Yıl: 2011 Cilt: 9 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 149 - 156 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

TEMEL PSİKOLOJİK İHTİYAÇLARIN TATMİNİNİN GENEL ÖZ YETERLİK VE SÜREKLİ KAYGI ÜZERİNE ETKİSİ (SAKARYA ÜNİVERSİTESİ SPOR YÖNETİCİLİĞİ BÖLÜMÜ ÖRNEĞİ)

Öz:
Temel psikolojik ihtiyaçlar, kişilerin yaşamlarının farklı alanlarında, bilinçli ya da bilinçsiz olarak karşılamaya çalıştığı temel ihtiyaçlardandır ve bu ihtiyaçların tatmini önemli bir konudur. Bu bağlamda, bu çalışmanın amacı temel psikolojik ihtiyaçların tatmininin Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Spor Yöneticiliği Bölümü öğrencilerinin sürekli kaygı ve genel öz-yeterlik düzeylerine etkisini belirlemektir. Bu amaçla çalışmaya 114 erkek (yaş ortalaması x=22.33 ± 1.93) ve 99 kadın (yaş ortalaması x=21.63 ± 1.63) olmak üzere toplam 213 üniversite öğrencisi gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmanın amacına ulaşmak için Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği, Sürekli Kaygı Ölçeği ve Genel Öz-yeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde t testi, one way anova testi, Pearson's korelasyon testi ve regresyon testleri kullanılmıştır. Veriler SPSS 17.0 paket programı ile analiz edilmiştir ve anlamlılık düzeyi olarak 0.05 kullanılmıştır. Elde edilen verilere göre temel psikolojik ihtiyaçlar ile genel öz-yeterlik ve sürekli kaygı düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar saptanmıştır (p<0.05). Araştırmanın bulguları incelendiğinde öğrencilerin öz-yeterlik algılarının yükseltilmesi ve sürekli kaygılarının düşmesi için temel psikolojik ihtiyaçlarının karşılanması gerektiği sonucuna varılmıştır. Temel psikolojik ihtiyaçların tatmini öz-yeterlik ve sürekli kaygıyı olumlu yönde etkileyerek öğrencilerin akademik başarılarına da katkıda bulunabilir. Bu nedenle, öğrencilerin daha kaliteli bir eğitim alabilmesi ve daha başarılı bir eğitim öğretim sürecinden geçebilmeleri için bu bulguların göz önünde bulundurmaları gerektiği düşünülmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Spor Bilimleri Hemşirelik Psikoloji Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri

EFFECT OF SATISFACTION OF THE BASIC PSYCHOLOGICAL NEEDS ON GENERAL SELF-EFFICACY AND TRAIT ANXIETY (EXAMPLE OF SAKARYA UNIVERSITY DEPARTMENT OF SPORT MANAGEMENT)

Öz:
The basic psychological needs are the basic human needs that individuals try to fulfill, and satisfaction of these needs affectvarious areas of life. In this context, the aim of this research was to determine the effect of satisfaction of the basic psychological needson trait anxiety and self-efficacy of physical education and sport department’s students. 114 male (mean age = 22.33 ± 1.93) and 99female (mean age= 21.63 ± 1.63) that make up 213 students voluntarily participated in the study. The Basic Psychological Need Scale,Trait Anxiety Inventory and The General Self-efficacy Scale were used in order to achieve the aims of this research. The data wasanalyzed by using SPSS 17.0 Package Program and level of significance was determined to be 0.05. t-test, ANOVA, Pearson’sCorrelation Test and Regression analysis were used to analyze the data. According to the results, there were statistically significantdifferences among levels of the basic psychological needs, self-efficacy and trait anxiety (p<0.05). When examining the data it was seenthat the basic psychological needs of students should be satisfied in order to increase their perception of self-efficacy and lower theirperception of trait anxiety. Satisfaction of the basic psychological needs could also contribute to students’ academic achievement bypositively affecting their self-efficacy and trait anxiety levels. Therefore in the light of the results from this study, it is thought that thefindings of this study should be taken into consideration for students to have a high quality of education and go through a successfuleducational process.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Spor Bilimleri Hemşirelik Psikoloji Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Çelikkaleli, Ö. ve Gündoğdu, M., “Eğitim fakültesi öğrencilerinin psikolojik ihtiyaçları”, Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(9), s. 43-53, 2005.
  • 2. Deci, E.L., and R.M. Ryan, Intrinsic Motivation and Self-determination in Human Behavior, Plenum Press, New York, 1985.
