Yıl: 2013 Cilt: 10 Sayı: 21 Sayfa Aralığı: 209 - 223 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİYOLOJİ KAVRAMINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI

Öz:
Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının biyoloji kavramına yönelik sahip oldukları metaforik algılarının ortaya çıkarılmasıdır. Araştırmanın çalışma grubu, Kafkas Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği ile Sınıf Öğretmenliği anabilim dalında öğrenim gören 65 öğretmen adayından oluşmaktadır. Bu örneklem grubu 35 Fen Bilgisi ve 30 Sınıf Öğretmeni adayını içermektedir. Araştırmanın verileri, nitel araştırma yöntemi ile elde edilmiştir. Çalışmada olgubilim deseni kullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Her öğretmen adayının "Biyoloji................ gibidir; çünkü.............." cümlesini tamamlamasıyla veriler elde edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre öğretmen adayları biyoloji kavramıyla ilgili olarak geçerli 39 farklı metafor üretmiştir. Bu metaforlar ortak özellikleri bakımından dört kavramsal kategori altında toplanmıştır. Bu kategoriler ve öğretmen adaylarının ürettiği metaforların frekansları; biyolojinin içeriği (15), biyolojinin işlevi (23), biyolojinin duyuşsal özellikleri (5), biyolojinin bilişsel özellikleri (5) şeklindedir. Ayrıca her iki anabilim dalındaki öğretmen adaylarının altı tane ortak metafor ürettiği tespit edilmiştir. Bu metaforlar: Canlı, çevre, dünya, hayat, hücre ve okyanus metaforlarından oluşmaktadır
Anahtar Kelime:

PRE-SERVICE TEACHERS’ METAPHORICAL PERCEPTIONS TOWARDS BIOLOGY

Öz:
The purpose of this research is to reveal the metaphoric perception of pre-service teachers’ biology concept. The sample of the research has been comprised of 65 preservice Science and Elementary teachers of in Kafkas University Faculty of Education. This sample included 35 Science and 30 Elementary preservice teachers. The data of the research has been collected through qualitative research method. The pattern of the research has been organized in the case of phenomenology. Content analysis was used for data analysis. The data of the research has been acquired through completing the following sentence for each candidate teachers; Biology is like ........; because ......... According to the results of research pre-service teachers have produced 39 different metaphors concerning biology concept. These metaphors have been united under four conceptual categories in terms of their common qualities. These conceptual categories and frequencies produced by candidate teachers' metaphors are as follows: biology content (15), biology function (23), affective features of biology (5), cognitive features of biology (5). In addition, candidate teachers who have been studying in both departments produced six common metaphors have been determined. These metaphors are: Living being, environment, world, life, cell and ocean
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA GÜRBÜZOĞLU YALMANCI S, AYDIN S (2013). ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİYOLOJİ KAVRAMINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI. , 209 - 223.
Chicago GÜRBÜZOĞLU YALMANCI SİBEL,AYDIN Solmaz ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİYOLOJİ KAVRAMINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI. (2013): 209 - 223.
MLA GÜRBÜZOĞLU YALMANCI SİBEL,AYDIN Solmaz ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİYOLOJİ KAVRAMINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI. , 2013, ss.209 - 223.
AMA GÜRBÜZOĞLU YALMANCI S,AYDIN S ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİYOLOJİ KAVRAMINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI. . 2013; 209 - 223.
Vancouver GÜRBÜZOĞLU YALMANCI S,AYDIN S ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİYOLOJİ KAVRAMINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI. . 2013; 209 - 223.
IEEE GÜRBÜZOĞLU YALMANCI S,AYDIN S "ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİYOLOJİ KAVRAMINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI." , ss.209 - 223, 2013.
ISNAD GÜRBÜZOĞLU YALMANCI, SİBEL - AYDIN, Solmaz. "ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİYOLOJİ KAVRAMINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI". (2013), 209-223.
APA GÜRBÜZOĞLU YALMANCI S, AYDIN S (2013). ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİYOLOJİ KAVRAMINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(21), 209 - 223.
Chicago GÜRBÜZOĞLU YALMANCI SİBEL,AYDIN Solmaz ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİYOLOJİ KAVRAMINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 10, no.21 (2013): 209 - 223.
MLA GÜRBÜZOĞLU YALMANCI SİBEL,AYDIN Solmaz ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİYOLOJİ KAVRAMINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.10, no.21, 2013, ss.209 - 223.
AMA GÜRBÜZOĞLU YALMANCI S,AYDIN S ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİYOLOJİ KAVRAMINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2013; 10(21): 209 - 223.
Vancouver GÜRBÜZOĞLU YALMANCI S,AYDIN S ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİYOLOJİ KAVRAMINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2013; 10(21): 209 - 223.
IEEE GÜRBÜZOĞLU YALMANCI S,AYDIN S "ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİYOLOJİ KAVRAMINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI." Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10, ss.209 - 223, 2013.
ISNAD GÜRBÜZOĞLU YALMANCI, SİBEL - AYDIN, Solmaz. "ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİYOLOJİ KAVRAMINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI". Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 10/21 (2013), 209-223.