İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİ TERCİH ETME NEDENLERİ VE ÖĞRETMENLİK EĞİTİMİ İLE İLGİLİ BEKLENTİLERİ
Yıl: 2017 Cilt: 17 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 78 - 98 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİ TERCİH ETME NEDENLERİ VE ÖĞRETMENLİK EĞİTİMİ İLE İLGİLİ BEKLENTİLERİ
Öz: Eğitim fakültelerinin yetiştirdiği öğretmen adaylarının öğrenme-öğretme becerilerinin üst düzeyde olmasının sağlanmasında adayların öğretmenliği tercih etme nedenleri ve beklentilerinin belirlenmesi önem arz etmektedir. Araştırmanın amacı; öğretmen adaylarının, İlköğretim Matematik Öğretmenliği lisans programını seçme nedenleri ve bu programdan beklentileri ile ilgili düşüncelerini ortaya çıkarmaktır. Araştırma, 2015-2016 eğitim öğretim yılı bahar döneminde bir devlet üniversitesinin ilköğretim matematik öğretmenliği lisans programını yeni kazanmış 6 öğretmen adayıyla gerçekleşmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni; veri toplama aracı olarak ise yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler nitel veri analizi yöntemlerinden içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, öğretmen adaylarının matematiği sevilen, zevkli, uğraşı verilen ve mutlu olunan bir ders olarak gördükleri; öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerinin başında birilerinin yönlendirmesi ve/veya birilerinden etkilenme, iş kaygısı ve çalışma koşulları ve matematiğe ilgi duyma, onu sevme ve sevdirmenin yer aldığı; matematik öğretmenliği ve öğretim elemanlarından beklentilerinin ise alan ve genel kültür bilgisi, pedagojik ve teknolojik pedagojik alan bilgisi, kişilik özellikleri ve önyargıların giderilmesi boyutlarında olduğu sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelime: Konular:
PROSPECTIVE ELEMENTARY MATHEMATICS TEACHERS' REASONS FOR SELECTING TEACHING PROFESSION AND EXPECTATIONS FROM TEACHING EDUCATION
Öz: It is important to determine prospective teachers' preferences for and expectations from studying in a pre-service teacher education program in order to prepare highly qualified. The aim of this study was to find out pre-service teachers' reasons for selecting to study in a Primary Mathematics Teaching program and their expectations from this program. Six pre-service teachers who started to study in a Primary Mathematics teaching program in the academic year of 2015-2016 participated in this study and a qualitative case study design was followed. Semi-structured interviews have been used for data collection and content analysis for analyzing the data. The results showed that; 1) pre-service teachers considered Mathematics as a popular and enjoyable pursuit in which they are happy to study, 2) having been directed and/or influenced by others, concerns relating to finding a job, working conditions, and interest in Mathematics were the reasons for candidates' selection of that particular study program; and 3) candidates' expectations from their respective study program and lecturers were content knowledge, general knowledge, technological pedagogical content knowledge, and overcoming prejudices.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aktürk, A. O. (2012). Öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerine ve akademik başarılarına göre incelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(3), 283-297.
- Altıntaş, E. (1999). Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği bölümü Birinci ve Dördüncü sınıf öğrencileri ve ilkokul öğretmenlerinin İlkokul öğretmenliği mesleğini Algılamaları arasındaki fark. 4. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi bildirileri, 1, Eskişehir.
- Atav, E. & Altunoğlu, B. D. (2013). Meslek ve alan seçiminde motivasyon ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 58-70.
- Bastick, T. (2000). Why teacher trainees choose the teaching profession? Comparing trainees in metropolitan and developing countries. International Review of Education, 46(3/4), 343-349.
- Behymer, J., & Cockriel, I. W. (1988). Career choice conflict. Journal of Career Development, 15(2), 134-140.
- Boz, Y. ve Boz, N.( 2008). Kimya ve Matematik Öğretmen Adaylarının Öğretmen Olma Nedenleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 137-144.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E, K., Akgün, Ö, E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
- Creswell, J. W. (2015). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Mesut Bütün & Selçuk Beşir Demir (Çev. Ed.). Ankara: Siyasal Yayınevi.
- Çermik, H., Doğan, B. ve Şahin, A. (2010). Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğini Tercih Sebepleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 201-212.
- Hacıömeroğlu, G. ve Şahin-Taşkın, Ç. (2009). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih sebepleri, 1. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale, 01-03 Mayıs, 7 Haziren 2016 tarihinde http://www.eab.org.tr/eab/2009/pdf/323.pdf adresinden alınmıştır.
- İncikabı, L., Biber, A. Ç., & Mercimek, O. (2016). İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Programı Tercih Nedenleri ve Beklentileri Üzerine Bir Araştırma. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(1), 165-188.
- Kartal, T., Öztürk, N. & Ekici, G. (2012). Developing pedagogical content knowledge in preservice science teachers through microteaching lesson study. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 46, 2753-2758.
- Kılıç, A. ve Saruhan, H. (2006). Teknik eğitim fakültesi öğretmen adaylarının öğretmenlik Üniversitesi, 16, 407-417.
- Kniveton, B. H. (2004). The influences and motivations on which students base their choice of career. Research in Education, 72, 47-57.
- Kuzgun, Y. (2008). Meslek Seçiminde Bilinmesi gerekenler, Ösym yayınları, Ankara.
- Johnston, J., McKeown, E., & McEwen, A. (1999). Choosing primary teaching as a career: The perspectives of males and females in training. Journal of education for teaching:
- international research and pedagogy, 25(1), 55-64.
- Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
- Özbek, R. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih etmelerinde kişisel, ekonomik ve sosyal faktörlerin etkililik derecesine ilişkin algıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 145-160.
- Papanastasiou, C., & Papanastasiou, E. (1998). What influences students to choose the elementary education major: The case of Cyprus. Mediterranean Journal of Educational Studies, 3, 35-45.
- Parr, M., Gosse, D., & Allison, J. (2008). The professional journey of male primary teachers: Experiences and perceptions of entering into a "sacred female space". The International Journal of Diversity in Organisations, Communities and Nations, 7(6), 257-265.
- Recepoğlu, E. (2013). Öğretmen adaylarının yaşam doyumları ile öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (HU Journal of Education), 311-326.
- Saban, A. (2003). A Turkish Profile of Prospective Elementary School Teachers and Their Views of Teaching. Teaching and Teacher Education, 19(8), 829-846.
- Sinclair, C. (2008). Initial and changing student teacher motivation and commitment to teaching. Asia-Pacific Journal of Teacher Education,36(2), 79-104.
- Şara, P., & Kocabaş, A. (2012). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sınıf Öğretmenliğini Tercih Nedenleri ve Aldıkları Eğitimle İlgili Görüşleri. Turkish International Journal of Special Education and Guidance & Counselling (TIJSEG), 1(2), 8-17.
- Şişman, M. (2007). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Tataroğlu, B., Özgen, K. ve Alkan, H. (2011). Matematik öğretmen adaylarının Öğretmenliği tercih nedenleri ve beklentileri, 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 27-29 April, 998-1006.
- Yıldırım, Ş. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 9. Genişletilmiş Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yılmaz, N., & Doğan, N. (2015). İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Meslek Tercihlerini Etkileyen Faktörler: Hacettepe Üniversitesi Örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 405-421.
APA | ÇAKIR S, AKKAYA R (2017). İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİ TERCİH ETME NEDENLERİ VE ÖĞRETMENLİK EĞİTİMİ İLE İLGİLİ BEKLENTİLERİ. , 78 - 98. |
Chicago | ÇAKIR Salih,AKKAYA RECAI İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİ TERCİH ETME NEDENLERİ VE ÖĞRETMENLİK EĞİTİMİ İLE İLGİLİ BEKLENTİLERİ. (2017): 78 - 98. |
MLA | ÇAKIR Salih,AKKAYA RECAI İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİ TERCİH ETME NEDENLERİ VE ÖĞRETMENLİK EĞİTİMİ İLE İLGİLİ BEKLENTİLERİ. , 2017, ss.78 - 98. |
AMA | ÇAKIR S,AKKAYA R İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİ TERCİH ETME NEDENLERİ VE ÖĞRETMENLİK EĞİTİMİ İLE İLGİLİ BEKLENTİLERİ. . 2017; 78 - 98. |
Vancouver | ÇAKIR S,AKKAYA R İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİ TERCİH ETME NEDENLERİ VE ÖĞRETMENLİK EĞİTİMİ İLE İLGİLİ BEKLENTİLERİ. . 2017; 78 - 98. |
IEEE | ÇAKIR S,AKKAYA R "İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİ TERCİH ETME NEDENLERİ VE ÖĞRETMENLİK EĞİTİMİ İLE İLGİLİ BEKLENTİLERİ." , ss.78 - 98, 2017. |
ISNAD | ÇAKIR, Salih - AKKAYA, RECAI. "İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİ TERCİH ETME NEDENLERİ VE ÖĞRETMENLİK EĞİTİMİ İLE İLGİLİ BEKLENTİLERİ". (2017), 78-98. |
APA | ÇAKIR S, AKKAYA R (2017). İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİ TERCİH ETME NEDENLERİ VE ÖĞRETMENLİK EĞİTİMİ İLE İLGİLİ BEKLENTİLERİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 78 - 98. |
Chicago | ÇAKIR Salih,AKKAYA RECAI İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİ TERCİH ETME NEDENLERİ VE ÖĞRETMENLİK EĞİTİMİ İLE İLGİLİ BEKLENTİLERİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17, no.1 (2017): 78 - 98. |
MLA | ÇAKIR Salih,AKKAYA RECAI İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİ TERCİH ETME NEDENLERİ VE ÖĞRETMENLİK EĞİTİMİ İLE İLGİLİ BEKLENTİLERİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.17, no.1, 2017, ss.78 - 98. |
AMA | ÇAKIR S,AKKAYA R İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİ TERCİH ETME NEDENLERİ VE ÖĞRETMENLİK EĞİTİMİ İLE İLGİLİ BEKLENTİLERİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 17(1): 78 - 98. |
Vancouver | ÇAKIR S,AKKAYA R İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİ TERCİH ETME NEDENLERİ VE ÖĞRETMENLİK EĞİTİMİ İLE İLGİLİ BEKLENTİLERİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 17(1): 78 - 98. |
IEEE | ÇAKIR S,AKKAYA R "İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİ TERCİH ETME NEDENLERİ VE ÖĞRETMENLİK EĞİTİMİ İLE İLGİLİ BEKLENTİLERİ." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, ss.78 - 98, 2017. |
ISNAD | ÇAKIR, Salih - AKKAYA, RECAI. "İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİ TERCİH ETME NEDENLERİ VE ÖĞRETMENLİK EĞİTİMİ İLE İLGİLİ BEKLENTİLERİ". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17/1 (2017), 78-98. |