ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BENLİK SAYGISI İLE MESLEKİ BENLİK SAYGISININ İNCELENMESİ
Yıl: 2017 Cilt: 17 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 99 - 114 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BENLİK SAYGISI İLE MESLEKİ BENLİK SAYGISININ İNCELENMESİ
Öz: Bu çalışma, Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümü öğrencilerinin benlik saygısı ile mesleki benlik saygısının incelenmesine dönük ilişkisel bir araştırmadır. Araştırma 2010-2011 öğretim yılında Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümü öğrencileri ile yürütülmüştür. Araştırmaya 182 öğrenci katılmıştır. Araştırmada veriler Arıcak (2001) tarafından geliştirilen Benlik Saygısı ve Arıcak (1999) tarafından geliştirilen Mesleki Benlik Saygısı ölçeği ile elde edilmiştir. Elde edilen veriler SPSS paket programında analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda; Özel Eğitim Bölümünde öğrenim görmekte olan öğrencilerin benlik saygısı ile mesleki benlik saygısı arasında, kız ve erkek öğrencilerin benlik saygısı ile mesleki benlik saygısı arasında, yaş değişkenine göre benlik saygısı ve mesleki benlik saygısı arasında, öğrencilerin sınıf düzeyine göre benlik saygısı ve mesleki benlik saygısı düzeyleri arasında da anlamlı bir farklılık bulunmadığı gözlenmiştir.
Anahtar Kelime: Konular:
INVESTIGATION OF SELF-ESTEEM AND OCCUPATIONAL SELF-ESTEEM OF SPECIAL EDUCATION DEPARTMENT STUDENTS
Öz: This study is a relational-oriented research examining occupational self-esteem and self-esteem of the special education department students. 2010-2011 academic year, special education department students of Ahmet Keleşoğlu Education Faculty of Selcuk University is the research sample of this study. 182 students participated in the research. Research data were obtained via the Self-Esteem and Occupational Self-Esteem scale developed by Arıcak (1999) and Arıcak (2001). The obtained data were analyzed in SPSS package software program. According to data analysis; there is no significant difference between self-esteem and occupational self-esteem levels of special education department students regarding gender, age and grade variables.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aksayan, S. ve Gözüm, S. (1998). Olumlu sağlık davranışlarının başlatılması ve sürdürülmesinde öz etkililik algısının önemi, Cumhuriyet Üniversitesi HYO Dergisi,2:35-42.
- Aksoy, C.A. (1992). Lise son sınıf öğrencilerinin özsaygı ve denetim odağını etkileyen bazı değişkenlerin incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Arıcak, T., (1999). Grupla psikolojik danışma yoluyla benlik ve mesleki benlik saygısının geliştirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul. Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
- Arıcak, T. (2001). Benlik saygısı ölçeği'nin geliştirilmesi, güvenirlik ve geçerlik çalışmaları. II Ulusal Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Kongresi Kongre Özet Kitabı, s. 22-23. Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Psikiyatrisi ABD
- Arıcak, T. (2001, Eylül) Mesleki benlik saygısı ölçeğinin geliştirilmesi, güvenirlik ve geçerlik çalışmaları. 6. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi'nde sunulmuş bildiri. ODTÜ, Ankara.
- Arıcak, T. ve Dilmaç, B. (2003). Psikolojik danışma ve rehberlik öğrencilerinin bir takım değişkenler açısından benlik saygısı ile mesleki benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1): 1-7.
- Bacanlı, H. (2001). Gelişim ve Öğrenme. Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Çeliköz, N. ve Çetin, F. (2004). Anadolu öğretmen lisesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını etkileyen etmenler. Millî Eğitim Dergisi, 162.
- Çetin, Ş. (2006). Öğretmenlik mesleği tutum ölçeğinin geliştirilmesi (Geçerlik ve güvenirlik çalışması). Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 28-37.
- Coopersmith, S. (1967). The antecedents of self-esteem. San Francisco:W.H. Freeman and company.
- Çuhadaroğlu, Ç.F. (1985). Gençlerde benlik saygısı ile ilgili bir araştırma. XXI. Ulusal Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Kongresi sunulan bildiri. Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi.
- Demir, V., Gürsoy, F. ve Ada, Ş. (2011). Okulöncesi öğretmen adaylarının mesleki benlik saygılarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler 10(1): 597-614. Dergisi,
- Dilmaç, B., Arıcak, T. (2003). Psikolojik danışma ve rehberlik öğrencilerinin bir takım değişkenler açısından benlik saygısı ile mesleki benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi.3(1):1-7.