  • 3. Deci, E.L., Ryan, R.M. and Williams, G.C., “Need satisfaction and the self regulation of learning”, Learning and Individual Differences, 8 (3), pp. 165-183, 1996.
  • 4. Deci, E.L., Ryan, R.M., “The “What” And “Why” Of Goal Pursuits: Human Needs And The Self- Determination Of Behavior”, Psychological Inquiry, 11, pp. 227–268, 2000.
  • 5. Deci E.L., and R.M. Ryan, Handbookof Self-Determination Research. Rochester, NY: Univ. Rochester Press, 2002.
  • 6. Ntoumanis, N., Edmunds, J. and Duda, J.L., “Understanding the coping process from a self-determination theory perspective”, British Journal of Health Psychology, 14, pp. 249-260, 2009.
  • 7. Williams, G. C., Wiener, M.W., Markakis, K.M., Reeve, J.M., and Deci, E.L., “Medical students' motivation for internal medicine”, Journal of General Internal Medicine, 9, pp. 327–33, 1994.
  • 8. Tekindal M.A., Eryaş N., Tekindal, B., “İlköğretim okullarindaki öğrencilerin sürekli kaygi düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi”, Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, s. 79-93, 2010.
  • 9. Öner, N. ve Le Compte, A., Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1983.
  • 10. Bandura, A., “Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavior change”, Psychological Review, 84, pp.191–215, 1977.
  • 11. Bandura, A., Self-efficacy: The exercise of control, New York: Freeman, 1997.
  • 12. Yıldırım F., ve İlhan Ö.İ., “Genel Özyeterlilik Ölçeği Türkçe Formunun Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması”, Türk Psikiyatri Dergisi, 21(4), s.301-8, 2010.
  • 13. Reis, H. T., Sheldon, K. M., Gable, S.L., Roscoe J., and Ryan, R.M., “Daily well-being: The role of autonomy, competence, and relatedness”, Personality and Social Psychology Bulletin, 26, pp. 419–435, 2000.
  • 14. Sheldon, K. M., Ryan R.M., and Reis, H.T., “What makes for a good day? Competence and autonomy in the day and in the person”, Personality and Social Psychology Bulletin, 22, pp. 1270–1279, 1996.
  • 15. Kesici, Ş., Ö. Üre, Bozgeyikli, H., Sünbül, A.M., Temel psikolojik ihtiyaçlar ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği, VII. Ulusal PDR Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı, Malatya, 2003.
  • 16. Spielberger, C.D., Gorsuch, R.L., Lushene, R.E., Manual for State-Trait Anxiety Inventory, Consulting Psychologist Press, California,1970.
  • 17. Sherer M., Maddux J.E., Mercandante B., et al., “The SelfEfficacy Scale: construction and validation”, Psychol Rep., 51, pp. 663- 671, 1982.
  • 18. Özdemir, S.M., “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretim Sürecine İlişkin Öz Yeterlik İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 54, s.277–306, 2008.
  • 19. Yılmaz, G., Yılmaz, B., Türk, N., “Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Mesleklerine İlişkin Öz Yeterlik Düzeylerinin İncelenmesi (Nevşehir İli Örneği)”, Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 12 (2), s. 85–90, 2010.
  • 20. Otacıoğlu, S.G., “Müzik öğretmenliği okul deneyimi uygulamalarına katılan öğretmen adaylarının öz etkililik-yeterlilik düzeylerinin incelenmesi”, C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 32 (1), s.163-170, 2008.
  • 21. Çubukcu, F. , “A study on the correlation between self efficacy and foreign language learning anxiety”, Journal of Theory and Practice in Education, vol. 4, no. 1, pp. 148-158, 2008.
  • 22. Maden, S.,”Türkçe öğretmenlerinin drama yöntemini kullanmaya yönelik öz yeterlikleri”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 7(14), s.259-274, 2010.
  • 23. Çelik, C., Çevik, N., “İşsiz gençlerin bilgisayar öz-yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından karşılaştırılması”, 4th International Computer and Instructional Technologies Symposium. 24-26 Eylül, Selçuk Üniversitesi, Konya, 2010.
  • 24. Izgar, H., Dilmaç, B., “Yönetici Adayı Öğretmenlerin Özyeterlik Algıları ve Epistemolojik İnançların İncelenmesi”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, s. 437-446, 2008.
