Yıl: 2012 Cilt: 14 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 1 - 13 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

BASKETBOL SEYİRCİLERİNİN SPOR SALONLARININ HİZMET KALİTESİ ALGISI VE ÖZDEŞMİŞLİK DURUMLARININ İNCELENMESİ

Öz:
Bu araştırmada, spor salonlarında sunulan hizmetlere yönelik seyircilerin hizmet kalitesi algılarının ve takımları ile özdeşleşmişlik durumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma; Beşiktaş, Galatasaray ve Fenerbahçe Spor Kulüplerinin basketbol maçlarını oynadığı spor salonlarında maç izlemeye gelen seyirciler ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini, Beko Basketbol Ligi 2010-2011 sezonunda Beşiktaş, Galatasaray ve Fenerbahçe Spor Kulüplerinin ev sahipliği yaptığı müsabakalarda, erkek basketbol takımlarını seyretmeye giden seyirciler arasından kolay örnekleme yöntemi ile seçilen ve araştırmaya gönüllü olarak katılmak isteyen 384 seyirci oluşturmuştur. Seyircilerin hizmet kalitesi algısını ölçmek için araştırmacı tarafından geliştirilen "Spor Salonlarında Algılanan Hizmet Kalitesi Ölçeği (SSAHKÖ)", seyircilerin takımları ile özdeşleşmişlik düzeylerini belirlemek için ise Wann ve Branscombe (1993) tarafından geliştirilen Günay ve Tiryaki tarafından geçerlilik ve güvenirliliği gerçekleştirilen "Spor Taraftarı Özdeşleşme Ölçeği (STÖÖ)" kullanılmıştır. Araştırmaya katılan seyircilerin cinsiyetine göre toplam hizmet kalitesi algıları arasında anlamlı bir farklılık bulunmazken, eğitim düzeylerine göre toplam hizmet kalitesi algıları arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Seyircilerin takımlarıyla özdeşleşmişlik düzeyleri ile toplam hizmet kalitesi algıları arasında pozitif bir ilişki, seyircilerin yaşları ile toplam hizmet kalitesi algıları arasında ise negatif bir ilişki bulunmuştur
Anahtar Kelime:

Konular: Spor Bilimleri

THE ASSESSMENT OF BASKETBALL SPECTATORS PERCEPTION TOWARDS SERVICES QUALITY OF SPORTS CENTERS AND THEIR IDENTIFICATION STATUS

Öz:
The purpose of the study is to assess the quality perceptions and team attachment of basketball spectators towards the servıces offered ın sport centers. Research has been carried out with the supporters who come to watch the matches in Beşiktaş, Galatasaray, Fenerbahçe Sport Clubs where the basketball matches are played. The sample of this survey consists of 384 supporters who are chosen ramdomly to take part in the study on a volunteer basis between the ones who come to watch the men's basketball teams in the matches that Beşiktaş, Fenerbahçe and Galatasaray host in BEKO 2010-2011 Basketball League. "Service Quality Perceived in Sport Centers Scale" that has developed by the researcher in order to measure the supporter's service quality perceptions, and in order to determine the supporter's identification levels with their teams, performed by Wann and Branscombe (1993) and fullfilled the validity and reliability by Günay and Tiryaki, "Sport Supporters Identification Scale (SSIS)" have been used. In the end of the research, there is no significant difference found between the independent variable of the supporters' gender and perceived service quality, whereas there is a significant relation found between the independent variable of education level and perceived service quality. There is a positive relation found between the independent variable of the identification level and the perceived service quality; there is a negative relationship between the independent variable of age and the perceived service quality
Anahtar Kelime:

Konular: Spor Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Afthinos, Y. Theodorakis N. D. and Nassis P. Customers' Expectations of Service in Greek Fitness Centers. Gender, Age, Typ of Sport Center, and Motivation Differences. Managing Service Quality, 2005; 15 (3), 245-258.
  • Aycan A. (2005). Gençlik Merkezlerinde Örgütsel Etkililik ve Hizmet Kalitesinin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2005.
  • Bitner M. J.. Service Spaces: The Impact of Physical Surroundings on Customers and Employees. Journal of Marketing, 1992; 56, 57-71.
  • Brady M. K. and ve Cronin J. J. Some New Thoughts on Conceptualizing Perceived Service Quality: A Hierarchical Approach. Journal of Marketing, 2001; 65, 34-49.
  • Chang K. and Chelladurai P. System-Based Quality Dimensions in Fitness Services: Development of The Scale of Quality. The Service Industries Journal, 2003; 23 (5), 65-83.
  • Chang C. M., Lin Z. P. and Hwang F. M. A Study of the Developmental Process Service Quality in Recreation Sport/Fitness Clubs in Taiwan. Missouri AHPERD Journal, 2005; 37-50.
  • Chelladurai P., Scott F. L. and HaywoodFarmer J. Dimensions of Fitness Services: Development of a Model. Journal of Sport Management, 1987; 1, 159-172.
  • Chelladurai P. and Chang K. Targets and Standarts of Quality in Sport Services. Sport Management Review, 2000; 3, 1-22.
  • Chen, C., Teng, P. and Chen, S. The Perceptions of Onsite Spectators on Service Quality and Expectations at Corporate Basketball Games. Recreation, Leisure, and Sport Management Conference, Taiwan, 2003; 1, 368-374.
  • Gençer R. T., Profesyonel Futbol Kulüpleri Stadyumlarında Algılanan Hizmet Kalitesi: Fenerbahçe Şükrü Saraçoğlu Stadyumu Üzerine Bir İnceleme. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2005.
  • Gençer R. T., Demir C., Aycan A. Kayak Merkezlerindeki Spor Turistlerinin Hizmet Kalitesi Algılarını Etkileyen Değişkenler. Ege Akademik Bakış, 2008; 8 (2), 437-450.
  • Greenwell T. C., Fink J. S. and Pastore D. L. Assessing the Influence of the Physical Sports Facility on Customer Satisfaction within the Context of the Service Experience. Sport Management Review, 2002; 5, 129-148.
  • Grönross C. A Service Quality Model and It's Market Implications. European Journal of Marketing, 1984; 4, 36-44.
  • Gülseven O. Basketbol Seyircilerinin Spor Salonlarında Sunulan Hizmetlere Yönelik Kalite Algılarının Bazı Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış doktora tezi, 2011.
  • Günay N. ve Tiryaki Ş. Spor Taraftarı Özdeşleşme Ölçeğinin (STÖÖ) Geçerlilik ve Güvenirlilik Çalışması. Spor Bilimleri Dergisi, 2003; 14 (1), 14-26.
  • Hacıefendioğlu Ş. ve Koç Ü. "Hizmet Kalitesi Algılamalarının Müşteri Bağlılığına Etkisi ve Fast Food Sektöründe Bir Araştırma" Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2009; 18 (2), 146-167.
  • Hightower R., Brady M. K. and Baker T. L. Investigating the Role of the Physical Environment in Hedonic Service Consumption: an Exploratory Study of Sporting Events. Journal of Business Research, 2002; 55 (9), 697-707.
  • Howat G., Absher J., Crilley G. and Milne I. Measuring Customer Service Quality in Sports and Leisure Centers. Managing Leisure, 1996; 1, 77- 89.
  • Kelly, S. W. and Turley, L. W. Consumer Perceptions on Service Quality Attributes at Sporting Event. Journal of Business Research, 2001; 54 (2), 161-166.
  • Kim D. and Kim S. QUESC: An Instrument for Assessing the Service Quality of Sport Centers in Korea. Journal of Sport Management, 1995; 9, 208-220.
  • Ko Y. J. and Pastore D. L. A hierarchical Model of Service Quality for the Recreational Sport Industry. Sport Marketing Quartely, 2005, 14, 84- 97.
  • Kouthouris C. and Alexandris K. Can Service Quality Predict Customer Satisfaction and Behavioral Intentions in the Sport Tourism Industry? An Application of the Servqual Model in an Outdoors Setting. Journal of Sport Tourism, 2005; 10 (2), 101-111.
  • Lam E.T.C., Zhang J.J. and Jensen B.E. Service Quality Assessment Scale (sqas): An Instrument for Evaluating Service Quality of Health-Fitness Clubs. Measurement in Physıcal and Exercise Science, 2005, 9 (2), 79-111.
  • Matsuoka H., Chelladurai P. and Harada M. Direct and Interaction Effects of Team Identification and Satisfaction on Intention to Attend Games. Sport Marketing Quarterly, 2003, 12 (4), 244-253.
  • McDonald M. A., Sutton W. A. and Milne G. R. TEAMQUAL TM Measuring Service Quality in Professional Team Sports. Sport Marketing Quarterly, 1995; 4 (2), 9-15.
