Yıl: 2009 Cilt: 0 Sayı: 17 Sayfa Aralığı: 41 - 55 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim 6. Ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Denklem Oluşturma Ve Problem Kurma Yeterlilikleri

Öz:
Problem çözme ve denklem kurma etkinlikleri, yenilenen ilköğretim matematik programında önemli yere sahiptir. Öğretmenlerin sözel problemlerle ilgili denklem oluşturmanın yanında problem kurma çalışmalarına da önem vermeleri istenmektedir. Bu bağlamda araştırmanın amacı ilköğretim 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin aritmetiksel ve cebirsel sözel problemlerden denklem oluşturma, verilen aritmetiksel ve cebirsel denklemlere uygun problemleri kurma yeterliliklerini belirlemek ve cinsiyetler açısından karşılaştırmaktır. Veri toplama amacıyla müfredata uygun, problemlerden oluşan 4 açık uçlu soru kullanılmıştır. Elde edilen bulgular, 6. ve 7.sınıf öğrencilerinin problem durumuna uygun bir denklem oluşturmada, denklem durumuna uygun bir problem kurmaya göre daha yeterli olduğu gösterirken her iki konuda da erkeklerin az da olsa kızlara göre daha yeterli olduğunu göstermiştir. Ayrıca her iki öğrenim seviyesindeki öğrenciler aritmetiksel sözel problemlerden denklem oluşturmada ve aritmetik denklemlere uygun problem kurmada, cebirsel sözel problemlerden denklem oluşturmaya ve cebirsel denklemlerden problem kurmaya göre daha yeterli oldukları çalışma sonucunda ortaya çıkan diğer bir sonuçtur
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Equation Forming and Problem Posing Abilities of 6th and 7th Grade Primary School Students

Öz:
Primary mathematics curriculum suggests problem-posing and equation forming activities of both 6th and 7th grade students. The research measures their ability to transform word problems into equations, and it also shows their problem-posing abilities investigated in this study. Considering the mathematics curriculum, a test included four open-ended questions which were used for data collection. Student errors in problem-posing and solving were determined, taking into acount the effects of gender differences in addition to the problem types. Furthermore, the kind of problem posing and equation forming were examined. The results show that males are more successful in problem-posing and forming equations than females. Additionally, both grades were more successful in arithmetical problem-posing rather than algebraic problem-posing; and, formed equations from arithmetic problems were noticed to be more successful than algebraic problems
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akay, H., Soybaş, D. ve Argün, Z. (2006). Problem kurma deneyimleri ve matematik öğretiminde açıkuçlu soruların kullanımı. Kastamonu Eğitim Dergisi,14 (1), 129-146.
  • Brown, S. I. ve Walter, M. I. (1993). Problem posing in mathematics education. S. I. Brown ve M. I. Walter (Eds.), Problem posing: reflection and applications (pp. 16–27). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Baki, A., Karataş, İ. ve Güven, B. (2002). “Klinik mülâkat yöntemi ile problem çözme becerilerinin değerlendirilmesi”. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara.
  • Charles, R.T. (1985). The role of problem solving. Arithmetic Teacher, 32, 48-50.
  • Cheung, K.C.(1989). Gender differences in the junior secondary mathematics curriculum in Hong Kong. Educational Studies in Mathematics, 20(1), 97-103.
  • Dede, Y. (2004). Öğrencilerin cebirsel sözel problemleri denklem olarak yazarken kullandıkları stratejilerin belirlenmesi. Matematikçiler Derneği Bilim Köşesi. İnternet’ten 12 Ekim 2007’de www.matder.org.tr. adresinden alınmıştır.
  • Dede, Y. (2005). Birinci dereceden denklemlerin yorumlanması: Eğitim Fakültesi 1. sınıf öğrencileri üzerine bir çalışma. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 29(2) 197–205.
  • English, L.D. (1997). The development of fifth grade children’s problem posing abilities. Educational Studies in Mathematics, 34, 183-217
  • Ersoy, Y. (2000). Son dönemde okullarda matematik/ fen eğitimde çağdaş gelişmeler ve genel eğilimler. DEÜ Buca Eğitim Fak. Dergisi, 12, 235-246.
  • Hersovics, N. & Linchevski, L. (1994). A Cognative gap between arithmetic and algebra. Educational Studies in Mathematics, 27(1), 59-78.
  • Karataş, İ. ve Güven, B. (2004). 8. Sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerinin belirlenmesi: Bir özel durum çalışması. Milli Eğitim Dergisi,163.
  • Karataş, İ., Güven, B., Akkan, Y. ve Çakıroğlu, Ü. (2008). Farklı öğrenim seviyelerindeki öğrencilerin birinci dereceden denklemlerin çözümünde yaptıkları hataların analizi. 7.Ulusal Matematik Sempozyumu, Matder, İzmir.
  • Kieran, C. (1992). The learning and teaching of school algebra. In D.A. Grouws (Ed.), Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning (pp. 390-419). New York: Macmillan. Korkmaz, E. ve Gür, H. (2006). Öğretmen adaylarının problem kurma becerilerinin belirlenmesi. BAÜ Fen Bil. Enst. Dergisi ,8,1.
  • Lavy, I., ve Bershadsky, I. (2003). Problem posing via “waht if not” strategy in solid geometry- a case study. Journal of Mathematical Behavior, 22, 369–387.
  • Lodholz, R.D. (1990). The transition from arithmetic to algebra. E.L. Edwards (Ed.), Algebra for everyone (pp. 24-33). Reston, VA: The National Council of Teachers of Mathematics.
