Yıl: 2017 Cilt: 17 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 189 - 211 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BAŞARI YÖNELİMLERİ İLE MESLEKİ KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Öz:
Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının başarı yönelimleri ve mesleki kaygı düzeylerinin cinsiyet ve sınıf düzeyi açısından incelenmek ve başarı yöneliminin mesleki kaygıyı yordayıp yordamadığını belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu Erciyes ve Cumhuriyet üniversiteleri Eğitim Fakülteleri Sınıf öğretmenliği programlarında öğrenim gören ve basit tesadüfi eleman örnekleme yöntemiyle seçilen (%% 26,2'si erkek; %% 73,8'i kadın ) 321 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada öğrencilerin başarı yönelimleri "2x2 Başarı yönelimleri ölçeği ile mesleki kaygı düzeyleri 8 alt boyutlu "Mesleki Kaygı Ölçeği" ile ölçülmüştür. Araştırmada ayrıca kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Veriler çözümlenirken, t testi, f testi, Pearson korelasyon tekniği ve çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları başarı yönelimi ve mesleki kaygı açısından cinsiyet ve sınıf düzeylerine göre bazı boyutlarda anlamlı bir farkın olduğunu ayrıca başarı yöneliminin mesleki kaygının önemli bir yordayıcısı olduğunu göstermiştir. Bu araştırmanın sonuçları ilgili literatür çerçevesinde tartışılmış ve gelecek araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Davranış Bilimleri

AN INVESTIGATON OF PRIMARY SCHOOL PRE-SERVICE TEACHERS' ACHIEVEMENT GOAL ORIENTATIONS AND OCCUPATIONAL CONCERNS

Öz:
The purpose of this study is to examine prospective classroom teachers' success orientations and occupational anxiety levels in terms of gender and class level and to determine whether success orientation predicts occupational anxiety. The study group of the research consisted of 321 students (26.2% male, 73.8% female) who were studying in Classroom teaching programs of Education Faculties in Erciyes and Cumhuriyet Universities and were selected by simple random employee sampling method. In the research, while students' success orientations were measured by "2x2 Success Orientation scale", their occupational anxiety levels were measured by "Occupational Anxiety Scale" with 8 sub-dimensions. Personal information form was also used in the research. ttest, f-test, Pearson correlation technique and multiple linear regression analysis techniques were used while analyzing the data. The results of the research showed that there is a significant difference in some dimensions in terms of success orientation and occupational anxiety according to gender and class levels, and that success orientation is an important predictor of occupational anxiety. The results of this research were discussed within the framework of the relevant literature and suggestions for future researches were offered.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akın, A. (2006). 2x2 Başarı yönelimleri ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(12), 1-14.
  • Alisinaoğlu, F., Kesicioğlu, O., & Ünal, E. (2010). Okul öncesi öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin incelenmesi. 2. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Aydın, S., Gürbüzoğlu Yalman, S., & Yel, M. (2014). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Başarı Amaç Yönelimlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kafkas Üniversitesi, e - Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 51-59.
  • Başaran, S. S. (2010). Müzik öğretmeni adaylarının sürekli kaygı düzeyleri, müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumları ve özyeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Zonguldak.
  • Betoret, F. D. (2006). Stressors, self-efficacy, coping resources, and burnout among secondary school teachers in Spain. Educational psychology, 26(4), 519-539.
  • Bozdam, A., & Taşğın, Ö. (2011). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 13(1), 44-53.
  • Brookhart, S., & Freeman, D. (1992). Characteristics of entering teacher candidates. Review of Educational Research, 62(1), 37-60.
  • Brunetti, G. (2001). Why Do They Teach? A Study of Job Satisfaction among Long- Term High-School Teachers. Teacher Education Quarterly, 28(3), 49-74.
  • Butler, R. (2007). Teachers' achievement goal orientations and associations with teachers' help seeking: Examination of a novel approach to teacher motivation. Journal of Educational Psychology, 99(2), 241-252.