  • Murray D. and Howat G., The Relationships Among Service Quality, Value, Satisfaction, and Future Intentions of Customers at an Australian Sports and Leisure Centre. Sport Management Rewiev, 2002; 5, 25-43.
  • Papadimitriou D. A. and Karteroliotis K. The Service Quality Expectations in Private Sport and Fitness Centers: A Reexamination of the Factor Structure. Sports Marketing Quarterly, 2000; 9 (3), 157-164.
  • Parasuraman A., Zeithaml V. A. and Berry L. L. "SERVQUAL: A Multiple Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality". Journal of Retailing, 1988; 64, 12-40.
  • Parasuraman A., Zeithaml V. A. and Berry L. L. Altrnative Scales for Measuring Service Quality: A Comparative Assessment Based on Psychometric and Diagnostic Criteria. Journal of Retailing, 1994; 70 (3), 201-230.
  • Parasuraman A., Zeithaml V. A. and Berry L. L. Reassessment of Expectations as a Comparison Standard in Measuring Service Quality: Implications for Further Research. Journal of Marketing, 1994; 58, 111-124.
  • Polat E., Aycan A. ve Uçan Y. Boluspor Taraftarlarının Taraftarlık Düzeyleri ile Bazı Değişkenler Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. 10. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Bolu, Türkiye, 2008.
  • Rust R. T. and Oliver R. L. Service Quality: New Directions in Theory and Practice, California, 1994. Thedorakis N. D. and Alexandris K. Can Service Quality Predict Spectators' BehavioralI Intentions in Professional Soccer? Managing Leisure, 2008; 13, 162-178.
  • Uçan Y. Spor Fitness Merkezlerinin Algılanan Hizmet Kalitesi Ölçeğinin Geliştirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007.
  • Wakefield K. L. and Sloan H. J. The Effects of Team Loyalty and Selected Stadium Factors on Spectator Attendance. Journal of Sport Management, 1995; 9: 153-172.
  • Wann D. L. and Branscombe N. R. Sports Fans: Measuring Degree of Identification with Their Team. International Journal of Sport Psychology, 1993; 24 (1), 77-89.
APA GÜLSEVEN O, AYCAN A, UÇAN Y (2012). BASKETBOL SEYİRCİLERİNİN SPOR SALONLARININ HİZMET KALİTESİ ALGISI VE ÖZDEŞMİŞLİK DURUMLARININ İNCELENMESİ. , 1 - 13.
Chicago GÜLSEVEN Orkun,AYCAN Ali,UÇAN YILMAZ BASKETBOL SEYİRCİLERİNİN SPOR SALONLARININ HİZMET KALİTESİ ALGISI VE ÖZDEŞMİŞLİK DURUMLARININ İNCELENMESİ. (2012): 1 - 13.
MLA GÜLSEVEN Orkun,AYCAN Ali,UÇAN YILMAZ BASKETBOL SEYİRCİLERİNİN SPOR SALONLARININ HİZMET KALİTESİ ALGISI VE ÖZDEŞMİŞLİK DURUMLARININ İNCELENMESİ. , 2012, ss.1 - 13.
AMA GÜLSEVEN O,AYCAN A,UÇAN Y BASKETBOL SEYİRCİLERİNİN SPOR SALONLARININ HİZMET KALİTESİ ALGISI VE ÖZDEŞMİŞLİK DURUMLARININ İNCELENMESİ. . 2012; 1 - 13.
Vancouver GÜLSEVEN O,AYCAN A,UÇAN Y BASKETBOL SEYİRCİLERİNİN SPOR SALONLARININ HİZMET KALİTESİ ALGISI VE ÖZDEŞMİŞLİK DURUMLARININ İNCELENMESİ. . 2012; 1 - 13.
IEEE GÜLSEVEN O,AYCAN A,UÇAN Y "BASKETBOL SEYİRCİLERİNİN SPOR SALONLARININ HİZMET KALİTESİ ALGISI VE ÖZDEŞMİŞLİK DURUMLARININ İNCELENMESİ." , ss.1 - 13, 2012.
ISNAD GÜLSEVEN, Orkun vd. "BASKETBOL SEYİRCİLERİNİN SPOR SALONLARININ HİZMET KALİTESİ ALGISI VE ÖZDEŞMİŞLİK DURUMLARININ İNCELENMESİ". (2012), 1-13.
APA GÜLSEVEN O, AYCAN A, UÇAN Y (2012). BASKETBOL SEYİRCİLERİNİN SPOR SALONLARININ HİZMET KALİTESİ ALGISI VE ÖZDEŞMİŞLİK DURUMLARININ İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(2), 1 - 13.
Chicago GÜLSEVEN Orkun,AYCAN Ali,UÇAN YILMAZ BASKETBOL SEYİRCİLERİNİN SPOR SALONLARININ HİZMET KALİTESİ ALGISI VE ÖZDEŞMİŞLİK DURUMLARININ İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 14, no.2 (2012): 1 - 13.
MLA GÜLSEVEN Orkun,AYCAN Ali,UÇAN YILMAZ BASKETBOL SEYİRCİLERİNİN SPOR SALONLARININ HİZMET KALİTESİ ALGISI VE ÖZDEŞMİŞLİK DURUMLARININ İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, vol.14, no.2, 2012, ss.1 - 13.
AMA GÜLSEVEN O,AYCAN A,UÇAN Y BASKETBOL SEYİRCİLERİNİN SPOR SALONLARININ HİZMET KALİTESİ ALGISI VE ÖZDEŞMİŞLİK DURUMLARININ İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2012; 14(2): 1 - 13.
Vancouver GÜLSEVEN O,AYCAN A,UÇAN Y BASKETBOL SEYİRCİLERİNİN SPOR SALONLARININ HİZMET KALİTESİ ALGISI VE ÖZDEŞMİŞLİK DURUMLARININ İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2012; 14(2): 1 - 13.
IEEE GÜLSEVEN O,AYCAN A,UÇAN Y "BASKETBOL SEYİRCİLERİNİN SPOR SALONLARININ HİZMET KALİTESİ ALGISI VE ÖZDEŞMİŞLİK DURUMLARININ İNCELENMESİ." Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14, ss.1 - 13, 2012.
ISNAD GÜLSEVEN, Orkun vd. "BASKETBOL SEYİRCİLERİNİN SPOR SALONLARININ HİZMET KALİTESİ ALGISI VE ÖZDEŞMİŞLİK DURUMLARININ İNCELENMESİ". Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 14/2 (2012), 1-13.