Yıl: 2014 Cilt: 39 Sayı: 174 Sayfa Aralığı: 91 - 104 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Görsel Destek ile Öğretilen Eşzamanlı İpucuyla Öğretimin Annelerin Otizmli Çocuklarına Beceri Öğretmelerindeki Etkililiği

Öz:
Gelişimsel yetersizliği olan bireylerin toplum içinde bağımsız yaşantılar sürdürebilmeleri için sadece okulda yapılan eğitimöğretim yeterli olmamaktadır. Bu nedenle bu çalışmanın dört amacı bulunmaktadır: (a) Kendilerine CD aracılığıyla eşzamanlı ipucuyla öğretim yöntemi öğretilen anneler yöntemi güvenilir olarak kullanabilecekler mi?, (b) Gelişimsel yetersizliği olan çocuklar kendilerine öğretilen becerileri öğrenebilecekler mi?, (c) Çalışmaya katılan anneler ve çocukları öğrendikleri becerileri öğretim tamamlandıktan sonra da sürdürebilecekler ve genelleyebilecekler mi? ve (d) Çalışmaya katılan annelerin yönteme ve çalışmaya ilişkin görüşleri nedir? Bu amaçları gerçekleştirebilmek üzere deneklerarası yoklama evreli çoklu yoklama modeli kullanılarak dört anne ve çocuğuyla çalışılmıştır. Katılımcıların evlerinde gerçekleştirilen uygulamalar sonucunda annelerin kendilerine CD aracılığıyla öğretilen eşzamanlı ipucuyla uygulayabildikleri ve gelişimsel yetersizliği olan çocuklarının da annelerinin öğrettiği hedef becerileri öğrendikleri görülmüştür. öğretim yöntemini güvenilir bir biçimde
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Effectiveness of Mother Delivered Simultaneous Prompting Taught by Visual Support on Teaching Chained Skills to Their Children with Autism *

Öz:
Only teaching in schools is not enough for individuals with developmental disabilities for them to be independent in the society. For this reason, the present study has four purposes(a) Can the mothers implement simultaneous prompting reliably which was taught to them via visual supports?, (b)Can children with developmental disabilities acquire the target skills which were taught by their mothers?, (c) Can mothers and children with developmental disabilities maintain and generalize the acquired skills during the study?, and (d) What are the opinions of mothers regarding the teaching method and the study? In order to reach these purposes, a multiple probe design across participants was used in the study with four children and their mothers. After conducting the study at the homes of the participants, it was seen that mothers reliably implemented simultaneous prompting which was taught via a training CD, besides, children with developmental disabilities acquired the target skills which were taught by their mothers in the study.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akmanoğlu, N. & Batu, S. (2004). Teaching pointing to numerals to individuals with autism using simultaneous prompting. Education and Training in Developmental Disabilities, 39, 326-336.
  • Akmanoğlu-Uludağ, N. & Batu, S. (2005). Teaching relative names to children with autism using simultaneous prompting. Education and Training in Developmental Disabilities, 40, 401-410.
  • Batu, S. (2008). Caregiver-delivered home-based instruction using simultaneous prompting for teaching home skills to ındividuals with developmental disabilities. Education and Training in Developmental Disabilities, 43, 541-555.
  • Cavkaytar, A. (2007). Turkish parents as teachers: Teaching parents how to teach self-care and domestic skills to their children with mental retardation. Education and Training in Developmental Disabilities, 42, 85-93.
  • Dere-Çiftçi, H. & Temel, Z.F. (2010). A comparison of individual and small group instruction with simultaneous prompting for teaching the concept of color to children with a mental disability. Social Behavior and Personality, 38, 479-484.
  • DiPipi-Hoy, C. & Jitendra, A. (2004). A parent-delivered intervention to teach purchasing skills to young adults with disabilities. The Journal of Special Education, 38, 144-157.
  • Dogan, O. S. & Tekin-Iftar, E. (2002). The effects of simultaneous prompting on teaching receptively identifying occupations from picture cards. Research in Developmental Disabilities, 23, 237-252.
  • Griffen, A. K., Schuster, J. W. & Morse, T. E. (1998). The acquisition of instructive feedback: A comparison versus intermittent presentation schedules. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, 33, 42-61.
  • Gürsel, O., Tekin-İftar, E. & Bozkurt, F. (2006). Effectiveness of simultaneous prompting in small group: The opportunity of acquiring non-target skills through observational learning and instructive feedback. Education and Training in Developmental Disabilities, 41, 225-243.
