Yıl: 2010 Cilt: 3 Sayı: 38 Sayfa Aralığı: 150 - 161 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MOL KAVRAMINDAKİ İŞLEM BECERİLERİNİN BELİRLENMESİ

Öz:
Ülkemizde, temeli matematik uygulamalarına dayanan fen konularında öğrencilerin işlembecerilerini doğru bir şekilde kullanamamaları, fen eğitiminin sorunlarından biri olarakgörülmektedir. Çalışmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının mol kavramı ile ilgili işlembecerilerini tespit etmektir. Çalışmanın örneklemi, 2007-2008 eğitim öğretim yılında RizeÜniversitesi Eğitim Fakültesinde okuyan 66 birinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır.Çalışmada öğrencilere öncelikle 6 açık uçlu sorudan oluşan bir başarı testi ve mülakatuygulanmıştır. Başarı testinden elde edilen veriler frekans ve yüzde olarak tablo halindeverilmiştir. Öğrencilerle yapılan mülakatlar ise, başarı testinden elde edilen bulguları desteklernitelikte betimsel olarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinden, matematik bilgi eksikliğindenkaynaklanan yanlış cevap sayısının, kimya bilgi eksikliğinden kaynaklanan yanlış cevapsayısına oranla daha fazla olduğu görülmektedir. Bu matematiksel hatalar, öğrencilerinbirimlerin çevrimi, orantı kurma, üslü sayılar ve ondalık kesirler konusunda problemyaşamalarından kaynaklanmaktadır. Öneri olarak, öğretim programında matematik ve fenderslerinde birbiriyle ilişkili konuların paralelliği göz önüne alınmalıdır. Eğitim fakültelerindematematik derslerinde fen ve teknolojiyle ilişkili örnekler seçilebilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

