Türkiye’de Okul Yöneticisi Görevlendirmeye İlişkin Yönetici Adayı Görüşleri
Yıl: 2016 Cilt: 36 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 51 - 71 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Türkiye’de Okul Yöneticisi Görevlendirmeye İlişkin Yönetici Adayı Görüşleri
Öz: Bu araştırmanın amacı, okul yöneticisi adaylarının görevlendirilmeleri sürecinde esas alınan ölçütlere ve uygulamalara ilişkin görüşlerini incelemektir. Olgubilim desenindeki bu nitel araştırmada, veri toplamak amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Çalışma grubu, maksimum çeşitlilik örneklemesi ve ölçüt örnekleme teknikleriyle belirlenen 30 okul yöneticisi adayından oluşmaktadır. Verilerin analizinde, betimsel ve içerik analizi teknikleri birlikte kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, okul yöneticisi görevlendirme sürecinde birçok paydaşın sürece dâhil ediliyor olması objektiflik ve demokratik yönetim anlayışı bakımından önemli görülmektedir. Bununla birlikte, yansızlığın sağlanabilmesi için informel güç odaklarının değerlendirme sürecini etkilememesi gerektiği belirtilmektedir. Bu doğrultuda, süreç içerisindeki eksikliklerin giderilmesi ve değerlendirme ölçütlerinin şeffaf bir şekilde uygulanması için uygun yasal düzenlemelerin yapılması önemli görülmektedir
Anahtar Kelime: Konular:
The Opinions of the Principal Candidates on Assignment Process of School Administrators in Turkey
Öz: The purpose of this study is to determine how school administrator candidates perceive the criteria and implementations taken as a basis in the assignment of school administrators in the context of legislation related to the assignment of school administrators to educational institutions. In this phenomenological research which is designed under qualitative research method, a semi- structured interview form was used to gather data. The study group consists of 30 school administrator candidates who were determined by using opposite situation and maximum variation sampling methods. Qualitative data analysis techniques, descriptive analysis, and content analysis were used all together to analyze the data. According to the results of the study, in the process of assigning school executives, using some evaluation criteria and including many stakeholders were seen important in terms of objectivity and democratic management approach. However, it would be beneficial not to include informal pressure groups in this process with the purpose of ensuring impartiality. At the end of the study, it was suggested that appropriate legislative regulations should be conducted to overcome the deficiencies in the process, and to implement criteria perspicuously
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akçadağ, T. (2014). Okul yöneticilerinin bakış açılarıyla yöneticilerin yetiştirilme, atama ve yer değiştirmeleri; sorunlar ve çözümler. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (29), 135-150.
- Aktepe, V. (2014). Okul yöneticilerinin seçme ve yetiştirme uygulamalarına yönelik öğretmen ve yönetici görüşleri. Turkish Studies, 9(2), 89-105.
- Aslanargun, E. (2011). Türkiye’ de okul yönetimi ve atama yönetmelikleri. e-Journal of New World Sciences Academy Education Scienes. 6(4), 2646-2659
- Baltzell, D. C., & Dentler, R. A. (1983). School principal selection practices: Five case studies.
- Balyer, A., & Gündüz, Y. (2011). Değişik ülkelerde okul müdürlerinin yetiştirilmesi: Türk eğitim sistemi için bir model önerisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 4(2), 182-197.
- Başaran, İ. E. (1986). Demokrat öğrenci nasıl yetiştirilir?. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 19(1). 111-116.
- Blackmore, J., Thomson, P., & Barty, K. (2006). Principal selection homosociability, the search for security and the production of normalized principal identities. Educational Management Administration & Leadership,34(3), 297-317.
- Cemaloğlu, N. (2005). Türkiye’de okul yöneticisi yetiştirme ve istihdamı: Var olan durum, gelecekteki olası gelişmeler ve sorunlar. GÜ Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 249-274.
- Criblez, L. (1999). Requirements for a democratic education organization. Studies in Philosophy and Education, 18(1-2), 107-119.
- Daft, R. L., & Weick, K. E. (1984). Toward a model of organizations as interpretation systems. Academy of Management Review, 9(2), 284-295
- Hallinger, P., & Heck, R. (1998). Exploring the principal’s contribution to school effectiveness: 1980–1995. School Effectiveness and School Improvement, 9(2), 157–191.
- Işık, H. (2003). Okul müdürlerinin yetiştirilmesinde yeni bir model önerisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(24).206-211.
- Johnson, B., & Christensen, L. (2012). Educational research: Qauntitative, qualitative, and mixed approaches. California: Sage.
- Karip, E., & Köksal, K. (1999). Okul yöneticilerinin yetiştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 5(2), 193-207.
- Kirkpatrick, R. (2000). Recruiting and developing candidates for principal. NASSP Bulletin, 84(617), 38-43.
- Kwan, P., & Walker, A. (2009). Are we looking through the same lens? Principal recruitment and selection. International Journal of Educational Research, 48(1), 51-61.
- Mncube, V. (2009). Perceptions of the principal’s role in democratic school governance in South Africa. Journal of Educational Administration and History, 41(1), 29- 43.
- Özcan, Ş. ve Bakioğlu, A. (2010). Bir meta analitik etki analizi: Okul yöneticilerinin hizmet içi eğitim almalarının göreve etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38), 201-212.
