model olan lise öğretmenleridir. Bu düşünceden hareketle yapılan bu çalışmada, fen edebiyat ve eğitim fakültelerinde coğrafya alanını tercih eden öğrencilerin, bu tercihleri üzerinde coğrafya öğretmenlerinin etkisinin hangi boyutta ve ne şekilde olduğunu ortaya koymak hedeflenmiştir. Çalışmada, Türkiye'de bulunan 11 farklı üniversitede, coğrafya bölümü ve coğrafya öğretmenliği alanlarında öğrenim görmekte olan 1693 öğrenciye anket uygulanmıştır. Yapılan ankette öğrencilere genel olarak üniversite tercihleri üzerinde coğrafya öğretmenlerinin bir etkisinin olup olmadığı, bu etkinin hangi boyutta olduğu ve coğrafya öğretmenlerinin hangi özellikleri ile bu etkiyi sağladıkları ile ilgili sorular sorulmuştur. Çalışma sonucunda ankete katılan öğrencilerin %65'i, coğrafya bölümü veya öğretmenliğini tercih etmelerinde coğrafya öğretmenlerinin etkili olduğunu vurgulamış, bu etkiyi de 10 üzerinden ortalama olarak 7,4 puanla belirtmişlerdir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

High School Geography Teachers' Effect on Students' Preference of Geography Departments in Universities

Öz:
Young people who are at the stage of making decisions about preference of a university or a vocation are affected by many effects. One of the effects that affect the choice of these students is their high school teachers as role models for them. Concerning about this fact, this study aimed at revealing the rate, way and extend of this effect of teachers on students' preference of their university departments in the science & literature and the education faculties. In the study, a total of 1693 geography and geography education students from 11 different Turkish universities were surveyed. In this survey, the effect of geography teachers, it's extended and rate and characteristics of teachers that provide this effect were asked to the students. The results of the study revealed that 65% of the students who participated in the survey, were affected by their high school geography teachers and this effect was evaluated as 7.4 out of 10.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bloom, B. S., Hastings, J. T., & Madaus, G. F., (1971). Handbook on Formative and Summative Evaluation of Student Learning, McGrawHill, New York
  • Çelikten, M., Can, N., (2003). "Yönetici, Öğretmen ve Veli Gözüyle İdeal Öğretmen", Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Aralık, Sayı 15, sh. 253-267.
  • Çelikten, M., Şanal, M., Yeni, Y., (2005). "Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri", Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı : 19, sh. 207-237
  • DeVito, J. A., (1986). Teaching as Relational Development (Ed: J. M. Civikly), "Communicating in college classrooms" (pp. 51- 59), Jossey-Bass, San Francisco.
  • Eiss, A. B., (1969). Behavioral Objectives in the Affective Domain, National Science Supervisors Association, Washington, D. C.
  • Ellis, K., (1999). "Perceived teacher confirmation: The development and validation of an instrument and two studies the relationship to cognitive and affective learning", Paper presented at the annual meeting of the National Communication Association, Chicago, IL.
  • Graham, E. E., West, R., Schaller, K. A., (1992). "The Asociation Between the Relational Teaching Approach and Teacher Job Satisfaction", Communication Reports, Volume 5, Issue 1, pp. 11-22
  • Hacıoğlu, F. ve Alkan, C., (1997). Öğretmenlik Uygulamaları, Alkım Yayınları, Ankara.
  • Öncül, R., (2000). Eğitim ve Eğitim Bilimleri Sözlüğü, MEB. Yayınları, İstanbul.
  • Özden, Y., (1999). Eğitimde Dönüşüm Eğitimde Yeni Değerler, Ankara: Pegem A Yayınları, s.9.
  • Özsoy, Y., (1987). Türk Eğitim Sistemi ve Yönetimi, Açıköğretim Fakültesi Yayınları, No.95.
  • Rodriquez, J., Plax, T. G., Kearney, P., (1996). "Clarifying the Relationship Between Teacher Nonverbal Immediacy and Student Cognitive Learning: Affective Learning as the Central Causal Mediator" Communication Education, Volume 45, pp. 293-305.
