Yıl: 2017 Cilt: 25 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 479 - 496 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Ortaokul Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Ürettikleri Metaforlar

Öz:
Bu araştırmanın amacı ortaokul seviyesindeki öğrencilerin beden eğitimi dersine ilişkin algılarını metafor yardımıyla ortaya çıkarmaktır. Araştırma verileri 2013-2014 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Elazığ ve Malatya illerinde öğrenimlerine devam eden 173 kız, 194 erkek toplam 367 ortaokul öğrencisinden elde edilmiştir. Araştırmada "Beden Eğitimi Dersi..............gibidir, çünkü..........." cümlesi yer alan yapılandırılmış görüşme formundan yararlanılmıştır. Toplanan veriler içerik analizi tekniği ile analiz edilip yorumlanmıştır. Araştırmhttp://abc.trdizin.ulakbim.gov.tr/logina bulgularına göre öğrencilerin ürettikleri metaforların "ders içeriği, geliştirici, rahatlama, neşe verici, sevgi, bakış açısı, aktivite sağlayıcı, keşfedici" başlıklarında ve sekiz kategoride toplandığı görülmüştür. Araştırma sonucunda, öğrencilerin beden eğitimi dersine ilişkin üretmiş oldukları metaforlarda beden eğitimi dersine karşı olumlu algılarının bulunduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel

Metaphors Produced By Secondary School Students Related To Physical Education Lesson

Öz:
The objective of this study is to explore secondary school students' perceptions of physical education (PE) courses by means of metaphors. The data for this study consisted of 367 secondary school students, 173 females and 194 males, from the provinces of Elazığ and Malatya in Turkey during the 2013-2014 spring term. A structured interview form that asked the respondents to fill in the sentence "Physical education classes are like ...............; because ..............." was used. The data collected were analyzed and interpreted applying the content analysis method. According to the findings, the metaphors used by the students were classified under eight categories using the headings "course content, promoting, relieving, love, point of view, activating, exploratory, and exhilarating". At the end of the research, it is proved that there are positive perceptions for physical education lessons in the metaphors are created by students concerning this lesson.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altay, F. ve Özdemir, Z. (2006). Ankara İli Merkez İlçelerinde İlköğretim Birinci Kademesinde Öğrenim Gören 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spor Dersine İlişkin Tutumlarının Karşılaştırılması. 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Muğla.
  • Aydın F. (2010). Ortaöğretim Öğrencilerinin Coğrafya Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 10 (3), 1293- 1322.
  • Balcı, A. (2003). Eğitim Örgütlerine Yeni Bakış Açıları: Kuram- Araştırma ilişkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Sayı: 33.
  • Balyan M. (2009). İlköğretim 2. kademe ve ortaöğretim kurumlarındaki öğrencilerin beden eğitimi dersine yönelik tutumları, sosyal beceri ve öz yeterlik düzeylerinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi.
  • Balyan M., Yerlikaya Balyan, K. ve Kiremitçi O. (2012). Farklı Sportif Etkinliklerin İlköğretim 2. Kademe Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutum, Sosyal Beceri ve Öz Yeterlik Dü- zeylerine Etkileri. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14 (2), 196- 201.
  • Borba C. ve Lucena C. (2007). Review of "Metaphor in Educational Discourse [Cameron, L- London; New York: Continuum, 2003]", Linguagem em (Dis)curso - LemD, v. 7, n. 3, p. 507-514, set./dez.
  • Cerit Y. (2006). Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Okul Kavramıyla İlgili Metaforlara İlişkin Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 6, 669- 699.
  • Cho, N.K. (2004). Korean Middle School Students' Attitudes Toward Physical Education and The Relationship to Their Attitudes Toward Testing in Physical Education. Ph.D. Thesis. Columbia Universty.
  • Clarken, R. H. (1997). Five Metaphors For Educators. (Erişim 12.08.2014). http://www.eric.ed.gov/ contentdelivery/servlet/ERICServlet?accno=ED407408
  • Creswell J.W. (2013). Editörler: Bütün M. ve Demir S.B., Nitel Araştırma Yöntemleri-Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni, Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • Draaisma, D. (2007). Bellek Metaforları: Zihinle İlgili Fikirlerin Tarihi. Çeviren: Gürol Koca, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Erhan, S.E. ve Tamer, K. (2009). Doğu Anadolu Bölgesi İlköğretim ve Ortaöğretim Okullarında Beden Eğitimi Dersi İçin Gereken Tesis Araç-Gereç Durumları İle Öğrencilerin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Tutumları Arasındaki İlişkiler. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11 (3), 57- 66.
  • Er Tuna, Y. ve Mazman Budak, F. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının "Tarih" Kavramına İlişkin Algılarının Mecazlar/Metaforlar Yardımıyla Analizi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl:6, Sayı: 14.
