Yıl: 2016 Cilt: 8 Sayı: 1 (15) Sayfa Aralığı: 93 - 107 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

AHLÂKÎ DAVRANIŞ AÇISINDAN İNANÇ VE GÖREV AHLAKI

Öz:
Bu çalışmada, inanç ve görev ahlakı kavramlarının ahlâkî bir davranış üzerindeki etkileri konu edinilmiştir. Çalışmada ahlâkî davranışın teşekkül ve gelişiminde, inanç ve görev ahlakının etkileri farklı açılardan karşılaştırılmıştır. Bu bağlamda öncelikle insan psikolojisinin ahlak ve güdülenme üzerindeki etkisi açısından inancın erdemli bir davranışın ortaya çıkmasındaki rolü tartışılmış, sonrasında ise inanç ve görev ahlakı kavramlarının ahlâkî bir kişilik oluşumunda hangi oranda etkin olduğu tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırmada inanç ve görev ahlakı kavramlarının ahlâkî davranışın oluşumunda karşılıklı olarak birbirini etkilemekle beraber, inancın ahlâkî bir kişilik oluşumunda görev ahlakı bilincinden daha etkin bir motivasyon gücü sağladığı görülmüştür. Buna göre ahlâkî kuralların belirlenmesinde sadece akıl ve vicdanın değil, inancın da etkin bir unsur olduğu kabul edilmelidir. Çalışmada son olarak istikrarlı bir toplum yapılanmasında inanç ve görev ahlakı kavramları arasında daha tutarlı bir ilişkinin nasıl kurulabileceğinin imkânları ile bireysel ve toplumsal açıdan olgun insan sınırlarının niteliği üzerinde tahliller yapılmıştır
Anahtar Kelime:

Konular: Kültürel Çalışmalar

FAITH AND MORAL DUTY IN THE CONTEXT ETHICAL BEHAVIOR

Öz:
In this study, we discuss the impact of the belief and moral duty concepts on moral behaviour. Also this paper compares the impacts of the belief and moral duty from different aspects in the formation and development of moral behaviour. In this context, first of all, from the aspect of the human psychology’s impact on morality and motivation, the role of the belief in causing a virtous behaviour is examined. After that, we reveal belief’s and moral duty’s ratio of impact in the formation of personality. In this study, it is clear that in the formation of a moral personality, belief provides a more efficient motivation power than the consciousness of moral duty. Yet, both affect each other in the formation of moral behaviour. Consequently, not only intellect and consciousness but also belief is an active element in determining the moral rules. Finally, it is analyzed in this study that in constructing a stable society, the opportunities of establishing a coherent relationship between belief and moral duty concepts as well as the nature of a perfect man from individual and social aspects
Anahtar Kelime:

Konular: Kültürel Çalışmalar
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • - Alper, Hülya 2007. İmanın Psikolojik Yapısı. İstanbul: Rağbet.
  • - Arslan, Ahmet (2012). Felsefeye Giriş. Ankara: Adres.
  • - Atay, Hüseyin (2001). Cehaletin Tahsili. Ankara: Atayy.
  • - Aydın, Mehmet (1981). Kant ve Çağdaş İngiliz Felsefesinde Tanrı- Ahlak İlişkisi. Ankara.
  • - -----, (1999). Din Felsefesi. İzmir: İzmir İlahiyat.
  • - Başaran, İbrahim Ethem (1996). Eğitim Psikolojisi. İstanbul: Gül.
  • - Baymur, Feriha Balkış (1976). Genel Psikolojisi. İstanbul: Inkılap.
  • - Buhârî, Ebû Abdullah Muhammed b. İsmail (1400). el-Câmiu’s Sahîh. Thk. Muhammed Fuâd Abdulbâkî vd. Kâhire: el-Matbaatü’s-Selefiyye.
  • - Cevherî, İsmâîl b. Hammâd (1990). Tâcu’l-Lugati ve Sıhâhu’l-Arabiyye. Thk. Ahmet Abdulgafûr Attâr. Beyrut: Dâru’l-Ilmi’l-Melâyîn.
  • - Çağrıcı, Mustafa (2012). Ana Hatlarıyla İslam Ahlakı. İstanbul: Ensar.
  • - -----, (2013). İslam Düşüncesinde Ahlak. İstanbul: Dem.
  • - Çilingir, Lokman (2003). Ahlak Felsefesine Giriş. Ankara: Elis.
  • - Elmalılı, Muhammed Hamdi Yazır (1979). Hak Dini Kuran Dili. İstanbul: Eser.
  • - Heimsoeth, Heinz (1967). Imanuel Kant’ın Felsefesi, Çev. Takiyyüddin Mengüşoğlu, İstanbul:İÜEF.
  • - İbn Kesîr, Ebu’l-Fidâ İsmâil ed-Dimeşkî (ts). Tefsîru’l Kurâni’l Azîm. Thk. Mustafa Seyyîd Muhammed vd. Kahire: Müessesetü’l-Kurtuba.
  • - İbn Manzûr, Ebu’l-Fadl Cemâluddîn Muhammed (ts). Nşr. A.A. el-Kebîr, M.A. Hasebullah, H.M. Şâzilî. Lisânu’l Arab. Kahire:Dâru’l-Maârif.
  • - İsfehânî, Ebû’l Kâsım Hüseyin b. Muhammed b. el-Fadl b. Muhammed er-Râgıb (ts). elMüfredât Elfâzi’l Kur’ân, Thk. Muhammed Seyyid Keylânî. Beyrût: Dâru’l-Ma’rife.
  • - Gökberk, Macit (1996). Felsefe Tarihi. Ankara: Remzi.
  • - Kant, Imanuel (1999). Pratik Aklın Eleştirisi. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
  • - -----, (2002). Groundwork of the Metaphysics of Morals, (Edt-Trs. Allen W. Wood), London: Yale University.
  • - -----, (2003). Ethica, Çev. Oğuz Özügül, İstanbul:Pencere.
  • - Karaman, Hüseyin. (2004). Ebû Bekir Râzî’nin Ahlak Felsefesi. İstanbul: İz.
  • - Kılıç, Recep (1996). Ahlâkın Dini Temeli. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • - Ludwig, Feuerbach (2004). Hristiyanlığın Özü. Çev. Devrim Bulut. Ankara: Öteki. Milli Eğitim Bakanlığı (1995). Örnekleriyle Türkçe Sözlük. Ankara: MEB.
  • - Müslim, Ebû’l Hüseyin b. Haccâc (1426). Sahîh Muslim, Thk. Muhammed Fâriyâbî. Rıyad: Dâr Tayyibe.
  • - Özlem, Doğan (2010). Ahlak Felsefesi, İstanbul:Say.
  • - Pazarlı, Osman (1980). İslâm’da Ahlak. İstanbul:Remzi.
  • - Râzî, Ebu Bekir (2010). Sîretu’l-Felsefiyye, Trc. Mahmut Kaya. (İslam Filozoflarından Felsefe Metinler içinde) İstanbul: Klasik.
  • - -----, (2008). et-Tıbbu’r-Rûhânî. Çev. Hüseyin Karaman. İstanbul: İz.
  • - Taberî, Ebû Ca’fer Muhammed b. Cerîr (1422/2001). Câmiu’l-Beyân an Te’vîli Âyi’lKur’ân, Thk. Abdullah İbn Abdulmuhsîn et-Türkî. Kâhire: Hicr.
  • - Tillich, Paul (2006). Ahlak ve Ötesi. Çev. Aliye Çınar. Ankara: Elis.
  • - -----, (2000). Din Felsefesi. Çev. Zeki Özcan. İstanbul: Alfa.
  • - Türk Dil Kurumu (1998). Türkçe Sözlük. Ankara: TDK.
  • - Türkeri, Mehmet (2012). İslam Ahlak Felsefesi, İzmir:DEÜİF.
  • - Ülken, Hilmi Ziya (1958). Felsefeye Giriş. Ankara.
  • - Zemahşerî, Cârullah Ebu’l-Kâsım Mahmûd b. Ömer (1418/1998). el-Keşşâf an Hakâik Gavâmidi’t-Tenzîl ve Uyûni’l-Ekâvîl fî Vucûhi’t-Te’vîl. Thk. Âdil Ahmed Abdulmevcûd vd. Kâhire: Mektebetü’l-Ubeykân.
APA CAGLAYAN H (2016). AHLÂKÎ DAVRANIŞ AÇISINDAN İNANÇ VE GÖREV AHLAKI. , 93 - 107.
Chicago CAGLAYAN Harun AHLÂKÎ DAVRANIŞ AÇISINDAN İNANÇ VE GÖREV AHLAKI. (2016): 93 - 107.
MLA CAGLAYAN Harun AHLÂKÎ DAVRANIŞ AÇISINDAN İNANÇ VE GÖREV AHLAKI. , 2016, ss.93 - 107.
AMA CAGLAYAN H AHLÂKÎ DAVRANIŞ AÇISINDAN İNANÇ VE GÖREV AHLAKI. . 2016; 93 - 107.
Vancouver CAGLAYAN H AHLÂKÎ DAVRANIŞ AÇISINDAN İNANÇ VE GÖREV AHLAKI. . 2016; 93 - 107.
IEEE CAGLAYAN H "AHLÂKÎ DAVRANIŞ AÇISINDAN İNANÇ VE GÖREV AHLAKI." , ss.93 - 107, 2016.
ISNAD CAGLAYAN, Harun. "AHLÂKÎ DAVRANIŞ AÇISINDAN İNANÇ VE GÖREV AHLAKI". (2016), 93-107.
APA CAGLAYAN H (2016). AHLÂKÎ DAVRANIŞ AÇISINDAN İNANÇ VE GÖREV AHLAKI. e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi, 8(1 (15)), 93 - 107.
Chicago CAGLAYAN Harun AHLÂKÎ DAVRANIŞ AÇISINDAN İNANÇ VE GÖREV AHLAKI. e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi 8, no.1 (15) (2016): 93 - 107.
MLA CAGLAYAN Harun AHLÂKÎ DAVRANIŞ AÇISINDAN İNANÇ VE GÖREV AHLAKI. e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi, vol.8, no.1 (15), 2016, ss.93 - 107.
AMA CAGLAYAN H AHLÂKÎ DAVRANIŞ AÇISINDAN İNANÇ VE GÖREV AHLAKI. e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi. 2016; 8(1 (15)): 93 - 107.
Vancouver CAGLAYAN H AHLÂKÎ DAVRANIŞ AÇISINDAN İNANÇ VE GÖREV AHLAKI. e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi. 2016; 8(1 (15)): 93 - 107.
IEEE CAGLAYAN H "AHLÂKÎ DAVRANIŞ AÇISINDAN İNANÇ VE GÖREV AHLAKI." e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi, 8, ss.93 - 107, 2016.
ISNAD CAGLAYAN, Harun. "AHLÂKÎ DAVRANIŞ AÇISINDAN İNANÇ VE GÖREV AHLAKI". e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi 8/1 (15) (2016), 93-107.