  • Cabı, E., & Yalçınalp, S. (2009). Öğretmen adaylarının mesleki ve eğitim teknolojilerini kullanma kaygı düzeylerine yönelik görüşleri. Proceedings of 9. International Educational Technology Conference (s. 579-584). Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Cabı, E., & Yalçınalp, S. (2013). Öğretmen Adaylarına Yönelik Mesleki Kaygı Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (44), 85-96.
  • Chacon, T. C. (2005). Teacher' perceived efficacy among EFL teachers in middle schools in Venezuela. Teaching and Teacher Education,, 21(3), 257-272.
  • Cüceloğlu, D. (1996). İnsan ve Davranışı (6. b.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çağır, G., & Gürgan, U. (2008). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. 17. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
  • DeShon, R., & Gillespie, J. (2005). A motivated action theory account of goal orientation. The Journal of Applied Psychology, 90(6), 1096-1127.
  • Develi, E. (2006). Konya'da ilköğretim okullarında görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin sürekli kaygı durumlarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • Doğan, T., & Çoban, A. (2009). Eğitim Fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 34(153), 157-168.
  • Dweck, C., & Leggett, E. (1988). A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95(2), 256-273.
  • Elliot, A., & Harackiewicz, J. (1996). Approach and avoidance achievement goals and intrinsic motivation: a mediational analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 70(3), 461-475.
  • Elliot, A., & McGregor, H. (2001). A 2 x 2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80(3), 501-519.
  • Elliott, A., & Church, M. (1997). A hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 72(1), 218-232.
  • Fasching, M., Dresel, M., Dickhäuser, O., & Nitsche, S. (2010). Goal orientations of teacher trainees: Longitudinal analysis of magnitude, change and relevance. Journal for Educational Research Online (2), 9-33.
  • Foster, T., & Newman, E. (2005). Just a knock back? Identity bruising on their route to becoming a male primary school teacher. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 11(4), 341-358.
  • Genç, H. (2008). Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı öğrencilerinin kaygı düzeyleri üzerine bir durum çalışması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Güçlü, M., & Bozgeyikli, H. (2016). Öğretmen adaylarının Türk eğitim tarihi dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. Tarih okulu Dergisi(XXV), 401-415. doi: http://dx.doi.org/10.14225/Joh800
  • Jagacinski, C., & Strickland, O. (2000). Task and ego orientation the role of goal orientations in anticipated affective reactions to achievement outcomes. Learning and indivudial differences(79), 189-208.
  • Johnston, J., McKeown, E., & McEwen, A. (1999). Choosing primary teaching as a career: The perspectives of males and females in training. Journal of Education for Teaching, 25(1), 55-64.
  • Karataş, Z., Arslan, D., & Karataş, M. (2014). Examining teachers's trait, state cursive handwriting anxiety. Educational Sciences: Theory & Practice, 14(1), 241- 248.
  • Küçükoğlu, A., Kaya, H., & Turan, A. (2010). Sınıf Öğretmenliği ABD Öğrencilerinin Başarı yönelimi algılarının farklı değişkenler açısından incelenmesi (Atatürk Üniversitesi ve Ondokuz Mayıs Üniversitesi Örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(2), 121-135.
  • Kyriacou, C., & Sutcliffe, J. (1979). Teacher stress and satisfaction. Educational Research(21), 89-96.
  • Meece, J., Blumenfeld, P., & Hoyle, R. (1988). Students' goal orientations and cognitive engagement in classroom activities. Journal of Educational Psychology, 80(4), 514-523. doi:. http://doi.org/10.1037/0022-0663.80.4.514
  • Pajares, F., & Cheong, Y. (2003). Achievement goal orientations in writing: A development perspective. International Journal of Educational Research(39), 437-455.
  • Pajares, M. F. (1992). Teachers' beliefs and educational research: cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332.
  • Pintrich, , P., & Schunk, D. (1996). Motivation in education: Theory, research, and applications. New Jersey: Prentice- Hall.
  • Pop, M. (2010). Beliefs about Teaching and Learning in the Context of Motivation for Teaching: An Analysis of Metaphorical Images of Schooling Expressed by Prospective Teachers. American Educational Research Association (AERA) International Conference. Denver.
  • Richardson, P., & Watt, H. (2005). I've Decided to Become a Teacher': In fluences on Career Change. Teaching and Teacher Education, 21(5), 475-489.