- Dönmez, A .(1985), Denetim odağı, kendine saygı ve üç değisken: Çevre büyüklüğü, yas, ile ortamı, Eğitim ve Bilim, 10: 4-15.
- Erdem, A. R., Gezer, K. ve Çokadar, H. (2005) Ortaöğretim fen-matematik ve sosyal alanlar öğretmenliği tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi 28-30 Eylül 2005 Kongre Kitabı I. Cilt içinde. 471-477, Denizli.
- Gür, A. (1996). Ergenlerde depresyon ve benlik saygısı arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
- Gürbüz, H., ve Kışoğlu, M. (2007). Attitudes Of The Science And Art Faculty Students And Education Faculty Students Attend The Nonthesis Graduated Education Program Toward Teaching Profession . Erzincan Eğitim Dergisi, 9(2), 71-83. Fakültesi
- Gürşen Ortacıoğlu, s., (2009). Müzik öğretmeni adaylarının benlik saygısı düzeyleri ile akademik ve çalgı başarılarının karşılaştırılması, Dicle Ün. Ziya Gökalp Eğitim Fak. Dergisi, 13:141-150.
- Hamarta, E. (2004). Üniversite öğrencilerinin yakın ilişkilerindeki bazı değişkenlerin (benlik saygısı, depresyon ve saplantılı düşünme) bağlanma stilleri açısından incelenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Işık, E. N. (2006). Öğretmen adaylarının benlik kavramları ile mesleki benlik kavramları arasındaki bağdaşımın bazı değişkenlere göre incelenmesi. (Selçuk Üniversitesi Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Körükçü, Ö. ve Oğuz, V. (2011). Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının mesleki benlik saygıları. Kuramsal Eğitimbilim, 4(2): 77-85.
- Kulaksızoğlu, A. (2000). Ergenlik psikolojisi, Ankara: Remzi Kitapevi.
- Kuzgun, Y. (2003). Meslek rehberliği ve danışmanlığa giriş, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Kuzgun, Yıldız. (1983). Benlik ve ideal benlik kavramlarının, tercih edilen meslek kavramlarıyla ilişkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, 16: 1-9.
- Laing R.D. (1993). Bölünmüş benlik (çev:Selçuk Çelik ). İstanbul: Kabakçı Yayınevi.
- Oktan, V., Şahin, M. (2010). Kız Ergenlerde Beden İmajı İle Benlik Saygısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 7(2): 553-556
- Oral, B. (2004). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Eğitim Araştırmaları, Ankara, Anı Yayıncılık 15, 88-98
- Özkan, İ. (1994). Benlik saygısını etkileyen etkenler, Düşünene Adam; 7 (3): 4-9.
- Plummer, D. (2001), Helping Children to Build Self-Esteem: A Photocopiable Activities Book, London.
- Rogers, C.R. (1951). Client-centered therapy. Boston:Houghton Mifflin Company.
- Rosenberg, M. (1965).(akt. Dilmaç ve Ekşi 2008). Society and the adolescent self-ımage. New Jersey :Princeton University Press.
- Sayın, Saime. (2003). Farklı programlarda okuyan öğretmen adayı üniversite öğrencilerinin empatik eğilimi, öğretmenlik mesleğine karşı tutum ve mesleki benlik saygısı. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(6):74-84.
- Sivribaskara, S. (2003), Özsaygının farklı değiskenler açısından ?ncelenmesi, Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi, Ankara.
- Skaalvik, E. M. & Hagtvet, K.A. (1990), Academic achivement and self-concept: an analysis of causal predominance in a developmental perspective, Journal of Personality and Social Psychology, 58: 292-307.
- Supor D.E. ve Bohn, M.J., (1970). (Akt:Arıcak ve Dilmaç 2003). Occupational psychology, London: Tavistock Publ.
- Super, D.E., (1968). Self concepts in vocational development, NewYork. :Rinehart&Winston.
- Super, D.E., (1963). Career development: self-concept theory, New York: Colombia University Teachers College Pres.
- Şener, K.D., Karaca, A., Açıkgöz, F., Süzer, F., (2011). Hemşirelik eğitimi mesleki benlik algısını değiştirirmi? Dicle Ün. Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(3):12-16.