  • Johnson, P., Schuster, J. W. & Bell, J. K. (1996). Comparison of simultaneous prompting with and without error correction in teaching science vocabulary words to high school students with mild disabilities. Journal of Behavioral Education, 6, 437-458.
  • Keçeli-Kaysılı, B. (2008). Akademik başarının arttırılmasında aile katılımı. Özel Eğitim Dergisi, 9(1), 69- 83.
  • Maciag, K. G., Schuster, J. W., Collins, B. C., & Cooper, J. T. (2000). Training adults with moderate and severe mental retardation in a vocational skill using a simultaneous prompting procedure. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, 35, 306-316.
  • Morrow, S. A. & Bates, P. E. (1987). The effectiveness of three sets of school-based instructional materials and community training on the acquisition and generalization of community laundry skills by students with severe handicaps. Research in Developmental Disabilities, 8, 113-136.
  • Morse, T. E. & Schuster, J. W. (2004). Simultaneous prompting: A review of the literature. Education and Training in Developmental Disabilities, 39, 153-168.
  • Özcan, N. & Cavkaytar, A. (2009). Parents as teachers: Teaching parents how to teach toilet skills to their children with autism and mental retardation. Education and Training in Developmental Disabilities, 44, 237-243.
  • Palmer, T., Collins, B. C. & Schuster, J. W. (1999). The use of a simultaneous prompting procedure to teach receptive manual sign identification to adults with disabilities. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 11, 179-191.
  • Parrott, K. A., Schuster, J. W., Collins, B. C., & Gassaway, L. J. (2000). Simultaneous prompting and instructive feedback when teaching chained tasks. Journal of Behavioral Education, 10, 3-19.
  • Riesen, T., McDonnell, J., Johnson, J. W., Polychronis, S., & Jameson, M. (2003). A comparison of constant time delay and simultaneous prompting within embedded instruction in general education classes with students with moderate to severe disabilities. Journal of Behavioral Education, 12, 241-259.
  • Seung, H. K., Ashwell, S., Elder, J. H. & Valcante, G. (2006). Verbal communication outcomes in children with autism after in home father training. Journal of Intellectual Disability Research, 50,139- 150.
  • Singleton, D. K., Schuster, J. W., Morse, T. E. & Collins, B. C. (1999). A comparison of antecedent prompt and test and simultaneous prompting procedures in teaching grocery words to adolescents with mental retardation. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, 34, 182-199.
  • Sucuoğlu, B. ve Kargın, T. (2006). İlköğretimde kaynaştırma: Yaklaşımlar, yöntemler, teknikler. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Tait, K., Sigafos, J., Woodyat, G., O'Reilly, M. & Lancioni, G. (2004). Evaluating parent use of functional communication training to replace and enhance prelinguistic behaviors in six children with developmental disabilities. Disability and Rehabilitation, 26, 1241-1254.
  • Tekin-İftar, E. (2008). Parent-delivered community-based instruction with simultaneous prompting for teaching community skills to children with developmental disabilities. Education and Training in Developmental Disabilities, 43, 249-265.
  • Tekin-İftar, E. (2003). Effectiveness of peer delivered simultaneous prompting on teaching community signs to students with developmental disabilities. Education and Training in Developmental Disabilities, 38, 77-94.
  • Tekin, E. & Kircaali-Iftar, G. (2001). Özel eğitimde yanlışsız öğretim yöntemleri. Ankara, Turkey: Nobel Yayinevi.
  • Wall, M. E. & Gast, D. L. (1997a). Caregivers as teachers: Using constant time delay to teach adults how to use constant time delay. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, 32, 213-228.
  • Wall, M. E. & Gast, D. L. (1997b). Caregivers' use of constant time delay to teach leisure skills to adolescents or young adults with moderate or severe intellectual disabilities. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, 32, 340-356.
  • Waugh, E.R., Alberto, P.A. & Fredrick, L.D. (2011). Effects of error correction during assessment probes on the acquisition of sight words for students with moderate intellectual disabilities. Research in Developmental Disabilities, 32,47-57.
  • Waugh, E.R., Fredrick, L.D. & Alberto, P.A. (2009). Using simultaneous prompting to teach sounds and blending skills to students with moderate intellectual disabilities. Research in Developmental Disabilities, 30, 1435-1447.
  • Wolery, M., Ault, M. J. & Doyle, P. M. (1992). Teaching students with moderate and severe handicaps: Use of response prompting strategies. New York: Longman.