  • Saban, A. (2003). A Turkish profile of prospective elementary school teachers and their views of teaching. Teaching and Teacher Education(19), 829-846.
  • Skaalvik, E., & Skaalvik, S. (2010). Teacher self-efficacy and teacher burnout: A study of relations. Teaching and teacher education, 26(4), 1059-1069.
  • Smedley, S. (2007). Learning to be a primary school teacher: reading one man's story. Gender and Education, 19(3), 369-385.
  • Soyer, U. (2010). Özel eğitim öğretmen adaylarının öz duyarlık ve sürekli kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Stotko, E., Ingram, R., & Beaty-O'Ferrall, M. (2007). Promising Strategies for Attracting and Retaining Successful Urban Teachers. Urban Education(42), 30-51.
  • Temiz, E. (2016). Research about occupational anxiety levels of teacher candidates that take pedagogical. Global Journal on Humanites & Social Sciences. [Online](03), 180-185.
  • Tschannen-Moran, M., & Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17(7), 783-805.
  • Urdan, T., & Maehr, M. (1995). Beyond a two goal theory of motivation: A case for social goals. Review of Educational Research(65), 213-244.
  • Wagner, L. A. (2009). Occupational stress and coping resources of K-12 probationary teachers. Yayımlanmamış Doktora tezi, The College of Education. University of Denver.
  • Watt, H., & Richardson, P. (2007). Motivational Factors Influencing Teaching as a Career Choice: Development and Validation of the FIT-Choice Scale. The journal of Experimental Education, 75(3), 167-202.
APA GOZLER A, Bozgeyikli H, Avci A (2017). SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BAŞARI YÖNELİMLERİ İLE MESLEKİ KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. , 189 - 211.
Chicago GOZLER ALPASLAN,Bozgeyikli Hasan,Avci Ahmet SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BAŞARI YÖNELİMLERİ İLE MESLEKİ KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. (2017): 189 - 211.
MLA GOZLER ALPASLAN,Bozgeyikli Hasan,Avci Ahmet SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BAŞARI YÖNELİMLERİ İLE MESLEKİ KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. , 2017, ss.189 - 211.
AMA GOZLER A,Bozgeyikli H,Avci A SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BAŞARI YÖNELİMLERİ İLE MESLEKİ KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. . 2017; 189 - 211.
Vancouver GOZLER A,Bozgeyikli H,Avci A SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BAŞARI YÖNELİMLERİ İLE MESLEKİ KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. . 2017; 189 - 211.
IEEE GOZLER A,Bozgeyikli H,Avci A "SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BAŞARI YÖNELİMLERİ İLE MESLEKİ KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ." , ss.189 - 211, 2017.
ISNAD GOZLER, ALPASLAN vd. "SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BAŞARI YÖNELİMLERİ İLE MESLEKİ KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ". (2017), 189-211.
APA GOZLER A, Bozgeyikli H, Avci A (2017). SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BAŞARI YÖNELİMLERİ İLE MESLEKİ KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 189 - 211.
Chicago GOZLER ALPASLAN,Bozgeyikli Hasan,Avci Ahmet SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BAŞARI YÖNELİMLERİ İLE MESLEKİ KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17, no.1 (2017): 189 - 211.
MLA GOZLER ALPASLAN,Bozgeyikli Hasan,Avci Ahmet SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BAŞARI YÖNELİMLERİ İLE MESLEKİ KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.17, no.1, 2017, ss.189 - 211.
AMA GOZLER A,Bozgeyikli H,Avci A SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BAŞARI YÖNELİMLERİ İLE MESLEKİ KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 17(1): 189 - 211.
Vancouver GOZLER A,Bozgeyikli H,Avci A SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BAŞARI YÖNELİMLERİ İLE MESLEKİ KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 17(1): 189 - 211.
IEEE GOZLER A,Bozgeyikli H,Avci A "SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BAŞARI YÖNELİMLERİ İLE MESLEKİ KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, ss.189 - 211, 2017.
ISNAD GOZLER, ALPASLAN vd. "SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BAŞARI YÖNELİMLERİ İLE MESLEKİ KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17/1 (2017), 189-211.