  • 25. Çankaya, Z. C., “Öğretmen adaylarinda temel psikolojik ihtiyaçlarin doyumu ve iyi olma”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(3), s.691-711, 2009.
  • 26. Bong, M., “Role of self-efficacy and task-value in predicting college students’ course performance and future enrollment intentions”, Contemporary Educational Psychology, 26(4), pp.553–570, 2001.
  • 27. Bouffard-Bouchard, T., I”nfluence of self-efficacy on performance in a cognitive task”, Journal of Social Psychology, 130,pp.353- 363, 1989.
  • 28. Zajacova, A., Lynch, S. M., and Espenshade, T. J., “Self-efficacy, stress, and academic success in college. Research in Higher Education”, 46, pp.677–706, 2005.
  • 29. Lane, A. M., Devonport, T. J., Milton, K. E. ve Williams, L. C., “Self-efficacy and dissertation performance among sport students”, Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 2(2), 2003.
  • 30. Lane, A., Hall, R., ve Lane, J., “Self-efficacy and statistics performance among sport studies students. Teaching in Higher Education”, 9(4), pp.435-448, 2004.
  • 31. Harrison, A. W., Rainer, R. K., Jr., Hochwarter, W. A., and Thompson, K. R., “Testing the self efficacy-performance linkage of social-cognitive theory”, Journal of Social Psychology, 137(1), pp.79–87, 1997.
  • 32. Mellanby, J., Zimdars, A., “Trait anxiety and final degree performance at the University of Oxford”, The International Journal of Higher Education and Educational Planning, 61(4), p357-370, 2011.
  • 33. Byron K., Khazanchi S., “A meta-analytic investigation of the relationship of state and trait anxiety to performance on figural and verbal creative tasks”, Personality ve Social Psychology Bulletin, 37 (2), pp.269-83, 2011.
APA Sarı İ, YENİGÜN Ö, Altıncı E, OZTURK A (2011). TEMEL PSİKOLOJİK İHTİYAÇLARIN TATMİNİNİN GENEL ÖZ YETERLİK VE SÜREKLİ KAYGI ÜZERİNE ETKİSİ (SAKARYA ÜNİVERSİTESİ SPOR YÖNETİCİLİĞİ BÖLÜMÜ ÖRNEĞİ). , 149 - 156.
Chicago Sarı İhsan,YENİGÜN Özlem,Altıncı Evren Ebru,OZTURK Arda TEMEL PSİKOLOJİK İHTİYAÇLARIN TATMİNİNİN GENEL ÖZ YETERLİK VE SÜREKLİ KAYGI ÜZERİNE ETKİSİ (SAKARYA ÜNİVERSİTESİ SPOR YÖNETİCİLİĞİ BÖLÜMÜ ÖRNEĞİ). (2011): 149 - 156.
MLA Sarı İhsan,YENİGÜN Özlem,Altıncı Evren Ebru,OZTURK Arda TEMEL PSİKOLOJİK İHTİYAÇLARIN TATMİNİNİN GENEL ÖZ YETERLİK VE SÜREKLİ KAYGI ÜZERİNE ETKİSİ (SAKARYA ÜNİVERSİTESİ SPOR YÖNETİCİLİĞİ BÖLÜMÜ ÖRNEĞİ). , 2011, ss.149 - 156.
AMA Sarı İ,YENİGÜN Ö,Altıncı E,OZTURK A TEMEL PSİKOLOJİK İHTİYAÇLARIN TATMİNİNİN GENEL ÖZ YETERLİK VE SÜREKLİ KAYGI ÜZERİNE ETKİSİ (SAKARYA ÜNİVERSİTESİ SPOR YÖNETİCİLİĞİ BÖLÜMÜ ÖRNEĞİ). . 2011; 149 - 156.
Vancouver Sarı İ,YENİGÜN Ö,Altıncı E,OZTURK A TEMEL PSİKOLOJİK İHTİYAÇLARIN TATMİNİNİN GENEL ÖZ YETERLİK VE SÜREKLİ KAYGI ÜZERİNE ETKİSİ (SAKARYA ÜNİVERSİTESİ SPOR YÖNETİCİLİĞİ BÖLÜMÜ ÖRNEĞİ). . 2011; 149 - 156.
IEEE Sarı İ,YENİGÜN Ö,Altıncı E,OZTURK A "TEMEL PSİKOLOJİK İHTİYAÇLARIN TATMİNİNİN GENEL ÖZ YETERLİK VE SÜREKLİ KAYGI ÜZERİNE ETKİSİ (SAKARYA ÜNİVERSİTESİ SPOR YÖNETİCİLİĞİ BÖLÜMÜ ÖRNEĞİ)." , ss.149 - 156, 2011.
