Yıl: 2016 Cilt: 14 Sayı: 31 Sayfa Aralığı: 135 - 158 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Ruh Sağlığı Uzman ve Öğrencilerinin Kişisel Değerlerinin Hayat ları ve Dindarlık Eğilimleriyle İlişkisis

Öz:
Bu çalışmada, ruh sağlığı uzman ve ilgili branş öğrencilerinin kişisel de- ğerleri ile hayatın anlamı ve dindarlık eğilimleri arasındaki ilişkiler incelemek amacıyla 829 gönüllü uzman ve öğrenciye Kişisel Değerler Envanteri, Hayatın Amacı Ölçeği ve İç-Dış Güdümlü İnanç (Dindarlık Eğilimi) Ölçeği, uygulanmıştır. Kişisel Değerler, Hayatın Amacı ve Anlamı, İç-Dış Güdümlü İnanç de- ğişkenleri arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Genel olarak içten, samimi inanç sahiplerinin hayatlarını anlamlandırmaları ile kişisel değerleri arasında olumlu yönde anlamlı ilişkiler görülmüştür. Kişisel değerleri güçlü olan bireylerin de hayatı anlamlandırma ve inanç dünyasında daha başarılı oldukları, her üç değişkenin de birbiriyle güçlü ve anlamlı ilişkileri olduğu tespit edilmiştir.Bu araştırmanın amacı; hayatı anlamlandırma sürecinde inanç ve kişisel de- ğerlerin rolünü incelemektir. Bu gayeyle şu sorulara cevap aranmıştır: Psikiyatri, psikoloji, PDR, EPH ve diğer ruh sağlığı alanlarında çalışanların ve ilgili branşlarda okuyan öğrencilerin cinsiyet, yaş grupları, meslekte çalışma süresi, medeni durum, ekonomik durum, branş ve doğum sırası değişkenlerine göre kişisel değerleri, inançları ve hayatı anlamlandırma ile ilgili kanaatleri farklılaş- makta mıdır? Psikiyatri, psikoloji, PDR, EPH ve diğer ruh sağlığı alanlarında çalışan ve öğrencilerinin hayatın anlamına ilişkin kanaatleri, kişisel değerleri ve inançları arasında nasıl bir ilişki vardır? Sosyal bilimlerle özellikle de psikoloji ile ilgili araştırmalarda genellikle araştırmaların öznesi olan ruh sağlığı çalışanları ve öğrencileri üzerine yapılan araştırmaların sayısı azdır. Bu açıdan araştırma bu eksiklikleri giderme hususunda önem arz etmektedir. Araştırma yalnızca Türkiye'de çalışan ve okuyan ruh sağlığı branşlarındaki kişilerle 2013- 2014 yıllarıyla ve kullanılan envanter ile sınırlıdır. Bu araştırma hayatın anlamı, kişisel değerler ve inanç arasındaki ilişkiyi incelemeye yönelik betimsel türde ilişkisel tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacına ulaşmak için çalışma 2 aşamada yürütülmüştür. Birinci aşamada literatür taramasının yapılması, ikinci aşamada ise nicel araştırma yöntem kullanılarak ekteki ölçme araçlarının uygulanması ve SPSS programıyla sonuçların değerlendirilmesi gerçekleştirilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Psikoloji Davranış Bilimleri

The Religiosity of Mental Health Professionals and Students of Counselling and Its Relation with Their Purpose of Life and Personal Values

