SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ İLKOKUMA VE YAZMA ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN ÖZ YETERLİK İNANÇLARININ BELİRLENMESİ
Yıl: 2017 Cilt: 17 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 314 - 331 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ İLKOKUMA VE YAZMA ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN ÖZ YETERLİK İNANÇLARININ BELİRLENMESİ
Öz: Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının ilkokuma ve yazma öğretimine ilişkin öz yeterlik inançlarını belirlemektir. Araştırma betimsel türde tarama modeline göre yapılandırılmıştır. Araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Karadeniz Teknik Üniversitesinde öğrenim gören 425 öğrenci, örneklemini ise aynı üniversitede öğrenim gören 378 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verilerini nitel verilerle desteklemek amacıyla örneklem grubundan 12 öğrenci ile mülakat yapılmıştır. Araştırma sonucunda kız öğrencilerin erkeklere göre daha yüksek bir ilkokuma ve yazma öğretimi öz yeterlik inancına sahip olduğu, lisans 3. ve 4. sınıf öğrencileri arasında öz yeterlik bakımından bir fark bulunmadığı, uygulama yapmanın öz yeterlik inancını arttırdığı gibi sonuçlara ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime: Konular:
DETERMINATION TO SELF EFFICACY BELIEFS OF PRIMARY EDUCATION TEACHER CANDIDATES RELATED TO TEACHING OF BASIC LITERACY SKILLS
Öz: The aim of this study is to determine self efficacy beliefs of primary education teacher candidates related to teaching of basic literacy skills. Research is structured according to survey model in the descriptive type. In this study, mix method was used. Population of research consists of 425 students and the sample consists of 378 students at Karadeniz Technical University. Interviews were conducted with 12 teachers from the sample group to support the results of the research through the qualitative data. According to the results of the research, female teacher candidates have higher self-efficacy beliefs in the terms of teaching basic literacy skills than male teacher candidates. There wasn't a significant difference between the third and fourth grade teacher candidates studying Primary Teacher Education, but making practice increases the self efficacy belief. Keywrods: Teaching First Reading and Writing, Candidates of Teacher of Primary Education, Self Efficacy Beliefs.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akbaş, A. ve Çelikkaleli, O. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimi öz-yeterlik inançlarının cinsiyet, öğrenim türü ve üniversitelerine göre incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 98-110.
- Akkoyunlu, B., Orhan F., ve Umay A. (2005). Bilgisayar öğretmenleri için bilgisayar öğretmenliği öz-yeterlik ölçeği geliştirme çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 1-8.
- Aypay, A. (2010). Genel Özyeterlik ölçeğinin Türkçe'ye uyarlama çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (2), 113-131.
- Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist, 37(2), 122-47.
- Başer, N., Günhan, B. C. ve Yavuz , G. (2005, Eylül). İlköğretim öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin öğretmen yeterlik inançlarının karşılaştırılması üzerine bir araştırma, XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi İlköğretim Bölümü, Denizli.
- Bilgin, N. (2000). Sosyal psikolojiye giriş. İzmir: Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
- Büyüköztürk, S. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
- Çevik, D. B. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimi öz yeterlik düzeylerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 145-168.
- Eker, C. (2014). Sınıf öğretmenlerinin öz-yeterlilik inanç düzeyleri üzerine bir araştırma. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (1), 162-178.
- Ekici, G. (2008). Sınıf yönetimi dersinin öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik inanç düzeyine etkisi. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 98-110.
- Erdoğan, Ö. (1990). Öğretim üyeliğinin öğretme-öğrenme süreçleri açısından değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
- Gençtürk, A. ve Memiş, A. (2010). İlköğretim okulu öğretmenlerinin öz yeterlik inançları ve iş doyumlarının demografik faktörler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 9 (3), 1037-1054.
- Gömleksiz, M. N. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının ilkokuma ve yazma öğretimi dersine ilişkin tutumlarının değerlendirilmesi. Turkish Studies - International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8 (3), 197-211.
- Kahyaoğlu, M. ve Yangın, S. (2007). İlköğretim öğretmen adaylarının mesleki öz- yeterliklerine ilişkin görüşleri. Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1), 73-84.
- Kiremit, H. O. (2006). Fen bilgisi öğretmenliği öğrencilerinin biyoloji ile ilgili öz- yeterlik inançlarının karşılaştırılması. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
- Özdemir, S. M. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretim sürecine ilişkin öz- yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 54, 277-306.
- Seçer, Z., Çeliköz, N. ve Kayılı G. (2010). Okul öncesi öğretmenliği okul uygulamalarında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1): 128-152.