-

Öz:
Students don't use correctly procedural abilities at science subjects based on mathematical practices seems as one of the basic problems of science education in our country. The purpose of this study is to determine the elementary pre-service teachers' procedural abilities about to the mole concept. The study was conducted on 66 junior elementary pre-service teachers training at the Faculty of Education in Rize University in 2007-2008 academic year. At the study, an achievement test including 6 open-ended questions and interview were applied to students. The collected data from achievement test were presented at frequency and percentage tables. Interviews with students were analyzed descriptively in order to support the findings of achievement test. When the data were analyzed, it was seen that the number of wrong answers due to lack of mathematical knowledge were more than their chemical knowledges'. These mathematical errors were aroused from students' problems related to the subject of conversion of units, proportion, exponentiel numbers and decimals. As suggestion, the associated issues at mathematics and science courses should be parallelly considered in the curriculum. The examples related science and technology can be selected in mathematics courses at faculty of education.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bilgin, İ. ve Karakırık, E. (2005). Computer based problem solving environment in chemistry. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(3).
  • Birinci Konur, K. (2003). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Genel Kimya Dersindeki Başarılarının Ölçülmesi ve Bazı Kavramların Anlaşılma Düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Can, B.T., Günhan, B.C.ve Erdal, S.Ö. (2005). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen derslerinde matematiğin kullanımına yönelik özyeterlik inançlarının incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17.
  • Costu, B., Ayas, A., Çalık, M., Ünal, S. ve Karataş, F.Ö. (2005). Fen öğretmen adaylarının çözelti hazırlama ve laboratuar malzemelerini kullanma yeterliliklerinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 72 (28):65-72.
  • Çavaş, B. (2002). İlköğretim 6. Ve 7. Sınıflarda Okutulan Matematiğe Dayalı Fen Konularında Yaşanan Sorunlar, Matematiğin Bu Sorunlar İçerisindeki Yeri Ve Bu Sorunların Giderilmesinde Teknolojinin Rolü Ve Çözüm Önerileri. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ergül, R. ve Şanlı, M. (2000). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin temel matematik bilgilerini fen dersinde kullanma bilgi ve becerileri. Hacettepe Üniversitesi. 4. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi Bildiri Kitabı, 230- 233.
  • Ersoy, Y. (1998). Okullarda matematik öğretimi ve eğitimi: Ders öncesi hazırlıklar ve etkinlikler. Çağdaş Eğitim Dergisi, 244.
  • Furio, C., Azcona, R., Guisasola, J. & Ratcliffe, M. (2000). Difficulties in teaching the concept of amount of substance and mole. International Journal of Science Education, 22(12):1285-1304.
  • Gilbert, G.L. (1980). How do I get the answer? Problem solving in chemistry. Journal of Chemical Education, 57(1):79.
  • Gorin, G. (1994). Mole and chemical amount. Journal of Chemical Education, 71(2):114-116.
  • Koray, Ö., Özdemir, M. ve Tatar, N. (2005). İlköğretim öğrencilerinin "birimler" hakkında sahip oldukları kavram yanılgıları: Kütle ve ağırlık örneği. İlköğretim Online, 4(2):24- 31.
  • Krishnan, S. R. & Howe, A. C. (1994). The mole concept: Developing an instrument to assess conceptual understanding, Journal of Chemical Education, 71(8):653-655.
  • Nakiboğlu, C. ve Kalın, Ş. (2003). Ortaöğretim öğrencilerinin kimya derslerinde problem çözme güçlükleri-I: Deneyimli kimya öğretmenlerine göre. Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(2):305-316.
  • Nakhleh, M.B. (1993). Are our students conceptual thinkers or algorithmic problem solvers? Identifying conceptual students in general chemistry. Journal of Chemical Education, 70:52-55.
  • Özmen, H., Demircioğlu, G. ve Ayas, A. (2002). Lise 2 öğrencilerinin mol kavramı ve kimyasal hesaplamalarla ilgili anlama seviyeleri ve problem çözme yeterliliklerinin belirlenmesine yönelik bir çalışma. V.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi.
  • Schmidt, H. J.(1990). Secondary school students' strategies in stoichiometry. International Journal of Science Education, 12(4):457-471.
  • Schmidt, H. J.(1994). Stoichiometric problem solving in high school chemistry. International Journal of Science Education, 6(2):191-200.
  • Silberman, R.G. (1981). Problems with chemistry problems: Student perception and suggestions. Journal of Chemical Education, 58:1036.
  • Staver, J. R. & Lumpe, A. T. (1995). Two investigation of students' understanding of the mole concept and its use in problem solving. Journal of Research in Science Teaching, 32(2): 191-200.
APA BİRİNCİ KONUR K, PIRASA N (2010). SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MOL KAVRAMINDAKİ İŞLEM BECERİLERİNİN BELİRLENMESİ. , 150 - 161.
Chicago BİRİNCİ KONUR Kader,PIRASA Nimet SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MOL KAVRAMINDAKİ İŞLEM BECERİLERİNİN BELİRLENMESİ. (2010): 150 - 161.
MLA BİRİNCİ KONUR Kader,PIRASA Nimet SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MOL KAVRAMINDAKİ İŞLEM BECERİLERİNİN BELİRLENMESİ. , 2010, ss.150 - 161.
AMA BİRİNCİ KONUR K,PIRASA N SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MOL KAVRAMINDAKİ İŞLEM BECERİLERİNİN BELİRLENMESİ. . 2010; 150 - 161.
Vancouver BİRİNCİ KONUR K,PIRASA N SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MOL KAVRAMINDAKİ İŞLEM BECERİLERİNİN BELİRLENMESİ. . 2010; 150 - 161.
IEEE BİRİNCİ KONUR K,PIRASA N "SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MOL KAVRAMINDAKİ İŞLEM BECERİLERİNİN BELİRLENMESİ." , ss.150 - 161, 2010.
ISNAD BİRİNCİ KONUR, Kader - PIRASA, Nimet. "SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MOL KAVRAMINDAKİ İŞLEM BECERİLERİNİN BELİRLENMESİ". (2010), 150-161.
APA BİRİNCİ KONUR K, PIRASA N (2010). SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MOL KAVRAMINDAKİ İŞLEM BECERİLERİNİN BELİRLENMESİ. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(38), 150 - 161.
Chicago BİRİNCİ KONUR Kader,PIRASA Nimet SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MOL KAVRAMINDAKİ İŞLEM BECERİLERİNİN BELİRLENMESİ. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 3, no.38 (2010): 150 - 161.
MLA BİRİNCİ KONUR Kader,PIRASA Nimet SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MOL KAVRAMINDAKİ İŞLEM BECERİLERİNİN BELİRLENMESİ. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.3, no.38, 2010, ss.150 - 161.
AMA BİRİNCİ KONUR K,PIRASA N SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MOL KAVRAMINDAKİ İŞLEM BECERİLERİNİN BELİRLENMESİ. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 3(38): 150 - 161.
Vancouver BİRİNCİ KONUR K,PIRASA N SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MOL KAVRAMINDAKİ İŞLEM BECERİLERİNİN BELİRLENMESİ. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 3(38): 150 - 161.
IEEE BİRİNCİ KONUR K,PIRASA N "SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MOL KAVRAMINDAKİ İŞLEM BECERİLERİNİN BELİRLENMESİ." Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, ss.150 - 161, 2010.
ISNAD BİRİNCİ KONUR, Kader - PIRASA, Nimet. "SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MOL KAVRAMINDAKİ İŞLEM BECERİLERİNİN BELİRLENMESİ". Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 3/38 (2010), 150-161.