  • MacGregor, M. ve Stacey, K. (1993). Cognitive models underlying students' formulation of simple linear equations. Journal for Research in Mathematics Education, 24 (3), 217- 232.
  • Mayer, R.E. (1982). Memory for algebra story problems. Journal of Educational Psychology, 74(2), 199–216
  • MEB, TTKB (2006). Ortaöğretim Matematik Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara: MEB Basımevi.
  • Moses, B. E., Bjork E.ve Goldenberg, P. E. (1990). Beyond problem solving: problem posing. T. J. Cooney ve C. R. Hirsch (Ed.), Teaching and learning mathematics in the 1990’s (pp. 82–91). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Nakano, A., Murakami, N., Hirashima, T. ve Takeuchi, A. (2000). A Learning environment for problem posing in simple arithmetical word problem. Proceedings of International Conference on Computers in Education: ICCE, 14, (pp91-98). Proceedings of the Annual Conference of JSA.
  • NCTM (1989). Principals and Standarts for School Mathematics, Reston, Va: National counsil of Teachers of Mathematics Pub
  • NCTM (2000). Principals and Standarts for School Mathematics, Reston, Va: National counsil of Teachers of Mathematics Pub.
  • Nicolaou, A. A. ve Philippou, N. G. (2002). Efficacy beliefs, ability in problem posing, and mathematics achievement. University of Cyprus. İnternet’ten 12 Ekim 2007’de htpp//:self.uws.edu.au/ conferences/2004_Nicolaou_Philippou.pdf adresinden alınmıştır.
  • Pawley, D., Ayres, P., Cooper, M. ve Sweller, J. (2005). Translating words into equations: A cognitive load theory approach. Educational Psychology, 25,27-97.
  • Rosnick, P.(1981). Some misconceptions concerning the concept of variable. Mathematics Teacher,74, 418-420.
  • Silver, E. A. (1994). On mathematical problem posing. For te Learning of Mathematics, 14(1), 19-28. Silver, E. A. Ve Cai, J. (1996). Analysis of aritmetic problem posing by middle school. Journal for Research in Mathematics Education, 27, 521.
  • Silver, E.A. (2000). İmproving mathematics teaching and learning: How can principles and standards help? Mathematics Teaching in Middle School, 6, 20-23.
  • Soylu, Y. ve Soylu, C. (2006). Matematik derslerinde başarıya giden yolda problem çözmenin rolü. İnönü Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 97–111.
  • Swing, S. ve Peterson, P. (1988). Elaborative and integrative thought processes in Mathematics Learning. Journal of Educational Psychology, 80(1), 54-66.
  • Tatar, E. ve Soylu, Y. (2006). Okuma-anlamadaki başarının matematik başarısına etkisinin belirlenmesi üzerine bir çalışma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 503-508
APA AKKAN Y, Çakıroğlu Ü, Güven B (2009). İlköğretim 6. Ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Denklem Oluşturma Ve Problem Kurma Yeterlilikleri. , 41 - 55.
Chicago AKKAN YAŞAR,Çakıroğlu Ünal,Güven Bülent İlköğretim 6. Ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Denklem Oluşturma Ve Problem Kurma Yeterlilikleri. (2009): 41 - 55.
MLA AKKAN YAŞAR,Çakıroğlu Ünal,Güven Bülent İlköğretim 6. Ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Denklem Oluşturma Ve Problem Kurma Yeterlilikleri. , 2009, ss.41 - 55.
AMA AKKAN Y,Çakıroğlu Ü,Güven B İlköğretim 6. Ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Denklem Oluşturma Ve Problem Kurma Yeterlilikleri. . 2009; 41 - 55.
Vancouver AKKAN Y,Çakıroğlu Ü,Güven B İlköğretim 6. Ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Denklem Oluşturma Ve Problem Kurma Yeterlilikleri. . 2009; 41 - 55.
IEEE AKKAN Y,Çakıroğlu Ü,Güven B "İlköğretim 6. Ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Denklem Oluşturma Ve Problem Kurma Yeterlilikleri." , ss.41 - 55, 2009.
ISNAD AKKAN, YAŞAR vd. "İlköğretim 6. Ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Denklem Oluşturma Ve Problem Kurma Yeterlilikleri". (2009), 41-55.
APA AKKAN Y, Çakıroğlu Ü, Güven B (2009). İlköğretim 6. Ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Denklem Oluşturma Ve Problem Kurma Yeterlilikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(17), 41 - 55.
Chicago AKKAN YAŞAR,Çakıroğlu Ünal,Güven Bülent İlköğretim 6. Ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Denklem Oluşturma Ve Problem Kurma Yeterlilikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0, no.17 (2009): 41 - 55.
MLA AKKAN YAŞAR,Çakıroğlu Ünal,Güven Bülent İlköğretim 6. Ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Denklem Oluşturma Ve Problem Kurma Yeterlilikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, no.17, 2009, ss.41 - 55.
AMA AKKAN Y,Çakıroğlu Ü,Güven B İlköğretim 6. Ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Denklem Oluşturma Ve Problem Kurma Yeterlilikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009; 0(17): 41 - 55.
Vancouver AKKAN Y,Çakıroğlu Ü,Güven B İlköğretim 6. Ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Denklem Oluşturma Ve Problem Kurma Yeterlilikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009; 0(17): 41 - 55.
IEEE AKKAN Y,Çakıroğlu Ü,Güven B "İlköğretim 6. Ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Denklem Oluşturma Ve Problem Kurma Yeterlilikleri." Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0, ss.41 - 55, 2009.
ISNAD AKKAN, YAŞAR vd. "İlköğretim 6. Ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Denklem Oluşturma Ve Problem Kurma Yeterlilikleri". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17 (2009), 41-55.