- Şahin, A. (2012). Bitişik eğik yazı öğretiminde karşılaşılan problemler. Eğitim ve Bilim, 37 (165), 168-179.
- Taşkın, C. S. ve Hacıömeroğlu, G. (2010). Öğretmen öz-yeterlik ölçeğinin Türkçeye uyarlanması ve sınıf öğretmeni adaylarının öz-yeterlik inançları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (27), 63-75.
- Torkzadeh, G. and Van Dyke, T. P. (2002). Effects of training on internet self-efficacy and computer user attitudes. Computers in Human Behavior, 18 (5), 479-494.
- Tschannen-Moran, M. and Woolfolk-Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: capturing and elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783-805.
- Üstüner, M., Demirtaş, H., Cömert, M. ve Özer, N., (2009). Ortaöğretim öğretmenlerinin öz-yeterlik inançları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (17), 1-16.
- Yaman, S., Koray, O. C., ve Altunçekiç, A. (2004). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öz yeterlik inanç düzeylerinin incelenmesi üzerine bir araştırma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 355-364.
- Yangın, B. (2013). İlkokul programlarının özellikleri. T. Erdoğan (Ed.), İlkokula (İlköğretime) Hazırlık ve İlkokul (İlköğretim) Programları içinde(s. 27-87), Ankara: Eğiten Kitap.
- Yenilmez, K. ve Kakmacı, O. (2008). İlköğretim matematik öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öz yeterlilik inanç düzeyleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 1-21.
- Yıldırım, N. ve Demirtaş, Z. (2008). Öğrenci görüşlerine dayalı sınıf öğretmenliği bölümü ilk okuma ve yazma öğretimi dersine ilişkin bir öneri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (3), 681-695.
APA | Özdemir C, erdoğan t (2017). SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ İLKOKUMA VE YAZMA ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN ÖZ YETERLİK İNANÇLARININ BELİRLENMESİ. , 314 - 331. |
Chicago | Özdemir Caner,erdoğan tolga SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ İLKOKUMA VE YAZMA ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN ÖZ YETERLİK İNANÇLARININ BELİRLENMESİ. (2017): 314 - 331. |
MLA | Özdemir Caner,erdoğan tolga SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ İLKOKUMA VE YAZMA ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN ÖZ YETERLİK İNANÇLARININ BELİRLENMESİ. , 2017, ss.314 - 331. |
AMA | Özdemir C,erdoğan t SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ İLKOKUMA VE YAZMA ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN ÖZ YETERLİK İNANÇLARININ BELİRLENMESİ. . 2017; 314 - 331. |
Vancouver | Özdemir C,erdoğan t SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ İLKOKUMA VE YAZMA ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN ÖZ YETERLİK İNANÇLARININ BELİRLENMESİ. . 2017; 314 - 331. |
IEEE | Özdemir C,erdoğan t "SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ İLKOKUMA VE YAZMA ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN ÖZ YETERLİK İNANÇLARININ BELİRLENMESİ." , ss.314 - 331, 2017. |
ISNAD | Özdemir, Caner - erdoğan, tolga. "SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ İLKOKUMA VE YAZMA ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN ÖZ YETERLİK İNANÇLARININ BELİRLENMESİ". (2017), 314-331. |
APA | Özdemir C, erdoğan t (2017). SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ İLKOKUMA VE YAZMA ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN ÖZ YETERLİK İNANÇLARININ BELİRLENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 314 - 331. |
Chicago | Özdemir Caner,erdoğan tolga SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ İLKOKUMA VE YAZMA ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN ÖZ YETERLİK İNANÇLARININ BELİRLENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17, no.1 (2017): 314 - 331. |
MLA | Özdemir Caner,erdoğan tolga SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ İLKOKUMA VE YAZMA ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN ÖZ YETERLİK İNANÇLARININ BELİRLENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.17, no.1, 2017, ss.314 - 331. |
AMA | Özdemir C,erdoğan t SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ İLKOKUMA VE YAZMA ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN ÖZ YETERLİK İNANÇLARININ BELİRLENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 17(1): 314 - 331. |
Vancouver | Özdemir C,erdoğan t SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ İLKOKUMA VE YAZMA ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN ÖZ YETERLİK İNANÇLARININ BELİRLENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 17(1): 314 - 331. |
IEEE | Özdemir C,erdoğan t "SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ İLKOKUMA VE YAZMA ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN ÖZ YETERLİK İNANÇLARININ BELİRLENMESİ." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, ss.314 - 331, 2017. |
ISNAD | Özdemir, Caner - erdoğan, tolga. "SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ İLKOKUMA VE YAZMA ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN ÖZ YETERLİK İNANÇLARININ BELİRLENMESİ". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17/1 (2017), 314-331. |