- Şişman, M., Acat, B. (2003). Öğretmenlik uygulaması çalışmalarının öğretmenlik mesleğinin algılanmasındaki etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1):235-250.
- Traş, Z., Arslan, C. ve Mentiş Taş, A. (2011). Öğretmen Adaylarında Mizah Tarzları, Problem Çözme Ve Benlik Saygısının İncelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2): 716-732.
- Ünal, E. ve Şimşek, S. (2008). İlköğretim bölümü anabilim dallarında öğrenim gören öğretmen adaylarının mesleki benlik saygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 7(1): 41-52.
- Uyanık Balat, G., Akman, B. (2004). Farklı sosyo-ekonomik düzeydeki lise öğrencilerinin benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi. Fırat Üni. Sosyal Bilimler Dergisi. 14 (2): 174-183.
- Wells, E. & Marwell, G. (1976), Self -Esteem: Its conceptualization and Measurement, Sage Publications, Inc. Beverly Hills.
- Yeşilyaprak, B. (Editör). (2011). Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı. (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Yıldırım, Y., Kırımoğlu, H. ve Temiz, A. (2010). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin mesleki benlik saygısı (Hatay il örneği). Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 12(1): 29-35.
- Yörükoğlu, A. (1986). Gençlik çağı. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları Sosyal ve Felsefi Eserler Dizisi. Ankara.
- Yüksekkaya, Y. (1995). Üniversite öğrencilerinin benlik saygısının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi. Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
APA | EFİLTİ E, Çıkılı Y (2017). ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BENLİK SAYGISI İLE MESLEKİ BENLİK SAYGISININ İNCELENMESİ. , 99 - 114. |
Chicago | EFİLTİ ERKAN,Çıkılı Yahya ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BENLİK SAYGISI İLE MESLEKİ BENLİK SAYGISININ İNCELENMESİ. (2017): 99 - 114. |
MLA | EFİLTİ ERKAN,Çıkılı Yahya ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BENLİK SAYGISI İLE MESLEKİ BENLİK SAYGISININ İNCELENMESİ. , 2017, ss.99 - 114. |
AMA | EFİLTİ E,Çıkılı Y ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BENLİK SAYGISI İLE MESLEKİ BENLİK SAYGISININ İNCELENMESİ. . 2017; 99 - 114. |
Vancouver | EFİLTİ E,Çıkılı Y ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BENLİK SAYGISI İLE MESLEKİ BENLİK SAYGISININ İNCELENMESİ. . 2017; 99 - 114. |
IEEE | EFİLTİ E,Çıkılı Y "ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BENLİK SAYGISI İLE MESLEKİ BENLİK SAYGISININ İNCELENMESİ." , ss.99 - 114, 2017. |
ISNAD | EFİLTİ, ERKAN - Çıkılı, Yahya. "ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BENLİK SAYGISI İLE MESLEKİ BENLİK SAYGISININ İNCELENMESİ". (2017), 99-114. |
APA | EFİLTİ E, Çıkılı Y (2017). ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BENLİK SAYGISI İLE MESLEKİ BENLİK SAYGISININ İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 99 - 114. |
Chicago | EFİLTİ ERKAN,Çıkılı Yahya ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BENLİK SAYGISI İLE MESLEKİ BENLİK SAYGISININ İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17, no.1 (2017): 99 - 114. |
MLA | EFİLTİ ERKAN,Çıkılı Yahya ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BENLİK SAYGISI İLE MESLEKİ BENLİK SAYGISININ İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.17, no.1, 2017, ss.99 - 114. |
AMA | EFİLTİ E,Çıkılı Y ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BENLİK SAYGISI İLE MESLEKİ BENLİK SAYGISININ İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 17(1): 99 - 114. |
Vancouver | EFİLTİ E,Çıkılı Y ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BENLİK SAYGISI İLE MESLEKİ BENLİK SAYGISININ İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 17(1): 99 - 114. |
IEEE | EFİLTİ E,Çıkılı Y "ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BENLİK SAYGISI İLE MESLEKİ BENLİK SAYGISININ İNCELENMESİ." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, ss.99 - 114, 2017. |
ISNAD | EFİLTİ, ERKAN - Çıkılı, Yahya. "ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN BENLİK SAYGISI İLE MESLEKİ BENLİK SAYGISININ İNCELENMESİ". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17/1 (2017), 99-114. |