ISNAD Sarı, İhsan vd. "TEMEL PSİKOLOJİK İHTİYAÇLARIN TATMİNİNİN GENEL ÖZ YETERLİK VE SÜREKLİ KAYGI ÜZERİNE ETKİSİ (SAKARYA ÜNİVERSİTESİ SPOR YÖNETİCİLİĞİ BÖLÜMÜ ÖRNEĞİ)". (2011), 149-156.
APA Sarı İ, YENİGÜN Ö, Altıncı E, OZTURK A (2011). TEMEL PSİKOLOJİK İHTİYAÇLARIN TATMİNİNİN GENEL ÖZ YETERLİK VE SÜREKLİ KAYGI ÜZERİNE ETKİSİ (SAKARYA ÜNİVERSİTESİ SPOR YÖNETİCİLİĞİ BÖLÜMÜ ÖRNEĞİ). SPORMETRE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BİLİMLERİ DERGİSİ, 9(4), 149 - 156.
Chicago Sarı İhsan,YENİGÜN Özlem,Altıncı Evren Ebru,OZTURK Arda TEMEL PSİKOLOJİK İHTİYAÇLARIN TATMİNİNİN GENEL ÖZ YETERLİK VE SÜREKLİ KAYGI ÜZERİNE ETKİSİ (SAKARYA ÜNİVERSİTESİ SPOR YÖNETİCİLİĞİ BÖLÜMÜ ÖRNEĞİ). SPORMETRE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BİLİMLERİ DERGİSİ 9, no.4 (2011): 149 - 156.
MLA Sarı İhsan,YENİGÜN Özlem,Altıncı Evren Ebru,OZTURK Arda TEMEL PSİKOLOJİK İHTİYAÇLARIN TATMİNİNİN GENEL ÖZ YETERLİK VE SÜREKLİ KAYGI ÜZERİNE ETKİSİ (SAKARYA ÜNİVERSİTESİ SPOR YÖNETİCİLİĞİ BÖLÜMÜ ÖRNEĞİ). SPORMETRE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BİLİMLERİ DERGİSİ, vol.9, no.4, 2011, ss.149 - 156.
AMA Sarı İ,YENİGÜN Ö,Altıncı E,OZTURK A TEMEL PSİKOLOJİK İHTİYAÇLARIN TATMİNİNİN GENEL ÖZ YETERLİK VE SÜREKLİ KAYGI ÜZERİNE ETKİSİ (SAKARYA ÜNİVERSİTESİ SPOR YÖNETİCİLİĞİ BÖLÜMÜ ÖRNEĞİ). SPORMETRE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BİLİMLERİ DERGİSİ. 2011; 9(4): 149 - 156.
Vancouver Sarı İ,YENİGÜN Ö,Altıncı E,OZTURK A TEMEL PSİKOLOJİK İHTİYAÇLARIN TATMİNİNİN GENEL ÖZ YETERLİK VE SÜREKLİ KAYGI ÜZERİNE ETKİSİ (SAKARYA ÜNİVERSİTESİ SPOR YÖNETİCİLİĞİ BÖLÜMÜ ÖRNEĞİ). SPORMETRE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BİLİMLERİ DERGİSİ. 2011; 9(4): 149 - 156.
IEEE Sarı İ,YENİGÜN Ö,Altıncı E,OZTURK A "TEMEL PSİKOLOJİK İHTİYAÇLARIN TATMİNİNİN GENEL ÖZ YETERLİK VE SÜREKLİ KAYGI ÜZERİNE ETKİSİ (SAKARYA ÜNİVERSİTESİ SPOR YÖNETİCİLİĞİ BÖLÜMÜ ÖRNEĞİ)." SPORMETRE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BİLİMLERİ DERGİSİ, 9, ss.149 - 156, 2011.
ISNAD Sarı, İhsan vd. "TEMEL PSİKOLOJİK İHTİYAÇLARIN TATMİNİNİN GENEL ÖZ YETERLİK VE SÜREKLİ KAYGI ÜZERİNE ETKİSİ (SAKARYA ÜNİVERSİTESİ SPOR YÖNETİCİLİĞİ BÖLÜMÜ ÖRNEĞİ)". SPORMETRE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BİLİMLERİ DERGİSİ 9/4 (2011), 149-156.