  • Geçit, Y. ve Gencer, G. (2011). Sınıf Öğretmenliği 1. Sınıf Öğrencilerinin Coğrafya Algılarının Metafor Yoluyla Belirlenmesi (Rize Üniversitesi Örneği). Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı: 23, s: 1- 19.
  • Gülay, O., Mirzeoğlu, D., Çelebi, M. (2010). İşbirlikli Oyunların Öğrencilerin Sosyal Beceri Dü- zeylerine ve Beden Eğitimi Dersi Tutumlarına Etkisi. Eurasian Journal of Education Research, (Yaz) Sayı:40.
  • Hardman, K. (2008). "Situation and Sustainability of Physical Education In Schools: A Global Perspective". Spor Bilimleri Dergisi Hacettepe J. of Sport Sciences, 19 (1), 1-22.
  • Hohepa, M., Schofield, G., & Kolt, G.S. (2006). "Physical Activity: What Do High School Students Think?". The Journal of Adolescent Health, 39, 328-336. doi:10.1016/j.jadohealth.2005.12.024
  • Holoğlu, O.G. (2006). İlköğretim ikinci kademede öğrenim gören kız öğrencilerin beden eğitimi dersine karşı tutumları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Uludağ Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Hünük, D. (2006).Ankara ili merkez ilçelerindeki ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin beden eğitimi dersine ilişkin tutumlarının sınıf düzeyi, öğrenci cinsiyeti, öğretmen cinsiyeti ve spora aktif katılımları açısından karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • İnam, Ö. (2008).Televizyon reklamlarında metafor kullanımı. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Karadağ, S. (2012). İlköğretim 8. sınıf ve lise 1. sınıf öğrencilerinin beden eğitimi dersine ilişkin tutumlarının çeşitli değişkenlere bağlı olarak karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Koçak, S. ve Hürmeriç, I. (2006). Attitudes Toward Physical Education Classes of Primary School Students in Turkey. Perceptual &Motor Skills, 103, (1).
  • Korkmaz Haşıl, N. ve Holoğlu Girgin, O. (2011). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Karşın Tutumlarının İncelenmesi. NWSA Sport Sciences, Vol: 4, No: 2.
  • Krouscas, A.J. (1999). Middle School Students' Attitudes Toward a Physical Education Program. Ph.D. Thesis. Virginia Polytechnic Institute and State University.
  • Kumartaşlı, M. (2010). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin beden eğitimi dersine ilişkin tutumlarının ve yaşam doyum düzeylerinin incelenmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Lakoff, G. ve Johnson, M. (2005). Metaforlar Hayat, Anlam ve Dil. Çeviren: G. Yavuz Demir, Paradigma Yayıncılık, İstanbul.
  • MacPhail, A. (2011). "Youth voices in physical education and sport:what are they telling us and what do they say they need?". Sport Pedagogy an Introduction for Teaching and Coaching. Editör: Kathleen Armour, Pearson Education Limited, Essex.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2013). T.C. Milli eğitim bakanlığı talim terbiye kurulu başkanlığı, ortaokul beden eğitimi dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. (2nd Edition). California. : SAGE Publications.
  • Morgan, G. (1998). Yönetim ve Örgüt Teorilerinde Metafor. Çeviren: Günüz Bulut, Mess Yayıncılık, İstanbul.
  • Murphy, F., Chroinin, D.N. (2011). "Playtime: the needs of very young learners in physical education and sport". Sport Pedagogy an Introduction for Teaching and Coaching. Editör: Kathleen Armour, Pearson Education Limited, Essex.
  • Namlı, A., Şimşek, S. ve Arabacı, İ.B. (2013). Denetmen gözüyle öğretmen metaforları. 8. Eğitim Yönetimi Kongresi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Orlick, T. (2006). Cooperative Games and Sports. Human Kinetics Champaing, IL.
  • Özbakır, İ. (2006). Sivas ili özel ve devlet ilköğretim okullarında okuyan öğrencilerin beden eğitimi dersine bakış açıları ve beklentilerinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Öztürk, Ç. (2007). Sosyal Bilgiler, Sınıf ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Coğrafya Kavramına Yönelik Metafor Durumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 2, 55- 69.
  • Prusak, K. A., Davis, T., Pennington, T. R., Wilkinson, C. (2014). "Children's Perceptions of a DistrictWide Physical Education Program". Journal of Teaching in Physical Education, 2014, 33, 4-27.
  • Saban, A., Koçbeker B. N. ve Saban A. (2006). Öğretmen Adaylarının Öğretmen Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (2), 461- 522.
