Yıl: 2010 Cilt: 16 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 325 - 333 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Trafik Kazalarının Tehlike İndeksi Metodu ile Analizi: Denizli Örneği

Öz:
Trafik kazaları pek çok etkenin bileşkesi sonucu meydana gelen, karmaşık ve analizi zor bir konudur. Şehiriçi ulaşım ağlarında trafik kazalarının azaltılması için birçok çalışma yapılmakla beraber kaynağında insan ve çevre faktörünü barındıran trafik kazalarının tam olarak önlenebilmesi mümkün olamamaktadır. Bu nedenle özellikle şehiriçi ulaşım ağlarında kaza riski taşıyan linklerin belirlenmesi ve buna bağlı olarak gerekli önlemlerin alınabilmesi oldukça önem arz etmektedir. Bu çalışmada kaza riski taşıyan linklerin belirlenmesi amacıyla tehlike indeksi metodu kullanılmıştır. Çalışma alanı olarak Denizli kentinin trafik hacmi açısından en yoğun bölgelerini içeren ulaşım ağı seçilmiştir. Belirlenen ulaşım ağında tehlike indeksi uygulamasında kullanılacak veriler toplanmış, bölgedeki linkler için tehlike indeksleri hesaplanmış ve risk derecelendirilmesi yapılmıştır. Analizlerde kullanılmak üzere, linkler üzerinde, sabah ve akşam zirve saatlerinde hız ve hacim ölçümleri yapılmıştır. Yapılan risk analizi ve derecelendirilmesi sonucunda tehlike indeksi metodunun trafik kaza risk analizlerinde kullanılabileceği ve bu sayede kaza sayılarının azaltılabilmesi yönünde yapılacak çalışmalara temel oluşturabileceği belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Analysis of Traffic Accidents Using Hazard Index Method: Case of Denizli

Öz:
Traffic accidents that occur as a result of a combination of many factors are complex and difficult issue. Although many studies are carried out in order to reduce the number of traffic accidents in urban transportation networks, exactly prevention of traffic accidents which arise from human and environmental factors is impossible. Therefore, especially in the urban transportation networks, determining links which have an accident risk and taking required measures are very important. In this study, the hazard index has been used to determine links which have an accident risk. Transportation network which contains high traffic volume regions in Denizli has been selected as study area. In this network, data were collected to be used in the hazard index, hazard indexes were calculated for links and risk grading was conducted. Morning and evening peak hour speed and traffic volume surveys were carried out in order to be used in analyses. Results showed that hazard index method can be used in traffic accident risk analysis and it is determined that hazard index method can be used to form a basis for future studies about decreasing the number of traffic accidents
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aarts, L. and Schagen, I. 2006. Driving speed and the risk of road crashes: A review, Accident Analysis and Prevention. (38), 215–224.
  • Ceylan, H., Başkan, Ö., Haldenbilen, S. ve Ceylan, H. 2007. Şehiriçi Toplu Taşım Sorunları Ve Çözüm Yöntemleri: Denizli Örneği, 5. Kentsel Altyapı Ulusal Sempozyumu. s. 121-132.
  • Derici, E. 2010. Şehiriçi Ulaşım Ağlarında Tehlike İndeksi ve Risk Analizi. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Gitelman, V. and Hakkert, A. S. 1997. The Evaluation Of Road-Rail Crossing Safety With Limited Accident Statistics, Accident Analysis and Prevention. 29 (2), 171-179.
  • Kwok-suen N., Wing-tat H. and Wing-gun, W. 2002. An algorithm for assessing the risk of traffic accident, Journal of Safety Research. (33), 387-410.
  • Lassarre, S., Papadimitriou, E., Yannis, G. and Golias, J. 2007. Measuring accident risk exposure for pedestrians in different micro-environments, Accident Analysis and Prevention. (39), 1226-1238.
  • Taylor, J. I. and Thompson, H. T. 1977. Identification of Hazardous Locations, Report FHWA-RD-77-81, Federal Highway Administration.
  • Ward, R. E., Eck, R. W. and Polus, A. 1987. Developing an Intersection Hazard Index, Journal of Transportation Engineering, 113 (2), 211-215.
APA Ozan C, Başkan Ö, HALDENBİLEN S, DERİCİ E (2010). Trafik Kazalarının Tehlike İndeksi Metodu ile Analizi: Denizli Örneği. , 325 - 333.
Chicago Ozan Cenk,Başkan Özgür,HALDENBİLEN SONER,DERİCİ Erhan Trafik Kazalarının Tehlike İndeksi Metodu ile Analizi: Denizli Örneği. (2010): 325 - 333.
MLA Ozan Cenk,Başkan Özgür,HALDENBİLEN SONER,DERİCİ Erhan Trafik Kazalarının Tehlike İndeksi Metodu ile Analizi: Denizli Örneği. , 2010, ss.325 - 333.
AMA Ozan C,Başkan Ö,HALDENBİLEN S,DERİCİ E Trafik Kazalarının Tehlike İndeksi Metodu ile Analizi: Denizli Örneği. . 2010; 325 - 333.
Vancouver Ozan C,Başkan Ö,HALDENBİLEN S,DERİCİ E Trafik Kazalarının Tehlike İndeksi Metodu ile Analizi: Denizli Örneği. . 2010; 325 - 333.
IEEE Ozan C,Başkan Ö,HALDENBİLEN S,DERİCİ E "Trafik Kazalarının Tehlike İndeksi Metodu ile Analizi: Denizli Örneği." , ss.325 - 333, 2010.
ISNAD Ozan, Cenk vd. "Trafik Kazalarının Tehlike İndeksi Metodu ile Analizi: Denizli Örneği". (2010), 325-333.
APA Ozan C, Başkan Ö, HALDENBİLEN S, DERİCİ E (2010). Trafik Kazalarının Tehlike İndeksi Metodu ile Analizi: Denizli Örneği. Mühendislik Bilimleri Dergisi, 16(3), 325 - 333.
Chicago Ozan Cenk,Başkan Özgür,HALDENBİLEN SONER,DERİCİ Erhan Trafik Kazalarının Tehlike İndeksi Metodu ile Analizi: Denizli Örneği. Mühendislik Bilimleri Dergisi 16, no.3 (2010): 325 - 333.
MLA Ozan Cenk,Başkan Özgür,HALDENBİLEN SONER,DERİCİ Erhan Trafik Kazalarının Tehlike İndeksi Metodu ile Analizi: Denizli Örneği. Mühendislik Bilimleri Dergisi, vol.16, no.3, 2010, ss.325 - 333.
AMA Ozan C,Başkan Ö,HALDENBİLEN S,DERİCİ E Trafik Kazalarının Tehlike İndeksi Metodu ile Analizi: Denizli Örneği. Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2010; 16(3): 325 - 333.
Vancouver Ozan C,Başkan Ö,HALDENBİLEN S,DERİCİ E Trafik Kazalarının Tehlike İndeksi Metodu ile Analizi: Denizli Örneği. Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2010; 16(3): 325 - 333.
IEEE Ozan C,Başkan Ö,HALDENBİLEN S,DERİCİ E "Trafik Kazalarının Tehlike İndeksi Metodu ile Analizi: Denizli Örneği." Mühendislik Bilimleri Dergisi, 16, ss.325 - 333, 2010.
ISNAD Ozan, Cenk vd. "Trafik Kazalarının Tehlike İndeksi Metodu ile Analizi: Denizli Örneği". Mühendislik Bilimleri Dergisi 16/3 (2010), 325-333.