APA ATES M, KILINÇ Y (2013). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN COĞRAFYA BÖLÜMLERİNİ TERCİH ETMELERİNDE LİSE COĞRAFYA ÖĞRETMENLERİNİN ETKİSİ. , 47 - 63.
Chicago ATES MURAT,KILINÇ Yusuf ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN COĞRAFYA BÖLÜMLERİNİ TERCİH ETMELERİNDE LİSE COĞRAFYA ÖĞRETMENLERİNİN ETKİSİ. (2013): 47 - 63.
MLA ATES MURAT,KILINÇ Yusuf ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN COĞRAFYA BÖLÜMLERİNİ TERCİH ETMELERİNDE LİSE COĞRAFYA ÖĞRETMENLERİNİN ETKİSİ. , 2013, ss.47 - 63.
AMA ATES M,KILINÇ Y ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN COĞRAFYA BÖLÜMLERİNİ TERCİH ETMELERİNDE LİSE COĞRAFYA ÖĞRETMENLERİNİN ETKİSİ. . 2013; 47 - 63.
Vancouver ATES M,KILINÇ Y ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN COĞRAFYA BÖLÜMLERİNİ TERCİH ETMELERİNDE LİSE COĞRAFYA ÖĞRETMENLERİNİN ETKİSİ. . 2013; 47 - 63.
IEEE ATES M,KILINÇ Y "ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN COĞRAFYA BÖLÜMLERİNİ TERCİH ETMELERİNDE LİSE COĞRAFYA ÖĞRETMENLERİNİN ETKİSİ." , ss.47 - 63, 2013.
ISNAD ATES, MURAT - KILINÇ, Yusuf. "ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN COĞRAFYA BÖLÜMLERİNİ TERCİH ETMELERİNDE LİSE COĞRAFYA ÖĞRETMENLERİNİN ETKİSİ". (2013), 47-63.
APA ATES M, KILINÇ Y (2013). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN COĞRAFYA BÖLÜMLERİNİ TERCİH ETMELERİNDE LİSE COĞRAFYA ÖĞRETMENLERİNİN ETKİSİ. MARMARA COĞRAFYA DERGİSİ, 0(28), 47 - 63.
Chicago ATES MURAT,KILINÇ Yusuf ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN COĞRAFYA BÖLÜMLERİNİ TERCİH ETMELERİNDE LİSE COĞRAFYA ÖĞRETMENLERİNİN ETKİSİ. MARMARA COĞRAFYA DERGİSİ 0, no.28 (2013): 47 - 63.
MLA ATES MURAT,KILINÇ Yusuf ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN COĞRAFYA BÖLÜMLERİNİ TERCİH ETMELERİNDE LİSE COĞRAFYA ÖĞRETMENLERİNİN ETKİSİ. MARMARA COĞRAFYA DERGİSİ, vol.0, no.28, 2013, ss.47 - 63.
AMA ATES M,KILINÇ Y ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN COĞRAFYA BÖLÜMLERİNİ TERCİH ETMELERİNDE LİSE COĞRAFYA ÖĞRETMENLERİNİN ETKİSİ. MARMARA COĞRAFYA DERGİSİ. 2013; 0(28): 47 - 63.
Vancouver ATES M,KILINÇ Y ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN COĞRAFYA BÖLÜMLERİNİ TERCİH ETMELERİNDE LİSE COĞRAFYA ÖĞRETMENLERİNİN ETKİSİ. MARMARA COĞRAFYA DERGİSİ. 2013; 0(28): 47 - 63.
IEEE ATES M,KILINÇ Y "ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN COĞRAFYA BÖLÜMLERİNİ TERCİH ETMELERİNDE LİSE COĞRAFYA ÖĞRETMENLERİNİN ETKİSİ." MARMARA COĞRAFYA DERGİSİ, 0, ss.47 - 63, 2013.
ISNAD ATES, MURAT - KILINÇ, Yusuf. "ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN COĞRAFYA BÖLÜMLERİNİ TERCİH ETMELERİNDE LİSE COĞRAFYA ÖĞRETMENLERİNİN ETKİSİ". MARMARA COĞRAFYA DERGİSİ 28 (2013), 47-63.