Yıl: 2014 Cilt: 13 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 589 - 612 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Türkiye Otomotiv Piyasasında Arz Şokları: 1963-2012 Dönemi

Öz:
Türkiye otomotiv piyasası, 1960'lı yıllardan itibaren önemli bir gelişme kaydetmiş; otomotiv üretimi ve ihracatı, 1980'li yıllarda serbest piyasa ekonomisine geçilmesi ve 1996'da Gümrük Birliği'ne girilmesi ile birlikte hızla artmıştır. Ancak Türkiye ekonomisinde yaşanan makroekonomik krizler nedeniyle, otomotiv sektörü arzında dönemsel dalgalanmalar meydana gelmiştir. Bu çalışmanın amacı, Türkiye'de 1963-2012 döneminde makroekonomik şokların, otomotiv arzında oluşturduğu etkileri ampirik olarak analiz etmektir. Çalışmada ekonometrik yöntem olarak "Vektör Otoregresif Model (VAR)" kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, ekonomik büyüme oranında meydana gelen şoklara, otomobil arzının tepkisi sadece ilk bir buçuk yıl anlamlı çıkmıştır. Buna karşılık döviz kuru şoklarının, otomobil arzı üzerinde oldukça etkili bir faktör olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Supply Shocks in Automotive Market of Turkey: The Period of 1963-2012

Öz:
Turkish automotive market, has made a big improvement as of 1960's. Automotive production and exports increased rapidly due to transition to a free market economy in the 1980s, and the customs union with the EU in 1996. However, Turkish automotive industry experienced supply fluctuations because of cyclical macro-economic crisis. The aim of this study, is to analyze the effects of shocks in macro-economic variables in Turkey for the period of 1963-2012 on the automotive supply. As a method of econometric analysis “Vector Autoregressive Model (VAR)” is used. According to the results obtained from the VAR model, the response of economic growth rate shocks to the automobile supply is significant, only for the first and a half years. In contrast, it has been determined that the effect of exchange rate shocks on automotive supply was quite influential.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA PEHLIVANOGLU F, ERARSLAN C, Besel F (2014). Türkiye Otomotiv Piyasasında Arz Şokları: 1963-2012 Dönemi. , 589 - 612.
Chicago PEHLIVANOGLU FERHAT,ERARSLAN CEMİL,Besel Furkan Türkiye Otomotiv Piyasasında Arz Şokları: 1963-2012 Dönemi. (2014): 589 - 612.
MLA PEHLIVANOGLU FERHAT,ERARSLAN CEMİL,Besel Furkan Türkiye Otomotiv Piyasasında Arz Şokları: 1963-2012 Dönemi. , 2014, ss.589 - 612.
AMA PEHLIVANOGLU F,ERARSLAN C,Besel F Türkiye Otomotiv Piyasasında Arz Şokları: 1963-2012 Dönemi. . 2014; 589 - 612.
Vancouver PEHLIVANOGLU F,ERARSLAN C,Besel F Türkiye Otomotiv Piyasasında Arz Şokları: 1963-2012 Dönemi. . 2014; 589 - 612.
IEEE PEHLIVANOGLU F,ERARSLAN C,Besel F "Türkiye Otomotiv Piyasasında Arz Şokları: 1963-2012 Dönemi." , ss.589 - 612, 2014.
ISNAD PEHLIVANOGLU, FERHAT vd. "Türkiye Otomotiv Piyasasında Arz Şokları: 1963-2012 Dönemi". (2014), 589-612.
APA PEHLIVANOGLU F, ERARSLAN C, Besel F (2014). Türkiye Otomotiv Piyasasında Arz Şokları: 1963-2012 Dönemi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 589 - 612.
Chicago PEHLIVANOGLU FERHAT,ERARSLAN CEMİL,Besel Furkan Türkiye Otomotiv Piyasasında Arz Şokları: 1963-2012 Dönemi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 13, no.2 (2014): 589 - 612.
MLA PEHLIVANOGLU FERHAT,ERARSLAN CEMİL,Besel Furkan Türkiye Otomotiv Piyasasında Arz Şokları: 1963-2012 Dönemi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.13, no.2, 2014, ss.589 - 612.
AMA PEHLIVANOGLU F,ERARSLAN C,Besel F Türkiye Otomotiv Piyasasında Arz Şokları: 1963-2012 Dönemi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2014; 13(2): 589 - 612.
Vancouver PEHLIVANOGLU F,ERARSLAN C,Besel F Türkiye Otomotiv Piyasasında Arz Şokları: 1963-2012 Dönemi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2014; 13(2): 589 - 612.
IEEE PEHLIVANOGLU F,ERARSLAN C,Besel F "Türkiye Otomotiv Piyasasında Arz Şokları: 1963-2012 Dönemi." Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13, ss.589 - 612, 2014.
ISNAD PEHLIVANOGLU, FERHAT vd. "Türkiye Otomotiv Piyasasında Arz Şokları: 1963-2012 Dönemi". Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 13/2 (2014), 589-612.