Öz:
-
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Psikoloji Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akarsu, B. (1975). Felsefe Terimleri Sözlüğü, Ankara: Türk Dil Kurumu, 1975.
  • Allport ,G.W. ve Ross, J.M. (1967). Personal Religious Orientation And Prejudice, Journal of Personality And Social Psychology, 5(4).
  • Budak. S. (2003). Psikoloji Sözlüğü, Ankara: Bilim Sanat Yayınları.
  • Bulut, H. İ. (2002). "İlahiyat Fakülteleri Kelam Anabilim Dalı 7. eğitim-öğretim meseleleri koordinasyon toplantısı ve bir kelam problemi olarak din-dünya ilişkisi" konulu sempozyumdan izlenimler, sonuç bildirgesi", Sakarya Üni- versitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 6.
  • Ekşi, H. ve ark. (2008). Bireysel değerler envanterinin dilsel eşdeğerlik geçerlik ve güvenirlik çalışması, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 27(27).
  • Güçlü A. (2002). Felsefe Sözlüğü, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Hökelekli, H. (2003). Din Psikolojisi, 5. Baskı, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Hökelekli, H. (2013). Psikoloji, Din ve Eğitim Yönüyle İnsani Değerler, İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları.
  • Karasar, N. (1984). Bilimsel Araştırma Metodu. Ankara: Hacettepe Taş Kitapçılık.
  • Kıraç, F. (2007). Dindarlık Eğilimi, Varoluşsal Kaygı ve Psikolojik Sağlık. Yayın- lanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi SBE.
  • Kula, N. (2005). Bedensel Engellilik ve Dini Başa Çıkma, İstanbul: Değerler Eğiti- mi Merkezi Yayınları.
  • Mehmedoğlu, A.U. (2013). Üniversite öğrencilerinin değer yönelimleri ve dindar- lık, Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu (Bildiriler, 26-28 Kasım 2004, İstanbul), Recep Kaymakcan ve diğerleri (Ed.), İstanbul: Ensar Neş- riyat, 2. baskı.
  • Mehmedoğlu, A. U. (2006). Dindarlığın peşinde: Din psikolojisinde araştırma, ölç- me ve yorumlama üzerine, İslami Araştırmalar Dergisi, 19(3) TEKDAV.
  • Ok, Z. (2011). Dini tutum ölçeği: Ölçek geliştirme ve geçerlik çalışması, Uluslara- rası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2).
  • Özakıncı, C. (1998). Dil ve Din, 3. Baskı, İstanbul: Panel Yayınevi.
  • Peker, H. (2003). Din Psikolojisi, İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • Poyraz, H. (2013). Değerlerin kuruluşu ve yapısı, Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu (Bildiriler, 26-28 Kasım 2004, İstanbul), Recep Kaymakcan ve diğerleri (Ed.), İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları, 2. Baskı.
  • Schwartz, S.H. (2014). An overview of the Schwartz theory of basic values, Online Readings in Psychology and Culture, 2 (1), s. 5-6 (http://dx.doi. org/10.9707/2307-0919.1116).
  • Taşdelen, D. (2012). Dil Felsefesi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Tekin, M. (2011). Kutsal Sekülarizm, İstanbul: Açılım Kitap.
  • Yapıcı, A., Kutlu, M. O., Bilican, F. I. (2012). Öğretmen adaylarının değer yönelim- leri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (42), 9-151.
APA ISKENDER M, AKGUL O, TURA G (2016). Ruh Sağlığı Uzman ve Öğrencilerinin Kişisel Değerlerinin Hayat ları ve Dindarlık Eğilimleriyle İlişkisis. , 135 - 158.
Chicago ISKENDER MURAT,AKGUL OMER,TURA GÜLŞAH Ruh Sağlığı Uzman ve Öğrencilerinin Kişisel Değerlerinin Hayat ları ve Dindarlık Eğilimleriyle İlişkisis. (2016): 135 - 158.
MLA ISKENDER MURAT,AKGUL OMER,TURA GÜLŞAH Ruh Sağlığı Uzman ve Öğrencilerinin Kişisel Değerlerinin Hayat ları ve Dindarlık Eğilimleriyle İlişkisis. , 2016, ss.135 - 158.
AMA ISKENDER M,AKGUL O,TURA G Ruh Sağlığı Uzman ve Öğrencilerinin Kişisel Değerlerinin Hayat ları ve Dindarlık Eğilimleriyle İlişkisis. . 2016; 135 - 158.
Vancouver ISKENDER M,AKGUL O,TURA G Ruh Sağlığı Uzman ve Öğrencilerinin Kişisel Değerlerinin Hayat ları ve Dindarlık Eğilimleriyle İlişkisis. . 2016; 135 - 158.
IEEE ISKENDER M,AKGUL O,TURA G "Ruh Sağlığı Uzman ve Öğrencilerinin Kişisel Değerlerinin Hayat ları ve Dindarlık Eğilimleriyle İlişkisis." , ss.135 - 158, 2016.
ISNAD ISKENDER, MURAT vd. "Ruh Sağlığı Uzman ve Öğrencilerinin Kişisel Değerlerinin Hayat ları ve Dindarlık Eğilimleriyle İlişkisis". (2016), 135-158.
APA ISKENDER M, AKGUL O, TURA G (2016). Ruh Sağlığı Uzman ve Öğrencilerinin Kişisel Değerlerinin Hayat ları ve Dindarlık Eğilimleriyle İlişkisis. Değerler Eğitimi Dergisi, 14(31), 135 - 158.
Chicago ISKENDER MURAT,AKGUL OMER,TURA GÜLŞAH Ruh Sağlığı Uzman ve Öğrencilerinin Kişisel Değerlerinin Hayat ları ve Dindarlık Eğilimleriyle İlişkisis. Değerler Eğitimi Dergisi 14, no.31 (2016): 135 - 158.
MLA ISKENDER MURAT,AKGUL OMER,TURA GÜLŞAH Ruh Sağlığı Uzman ve Öğrencilerinin Kişisel Değerlerinin Hayat ları ve Dindarlık Eğilimleriyle İlişkisis. Değerler Eğitimi Dergisi, vol.14, no.31, 2016, ss.135 - 158.
AMA ISKENDER M,AKGUL O,TURA G Ruh Sağlığı Uzman ve Öğrencilerinin Kişisel Değerlerinin Hayat ları ve Dindarlık Eğilimleriyle İlişkisis. Değerler Eğitimi Dergisi. 2016; 14(31): 135 - 158.
Vancouver ISKENDER M,AKGUL O,TURA G Ruh Sağlığı Uzman ve Öğrencilerinin Kişisel Değerlerinin Hayat ları ve Dindarlık Eğilimleriyle İlişkisis. Değerler Eğitimi Dergisi. 2016; 14(31): 135 - 158.
IEEE ISKENDER M,AKGUL O,TURA G "Ruh Sağlığı Uzman ve Öğrencilerinin Kişisel Değerlerinin Hayat ları ve Dindarlık Eğilimleriyle İlişkisis." Değerler Eğitimi Dergisi, 14, ss.135 - 158, 2016.
ISNAD ISKENDER, MURAT vd. "Ruh Sağlığı Uzman ve Öğrencilerinin Kişisel Değerlerinin Hayat ları ve Dindarlık Eğilimleriyle İlişkisis". Değerler Eğitimi Dergisi 14/31 (2016), 135-158.