APA BATU E, AKSOY BOZKURT F, ÖNCÜL N (2014). Görsel Destek ile Öğretilen Eşzamanlı İpucuyla Öğretimin Annelerin Otizmli Çocuklarına Beceri Öğretmelerindeki Etkililiği. , 91 - 104.
Chicago BATU E. Sema,AKSOY BOZKURT Funda,ÖNCÜL Nuray Görsel Destek ile Öğretilen Eşzamanlı İpucuyla Öğretimin Annelerin Otizmli Çocuklarına Beceri Öğretmelerindeki Etkililiği. (2014): 91 - 104.
MLA BATU E. Sema,AKSOY BOZKURT Funda,ÖNCÜL Nuray Görsel Destek ile Öğretilen Eşzamanlı İpucuyla Öğretimin Annelerin Otizmli Çocuklarına Beceri Öğretmelerindeki Etkililiği. , 2014, ss.91 - 104.
AMA BATU E,AKSOY BOZKURT F,ÖNCÜL N Görsel Destek ile Öğretilen Eşzamanlı İpucuyla Öğretimin Annelerin Otizmli Çocuklarına Beceri Öğretmelerindeki Etkililiği. . 2014; 91 - 104.
Vancouver BATU E,AKSOY BOZKURT F,ÖNCÜL N Görsel Destek ile Öğretilen Eşzamanlı İpucuyla Öğretimin Annelerin Otizmli Çocuklarına Beceri Öğretmelerindeki Etkililiği. . 2014; 91 - 104.
IEEE BATU E,AKSOY BOZKURT F,ÖNCÜL N "Görsel Destek ile Öğretilen Eşzamanlı İpucuyla Öğretimin Annelerin Otizmli Çocuklarına Beceri Öğretmelerindeki Etkililiği." , ss.91 - 104, 2014.
ISNAD BATU, E. Sema vd. "Görsel Destek ile Öğretilen Eşzamanlı İpucuyla Öğretimin Annelerin Otizmli Çocuklarına Beceri Öğretmelerindeki Etkililiği". (2014), 91-104.
APA BATU E, AKSOY BOZKURT F, ÖNCÜL N (2014). Görsel Destek ile Öğretilen Eşzamanlı İpucuyla Öğretimin Annelerin Otizmli Çocuklarına Beceri Öğretmelerindeki Etkililiği. Eğitim ve Bilim, 39(174), 91 - 104.
Chicago BATU E. Sema,AKSOY BOZKURT Funda,ÖNCÜL Nuray Görsel Destek ile Öğretilen Eşzamanlı İpucuyla Öğretimin Annelerin Otizmli Çocuklarına Beceri Öğretmelerindeki Etkililiği. Eğitim ve Bilim 39, no.174 (2014): 91 - 104.
MLA BATU E. Sema,AKSOY BOZKURT Funda,ÖNCÜL Nuray Görsel Destek ile Öğretilen Eşzamanlı İpucuyla Öğretimin Annelerin Otizmli Çocuklarına Beceri Öğretmelerindeki Etkililiği. Eğitim ve Bilim, vol.39, no.174, 2014, ss.91 - 104.
AMA BATU E,AKSOY BOZKURT F,ÖNCÜL N Görsel Destek ile Öğretilen Eşzamanlı İpucuyla Öğretimin Annelerin Otizmli Çocuklarına Beceri Öğretmelerindeki Etkililiği. Eğitim ve Bilim. 2014; 39(174): 91 - 104.
Vancouver BATU E,AKSOY BOZKURT F,ÖNCÜL N Görsel Destek ile Öğretilen Eşzamanlı İpucuyla Öğretimin Annelerin Otizmli Çocuklarına Beceri Öğretmelerindeki Etkililiği. Eğitim ve Bilim. 2014; 39(174): 91 - 104.
IEEE BATU E,AKSOY BOZKURT F,ÖNCÜL N "Görsel Destek ile Öğretilen Eşzamanlı İpucuyla Öğretimin Annelerin Otizmli Çocuklarına Beceri Öğretmelerindeki Etkililiği." Eğitim ve Bilim, 39, ss.91 - 104, 2014.
ISNAD BATU, E. Sema vd. "Görsel Destek ile Öğretilen Eşzamanlı İpucuyla Öğretimin Annelerin Otizmli Çocuklarına Beceri Öğretmelerindeki Etkililiği". Eğitim ve Bilim 39/174 (2014), 91-104.