- Özmen, F., & Kömürlü, F. (2010). Eğitim örgütlerine yönetici seçme ve atamada yaşanan sorunlar ve yönetici görüşleri temelinde çözüm önerileri. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2(1), 25-33.
- Rammer, R. A. (2007). Call to action for superintendents: Change the way you hire principals. The Journal of Educational Research, 101(2), 67-76.
- Recepoğlu, E., & Kılınç, A. Ç. (2014). Türkiye’de okul yöneticilerinin seçilmesi ve yetiştirilmesi, mevcut sorunlar ve çözüm önerileri. Turkish Studies, 9(2), 1817- 1845.
- Resmi Gazete. (2014). Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumları Yöneticilerinin Görevlendirilmelerine İlişkin Yönetmelik.
- Rossmiller, R. A. (1992). The secondary school principal and teachers' quality of work life. Educational Management Administration & Leadership, 20(3), 132-146.
- Şahin, A. E. (2000). İlköğretim okulu müdürlerinin yeterlikleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6(2), 243-260.
- Şişman, M., & Turan, S. (2004). Dünyada eğitim ve yöneticilerinin yetiştirilmesine ilişkin başlıca yönelimler ve Türkiye için çıkarılabilecek bazı sonuçlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 13-26.
- Taipale, A. (2012). International survey on educational leadership. A survey on school leader’s work and continuing education.Finnish National Board of Education.
- Walker, A., & Kwan, P. (2012). Principal selection panels: Strategies, preferences and perceptions. Journal of Educational Administration,50(2), 188-205.
- Winter, P. A., & Jaeger, M. G. (2002). An Experimental Investigation of Principal Selection Decisions Made by Teachers Serving on School Councils.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
APA | Güçlü N, Şahin F, YAVUZ TABAK B, Sönmez E (2016). Türkiye’de Okul Yöneticisi Görevlendirmeye İlişkin Yönetici Adayı Görüşleri. , 51 - 71. |
Chicago | Güçlü Nezahat,Şahin Fatih,YAVUZ TABAK BURCU,Sönmez Emre Türkiye’de Okul Yöneticisi Görevlendirmeye İlişkin Yönetici Adayı Görüşleri. (2016): 51 - 71. |
MLA | Güçlü Nezahat,Şahin Fatih,YAVUZ TABAK BURCU,Sönmez Emre Türkiye’de Okul Yöneticisi Görevlendirmeye İlişkin Yönetici Adayı Görüşleri. , 2016, ss.51 - 71. |
AMA | Güçlü N,Şahin F,YAVUZ TABAK B,Sönmez E Türkiye’de Okul Yöneticisi Görevlendirmeye İlişkin Yönetici Adayı Görüşleri. . 2016; 51 - 71. |
Vancouver | Güçlü N,Şahin F,YAVUZ TABAK B,Sönmez E Türkiye’de Okul Yöneticisi Görevlendirmeye İlişkin Yönetici Adayı Görüşleri. . 2016; 51 - 71. |
IEEE | Güçlü N,Şahin F,YAVUZ TABAK B,Sönmez E "Türkiye’de Okul Yöneticisi Görevlendirmeye İlişkin Yönetici Adayı Görüşleri." , ss.51 - 71, 2016. |
ISNAD | Güçlü, Nezahat vd. "Türkiye’de Okul Yöneticisi Görevlendirmeye İlişkin Yönetici Adayı Görüşleri". (2016), 51-71. |
APA | Güçlü N, Şahin F, YAVUZ TABAK B, Sönmez E (2016). Türkiye’de Okul Yöneticisi Görevlendirmeye İlişkin Yönetici Adayı Görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 51 - 71. |
Chicago | Güçlü Nezahat,Şahin Fatih,YAVUZ TABAK BURCU,Sönmez Emre Türkiye’de Okul Yöneticisi Görevlendirmeye İlişkin Yönetici Adayı Görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 36, no.1 (2016): 51 - 71. |
MLA | Güçlü Nezahat,Şahin Fatih,YAVUZ TABAK BURCU,Sönmez Emre Türkiye’de Okul Yöneticisi Görevlendirmeye İlişkin Yönetici Adayı Görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.36, no.1, 2016, ss.51 - 71. |
AMA | Güçlü N,Şahin F,YAVUZ TABAK B,Sönmez E Türkiye’de Okul Yöneticisi Görevlendirmeye İlişkin Yönetici Adayı Görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 36(1): 51 - 71. |
Vancouver | Güçlü N,Şahin F,YAVUZ TABAK B,Sönmez E Türkiye’de Okul Yöneticisi Görevlendirmeye İlişkin Yönetici Adayı Görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 36(1): 51 - 71. |
IEEE | Güçlü N,Şahin F,YAVUZ TABAK B,Sönmez E "Türkiye’de Okul Yöneticisi Görevlendirmeye İlişkin Yönetici Adayı Görüşleri." Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, ss.51 - 71, 2016. |
ISNAD | Güçlü, Nezahat vd. "Türkiye’de Okul Yöneticisi Görevlendirmeye İlişkin Yönetici Adayı Görüşleri". Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 36/1 (2016), 51-71. |