  • Savaş, S. (2013). İlköğretim kurumları ikinci kademede öğrenim gören öğrenci ve görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin beden eğitimi dersine yönelik görüş ve tutumlarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Semerci, Ç. (2007). Program Geliştirme Kavramına İlişkin Metaforlarla Yeni İlköğretim Programlarına Farklı Bir Bakış. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 31, No: 2, 125-140.
  • Subramanıam, P.R. ve Silverman, S. (2007). Middle School Students' Attitudes Toward Physical Education. Teaching and Teacher Education, 23, (5), 602-611.
  • Şirinkan, A., Çalışkan E., Gündoğdu K., Şirinkan S., Bay E. ve Kürkçü R. (2008). İlköğretim 2. Kademe Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spor Dersleri Hakkındaki Görüşleri (Erzurum ili örneği). Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Cilt: 10, Sayı:1, 52- 60.
  • Tamimi, Y. (2005). Örgüt Kültürünün Metaforlarla Analizi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Tannehill, D. ve Zekrajsek, D. (1993). "Student Attitudes Toward Physical Education: A Multicultural Study". Journal of Teaching Physical Education. 13,78-84.
  • Taşğın, Ö. ve Tekin, M. (2009). Çeşitli Değişkenlere Göre İlköğretim ve Ortaöğretim Kurumlarında Öğrenim Gören Öğrencilerin Beden Eğitimi ve Spor Dersine İlişkin Tutum ve Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt: 17, No: 2, 457- 466.
  • Taşmektepligil, Y., Yılmaz, Ç., İmamoğlu, O. ve Kılcıgil, E. (2006). İlköğretim Okullarında Beden Eğitimi Ders Hedeflerinin Gerçekleşme Düzeyi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, IV (4), 139- 147.
  • Temel, C., Güllü, M. (2014). Draw A Physical education Lesson. Education and Science Vol.41,No 183, 351-361.
  • Türk Dil Kurumu [TDK] (2014). Büyük Türkçe Sözlük. Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
  • Unicef [BM] (2007). Herkes İçin Eğitime İnsan Hakları Temel Alan Bir Yaklaşım. Türkiye Birleşmiş Milletler Ofisi Yayını: Ankara.
  • Yalçınkaya, E. (2013). Tarih kavramına yönelik sınıf öğretmeni adaylarının ürettikleri metaforların incelenmesi. Zeitschrift für die Welt der Türken Journal of World of Turks, Vol: 5, No: 3.
  • Yaylacı, F. (2012). İlköğretim Okullarında "Nasıl Bir Beden Eğitimi Dersi İstiyorum?". Milli Eğitim Dergisi, Sayı:195, Sayfa:194-210.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları, 6. Baskı.
APA NAMLI A, Temel C, GÜLLÜ M (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Ürettikleri Metaforlar. , 479 - 496.
Chicago NAMLI Aysel,Temel Cenk,GÜLLÜ Mehmet Ortaokul Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Ürettikleri Metaforlar. (2017): 479 - 496.
MLA NAMLI Aysel,Temel Cenk,GÜLLÜ Mehmet Ortaokul Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Ürettikleri Metaforlar. , 2017, ss.479 - 496.
AMA NAMLI A,Temel C,GÜLLÜ M Ortaokul Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Ürettikleri Metaforlar. . 2017; 479 - 496.
Vancouver NAMLI A,Temel C,GÜLLÜ M Ortaokul Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Ürettikleri Metaforlar. . 2017; 479 - 496.
IEEE NAMLI A,Temel C,GÜLLÜ M "Ortaokul Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Ürettikleri Metaforlar." , ss.479 - 496, 2017.
ISNAD NAMLI, Aysel vd. "Ortaokul Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Ürettikleri Metaforlar". (2017), 479-496.
APA NAMLI A, Temel C, GÜLLÜ M (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Ürettikleri Metaforlar. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(2), 479 - 496.
Chicago NAMLI Aysel,Temel Cenk,GÜLLÜ Mehmet Ortaokul Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Ürettikleri Metaforlar. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 25, no.2 (2017): 479 - 496.
MLA NAMLI Aysel,Temel Cenk,GÜLLÜ Mehmet Ortaokul Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Ürettikleri Metaforlar. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.25, no.2, 2017, ss.479 - 496.
AMA NAMLI A,Temel C,GÜLLÜ M Ortaokul Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Ürettikleri Metaforlar. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2017; 25(2): 479 - 496.
Vancouver NAMLI A,Temel C,GÜLLÜ M Ortaokul Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Ürettikleri Metaforlar. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2017; 25(2): 479 - 496.
IEEE NAMLI A,Temel C,GÜLLÜ M "Ortaokul Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Ürettikleri Metaforlar." Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 25, ss.479 - 496, 2017.
ISNAD NAMLI, Aysel vd. "Ortaokul Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine İlişkin Ürettikleri Metaforlar". Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 25/2 (2017), 479-496.